دیدار تجار ایرانی و برزیلی با حضور ظریف؛

گروه بازرگانی- متوازن شدن تراز تجاری ایران و بسیاری از شرکای قدیمی تجاری سال‌هاست که مورد توجه دولتمردان و همچنین بخش خصوصی قرار گرفته اما به دلایلی همچون مشکلات و موانع بانکی و همچنین بی‌ثباتی‌های اقتصادی موجود در کشور، این هدف به درستی محقق نشده است. با این حال‌ تلاش‌ها همچنان ادامه دارد چرا که رشد اقتصادی مورد انتظار کشور بدون توجه به افزایش مبادلات تجاری دوجانبه و همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی امکان‌پذیر نیست. بر همین اساس همایش تجاری ایران و برزیل با حضور محمدجواد ظریف‌ وزیر امور خارجه کشورمان، غلامحسین شافعی‌ رییس اتاق ایران و هیات تجاری اتاق بازرگانی ایران در پایتخت برزیل برگزار شد. در این نشست ظریف بر لزوم حل مشکلات موجود در روابط بانکی دو کشور تاکید کرد.
در این همایش، هیاتی از فعالان اقتصادی کشور در حوزه‌های بانک، دارو، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، ماشین‌آلات، خدمات فنی و مهندسی، ساختمان، راه‌سازی، انرژی، نفت و گاز، مواد غذایی و مشتقات نفتی و پتروشیمی حضور داشتند. بر همین اساس محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در این همایش گفت: بسیار خوشوقتم که در هیاتی متشکل از فعالان دولتی و خصوصی در حوزه‌های بانکی خودرو، داروسازی، بهداشت، برق و آب کشاورزی، حمل‌ونقل، نفت و پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان در این مجمع تجاری با حضور فعالان تجاری ایران و برزیل شرکت می‌کنم.
ظریف حضور فعالان اقتصادی دو کشور در این همایش را بیانگر یک اراده سیاسی و اقتصادی در بخش‌های خصوصی و دولتی ایران و برزیل دانست و افزود: ایران و برزیل دو شریک قدیمی هستند و نیاز است که روابط ما از روابط تجاری به روابط اقتصادی سوق یابد.
او با تاکید بر اینکه ایران شریک قابل‌اعتمادی برای برزیل است، اظهار کرد: ما می‌توانیم در حوزه‌های مختلف هم‌افزایی داشته باشیم چراکه هر دو کشور اقتصادهای در حال ظهور در جهان بوده و در فناوری و تکنولوژی پیشرفت خوبی داشته‌اند.


وزیر امور خارجه، ایران را امن‌ترین حوزه برای سرمایه‌گذاری در خاورمیانه، آسیای غربی و اوراسیا معرفی کرد و گفت: ایران با وجود همه فشارهای بین‌المللی و ۴۰ سال تحریم از سوی آمریکا و دیگران، در حوزه‌های مختلف پیشرفت داشته است.
ظریف افزود: ایران همواره می‌تواند تامین‌کننده قابل‌اعتماد انرژی برای برزیل باشد و ساخت پالایشگاه در برزیل می‌تواند یکی از حوزه‌های همکاری بین دو کشور باشد.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با اشاره به اینکه ایران در مسیر ترانزیت شمال- جنوب و جنوب- غرب واقع شده و برزیل می‌تواند از این مزیت ایران برای تجارت بین‌المللی خود بهره ببرد، افزود: برزیل هم می‌تواند دروازه ورود ایران به آمریکای لاتین باشد. لذا همکاری در حوزه حمل‌ونقل یکی از بخش‌های موردنظر است. ظریف همچنین تصریح کرد: ما بعد از برجام تماس‌های‌ خوبی با برزیل برای حل مسایل بانکی داشته‌ایم‌ اما هنوز به سطح درخوری نرسیده‌ایم و لازم است دو کشور همکاری‌های بیشتری برای توسعه مبادلات بانکی داشته باشند.
ارزش مبادلات از 5/2 میلیارد دلار عبور کرد
در ادامه رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به حضور وزیر امور خارجه در این سفر گفت: حضور مقامات عالی‌رتبه دولت‌های دو کشور نشان از حمایت و ارتباط نزدیک میان بخش‌های دولتی و خصوصی در هر دو کشور است و فعالان اقتصادی دو کشور باید از این همراهی برای افزایش همکاری‌ها استفاده کنند.غلامحسین شافعی در همایش تجاری ایران و برزیل تصریح کرد: بیش از یک قرن از شکل‌گیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور می‌گذرد. مناسبات اقتصادی میان دو کشور نیز پیشینه قابل‌توجهی دارد و برزیل همواره در زمره شرکای مهم تجاری ایران قلمداد ‌شده است.
شافعی ادامه داد: در سال ۲۰۱۷، اتاق ایران به‌عنوان بالاترین تشکل بخش خصوصی کشور و متولی تاسیس اتاق‌های مشترک بازرگانی، پس از انجام بررسی‌های کارشناسی مقدمات تاسیس اتاق مشترک ایران و برزیل را فراهم کرد و این اتاق مشترک باهدف توسعه روابط تجاری میان دو کشور تاسیس شد که می‌تواند زمینه‌ساز همکاری هر چه بیشتر فعالان اقتصادی دو کشور باشد.
او با اشاره به اینکه رفع مسایل و موانع حاکم بر روابط کنونی و ترسیم نقشه راه توسعه مناسبات دو کشور در دستور کار اتاق مشترک ایران و برزیل قرار گرفته است، گفت: با تشکیل این اتاق مشترک اهمیت برزیل را به‌عنوان دروازه ورود ایران به منطقه آمریکای لاتین مورد تاکید قرار داده‌ایم. مرزهای گسترده برزیل با اغلب کشورهای منطقه، قطعا می‌تواند گسترش سطح مناسبات تجاری ایران با آمریکای لاتین را تسهیل کند.
