شمارش معکوس برای حمله به سوریه

آرمان- هستی قاسمی: طی روزهای اخیر، گروه تروریستی جیش‌الاسلام دست به انتشار خبرهای جعلی در مورد حملات شیمیایی در دوما واقع در غوطه شرقی دمشق زده است تا مانع پیشروی ارتش در این منطقه شود که این حملات بهانه‌ای برای تهدید حمله نظامی به سوریه از سوی ترامپ و برخی از کشورهای غربی شده است. سناریویی که با حمایت برخی از کشورهای غربی از جمله فرانسه روبه‌رو شد و بیشتر در جهت انزوای ایران و سپس منزوی ساختن روسیه از نقش‌آفرینی در سوریه و ادامه یافتن بحران و تنش در سوریه و تغییر معادلات سیاسی در این کشور و در نهایت افزایش نفوذ آمریکا در منطقه طراحی شده و به همین دلیل دونالد ترامپ طی نشستی با اعضای کابینه امنیتی خود مدعی شد که ظرف 48 ساعت درباره حمله نظامی به سوریه تصمیم خواهد گرفت. از این رو، الکساندر زاسیپکین سفیر روسیه در لبنان در واکنش به ادعای ترامپ اعلام کرد که هر موشک آمریکایی را که به سوریه شلیک شود، سرنگون می‌کنیم و سایت شلیک‌کننده آن هم هدف قرار خواهد گرفت. دونالد ترامپ پس از این اظهارات سفیر روسیه در لبنان سکوت نکرد و طی توئیتی بازهم روسیه را تهدید کرد و مدعی شد که موشک‌های «زیبا، جدید و هوشمند» آمریکا به سوریه شلیک خواهند شد. ترامپ در این توئیت نوشت: روسیه گفته هر موشکی که به سمت سوریه شلیک شود را ساقط می‌کند، پس آماده‌باش روسیه، چون موشک‌های زیبا، جدید و هوشمند ما دارند می‌آیند. از این رو، قبل از هر چیز به‌نظر می‌رسد که هدف آمریکا از تهدید روسیه و دولت سوریه، بیشتر منزوی کردن ایران باشد، زیرا به‌نقل از العرب کاخ سفید نگران افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه به‌ویژه سوریه است.
سناریو برای قدرت‌نمایی!
رئیس‌جمهور آمریکا به بهانه حمله شیمیایی به دوما یکی از مناطق غوطه شرقی، دولت سوریه و روسیه را تهدید به حمله نظامی در سوریه کرد تا آنجا که ترامپ طی نشستی با اعضای کابینه امنیتی خود این حملات را بی‌رحمانه توصیف کرد و مدعی شد: این کار، کار روس‌ها باشد یا سوری‌ها یا ایرانی‌ها یا همه‌شان با هم، خواهیم فهمید. او همچنین افزود: ظرف 24 تا 48 ساعت آینده درباره پاسخ نظامی به آن تصمیم خواهد گرفت که این هشدار ترامپ واکنش صریح روسیه را در پی داشت. به هر روی اگرچه ادعای ترامپ در نهایت حمایت برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه نیز برای حمله نظامی به سوریه در پی داشت اما به‌نقل از نیویورک تایمز، نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگویی تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که برای مشارکت لندن در حمله نظامی علیه سوریه، به مدارک بیشتری نیاز دارد. این روزنامه افزود که ترزا می،‌‌نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگوی خود با دونالد ترامپ، با اقدام تلافی‌جویانه فوری علیه سوریه مخالفت کرده است. به‌نظر می‌رسد که دونالد ترامپ به‌رغم مخالفت سناتورهای دموکرات آمریکایی برای حمله نظامی به سوریه، بیشتر به‌دنبال قدرت‌نمایی و افزایش نفوذ آمریکا در خاورمیانه و همچنین منزوی ساختن ایران از نقش‌آفرینی در معادله سوریه و حل بحران این کشور باشد. به همین دلیل سناریویی را طراحی کرد تا به بهانه حمله شیمیایی به دوما بتواند به سوریه حمله نظامی کند و در نهایت ایران و روسیه و بیش از همه تهران را از نقش‌آفرینی در منطقه منزوی سازد. ترامپ و کشورهای غربی پیش نویس سه قطعنامه درباره حمله شیمیایی در سوریه را ارائه کردند که همه آنها با وتوی روسیه با شکست مواجه شدند.
