خالق «پول هرگز نمی‌خوابد» در تهران

نشست خبری سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم جهانی فجر روز گذشته با حضور رضا میرکریمی دبیر جشنواره برگزار شد. در ابتدای این نشست، رضا میرکریمی با اشاره به اینکه جشنواره جهانی فجر امسال چهارمین دوره استقلال خود را طی می‌کند گفت: «در جداسازی جشنواره فیلم فجر از جشنواره جهانی فیلم فجر تصمیمات کارشناسانه گرفته شده است.هدف‌گذاری‌مان این بود که از اتلاف هزینه برای دو جشنواره با دو رویکرد مختلف جلوگیری کنیم. ضمن اینکه براین باور بودیم با برگزاری مستقل جشنواره جهانی فیلم فجر مجال بیشتری را برای مخاطبان این حیطه فراهم کنیم.» او اضافه کرد: «از دو سال پیش که مسئولیت دبیری جشنواره به‌عهده من گذاشته شد، از همکاری تیم حرفه‌ای و باتجربه بهره گرفته‌ام. درواقع هدف ما این بود جشنواره‌ای هم‌تراز با جشنواره سینمای ایران برگزار کنیم. درعین‌حال هیچ‌گاه مرز جغرافیای خاصی قائل نبوده‌ایم بلکه هدف‌مان این است که می‌خواهیم با تمام جهان به تعامل برسیم. ازاین رو تلاش کرده‌ایم همکاری با کشورهای فارسی‌زبان، که با ما هم آیین و دارای مشترکات اخلاقی هستند را در اولویت اقدامات خود قرار دهیم؛ به‌خصوص کشورهای اخلاق‌مدار و موحد بیشتر مورد توجه ما بوده‌اند. می‌توان گفت از رهگذر برگزاری جشنواره جهانی فجر به دنبال دوستیابی برای سینمای ایران هستیم؛ چراکه به خوبی می‌دانیم سینمای ایران دارای پتانسیل گسترده‌ای است. درعین‌حال براین باوریم سرمایه‌گذاری درعرصه فرهنگ چقدر می‌تواند با دستاوردهای مطلوبی توام باشد.» میرکریمی با اشاره به اینکه بخش علمی جشنواره امسال نیز مانند سال گذشته پررنگ است، گفت: «امسال 120 فیلم از 54 کشور پذیرفته شده‌اند، معیارمان برای انتخاب این فیلم‌ها این بود که در درجه نخست سرشار از ارزش‌های انسانی باشند. به گفته میرکریمی، صرف‌نظر از میهمانانی که قرار است در این دوره از جشنواره حضور یابند، اولیور استون کارگردان صاحب‌نام آمریکایی نیز از دیگر میهمانان ویژه این دوره از جشنواره است که درایام جشنواره حاضر خواهد شد و به برگزاری کلاس، دیدار با فیلمسازان و ورک شاپ می‌پردازد. در ادامه این نشست خبرنگاری با خطاب قرار دادن میرکریمی به او گفت که از حرف‌هایش معلوم است هدف مشخصی را در جشنواره دنبال نمی‌کند، ضمن اینکه رویدادهای جشنواره شبیه آش شله‌قلم‌کار شده است، میرکریمی دراین‌باره گفت: «ما اتفاقا در جشنواره به شکل دقیق و برنامه‌ریزی شده قدم برداشته‌ایم، ضمن اینکه آش ‌شله‌قلم‌کاری که شما به آن اشاره می‌کنید و منظورتان بخش‌های مختلف جشنواره است، در همه جشنواره‌های دنیا حتی به مراتب از ما هم بیشتر بوده است. ما تلاش داریم جشنواره‌ای در تراز جمهوری اسلامی برگزار کنیم تا بتوانیم در جهان با وجهه‌ای فرهنگی حضور یابیم. خارجی‌ها ما را رصد می‌کنند. امسال ما با جشنواره‌های مهم جهانی چون مسکو و پکن این دوره را برگزار می‌کنیم، ولی باز هم میهمانان خارجی حاضر هستند در جشنواره ما حضور یابند.» میرکریمی درباره فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا نیز گفت: «ما از سرمایه‌گذار فیلم خواستیم فیلم‌شان را اکران نکنند و در بخش مسابقه ما حضور یابند، ولی آنها دوست داشتند اکران کنند و چون ما نمی‌توانیم فیلم اکران شده را به بخش مسابقه بیاوریم،‌ بنابراین فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی را در بخش مسابقه داریم. درعین‌حال افتخار می‌کنم که جشنواره با فیلمی خوب و با استانداردهای جهانی «آن سوی ابرها» به کارگردانی فیلمساز بزرگ کشورمان مجید مجیدی آغاز می‌شود.» او درباره انتقاداتی که نسبت به پوستر جشنواره وارد شده است، گفت: «ما ۱۲۰ سال سینما داریم که با تفاوت پنج سال نسبت به جهان سینما وارد ایران شده است، بنابراین باید این مساله را به کشورهای دیگر گوشزد کنیم. برای همین است که پوستر جشنواره به این شکل طراحی شده، ضمن اینکه این