قصد ترامپ جنگ روانی علیه روسیه است

آرمان- نازنین فرازی: ترامپ باز هم توئیت کرد. توئیت اول با لحنی تند که موشک‌های زیبا، جدید و هوشمند خود را به رخ روسیه کشید و از روسیه خواست که دست از شراکت و حمایت از بشار اسد بردارد. بعد از آن در توئیتی متعادل‌تر روسیه را نیازمند کمک اقتصادی آمریکا دانست و دلیلی برای این وضعیت، به قول خودش جنگ سردی که بین کشورش با روس‌ها به‌وجود آمده، پیدا نکرد! اما ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است. او یک روز رو در روی رهبر کره شمالی قرار می‌گیرد و به صف‌آرایی مقابل او می‌پردازد اما چندی بعد خبر از نشستن با «اون» بر سر میز مذاکره می‌دهد و امیدوار به خلع سلاح اتمی کره شمالی است. حالا هم در چند قدمی جنگی قرار گرفته که عربستان و اسرائیل دائما بر طبل آن می‌کوبند. بهانه هم به کار بردن سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم بشاراسد در کشور خودش است! دکتر علی بیگدلی آخرین تحولات منطقه را به خوبی ترسیم و ابراز کرد که احتمال اقدام از جانب آمریکا دور از ذهن نیست و باید منتظر باشیم که روسیه در چه ابعادی پاسخگو باشد. این استاد دانشگاه لشکرکشی اخیر آمریکا را بی‌ارتباط با ماجرای کره شمالی هم ندانست و خاطرنشان کرد که ترامپ قصد دارد تا گوشه چشمی هم به «اون» نشان دهد.
ترامپ در توئیتی خطاب به روسیه اعلام آماده‌باش و وعده رسیدن موشک‌های جدید و هوشمند آمریکا را داد. تا چه حد این تهدیدات را جدی می‌دانید؟
قصد ترامپ بیشتر جنگ روانی علیه روسیه است. از آنجا که آمریکا با وعده و وعید برگشتن آمریکا به پرستیژ گذشته بر سر کار آمد و از دست دادن اعتبار و اهمیت آمریکا در دنیا را به ریاست‌جمهوری چند دوره بوش و کلینتون نسبت داد، الان با اتهاماتی که به خاطر استفاده از سلاح شیمیایی می‌زند، در حالی که روسیه هم مثل ما با بحران ارزی مواجه است، لذا قصد تنبیه روسیه را دارد تا از این سرکشی‌ها دست بردارد. البته ممکن است در این میان اتفاقاتی هم بیفتد. روسیه هم متقابلا پاسخ داده که موشک‌های آمریکایی را در هوا خواهد زد ضمن اینکه بزرگترین ناو و پیشرفته‌ترین هواپیماهای خود را به حالت آماده‌باش درآورده است. اما سوابق تاریخی هم مثل بحران کوبا وجود دارد که چنین حالتی پیش آمد و امیدوارم که کار به آنجا نرسد. ولی به هر حال می‌تواند حادثه‌ای بیافریند و به این بستگی دارد که آمریکایی‌ها دست به چه اقدامی خواهد زد. ولی با این قول و قرار و محکم بودن کلمات ترامپ، آمریکا حتما باید دست به اقدامی بزند. با توجه به اینکه فرانسه و انگلیس هم ناوهای خود را به غرب آسیا و شرق مدیترانه روانه کرده‌اند و قصد همکاری با آمریکا را دارد انتظار اقدامی از سوی ترامپ دور از ذهن نیست. در این میان باید دید که روسیه دست به چه اقدام متقابلی خواهد زد. از طرفی بعضی خبرگزاری‌ها اقدامی مانند آنچه در مورد عراق صورت گرفته را پیش‌بینی کرده‌اند. درحقیقت پایگاه‌های نظامی آمریکا در همه کشورهای منطقه از جمله عراق و شیخ‌نشین‌ها آماده‌باش هستند. درواقع شرایط مناسبی نیست و می‌تواند از درون این شرایط اتفاق ناگواری رخ دهد.
احتمال هدف قرار دادن مواضع ایرانی در صورت وقوع حمله را چقدر می‌دانید؟


مشکل ما نیروهایمان در سوریه هستند که دسترسی آمریکا به آنها زیاد شده است. با توجه به حادثه ناگوار روزهای گذشته که طی آن چهار نفر از نیروهایمان به شهادت رسیدند، نشان داد که آسیب‌پذیری نیروها در سوریه بالاست. هرچند ما هم از زمین دست به اقداماتی می‌زنیم ولی این موضوع دیگری است. درواقع واکنش روسیه مهم‌تر خواهد بود. اگر روسیه دست به واکنش متقابل بزند، ما بیشتر در حوزه خطر قرار می‌گیریم. اگر آمریکا به پرتاب چند موشک به پایگاه‌های سوریه اکتفا کند مساله خیلی مهم نیست ولی اگر دست به اقداماتی بزند که بخواهد زیرساخت‌های سوریه را منهدم کند و از طرفی هم روس‌ها دست به اقدامات متقابل بزنند، اوضاع پیچیده و خطرناک خواهد شد که امیدواریم کار به آنجا نرسد.
