دیگر صفحه‌ها

به دلیل نقض حریم شخصی / مدیرعامل «فیس بوک» عذرخواهی کرد

میترا جلیلی
فیس‌بوک که پیش از این نامش با سوء‌استفاده هکرهای روس و تبلیغات جهت‌دار در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 امریکا گره خورده و به همراه سایر شبکه‌های اجتماعی ازجمله توئیتر شرایط سختی را پشت سر گذرانده بود، بازهم خبرساز شد. نشت اطلاعات شخصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر فیس بوک، چیزی نبود که از چشم مردم مخفی بماند یا کسی از کنار آن با بی‌اعتنایی عبور کند. به‌دنبال انتشار این خبر، موج اعتراض کاربران عادی و چهره‌های سرشناس جان گرفت و در نهایت نیز «مارک زوکربرگ» مدیرعامل فیس بوک از جانب دو کمیته قضایی و بازرگانی سنای امریکا احضار شد تا طی دو روز، اقدامات این غول دنیای فناوری را برای صیانت از اطلاعات کاربران تشریح کند. همچنین درباره اتهام سوء‌استفاده از اطلاعات شخصی کاربران بویژه برای مقاصد سیاسی و تأثیر بر انتخابات و نقض حریم خصوصی آنان توضیحاتی ارائه دهد. در نهایت نیز زوکربرگ در مقابل نمایندگان سنا به خطا‌های این شبکه اجتماعی در سوء‌استفاده از اطلاعات خصوصی کاربران و نقض حریم خصوصی آنان اعتراف کرد.


