انتقاد مطهری از ورود دادستان به موضوع استعفا

آرمان- شاهین شکوهی: اصرار محمدعلی نجفی بر کناره‌گیری از شهرداری تهران و مخالفت اولیه شورای شهر با آن یکی از پرسروصدا‌ترین رخدادهای روزهای اخیر بود. با اینکه نجفی بارها دلیل اصرار خود بر استعفا را بیماری عنوان کرد اما آشکار بود مسائلی دیگر هم در این تصمیم نقش داشته‌اند. فشارهایی که از سوی طیف تندرو و دلواپس اصولگرایان به شهردار مستعفی تهران وارد می‌شد و نگاه به‌شدت سیاسی این جریان به پست مدیریت شهری تهران، در تصمیم نجفی تاثیر زیادی داشت. از سوی دیگر نجفی از ابتدای حضور در شهرداری تهران دست به افشاگری‌هایی از فسادهای مدیریت پیشین شهر تهران زد و 12 پرونده از این تخلفات را جهت رسیدگی قضائی به دادستانی ارسال کرد که ظاهرا هنوز به آنها رسیدگی نشده است. این در حالی است که اواخر سال گذشته و پس از ماجرای برج میلاد، شهردار تهران به دادسرا احضار و برای او پرونده قضائی تشکیل و در نهایت با قید کفالت آزاد شد. همه این موارد و البته هجمه رسانه‌های اصولگرا به نجفی، نشان از عدم رغبت جریان اصولگرا و برخی نهادها با ماندن نجفی در شهرداری تهران داشت؛ موضوعی که از ابتدای روی کار آمدن اصلاح‌طلبان در مدیریت شهر تهران قابل درک بود. بعد از پذیرفته نشدن استعفای نخست نجفی، دادستان کل کشور از او خواست مجددا استعفا دهد در حالی که بسیاری از اعضای شورای شهر معتقد بودند موضوع استعفای شهرداری ارتباطی با بیرون شورا ندارد. شهرداری یک نهاد تخصصی خدمات شهری است و واضح است که با برخورد‌های سیاسی، مدیریت تخصصی شهر با مشکل مواجه خواهد شد.
آدرس وارونه یا دلواپسانه؟
بعد از استعفای مجدد نجفی و قبول آن از جانب شورای شهر، اصولگرایان با انکار فشارهایی که به او وارد می‌کردند چنین القا می‌کنند که استعفای نجفی تصمیمی از سوی اصلاح‌طلبان بوده است نه خود او. برای مثال، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس اظهار کرد: «اخیرا نکاتی در خصوص تعیین تکلیف شهردار تهران گفته می‌شود که مثلا حاکمیت نخواسته. چرا اینگونه می‌گویید؟ اینها عدم شفاف‌سازی است. بررسی کنند در نشستی که پنجشنبه گذشته در سعدآباد برگزار شده چه کسانی حضور داشتند و چه تصمیماتی گرفته شده است؟ و چرا خط و نشان کشیدند برای شورای شهر تهران و شهردار تهران که چه کسی باید استعفا دهد و چه کسی باید شهردار شود. آنها تعیین تکلیف کردند و بعد برعهده دادستان می‌گذارند که دادستان دخالت کرده است. این چنین نبوده و در آن جلسه تعیین تکلیف شده است». به نوشته ایسنا؛ حاجی دلیگانی افزود: «پنجشنبه هفته گذشته [یعنی در] ۱۶ فروردین ۹۷ جلسه‌ای در سعدآباد با حضور حسن روحانی، رئیس دولت اصلاحات، علی‌اکبر ناطق‌نوری، اسحاق جهانگیری و سیدحسن خمینی برگزار شد و موضوع استعفای محمدعلی نجفی شهردار تهران در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه پیشنهادات و راهکار‌های متفاوتی برای این موضوع ارائه شد و در نهایت جمع‌بندی جلسه این شده که دیگر باقی ماندن آقای نجفی در شهرداری تهران به‌صلاح آنها نیست و در واقع اصل تصمیم برای اینکه نجفی دیگر شهردار نباشد در این جلسه اتخاذ شده است».
