دستگیری ۱۲ نفر از اخلالگران اقتصادی

آرمان: تحولات ارزی چند روز اخیر موجب شد تا برخی از اخلالگران اقتصادی از فضای به‌وجود آمده استفاده کرده و شرایط را ملتهب کنند. گرچه در این راستا نباید از عملکرد انتقادآمیز تیم اقتصادی دولت مخصوصا بانک مرکزی غافل شد که اساسا بسیاری یکی از دلایل بحران ارزی اخیر را عملکرد این مجموعه می‌دانند. جدای از چرایی افزایش نرخ ارز باید سازوکاری فراهم شود تا با برخورد قاطع با اخلالگران ارزی آنها نتوانند فرصت تحرک داشته باشند. آیت‌ا... ناصر مکارم شیرازی معتقد است: «یکی از کارها برای برخورد قاطع این است که چند مهره اصلی دلال ارزی که سعی دارند از این طریق کشور را به آشوب بکشند به‌عنوان مفسد فی‌الارض محاکمه و با رعایت موازین اسلامی اعدام کنند تا سایرین حساب خود را بدانند». حال باید دید دستگاه قضائی چه برخوردی با اخلاگران اقتصادی خواهد داشت.
تعیین ضرب‌الاجل
یک مرجع تقلید صبح دیروز در جلسه درس خارج خود در مسجد اعظم با اشاره به نوسانات ارز در کشور، اظهار کرد: حوادث چند روز اخیر در مورد مساله ارز نشان داد توطئه جدیدی در کار است که منافقان داخلی با کمک اربابان خارجی دست‌به‌دست هم داده‌اند که کشور را به آشوب بکشند و اقتصاد مملکت را فلج کنند. به گزارش ایسنا، آیت‌ا... ناصر مکارم شیرازی گفت: بنده با صراحت می‌گویم در این شرایط باید با قاطعیت با مفسدان اقتصادی برخورد کرد، بدون قاطعیت در این شرایط خاص مشکلی حل نمی‌شود و اگر پیش‌دستی نکنیم بعدا هزینه زیادی باید بپردازیم. وی افزود: یکی از کارها برای برخورد قاطع این است که چند مهره اصلی دلال ارزی که سعی دارند از این طریق کشور را به آشوب بکشند به‌عنوان مفسد فی‌الارض محاکمه و با رعایت موازین اسلامی اعدام کنند؛ تا سایرین حساب خود را بدانند. وی ادامه داد: البته باید دادگاه ویژه‌ای تشکیل شود که با سرعت مساله را پیگیری کند، نه مانند آن مفسدان اقتصادی که برای نهایی کردن حکم یکی از آنها سال‌ها طول کشیده است. این مرجع تقلید افزود: مورد دیگر اینکه فروختن ارز به افرادی عادی که پول‌شان را از بانک‌ها بیرون می‌کشند و دلار می‌خرند چه معنی دارد؟ ارز را باید به کسانی که کار اقتصادی دارند، فروخت نه آنها که پول‌ها را از گردش اقتصادی خارج و دلار ذخیره می‌کنند. وی اضافه کرد: مورد دیگر این است که دولت ضرب‌الاجلی برای تیم اقتصادی خود تعیین کند، اگر مشکلات حل شد بمانند، اگر نه، دولت عذر آنها را بخواهد و گروه قوی‌تر را به جای آنها قرار دهد؛ یقین دارم اگر دولت نسبت به نرخ تعیین شده قاطعیت به خرج دهد همه چیز کنترل خواهد شد. استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز بازی دلار مطرح است، فردا بازی برجام مطرح می‌شود، اگر قاطعیت نباشد مشکل حل نخواهد شد. مکارم شیرازی با اشاره به شعار سال خاطرنشان کرد: وقتی مقام معظم رهبری سال را حمایت از کالای ایرانی عنوان کرده‌اند، نباید به استفاده از کالای ایرانی در ادارات اکتفا شود؛ باید با قاطعیت جلوی ورود اجناس خارجی مشابه را گرفت.
برخورد با متخلفان ارزی


سخنگوی هیات رئیسه مجلس در ارتباط با فهرستی که گفته بود از افرادی که از طریق دلالی بازار ارز دست به تخلفاتی می‌زنند، در اختیار دارد، عنوان کرد: به هر حال دولت باید لیست این افراد را منتشر کند؛ چراکه میزان این ارز مشخص است و معلوم است از طریق چه کسانی این مبادلات انجام شده است. بنابراین دلیلی برای عدم اعلام اسامی این متخلفان وجود ندارد. بهروز نعمتی همچنین در مورد تاکید دولت بر برخورد با این متخلفان در مقاطع قبلی و ارائه فهرست اسامی آنها به قوه قضائیه و تعلل دستگاه قضائی یادآور شد: باید دولت وظیفه خود را انجام دهد و قوه قضائیه نیز وظیفه خود را به انجام برساند.
دستگیری 12 نفر از اخلالگران
رئیس پلیس پایتخت با اعلام خبر دستگیری اخلالگران بازار ارز اظهار کرد: نیروی انتظامی تهران بزرگ در راستای افزایش امنیت اقتصادی و نیز ایفای وظایف ضابطیت خود در اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مصوبات هیات محترم دولت حضور چشمگیر و مستمر در بازار ارز دارد. به گزارش ایلنا، سردار حسین رحیمی گفت: با هماهنگی مقامات محترم قضائی نسبت به دستگیری افرادی که قانون و مصوبه دولت را در این خصوص نقض کنند سریعا و قاطعانه اقدام خواهیم کرد. رئیس پلیس تهران بزرگ با بیان اینکه روز گذشته نیز ۱۲ نفر از اخلالگران بازار به‌همراه وجوه مکشوفه دستگیر شدند، خاطرنشان کرد: در بستر فضای مجازی نیز با رصدهای سایبری یک گروه که به شکل‌های مختلف فضا را ملتهب و با اقدامات غیرقانونی، موجب اخلال در بازار شده بودند شناسایی و پس از هماهنگی قضائی به پلیس فتا احضار شدند که تحقیقات مقدماتی در حال انجام است. وی تصریح کرد: با هماهنگی بانک مرکزی صرافی‌های فاقد مجوز پلمب خواهند شد که تاکنون در خصوص ۱۶ واحد اقدام شده است.