آشفتگي به وقت شام!

اوضاع منطقه‌خاورميانه هر روز بدتر از روز گذشته مي‌شود. در يك بازه‌زماني با توجه به هزينه‌هايي كه صورت گرفت سايه شوم داعش از منطقه‌ تا حدودي كنار رفت ولي گويي برخي سعي دارند تا اين تهديدات در اين قسمت ازكره‌‌خاكي هميشه ادامه داشته باشد. در همين راستا درگيري‌هاي لفظي و رويارويي‌هاي خشني در سوريه رخ داده‌است كه برخي آن را مسيري منتهي به جنگ مي‌خوانند. مسئولان ايراني نيز در اين زمينه اظهاراتي را بيان كرده‌اند.
امكان حمله!
حسین شیخ‌الاسلام، سفیر اسبق ایران در سوریه، با اشاره به انتشار خبر احتمال حمله آمریکا به سوریه، گفت: آمریکایی‌ها چندین سال است که می‌خواهند در سوریه موثر باشند اما تمام تلاش آن‌ها بی‌نتیجه مانده است؛ بعد از شکست سقوط حکومت سوریه، تجزیه سوریه، شکست حلب و غوطه شرقی، تمام راه‌ها برای آنکه آمریکایی‌ها بگویند، ما هم هستیم بسته شده است. وی با بیان اینکه سوریه اکنون در مرحله تثبیت حکومت قرار دارد و مذاکرات سوچی با حضور کشورهای موثر در سوریه در حال انجام است، تصریح کرد: ممکن است آمریکایی‌ها تحرکات نظامی در سوریه را تشدید و به این کشور حمله کنند اما به‌نظر ما، این‌گونه اقدامات گرچه مخرب است اما درصحنه میدانی و سیاسی بی‌تاثیر خواهد بود. شیخ‌الاسلام با توجه به آمادگی ارتش سوریه برای مقابله با تهاجم نظامی آمریکا، تاکید کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند که شجاعت و جرات لازم برای پیاده کردن نیرو در سوریه را ندارند و نیرویی که در سوریه پیاده شود، کشته از این کشور خارج خواهد شد پس تاثیرات اقدامات احتمالی، هوایی آمریکایی‌ها روی زمین سوریه نزدیک به صفر خواهد بود. سفیر اسبق ایران در سوریه با اظهار اينكه حمله نظامی آمریکا به سوریه می‌تواند آخرین شکست آن‌ها در سوریه را رقم بزند، گفت: به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها، اقدام نظامی را به‌عنوان آخرین راه برای اینکه بگویند، آمریکا در سوریه موثر است به‌کار بگیرند اما این توطئه نیز به‌عنوان آخرین راه منتج به هیچ نتیجه‌ای نخواهد شد.
خودسري‌هاي آمريكايي


از طرفي محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیات ريیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد: آمریکایی ها در حمله عراق از شورای امنیت مجوزی دریافت نکردند، از این رو با توجه به تجربه تلخ گذشته، بعید نیست که در مورد سوریه نیز این اتفاق رخ دهد. نوبندگانی، در رابطه با اقدامات اخیر ایالات متحده برای مقابله با کشور سوریه، گفت: اجرای سناریوي تجزیه کشورهای منطقه خاورمیانه با تنش در سوریه و عراق آغاز شد اما پس از شکست گروه تروریستی داعش این نقشه از بین رفت اما این مهم پایان کار نیست و طبق تجربه آمریکایی ها تلاش می‌کنند از طرق دیگری این مهم را پیگیری کنند. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایالات متحده در شرایط کنونی حتی تلاش کرده حضور نظامی اش در سوریه را تثبیت کند و هزینه آن را نیز کشورهایی مانند عربستان پرداخت می کنند که بیانگر پیگیری سناریو مذکور است. وی با اشاره به اینکه سیستم‌های امنیتی روسیه و سوریه اعلام کردند که این مهم از سوی آن‌ها رخ نداده اما مشاهده می شود که آمریکایی ها انگشت اتهام را به سمت این کشورها می گیرند، ادامه داد: باید گفت که غربی‌ها برای تحقق اهداف‌شان نیاز به فضاسازی و همراه کردن جامعه جهانی دارند از این رو این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح و جنجال رسانه ای برپا کردند. این نماینده مردم در مجلس دهم در خصوص سخنان نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل مبنی بر اینکه کشورش آماده اقدام علیه سوریه خارج از شورای امنیت است، تصریح کرد:چنین موضع گیری نشان می دهد که ایالات متحده همواره تا زمانی به قوانین بین المللی توجه می‌کند که منافع و اهدافش تامین شود وگرنه هیچ اعتقادی به حقوق بشر و مفاهیم از این قبیل ندارد. عضو هیات ريیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها در حمله عراق از شورای امنیت مجوزی دریافت نکردند از این رو با توجه به تجربه تلخ گذشته، بعید نیست که در مورد سوریه نیز این اتفاق رخ دهد.