با توجه به اینکه آمریکایی‌ها، اسرائیلی، اعراب و ترک‌ها همگی خواهان خروج ایران از سوریه هستند، احتمال توافق بین روسیه و آمریکا را تا چد می‌دانید که روسیه از ایران بخواهد از سوریه خارج شود؟
روس‌ها بعد از شبه جزیره کریمه و اوکراین، سوریه را در مقابل آمریکا به گروگان گرفتند. در برابر تحریم‌هایی که علیه روسیه به‌وجود آمد، سوریه را به گروگان گرفتند تا فشار روی غرب را زیاد کنند. ضمن اینکه عربستان آنقدر هزینه می‌کند و آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد و با سفرهای پی‌درپی خود به لندن، پاریس و واشنگتن پول‌های زیادی خرج می‌کند و اسلحه‌های زیادی می‌خرد. دیروز قراردی با توتال به مبلغ 18 میلیون دلار به امضا رسانده‌اند. بنابراین فرانسه ناچار است که دست به چنین اقداماتی بزند. اجرای این قراردادها به این بستگی دارد که این کشورها در ارتباط با سوریه چه اقداماتی را انجام خواهند داد. اگر روس‌ها بتوانند با غرب به توافق برسند که بخشی از تحریم‌ها را بردارند، روس‌ها می‌توانند ما را تحت فشار قرار دهند تا ما از سوریه خارج شویم. اوضاع با بهم ریختگی مواجه است. هم اسرائیل به آمریکا فشار می‌آورد و هم محمد بن‌سلمان سخاوتمندانه خرج می‌کند که تکلیف سوریه را روشن کنند.
دلایل واقعی ترامپ برای حمله به سوریه را چه می‌دانید؟
درواقع بهانه‌ای تحت عنوان به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی است. بهانه‌ای کاملا ساختگی به منظور تحت فشار قرار دادن روس‌ها که ما را تحت فشار قرار دهند. جالب است که الان وقتی اسم روسیه را در سوریه می‌آورند حتما اسم ایران هم هستند. یعنی ما را هم وارد این ماجرا می‌کنند که افکار بین‌المللی را از جهت ذهنی آماده کنند که اگر دست به اقدامی زدند توجیهی هم برای مردم آمریکا و هم فضای بین‌المللی داشته باشند. امروز با توجه به مهره چینی‌های ترامپ در کاخ سفید و با توجه به اصرار فراوان و خط و نشانی که برای سوریه کشیده، قاعدتا باید دست به اقدامی بزند که قطعا از اقدام قبلی گسترده‌تر خواهد بود.
ظاهرا آمریکا کره شمالی را از دستور کار خود خارج کرده است! به نظرتان نهایتا موفق به توافق با این کشور می‌شود؟
آمریکا درحال نشان دادن مانور قدرتی خود در خاورمیانه است که اگر دست به اقدامی هم بزند گوشه چشمی هم به کره شمالی نشان می‌دهد که چنانچه مطیع نباشد سرنوشتی بهتر از این در انتظارش نخواهد بود. با اینکه حجم اقدام احتمالی آمریکا مشخص نیست اما انتظار به وقوع پیوستن اقدامی از جانب ترامپ دور از ذهن نمی‌باشد. نمایش قدرت آمریکا درحقیقت پیامی به کره شمالی هم هست.
موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران در این میان باید چگونه باشد؟
ما باید از آمادگی برخوردار باشیم و صلاح‌مان این است که سینه‌مان را خیلی چاک ندهیم. در عوض مدارا پیشه کنیم و با طمأنینه اظهارنظر و رفتار کنیم. با توجه به به‌وجود آمدن فضای بحران ارزی در کشورمان و در نظر گرفتن وقوع این مشکل مشابه در ترکیه و روسیه، باید با دقت و هوشیاری مضاعف نظاره‌گر حوادث باشیم و وارد میدان نشویم. شرایط ابهام‌آمیز است و نمی‌توان درباره اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد، اظهارنظر دقیقی کرد. همه‌چیز به اقدام آمریکا بستگی دارد. آیا مثل گذشته چند تا پایگاه نظامی سوریه را هدف قرار می‌دهد یا اینکه زیرساخت‌های این کشور را از بین خواهد برد.