رعایت اصول بهداشتی در رستوران ها و فست فود ها چقدر در انتخاب آنها از سوی مردم موثر است؟

خوشمزه های کثیف ، خوش طعم های تمیز
سوسن نوری
هرازگاهی خبرهایی از کشف مواد غذایی فاسد و گوشت خر و الاغ در آشپزخانه رستوران‌ها در محافل خبری و فضای مجازی منتشر می‌شود. حتی در برخی موارد این کشفیات از رستوران‌ها و فست‌فودی‌هایی است که نام آنها مشهور است. شما با دیدن این عکس‌ها و فیلم‌ها چه حسی پیدا می‌کنید؟ آیا فقط مقطعی توجه‌تان جلب می‌شود و بعد فراموش می‌کنید یا تصمیم می‌گیرید در انتخاب رستوران و صرف غذا بیرون از منزل‌تان دقت بیشتری کنید؟ آیا فاکتورهای خاصی برای انتخاب رستوران یا فست‌فودی‌ها در نظر دارید یا معمولا به‌صورت تصادفی مکانی را برای صرف غذا انتخاب می‌کنید؟
برای خیلی از ما غذا خوردن در بیرون از خانه و رستوران‌ها یک تفریح است و موجب ایجاد شور و نشاط در خانواده به‌خصوص در مسافرت‌ها می‌شود. بوی مطبوع غذاهای رستوران‌ها و فست‌فودها هر انسان گرسنه یا حتی سیر را برای ورود به داخل رستوران و خوردن غذاهای خوشمزه آن تشویق و ترغیب می‌کند و انسان ناخودآگاه خود را داخل رستوران می‌بیند، زمانی که یک خانواده با هم بیرون منزل و در سفر باشند شوق کودکان برای حضور در این رستوران‌ها و فست‌فودها افزایش می‌یابد. اما متاسفانه استفاده برخی از این رستوران‌ها از مواد غیر بهداشتی و بعضا فاسد، روغن‌های مانده و در نهایت عدم رعایت بهداشت غذایی ضربه بدی به اطمینان‌خاطر و اعتماد مردم به رستوران‌های بین‌راهی زده است.


در این میان، 190شماره‌ تلفنی است که شما می‌توانید شکایت‌های خود را درباره وضعیت بهداشتی رستوران‌ها و اماکن تفریحی به وزارت بهداشت اطلاع دهید تا بازرسان این وزارتخانه به‌منظور نظارت راهی آنجا شوند. البته شماره 124 هم سامانه‌ای است که برای شکایت‌ از اصناف و اتحادیه‌ها در مورد گران‌فروشی، کم‌فروشی، احتکار، تقلب، عدم صدور فاکتور و درج قیمت است. بارها درباره سرکشی این بخش‌ها از رستوران‌ها و دیگر اماکن عرضه‌کننده خوراکی شنیده بوده‌ایم که موارد قابل‌توجه آن در مورد مکان‌هایی بوده که در آنها مباحث بهداشت محیط رعایت نمی‌شده یا مواد غذایی فاسد یا مکروه کشف شده است.
از سوی دیگر، در سال‌های اخیر تعداد دست‌فروشان خوراکی و غذا در کنار خیابان‌ها زیاد شده و البته مورد استقبال مردم هم قرار گرفته است. شاید به دلیل کمبود امکانات در این موارد هم عدم رعایت بهداشت به چشم بخورد. نمونه بارز چنین مکانی در پایتخت خیابان سی‌تیر است که مشتریان زیادی را به سوی خود می‌کشانند.