پوستر، فرهنگ و تمدن ایران را نشان می‌دهد و نیازی نیست رابطه‌ای با سینما داشته باشد.» میرکریمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره سمت او در سازمان سینمایی به‌عنوان مشاور بین‌الملل گفت: «مدیریت جشنواره جهانی فیلم فجر با مشاوره در امور بین‌الملل سینما از هم جدا نیستند.» او درباره سایت جشنواره نیز گفت: «ما سایتی را طراحی کرده‌ایم که بانک جامع اطلاعات سینمای ایران به زبان انگلیسی است. بیش از ۴۷۰۰ فیلم در این سایت معرفی شده و به مرور تکمیل می‌شوند.» دراین نشست همچنین سوالات دیگری درباره کمرنگ بودن تعامل با رسانه‌های خارجی و توجه به سینمای ترکیه مطرح شد که میرکریمی دراین باره گفت: «آنچه مسلم است اینکه ترکیه همسایه ما است و ما تبادلات خوب سینمایی با آنها داریم، کما‌اینکه در دو دوره اخیر جشنواره جهانی فیلم فجر به آنها توجه ویژه شده است. ‌ما نمی‌توانیم سینمای ترکیه را نادیده بگیریم و در تدارک کارهای مشترک بیشتر هستیم. درباره حضور رسانه‌های خارجی هم که اشاره کردید این مساله برای ما هم از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا معتقدیم بازتاب خبری ضرورت برگزاری هر جشنواره‌ای به شمار می‌رود. ولی باید به این نکته توجه کرد که نمی‌توان با همه رسانه‌های حاضر در جشنواره که بیش از ۱۵۰۰ رسانه هستند مصاحبه اختصاصی انجام داد.» میرکریمی درباره هزینه جشنواره هم توضیح داد: «بودجه جشنواره از قبل انجام شده و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. مساله‌ای که نباید فراموش کرد این است که دو جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر همواره هم‌دوش هم بوده‌اند؛ نه روبه روی هم. ما می‌خواهیم در جشنواره تا جایی که امکان داریم استعدادهای جوان را شناسایی کرده و به آنها فرصت بروز دهیم.» دبیر جشنواره همچنین درباره توجه به فرهنگ منطقه‌ای نیز ادامه داد: ‌در این دوره برای ۵۰۰ شخصیت سینمایی به‌عنوان پیشکسوت کارت صادر شده است که البته نمی‌دانم حضور پیدا می‌کنند یا خیر. همچنین سازمان سینمایی به جشنواره جهانی ماموریت داده فیلم‌های مناسب برای اکران براساس تحقیقات صورت گرفته انتخاب شوند، اما بی‌شک در خوش‌بینانه‌ترین حالت از بین این آثار به احتمال زیاد ۱۰ اثر اکران می‌شوند.» اینکه چرا سینماگران مطرح در بازار جشنواره جهانی فجر حضور نمی‌یابند سوال بعدی یکی از اهالی رسانه بود، میرکریمی دراین باره گفت: «ما باید کار ایجابی کنیم تا سینماگران متمایل به حضور در جشنواره شوند.» دبیر جشنواره همچنین در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی‌بر اینکه اساسا چشم‌انداز جشنواره جهانی فیلم فجر چیست؟ گفت: «من چشم‌انداز خوبی برای جشنواره می‌بینم. پافشاری روی اصولی که داریم باعث موفقیت ما‌ می‌شود. ‌ آثار انتخاب شده برای جشنواره براساس موازین کشور انتخاب می‌شوند و چه‌بسا در سال‌های آینده کارگردانان مطرح جهان برای سینمای ایران فیلم بسازند.» اینکه چرا فیلم تازه اصغر فرهادی در جشنواره جهانی فجر حضور پیدا نکرده نیز یکی دیگر از سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه بود که میرکریمی دراین باره گفت: «واقعیت این است که ما برای اصغر فرهادی پیغام دادیم، اما شرکت پخش‌کننده فیلم تاکید کرد فیلم آماده نمی‌شود و قرار است در کن نمایش داده شود. ضمن اینکه ما همیشه تعامل خوبی با فرهادی داشته‌ایم و حتی این احتمال هست که در دوره بعد به‌عنوان داور از حضور او بهره بگیریم.» میرکریمی درباره بودجه جشنواره گفت: «بودجه این دوره به دلیل تورم هشت میلیارد است. من هربار شرمنده مدیرانم از نظر دستمزد می‌شوم، چون براین باور بوده‌ام این کار ملی است و ضرورت دارد انجام شود. هرچند ما در جریان برگزاری این جشنواره به دنبال صرفه‌جویی بوده‌ایم. مورد تشویق قرار گرفتن ما از سوی وزارت ارشاد نیز به خوبی گواه این مساله است، چراکه سعی کرده‌ایم از اسناد مالی شفاف استفاده کنیم.»