محمدجواد ظریف پس از دیدار با مقامات برزیل وارد اروگوئه شد دیپلماسی ایرانی در آمریکای لاتین

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که به منظور انجام یک سفر دوره‌ای به آفریقا و آمریکای لاتین، سنگال را به مقصد برزیل ترک کرده بود، در دیدار با میشل تمر رئیس جمهوری برزیل خواستار تبدیل روابط دو کشور به یک روابط عمیق اقتصادی و در عین حال ایجاد توازن تجاری شد.
ظریف طی این دیدار، زمینه‌های همکاری بین دو کشور را در بخش هایی چون انرژی، ترانزیت، کشاورزی و فناوری های پیشرفته برشمرد که با توجه به پیشرفتهای موجود در هر دو کشور آنها را مکمل هم دانست. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خواستار رفع موانع بانکی از جمله ایجاد روابط کارگزاری بین دو کشور شد. استفاده از ارزهای ملی دو کشور و تسریع در عملیاتی شدن اعتبار اختصاصی برزیل به کشورمان، همکاری در بخش نفت و گاز، اجرای پروژه های مشترک در حوزه فناوریهای نوین مانند نانو و بیو تکنولوژی و هوا- فضا از جمله موضوعات دیگر مطرح شده از سوی وزیر امور خارجه در این دیدار بود. ظریف لازمه عمیق تر شدن روابط بین دو کشور را گسترش فعالیت های اقتصادی بین دو کشور خواند و از آمادگی کشورمان برای سرمایه گذاری برزیل در نفت و گاز و همچنین ترانزیت ایران استقبال به عمل کرد. وزیر امور خارجه با قدردانی ازموضع دولت برزیل در قبال حق کشورمان در برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته ای خواستار تداوم گفت‌وگوهای سیاسی مستمر و تبادل نظر با آن کشور شد.
برزیل از فعالیت‌های هسته‌ای ایران حمالت می‌کند
میشل تِمِر رئیس جمهور برزیل نیز در این دیدار از علاقه آن کشور به توسعه مناسبات با ایران و نیز همکاری در زمینه فناوری های پیشرفته سخن گفت و خواستار تبادل هیات ها و تماس ها با کشورمان شد.


وی همچنین اظهار داشت برزیل هیچگونه مشکلی برای توسعه صلح آمیز فعالیت های هسته‌ای ایران ندارد و از آن حمایت می کند. رئیس جمهور برزیل همکاری با کشورمان در حوزه های نفت و گاز را عملی دانست و افزود تبادل هیات های سیاسی و اقتصادی بین دو کشور باعث نزدیکی و تعمیق مناسبات دو کشور خواهد شد.
لزوم ایجاد یک کانال بانکی میان ایران و برزیل
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین طی دیدار با آلویسیو نونس همتای برزیلی خود درخصوص مسائل مختلف از جمله در زمینه های سیاسی، علمی و تجاری گفت‌وگو کرد. در این دیدار زمینه های مختلف همکاری تجاری و اقتصادی دو کشور از جمله در حوزه انرژی، شرکت های دانش بنیان، کشاورزی و دارو مورد بررسی قرار گرفت.
همکاری های مشترک برای صدور فرآورده های نفتی ایران و تبادل هیات های فنی به منظور ایجاد روابط سازمانی میان تهران و مرکوسور (بلوک منطقه ای شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، اروگوئه و ونزوئلا) از جمله دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار خواستار ایجاد توازن تجاری بین دو کشور با حضور شرکت های ایرانی در برزیل شد. وی همچنین بر لزوم رفع مشکلات بانکی و ایجاد یک کانال بانکی برای تسهیل مراودات تجاری و اقتصادی تاکید کرد. دو طرف در ادامه در خصوص آخرین تحولات برجام، مسائل منطقه ای، گردشگری، ایجاد خطوط کشتیرانی و هوایی نیز گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. گفتنی است با پایان سفر ظریف به برزیل، او به همراه تیم سیاسی و اقتصاد همراه خود وارد مونته ویدئو پایتخت اروگوئه شد و قرار است با مقامات این کشور از جمله رئیس جمهوری، رئیس مجلس سنا، رئیس مجلس نمایندگان و معاون رئیس جمهوری دیدار و گفت وگو کند.