مکان‌هایی از لیست من حذف شده‌اند
«طاها» یکی از شهروندانی است که در این‌باره به «ابتکار» می‌گوید: «اهمیت کیفیت غذا از مواردی است که همیشه مورد توجه من بوده است. همیشه رستوران‌ها و فست‌فودهای منتخب دوستان و آشنایان انتخاب من و خانواده‌ام بوده است. از غذاهای کنار خیابان هم معمولا استفاده می‌کنم که تا حالا خوب بوده‌اند اگرچه برخی از آنها غذای بی‌کیفیت ارائه داده‌اند و از لیست اماکن غذایی من حذف شده‌اند اما موجب مسمومیت من نشده‌اند.» به عقیده او، «فست‌فودهای سی‌تیر یک فرهنگ غذایی به گردشگران خارجی است که اتفاقا کیفیت‌شان از خیلی از فست‌فودهای دارای مغازه بهتر است.»
تا عمر دارم مسمومیتم را فراموش نمی‌کنم
«آرین» هم همچون «طاها» رستوران انتخابی را برای صرف غذا مهم می‌داند و‌ در این زمینه به «ابتکار» می‌گوید: «تا جای ممکن از دست‌فروش غذا نمی‌خرم، تجربه‌ای از مسمومیت غذایی دارم که تا عمر دارم فراموش نمی‌کنم. در چنین مواردی سریع به دوستانم اطلاع می‌دهم تا از آنجا خرید نکنند اما تاکنون نشده شکایت خودم را به نهادهای مرتبط اطلاع دهم.»
از افتادن در روند طولانی شکایت بیزارم
«مریم» هم در این خصوص به «ابتکار» اینگونه توضیح می‌دهد: «همیشه سعی می‌کنم از جاهایی که قبلا خرید مطمئن داشته‌ام خرید کنم، یا در مورد جاهای جدید باید از قبل تعریفش را از کسی بشنوم تا به آنجا بروم اما دفعاتی هم بوده که وارد جای ناآشنایی شدم و غذایی خریدم که پیش آمده هم راضی‌کننده بوده و هم ناراضی‌کننده. با این توضیح که تجربه مسمومیت هم داشته‌ام اما به جایی اطلاع ندادم چون اصولا از روند طولانی و پردردسر پیگیری‌های سیستماتیک اداری در کشور آگاه و منزجرم.»
دیگر بین‌راه و در جاده غذا نخوردم
«لیدا» هم تجربه مشابهی با «مریم» دارد و به «ابتکار» می‌گوید: «برایم مهم است که جای مطمئن غذا بخورم اما این اتفاق همیشه نمی‌افتد. اصولا اگر با برنامه‌ریزی بخواهم به رستوران بروم حتما باید شناخته شده باشد، اگر هم که بیرون و گرسنه باشم از بسته‌های غذایی برند استفاده می‌کنم که البته به‌تازگی برخی از آنها کیفیت قبل را ندارند.»
او توضیح می‌دهد: «تا به‌حال از دست‌فروش‌ها غذا نخریدم با این حال تجربه مسمومیت غذایی دارم، یک‌بار در یک رستوران بین‌راهی غذا خوردم چون خیلی گرسنه بودم و تا یک هفته مسموم شدم و پیگیری اداری هم نکردم اما دیگر بین راه و در جاده غذا نخوردم.»
پلمپ 2هزار و 112رستوران در نوروز97
توضیحات این شهروندان درحالی است که همین چند روز پیش مسئول برنامه سلامت نوروزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از «معدوم شدن هزار و 341 تن مواد غذایی تاریخ گذشته و پلمپ 2هزار و 112رستوران و مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی متخلف در ایام نوروز» به ایرنا خبر داد.
به گفته رضا غلامی، «بیشتر اماکنی که پلمپ شدند، رستوران و چلوکبابی و پس از آن نانوانی‌ها و قنادی‌ها بودند و علاوه‌بر پلمب 2هزار و 112 اغذیه‌فروشی غیربهداشتی، 10هزار و 221رستوران و مرکز تهیه و توزیع موادغذایی غیربهداشتی و متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.» آنطور که او توضیح داده «در 15روز نخست امسال 782هزار و 163مورد بازرسی انجام شده که 27هزار مورد آن مربوط به رستوران‌های بین‌راهی و 18هزار و 33بازرسی مشترک با سازمان تعزیرات و دیگر دستگاه‌ها بوده است.» غلامی از توسعه تجهیزات بازرسی و بهبود عملکرد پورتال بازرسی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نوروز امسال خبر داده و می‌گوید: «با اخطارهای رفع نقص و اصلاح آن در محیط، آمار پلمپ مراکز تهیه و توزیع موادغذایی کاسته شد.»