بهانه‌حمله
برخي حملات شيميايي چندي پيش در سوريه را بهانه‌اي براي حمله به اين كشور اعلام مي‌كنند. در همين راستا کمال دهقانی فیروزآبادی، نایب ريیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه سال‌ها قبل دولت سوریه به صورت خودجوش سلاح‌های شیمیایی خود را تحویل مراجع بین‌المللی داده، گفت: احتمال استفاده از سلاح شیمیایی متوجه تروریست‌ها بوده که به سمت شکست رفته‌اند. کمال دهقانی فیروزآبادی، با اشاره به اتهام واهی آمریکایی‌ها به دولت سوریه و ایران به خاطر حملات شیمیایی اخیر در سوریه گفت: تا این لحظه بارها ما شاهد اتهام زنی ها به ایران و سوریه مبنی بر این بوده‌ایم که نیروهای مسلح سوری از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند. نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه کسانی این ادعاها را مطرح می‌کنند که به آمریکا وابستگی دارند، عنوان کرد: غربی ها پیش از این بارها اعلام کرده بودند که احتمال وجود سلاح شیمیایی نزد تروریست ها بسیار زیاد است. وی افزود: حتی تروریست ها نیز بارها اعلام کرده‌اند که در صورت استفاده از سلاح شیمیایی مسئولیت بین المللی نداشته و ندارند و هر زمان تشخیص دهند از سلاح شيمیایی استفاده می کنند. دهقانی فیروزآبادی در ادامه با بیان اینکه دولت سوریه به صورت خودجوش تمامی سلاح های شیمیایی خود را به مراجع ذیربط تحویل داد و نوعی خلع سلاح در این کشور شکل گرفت، بیان داشت: در طول این مدت شاهد بودیم تروریست ها به سمت اضمحلال رفته اند که از سلاح شیمیایی استفاده می کنند. این عضو هیات يیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: نیروهای سوری در برخی نقاط بسیار تحت فشار بودند اما از سلاح شیمیایی استفاده نکردند، از این رو چگونه امکان دارد اکنون که تمام سنگر ها در حال فتح شدن است و تروریست‌ها در موضع ضعف قرار گرفته اند از سلاح های نامتعارف استفاده کنند. نایب ريیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: غرب جنگ روانی علیه دولت سوریه به راه انداخته که تا کنون تلاش داشته تروریست ها را در معرض نابودی قرار دهد بنابراين تا زمانی که آمریکا به حضور غیرقانونی خود در سوریه ادامه می دهد، خود مسئول تمام اتفاقات ناخوشایند و حملات در این کشور است.
در انتظارفاجعه‌اي تلخ
بي‌شك در اين منطقه اگر آتشي گشوده شود، مسئوليت پايان آن با هيچكس نيست و بايد در انتظار بيگ‌بنگي بود. فاجعه‌اي كه اگر رخ دهد مي‌تواند ميليون‌ها نفر را به نابودي بكشاند.