رییس اتاق ایران با اشاره به اینکه در سال گذشته ارزش مبادلات اقتصادی ایران و برزیل از رقم 5/2 میلیارد دلار عبور کرد، تصریح کرد: ما از توسعه بیش‌ازپیش روابط تجاری استقبال می‌کنیم اما معتقدیم ایجاد توازن در تراز تجاری میان دو کشور امری اساسی است چراکه تجارت جاده‌ای دوطرفه است و پایداری روابط اقتصادی به نزدیک شدن به توازن تجاری بستگی دارد.
شافعی اظهار کرد: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و تعریف پروژه‌های مشترک در حوزه‌های کشاورزی مکانیزه، کشت فرا‌سرزمینی و توسعه میادین نفتی تاکنون به‌طورجدی موردبررسی قرار نگرفته‌اند و وقت آن رسیده که سمت‌وسوی مناسبات کمی از تجارت به سمت سرمایه‌گذاری معطوف شود‌ چراکه سرمایه‌گذاری پروژه‌ای بلندمدت است و روابط اقتصادی را تحکیم و تثبیت خواهد بخشید.
2 مانع اصلی بر سر راه توسعه روابط
رییس پارلمان بخش خصوصی همچنین با اشاره به اینکه ایران پس از برجام توانسته بیش از ۴۵ میلیارد دلار فاینانس جذب کند، تاکید کرد: پیش‌بینی بانک جهانی برای رشد اقتصادی سال‌جاری در ایران چهار درصد عنوان شده و با توجه به هزینه‌های پایین حامل‌های انرژی در ایران، بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران آماده مذاکره برای انجام پروژه‌های مشترک، تاسیس شرکت‌های مشترک و فعالیت در کشورهای ثالث هستند و در این میان گرچه بسیاری از کالاهای ایرانی توان رقابت و عرضه در بازارهای خارجی را دارند‌ اما لازم است در همکاری با شرکای تجاری با تکیه‌بر شیوه‌های نوین بازاریابی، توان حضور در بازارهای بین‌المللی را اثبات کنند.
به اعتقاد شافعی، تاکنون دو مانع اصلی بر سر راه توسعه روابط با برزیل وجود داشته است؛ اول روابط بانکی و دوم موضوع ترانزیت و حمل‌ونقل کالا که در مورد مانع اول، بانک‌های مرکزی دو کشور طی سال گذشته به توافقات خوبی دست یافتند که می‌تواند توسعه مناسبات را رقم بزند.
به گفته او مذاکراتی نیز در خصوص ایجاد خط مستقیم پرواز‌ تهران- سائوپائولو انجام شده که اکنون با توسعه زیرساخت صنعت هوایی کشور و تجهیز آن به ناوگانی مدرن، باید این موضوع با جدیت بیشتر پیگیری شود.
رییس اتاق ایران با اشاره به اینکه شرکت‌های ایرانی در صدور خدمات فنی مهندسی به منطقه آمریکای لاتین خوش‌نام و مورد اعتماد کارفرمایان این منطقه هستند، تصریح کرد: باید بحث ضمانتنامه‌های بانکی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد تا پیمانکاران ایرانی بتوانند در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشند.
شافعی همچنین در ادامه از کنفدراسیون صنایع برزیل دعوت کرد تا در راس هیاتی تجاری به ایران سفر کنند و از نزدیک با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فنی- صنعتی ایران آشنا شوند.
سرمایه‌گذاری مشترک
سانتیاگو موارنو، معاون وزیر خارجه برزیل نیز در این همایش روابط اقتصادی ایران و برزیل را رو به توسعه عنوان کرد و گفت: توسعه روابط، مودت را بین ما گسترش داده و تشکیل کمیسیون مشترک ۲۰۱۶ نیز به این امر کمک قابل‌توجهی کرده است که امیدواریم دور بعدی این کمیسیون نیز به‌زودی در تهران برگزار شود.
موارنو با اشاره به اینکه صادرات برزیل به ایران رکورد شکسته است، گفت: برزیل یکی از اقتصادهای نوظهور است و شریک مهمی برای ایران محسوب می‌شود. ضمن اینکه ایران و برزیل اقتصادهای مهمی در منطقه خود هستند و ایران مدت‌هاست که برای ما دروازه ورود به خاورمیانه محسوب می‌شود.
او با تاکید بر اینکه باید چالش‌هایمان را رفع کنیم، تصریح کرد: بخش صادرات برزیل در زمینه صادرات سویا و ذرت بسیار فعال است و در مقابل برزیل می‌تواند واردات اوره از ایران را افزایش دهد.معاون وزیر خارجه برزیل ادامه داد: در حوزه تجهیزات، خودرو، نفت و گاز، دارویی، محصولات پزشکی و... ظرفیت زیادی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد و می‌توانیم در سرمایه‌گذاری مشترک، عمران، ساخت‌وساز‌ و مخابرات همکاری داشته باشیم.او با اشاره به اینکه بعد از برجام هیات‌های متعددی به ایران سفر کردند، از رییس اتاق ایران و هیات اقتصادی همراه حاضر در این همایش دعوت کرد با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در برزیل آشنا شوند. موارنو همچنین توافقات در حوزه حمل‌ونقل دریایی و هوایی را از زمینه‌های مناسب برای گسترش روابط بین ایران و برزیل عنوان کرد.