به گفته مسئول برنامه سلامت نوروزی وزارت بهداشت، «ایام نوروز سال گذشته چهار هزار مرکز تهیه و توزیع غذا و رستوران پلمپ شدند، کاهش این آمار در سال جاری به 2هزار و 112مورد به دلیل رفع نقص‌های بهداشتی در محل و همچنین رعایت مسائل بهداشتی از سوی صاحبان اغذیه‌فروشی‌هاست.»
به عقیده او، «حضور تیم‌های ویژه بازرسی در طول سال سبب بهبود رعایت اصول بهداشت از سوی صاحبان اماکن فروش و تهیه غذا کمک کرده است.»
این توضیحات درحالی است که از یک سو نظارت نهادهای مرتبط با این موارد از اهمیت زیادی برخوردار است و از سوی دیگر صاحبان رستوران‌ها و مکان‌های عرضه‌کننده غذا باید به اصول مشتری‌مداری پایبند باشند. در واقع، همه چیز به مسئولان و بازرسان بهداشتی ختم نمی‌شود، البته تاکید این افراد به مدیران رستوران‌ها مبنی بر رعایت اصول بهداشتی و آموزش به کارکنان آنها اهمیت دارد اما هر کارفرمای فعال در بخش عرضه غذا باید نیروهای خود را به رعایت بهداشت و ارائه غذاهای با کیفیت ملزم کند. اینگونه اعتماد عمومی به مراکز تهیه غذا حتی در جاده‌های بین‌شهری بیشتر می‌شود و اثر خود را به‌طور قطع به مرور زمان در رستوران‌ها و مراکز فست‌فود نشان می‌دهد، در این‌صورت درآمدزایی این صنف هم افزایش پیدا می‌کند. با این حال مردم هم باید نسبت به انتخاب رستوران و فست‌فودی‌ها حساس باشند به‌ویژه خانواده‌هایی که در جمع خود کودک دارند.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی قوه قضائیه: حاضریم با پیام رسان های خارجی توافق کنیم «ابتکار» راهکارهای تداوم اثر گذاری سیاست‌های ارزی دولت در آینده اقتصاد را بررسی کرد محمدجواد ظریف پس از دیدار با مقامات برزیل وارد اروگوئه شد دیپلماسی ایرانی در آمریکای لاتین رضا دهکی برهه حساس واقعی! انتخاب عجیب «نه به کتاب نخواندن» به عنوان نمایشگاه کتاب تهران 97 وقتی منفی در منفی مثبت نمی‌شود رعایت اصول بهداشتی در رستوران ها و فست فود ها چقدر در انتخاب آنها از سوی مردم موثر است؟ «ابتکار» تفاوت برخورد با بحران ها در دولت های احمدی نژاد و روحانی را بررسی می‌کند «ابتکار» از جلسه غیرعلنی بهارستان به منظور بررسی بحران کم آبی گزارش می دهد تلاش مشترک مجلس و دولت علیه کم آبی ترامپ پس از تهدید پوتین با «موشک های جدید و هوشمند » لحن خود را در برابر روسیه ملایم تر کرد اولین واکنش روحانی به نرخ ارز گسترش ترمز استقلال را کشید پرسپولیس از شکست برابر پارس جنوبی گریخت سخنگوی قوه قضائیه: حاضریم با پیام رسان های خارجی توافق کنیم مهاجرت؛سقوط ریال، سقوط امید