تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
امروز صبوری پیراهن می‌درد و دل‌ها در چهارسوی عالم همچون عود می‌سوزد. شمع وجود زندانی لحظه‌های توسل، خاموش می‌شود تا جهان تشیع در سوگ امام کاظم علیه‌السلام مویه کند ولی نسیم سحری از فردا و در روزهای پایانی رجب بوی تجلی رحمت الهی می‌گیرد و طنین جاری شدن آیات وحی بر قلب مبارک پیامبر برگزیده‌ای را می‌دهد که بار امانت الهی را که خلقت تاب تحمل این عظمت را نداشت، به دوش کشید. پیام آور رحمت و رستگاری از بلندای کوه نور جاری شد تا بر بلندای جهان بایستد و شعله هدایت را برافروزد. او آمد تا دنیا در سایه مهربانی‌اش بیاساید و راه سعادت را بپیماید. پیامبر رحمت آمد با معجزه‌ای بزرگتر از تورات، روشن‌تر از انجیل و دلنشین‌تر از زبور با سوره‌هایی از روشنایی و آیه‌هایی از محبت.
در این هفته التهاب بازار ارز به اوج خود در مقایسه با چند ماه گذشته رسید تا آنجا که ضمن ایجاد التهاب در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی، مردم این سوال را پرسیدند که این روند تا کجا ادامه پیدا می‌کند و باید چه کرد؟
اینکه گفته شود شرایط این روزهای بازار ارز معلول یک عامل، اعم از ناکارآمدی دولت، بانک مرکزی، شکست برجام، تهدیدهای ترامپ و اقدامات بانک‌ها و موسسات مالی و یا رقبای سیاسی دولت بود، قطعاً از دقت و عمق لازم برخوردار نیست زیرا مجموعه‌ای از عوامل در بروز شرایط نامناسب فعلی در بازار ارز دخالت داشت که یکی از مهم‌ترین علل، ناهماهنگی مجموعه اقتصادی دولت در مورد سیاست‌های ارزی است همانگونه که سخنگوی دولت اذعان کرد حداقل دو جریان متفاوت در دولت، سیاست‌های گاه متناقضی را درباره ارز تدوین و اعمال کرده‌اند.


این دوگانگی و عدم انسجام در کنار سایر عوامل باعث التهاب ارزی در کشور شد که سرانجام شامگاه دوشنبه تصمیم نهایی در این باره در جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت به ریاست دکتر روحانی گرفته شد و معاون اول رئیس‌جمهور از دلار 4200 تومانی برای فرو نشاندن التهاب ارزی و جلب اعتماد عمومی به تدبیر اقتصادی دستگاه اجرایی رونمایی کرد.
البته ناگفته نماند هر چند که افزایش 500 تومانی نرخ رسمی و مبادله‌ای دلار نسبت به ماه گذشته، خود جای بحث دارد و باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد ولی از آنجا که در مجموع باعث کنترل افسارگسیخته ارزش پول ملی با استفاده از روش‌ها و ابزارهای ممکن انتظاری شد و از تلاطم بیشتر پولی، مالی، اقتصادی و روانی جلوگیری کرد، باعث ایجاد آرامش نسبی گردید البته منوط بر اینکه دولت و بانک مرکزی بتوانند ضریب مقاومت ارزش پولی ملی در برابر تکانه‌های احتمالی را در روزهای آینده کنترل کنند.
20 فروردین در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان سالروز ملی فناوری هسته‌ای ثبت شده و به همین مناسبت در هفته جاری 83 دستاورد اقتدارآفرین در بخش‌های مختلف صنعت هسته‌ای کشور با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. این دستاوردها در حوزه‌هایی از قبیل سانتریفیوژها، رادیو داروها و اقدامات نیروگاهی بود که با تلاش مهندسان و متخصصان هسته‌ای کشورمان به ثمر نشست و علیرغم سیاه نمایی برخی جریان‌های داخلی و رسانه‌های معاند خارجی نشان داد که فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران درحال ادامه کار و پیشرفت است و در آینده‌ای نه چندان دور، همانند بیستم فروردین 85 شاهد موفقیت‌های بیشتری در این عرصه خواهیم بود.