پاسخ دندانشکن روسیه به ترامپ


به‌نقل از خبرگزاری فلسطینی معا، سفیر روسیه در لبنان در پاسخ به احتمال حمله آمریکا به سوریه گفت: اگر آمریکا اقدام نظامی علیه سوریه انجام دهد، ارتش روسیه با موشک‌های آمریکا مقابله خواهد کرد و چه‌بسا سکوهای پرتاب «موشک‌ها» را هدف قرار دهد. الکساندر زاسیپکین سفیر روسیه در لبنان افزود: هر موشک آمریکایی را که به سوریه شلیک شود، سرنگون می‌کنیم و سایت شلیک‌کننده آن هم هدف قرار خواهد گرفت. به همین دلیل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سفیر روسیه در لبنان و نیز ادامه خط و نشان‌های خود علیه مسکو، طی توئیتی روسیه را تهدید کرد که موشک‌های «زیبا، جدید و هوشمند» آمریکا به سوریه شلیک خواهند شد. ترامپ در این توئیت نوشت: روسیه گفته هر موشکی که به سمت سوریه شلیک شود را ساقط می‌کند، پس آماده‌باش روسیه، چون موشک‌های زیبا، جدید و هوشمند ما دارند می‌آیند. روسیه به تهدیدهای ترامپ مبنی بر حمله نظامی در سوریه بلافاصله پاسخ داد. از سویی، یوگنی سربرنکوف، معاون اول کمیته دفاعی شورای فدراسیون روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، با توجه به گمانه‌زنی‌هایی که درباره احتمال وقوع حمله هوایی آمریکا به سوریه پس از طرح اتهامات درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما مطرح شده، پایگاه‌های هوایی الحمیمیم و دریایی طرطوس و همچنین نیروهای نظامی روسیه مستقر در سوریه تحت حفاظت شدید مسکو قرار دارند.
ترکیه در زمین آمریکا
همزمان با هشدارهای آمریکا به روسیه، دولت سوریه و ایران مبنی بر حمله نظامی به سوریه، بعید به‌نظر نمی‌رسید که برخی از کشورها مانند ترکیه بخواهند از ادعای آمریکا مبنی بر حملات شیمیایی در دوما حمایت کنند و از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. بر این اساس و به‌نقل از آناتولی، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به احتمال حمله آمریکا به سوریه واکنش نشان داد و گفت: رژیم اسد باید مطلقا و مطلقا از رأس حکومت این کنار زده شود. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه پنلی در آنکارا درباره احتمال حمله آمریکا به سوریه به خبرنگاران گفت: درباره مداخله در سوریه باید بگویم که روسیه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت را وتو کرد. باید منتظر باشیم و تحولات را ببینیم. رژیم اسد باید مطلقا و مطلقا از رأس حکومت سوریه کنار زده شود. وزیر امور خارجه ترکیه همچنین اظهار کرد: این بار اول نیست که رژیم اسد از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند. این رژیم با استفاده از بمب‌های بشکه‌ای و اسلحه متعارف هم حتی یک‌میلیون انسان را در کشورش کشته است، بنابراین اسد باید کنار برود و روند سیاسی در سوریه آغاز شود.
آماده‌باش ارتش سوریه
در پی تهدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر پاسخی شدید و قریب‌الوقوع به سوریه در پی انتشار گزارش‌هایی ادعایی درباره حمله شیمیایی در دوما در غوطه شرقی دمشق ارتش سوریه در تمامی سطوح به حالت آماده‌باش درآمد. رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت: نیروهای نظام سوریه و نیروهای هم‌پیمان از دو شب گذشته در راستای رویارویی با حملات احتمالی که غربی‌ها علیه سوریه تهدید کرده‌اند، به حالت آماده‌باش درآمده و به این وضعیت ادامه می‌دهند. رامی عبدالرحمان گفت: فرماندهی ستاد ارتش سوریه از اواسط نیمه شب گذشته به مدت ۷۲ ساعت تمامی بخش‌های نظامی را به حالت آماده‌باش درآورده است. فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی در تمامی مناطق تحت کنترل دولت سوریه از جمله دمشق در آماده‌باش و تحت تدابیر امنیتی هستند. او افزود: این تدابیر در راستای مقابله با تهدیدات خارجی است و تدابیر پیشگیرانه در نظر گرفته شده و آموزش‌های لازم برای استقرار سریع نیروها داده شده است. گفته می‌شود فرانسه، بریتانیا و اسرائیل نیز در حمله احتمالی به سوریه، واشنگتن را همراهی خواهند کرد و 22 هدف مشخص برای حمله در انتظار صدور دستور دونالد ترامپ قرار دارد. یک رسانه ترکیه‌ای با انتشار خبری مدعی شد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) و وزارت دفاع آمریکا دیروز اهداف 22 گانه‌ای را برای تصمیم‌گیری رئیس‌جمهوری آمریکا برای حمله نظامی به سوریه در روزهای آتی تهیه کرده است.
ادامه صفحه16