بلومبرگ گزارش داد؛

یک بندر دور افتاده ایرانی ممکن است عامل تنش ژئوپلیتیک بعدی‌ای باشد که بین دو غول بزرگ اقتصادی آسیا یعنی چین و هند در خواهد گرفت‌. به گزارش بلومبرگ، هند متعهد شده که برای توسعه بندر استراتژیک چابهار که در 1800 کیلومتری تهران قرار دارد، بیش از 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند‌. هندی‌ها اولین بار در سال 2003 نسبت به این بندر ابراز تمایل کرده بودند‌. با این وجود، تاخیرهای مکرر ایران را وادار کرده که برای سرعت بخشیدن به عملیات توسعه این بندر به سوی چین متمایل شود‌.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفر ماه گذشته خود به اسلام‌آباد گفت کشورش از سرمایه‌گذاری چین و پاکستان در چابهار استقبال می‌کند‌. این تغییر جهت برای ایران که می‌خواهد از موفقیت اقتصادی بندر چابهار اطمینان حاصل کند دارای توجیه عقلانی است، اما برای هندی‌ها که مخالف توسعه حضور چین در اقیانوس هند هستند و پیشتر هم از حضور پکن در بندر گوادر نگران بودند، ضعف استراتژیک به شمار می‌آید‌. نگرانی هندی‌ها از آن است که چین روزی از بندر گوادر در کنار بنادر تحت کنترل خود در میانمار، بنگلادش و سریلانکا برای اهداف نظامی استفاده کند‌.
هرگونه سرمایه‌گذاری رسمی پکن موجب تضعیف بیشتر مزیت استراتژیک چین نسبت به هند در زمینه سرمایه‌گذاری در چابهار خواهد شد‌. بندر گوادر بخشی از برنامه شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین برای تامین مالی 50 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در پاکستان است و بازرگانان چینی نیز از قبل جای پای قدرتمندی برای خود در چابهار باز کرده‌اند‌.
دیوید بروستر، محقق کالج امنیت ملی دانشگاه ملی استرالیا در این باره گفت‌: «دهلی نو احتمالا بر این اعتقاد است که هرگونه حضور چین در چابهار، حتی اگر دخالتی در عملیات بندر نداشته باشد، می‌تواند موجب تضعیف نفوذ هند بر مقامات محلی باشد‌.‌.‌. حضور چین احتمالا می‌تواند به پایش فعالیت‌های هند نیز منجر شود‌.» هرچند روشن نیست که آیا چین از پیشنهاد طرف ایرانی استقبال خواهد کرد یا نه، اما ورود پکن به این پروژه با توجه به منابع مالی گسترده این کشور می‌تواند موجب سرعت گرفتن توسعه چابهار شود‌.
مانوج جوشی، تحلیلگر بنیاد تحقیقاتی آبزرور هند گفت چین دارای ارتباطات ریلی با ایران است و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در ایران کرده است‌. وی افزود‌: «چین عمیق‌تر از هند است‌.» دعوت ایران در پاکستان مورد استقبال واقع شده است‌. داستین خان حمال الدینی، رییس بندر گوادر در این باره گفت‌: «این یک موضع مثبت است که برای اولین بار از سوی طرف ایرانی مطرح می‌شود‌.» وی افزود: ایران و پاکستان هم‌اکنون در حال مذاکره در خصوص برقراری یک خط کشتیرانی هستند که بنادر گوادر و کراچی را به بنادر چابهار و بندرعباس متصل خواهد کرد‌. همکاری‌ها بین این دو بندر ایرانی و پاکستانی می‌تواند عجیب باشد‌. هند و پاکستان از دشمنان دیرینه یکدیگر هستند که تاکنون چندین جنگ را پشت سر گذاشته‌اند، در حالی که هند و چین هم در حال رقابت با یکدیگر در زمینه نفوذ ژئوپلیتیک در آسیای جنوبی هستند‌. با این وجود، توسعه بندر چابهار برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است‌. به گفته ابراهیم جمیلی، رییس اتاق بازرگانی ایران و هند، بندر چابهار به یک قطب تجاری حیاتی در دریای عمان تبدیل خواهد شد‌. جمیلی گفت: هرچند مذاکراتی در مزینه حضور چینی‌ها و پاکستانی‌ها در این پروژه انجام شده، اما پاکستان در خصوص سرمایه‌گذاری در این پروژه جدی نیست‌.