همایش تجاری ایران و اورگوئه
در همین رابطه رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با حضور در همایش تجاری مشترک ایران و اروگوئه، گفت: فاصله جغرافیایی هیچ گاه مانع گسترش روابط دو جانبه نبوده و از نظر سیاسی و بازرگانی اروگوئه و ایران همواره شرکائی مطمئن و خوب برای یکدیگر در دو منطقه آسیای غربی و آمریکای لاتین بوده‌اند. ساختارهای باثبات و امنیت، موقعیت خاص جغرافیایی و دسترسی به بازارهای منطقه آمریکای لاتین و نیز امکانات بندری و ترجیحات تجاری برای شرکت های خارجی، موقعیت مناسبی برای شرکای تجاری اروگوئه فراهم می کند. ظریف افزود: با وجود روند روبه رشد مناسبات تجاری دو کشور در سال 2017، ما نیازمند برداشتن گام های بیشتری برای رسیدن به ظرفیت‌های واقعی توسعه تجاری طرفین هستیم. هدف اصلی این سفر و این فوروم، شناخت بیشتری میان بازرگانان و فعالان اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت های همکاری ایران و اروگوئه برای حصول به همین هدف است. این ظرفیت‌ها از جمله شامل بخش های نفت و گاز، پتروشیمی، امور زیربنایی و عمرانی، ساخت نیروگاه، مسکن، صنایع پزشکی و دارویی، فن‌آوریهای نوین زیستی و نانو فنآوری و ماشین‌آلات کشاورزی است. شرکتهای ایرانی آمادگی همکاری با شرکای اروگوئه‌ای هم در قالب اجرای طرحهای مشترک همکاری و هم در چارچوب سرمایه گذاری به منظور تولید و صادرات محصول را دارند. وی افزود: اقتصادهای دو کشور می‌توانند مکمل یکدیگر در زمینه های برخوردار از مزیت نسبی و مورد علاقه طرفین باشند. موقعیت ایران در منطقه غرب آسیا و نیز جایگاه ویژه اروگوئه در سازمان مرکوسور، ظرفیتهای مناسبی برای همکاری‌های چندجانبه تجاری بین طرفین ایجاد می کند. ضمن سپاسگزاری از توجه شما، اطمینان دارم که این همایش به افزایش شناخت دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر و گسترش مراودات بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی میان ایران و اروگوئه خواهد انجامید.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی قوه قضائیه: حاضریم با پیام رسان های خارجی توافق کنیم «ابتکار» راهکارهای تداوم اثر گذاری سیاست‌های ارزی دولت در آینده اقتصاد را بررسی کرد محمدجواد ظریف پس از دیدار با مقامات برزیل وارد اروگوئه شد دیپلماسی ایرانی در آمریکای لاتین رضا دهکی برهه حساس واقعی! انتخاب عجیب «نه به کتاب نخواندن» به عنوان نمایشگاه کتاب تهران 97 وقتی منفی در منفی مثبت نمی‌شود رعایت اصول بهداشتی در رستوران ها و فست فود ها چقدر در انتخاب آنها از سوی مردم موثر است؟ «ابتکار» تفاوت برخورد با بحران ها در دولت های احمدی نژاد و روحانی را بررسی می‌کند «ابتکار» از جلسه غیرعلنی بهارستان به منظور بررسی بحران کم آبی گزارش می دهد تلاش مشترک مجلس و دولت علیه کم آبی ترامپ پس از تهدید پوتین با «موشک های جدید و هوشمند » لحن خود را در برابر روسیه ملایم تر کرد اولین واکنش روحانی به نرخ ارز گسترش ترمز استقلال را کشید پرسپولیس از شکست برابر پارس جنوبی گریخت سخنگوی قوه قضائیه: حاضریم با پیام رسان های خارجی توافق کنیم مهاجرت؛سقوط ریال، سقوط امید