تحولات خارجی هفته را با مسائل سوریه آغاز می‌کنیم که بار دیگر با توطئه‌های جدید و تهدیدهای آمریکا و دنباله‌روهای آن مواجه شده و در کانون خبری رسانه‌ها قرار گرفته است. آنچنانکه از خبرها و گزارش‌ها بر می‌آید آمریکا درصدد است با تمسک به ادعای واهی حمله شیمیایی ارتش سوریه به شهر «دوما»، فشارها علیه دولت سوریه را افزایش دهد. آمریکایی‌ها در این باره ابایی نداشته‌اند از حمله مستقیم نظامی به سوریه سخن بگویند، این درحالی است که اولاً هنوز هیچ مدرک مستندی که موید ادعاهای آمریکا درباره اتهام شیمیایی به دولت سوریه باشد ارائه نشده است و در ثانی، معلوم نیست چه مرجع بین‌المللی این حق را به آمریکا داده است که وقیحانه هم به عنوان قاضی و هم مجری حکم در صحنه بین‌المللی عمل کند.
روشن است که صهیونیست‌ها پشت صحنه سازی اخیر در سوریه قرار دارند و با استفاده ابزاری از رئیس‌جمهور ناشی و بی‌منطق آمریکا قصد دارند تا اهداف خود را در سوریه محقق سازند.
صهیونیست‌ها از اینکه حکومت سوریه بحران شش ساله را پشت سر گذاشته و می‌رود تا آخرین پایگاه‌های تروریست‌های مورد حمایت مداخله گران خارجی را منهدم سازد، عصبانی هستند. با پیروزی نهایی حکومت سوریه، سرمایه هنگفتی را که جبهه مشترک استکبار، صهیونیسم و ارتجاع منطقه برای ساقط کردن این حکومت هزینه کرده است بر باد می‌رود و این یک نتیجه تلخ و رسوایی بزرگ برای این جبهه شوم است. از این رو آنها خود را به آب و آتش می‌زنند تا با توسل به بهانه‌ها و ادعاهای واهی و مضحک، بر رسوایی‌های خود سرپوش بگذارند و آبروی ریخته خود را باز گردانند.
این هفته فلسطین اشغالی نیز شاهد تحولات جدیدی بود. ادامه تظاهرات گسترده فلسطینی‌ها تحت عنوان «بازگشت»، صهیونیست‌ها را کاملاً غافلگیر کرده و آنها را سردرگم نموده است. فلسطینی‌ها اعلام کرده‌اند تظاهرات آنها در این مرحله مسالمت آمیز ولی گسترده و ادامه‌دار خواهد بود. درحالی که صهیونیست‌ها مطابق گذشته و روال سبعانه خود اقدام به سرکوب فلسطینی‌ها کردند، تاکید فلسطینی‌ها بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات خود، بی‌حیثیتی بیشتر رژیم صهیونیستی در افکار عمومی جهان را موجب شده است.
اکنون ملت‌های جهان ناظر هستند که مردم فلسطین بدون سلاح و با شرکت در تظاهرات مردمی خواستار احقاق حقوق می‌باشند با اینحال، رژیم صهیونیستی حتی این تظاهرات را بر نمی‌تابد و آن را به خاک و خون می‌کشد. صهیونیست‌ها تاکنون 32 فلسطینی را در جریان تظاهرات مسالمت آمیز تحت عنوان «بازگشت» به شهادت رسانده و نزدیک به سه هزار نفر دیگر را مجروح نموده‌اند و این عملکرد وحشیانه، بر ادعاهای آنها و حامیان غربی‌شان، که همواره سعی در تطهیر چهره خون آشام این رژیم و توجیه جنایات آن و متمدن نشان دادن این حکومت وحشی داشته‌اند خط بطلان می‌کشد.
این هفته بن سلمان ولیعهد جاه طلب عربستان در اروپا به دوره افتاده تا آن کشورها را مجاب کند که سیاست‌های جدید ریاض کاملاً با سیاست‌های غرب همسوست و حکومت عربستان حاضر است هر موضعی را که غرب دیکته ‌کند بپذیرد. بن سلمان برای جلب نظر غربی‌ها، به خصوصا جناح وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی، اظهارات تازه‌ای را بر ضد جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد و مدعی شد ایران مشکل اصلی منطقه است، اظهاراتی که با ادعاهای رژیم صهیونیستی مطابقت دارد و مطالب گفته شده وی کاملاً با سخنان سردمداران تل آویو یکسان می‌باشد. بدیهی است که کشورهای اروپایی نیز می‌خواهند تا عربستان را بدوشند و با این هدف است که بن سلمان را به گرمی می‌پذیرند.