اصرار بر ماندن نجفی


در رد ادعای این نماینده دلواپس، باید به پذیرفته نشدن استعفای او در مرحله اول و رأی بالای اعضای شورای شهر به بقای او در بهشت اشاره داشت که نشان از آن دارد که اصلاح‌طلبان دنبال ماندن نجفی در شهرداری تهران بوده‌اند. خود نجفی نیز پیش‌تر گفته است: «عذرخواهی می‌کنم از کسانی که در داخل و خارج شهرداری خواستند کارم را ادامه دهم، واقعا نتوانستم این دستور را بپذیرم. از همه کسانی که از داخل و خارج شهرداری از من خواستند کارم را ادامه دهم اما من نتوانستم عذر می‌خواهم». محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز معتقد است: «نجفی در طول هفت ماه گذشته در سخت‌ترین شرایط مسئولیت را به‌عهده گرفتند و گام‌های مهمی را در جهت شفافیت و تغییرات لازم جهت توسعه پایدار شهری برداشتند. استعفای ایشان که در ایام پایانی سال و به دلایلی چون بیماری و مسائل شخصی صورت گرفت را نباید حمل بر ناکامی مدیریت شهری در دوره جدید بدانیم چرا که این رویکرد، خط مشی شورای پنجم و برخاسته از مطالبات و انتظارات عمومی می‌باشد که چه ایشان به خدمت ادامه دهد یا فرد دیگری این مسئولیت را بپذیرد، در مسیر تغییری به‌وجود نخواهد آمد».
پاسخ مطهری به دلواپسی
علی مطهری که اداره جلسه مجلس را برعهده داشت در پاسخ به اخطار حاجی دلیگانی گفت: آنچه در پشت پرده بوده و ما اطلاع نداریم بحث دیگری است، ولی اینکه خود دادستان مستقیم شورای شهر تهران را تهدید می‌کند که شما نباید به بقای شهردار رأی می‌دادید و شهردار باید دوباره استعفا دهد کار درستی نبود. این موضوع ارتباطی با ایشان نداشت. وی افزود: مسائلی که پشت صحنه است با آنچه در ظاهر و رسانه‌هاست کاملا متفاوت است. برخی انتقاد داشتند که اینجا جای ورود دادستان نبود. البته مطهری قبل از این هم در کانال تلگرامی خود نوشت: «مردم به شورایی به نام شورای شهر رأی می‌دهند و از جای دیگر دستور می‌رسد که فلانی برای شهرداری تهران نباید انتخاب شود، اگر رأی بدهید شش ماه بیشتر دوام نمی‌آورد و بعد به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که همین اتفاق بیفتد. دادستان کل کشور باید به مردم توضیح بدهد که موضوع مخالفت شورای شهر تهران با استعفای شهردار تهران چه ارتباطی با او داشته که شورای شهر را تهدید می‌کند و دستور می‌دهد که شهردار باید دوباره استعفا بدهد و شورا هم با آن موافقت کند. آیا دنیا به ما نمی‌خندد؟» البته مرتضی الویری عضو هیات رئیسه شورای شهر دراین‌باره گفته است: «همزمانی موضوع با اظهارات دادستان ممکن است در اذهان عمومی چنین شکل گیرد که شورا کوتاه آمده است». به‌نظر می‌‌رسد اصولگرایان با طرح ادعاهایی چون دستوری‌بودن استعفای نجفی و تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان در این‌باره می‌خواهند سناریوی پیشین خود را برای شهردار آینده تهران نیز پیاده کنند. شهرداری نهادی تخصصی برای خدمات شهری است و به مدیری متخصص و کارا نیاز دارد؛ موضوعی که همواره مدنظر شورای پنجم شهر تهران بوده است حتی در انتخاب نجفی. اما مخالفان قصد دارند با سیاسی جلوه دادن انتخاب‌های شورای شهر، از شهردار تهران شخصیتی ناکارآمد و صرفا سیاسی به جامعه القا کنند. برنامه‌ای که بی‌شک با درایت و تدبیر لیست امید خنثی خواهد شد و در این راستا تاکید همه اصلاح‌طلبان به‌ویژه رئیس دولت اصلاحات همواره بر این بوده است که شهردار تهران باید شخصیتی ملی باشد.