یک جلسه پرتنش
این نخستین بار است که مؤسس فیس‌بوک برای ارائه توضیحات به کنگره امریکا فراخوانده شده است و مارک زوکربرگ در این جلسه درباره حریم خصوصی بیش از 2میلیارد کاربر، فعالیت خارجی‌ها در این شبکه اجتماعی که گاه در امور امریکا مداخله جویانه می‌شود و همچنین ابزارهای سوء‌استفاده از این شبکه اجتماعی در جلسه پرسش و پاسخی بسیار سخت و پرتنش قرار گرفت.
وی که در مقابل کمیته سنای امریکا ایستاده بود، به اتهام خود مبنی بر افشای اطلاعات 87 میلیون کاربر گفت: موضوع مشخص اینکه ما برای پیشگیری از فعالیت چنین ابزارهایی که می‌توانند به کاربران آسیب برسانند تلاش کافی نداشته‌ایم و من به این کم کاری اعتراف می‌کنم. زوکربرگ گفت: از اینکه درباره سوءاستفاده برخی مؤسسات برای تأثیرگذاری بر انتخابات امریکا غفلت شده و نتوانسته است زودتر این سوءاستفاده را تشخیص دهد و جلوی آن را بگیرد بشدت پشیمان است اما همه تلاشش را برای مقابله با این مشکل به کار می‌گیرد. زوکربرگ مسئولیت خطا‌های فیس‌بوک را پذیرفت و به نمایندگان سنا قول داد که با بکارگیری ابزار‌های هوش مصنوعی برتر، درصدد جبران خطا‌های شرکتش برخواهد آمد.
بنیانگذار فیس‌بوک که متهم است با همکاری شرکت انگلیسی کمبریج آنالیتیکا، از اطلاعات شخصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر در جهت اهداف سیاسی در انتخابات امریکا و همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) سوءاستفاده کرده است افزود: بزرگترین پشیمانی وی، غفلت درباره استفاده کاربران و شرکت‌های روسیه برای تأثیر بر رأی‌ دهندگان امریکایی است.
وی ضمن عذر خواهی از مخاطبان عنوان کرد: باید در این باره بیشتر تحقیق کنیم، اما آنچه که تاکنون به آن رسیده‌ایم این است که کمبریج آنالیتیکا با خرید اطلاعات به آنها دسترسی پیدا کرده است و به ما گفته بودند که اطلاعات را حذف کرده‌اند، اما سال پیش مشخص شد که اینگونه نبود.
زوکر برگ با بیان اینکه بررسی نرم افزار‌هایی که اطلاعات کاربران فیس بوک را جمع‌آوری می‌کنند آغاز شده و با جدیت در حال پیگیری است، افزود: در صورت کشف هرگونه سوء‌استفاده شرکت‌های تبلیغاتی ازجمله مؤسسه کمبریج آنالیتیکا همکاری خود را با آنها قطع خواهیم کرد چون کاربران ما برایمان از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
مدیرعامل فیس‌بوک ادامه داد: فیس بوک برای صیانت از حریم خصوصی کاربران تلاش کافی نداشته و دراین میان، اخبار دروغ، رویکرد‌های خشونت بار و منتشر‌کننده نفرت در فضای مجازی و نیز دخالت خارجی در انتخابات از اهمیت بیشتری برخوردار است.
زوکربرگ با بیان اینکه ماجرای این روزهای فیس‌بوک درواقع یک مسابقه جنگی را رقم زده است، ادامه داد: کمپانی من در جنگ دائمی با اپراتورهای روسیه است که می‌خواهند از ظرفیت این شبکه اجتماعی سوء‌استفاده کنند.
بنیانگذار فیس‌بوک همچنین در پاسخ به سؤال سناتور «سن پاتریک لی» درباره تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه که در مورد مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا تحقیق می‌کند، این همکاری را تأیید کرد و گفت: مولر با کارکنان فیس‌بوک مصاحبه کرده است اما من هیچ صحبتی با وی نداشته‌ام. ازسوی دیگر همکاری ما با بازرس ویژه، محرمانه است و نمی‌توانم در یک جلسه علنی، امور محرمانه را فاش کنم.
وی ادامه داد: در ماه فوریه دفتر مولر 13 فرد روسی وهمچنین 3 کمپانی روس را به دخالت در انتخابات سال 2016 امریکا متهم کرد که یکی از آنها «سازمان تحقیقات اینترنتی» بود. زوکربرگ افزود: کسانی در روسیه وجود دارند که کارشان تنها تلاش برای ورود به سیستم‌های ما و سایر سیستم‌های اینترنتی و بهره‌برداری از اطلاعات آنها یا قرار دادن خوراک‌های تبلیغاتی هدفدار است پس ما باید این خطر را جدی بگیریم و برای بهبود وضعیت خود برای مقابله با چنین شرایطی، سرمایه‌گذاری انجام دهیم. وی همچنین به سؤال‌های نمایندگان سنا درباره قوانین سفت و سخت‌تر شبکه‌های اجتماعی نیز پاسخ داد.
7 میلیون کسب و کار آنلاین
در فیس‌بوک
وی با اشاره به اینکه فیس‌بوک 2میلیارد کاربر دارد و بیش از 7میلیون کسب و کار آنلاین بر این پلتفرم فعالیت دارند، یکی از نگرانی‌های خود را مسائل سیاسی و انتخابات دانست. زوکربرگ ادامه داد: موضوع تنها انتخابات امریکا نیست، هرسال انتخابات متعددی در جهان برپا می‌شود که اگر افرادی مغرضانه از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک استفاده کنند سرنوشت کشورشان تغییر می‌کند. به همین دلیل می‌خواهم با تلاش بیشتری مشکلات امنیتی فیس بوک را برطرف کنم تا دیگر در هیچ نقطه جهان شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.
بنیانگذار فیس‌بوک همچنین گفت: هر اپلیکیشنی که پیش از سال ۲۰۱۴ به بخش زیادی از اطلاعات کاربران فیس‌بوک دسترسی داشته مورد تحقیق و بازرسی قرار خواهد گرفت. گفتنی است فیس‌بوک تاکنون نیز ابزارهای هوشمند مصنوعی متعددی طراحی کرده که بتواند حساب‌های جعلی را ردیابی و تعطیل کنند. سیاست‌های نشر آگهی نیز از این پس تغییر می‌کند و هویت کسانی که خواهان انتشار آگهی‌های سیاسی هستند یا آنها که دارای صفحاتی با فالوئر یا دنبال‌کننده‌های بالا هستند بررسی خواهد شد.
یک قانون محکم
برای حفظ حریم خصوصی
همچنین در این جلسه دو نفر از نمایندگان سنا پس از شنیدن سخنان مارک زوکربرگ در قالب یک طرح پیشنهادی با نام قانون رضایت یا Consent ACT، تلاش کردند تا حریم خصوصی بیش از گذشته حفظ شود. این طرح البته محدودیت‌های جدیدی در زمینه جمع‌آوری اطلاعات توسط فیس‌بوک و دیگر شرکت‌های آنلاین اینترنتی ایجاد خواهد کرد تا شرکت‌ها نتوانند حجم زیادی از اطلاعات خصوصی کاربران را جمع‌آوری کرده و حریم شخصی آنها را نقض کنند. در صورت اجرای این طرح، شرکت‌ها برای استفاده، اشتراک‌گذاری یا فروش اطلاعات شخصی کاربران باید به طور شفاف رضایت آنها را جلب کنند در غیر این صورت این کار جرم محسوب می‌شود. مارک زوکربرگ نیز با استقبال از چنین تصمیمی خواستار بحث و تبادل نظر بیشتر در این زمینه شده است.
گفتنی است در زمان پخش تصاویر زنده این جلسه از شبکه‌های تلویزیونی امریکا، سهام فیس‌بوک که مدتی است با کاهشی جدی مواجه شده و بیش از ۵۰ میلیارد دلار افت نشان داده بود، دستخوش تغییرات شد و به بالاترین ارزش خود در این مدت بحرانی رسید.
خبرهای مبتنی بر نشت اطلاعات کاربران در فیس‌بوک نه تنها بر ارزش سهام این شبکه اجتماعی تأثیری منفی گذاشت بلکه بسیاری از سلبریتی‌ها را نیز به واکنش  واداشت تا اکانت خود را در فیس‌بوک حذف کنند.
ازسوی دیگر همین سلبریتی‌ها تلاش کردند تا جنبش تحریمی 24 ساعته فیس‌بوک را برگزار کنند. این جنبش از کاربران خواست حتی اگر نمی‌خواهند اکانت خود را حذف کنند به مدت 24 ساعت درآن پست نگذاشته و به تبلیغات واکنش نشان ندهند یا شرکت‌های تبلیغاتی نیز هیچ تبلیغاتی روی این اپلیکیشن قرار ندهند و درواقع آن را تحریم کنند. این جنبش تحریمی دیروز چهارشنبه اجرا شد و بسیاری از کاربران به نشانه اعتراض به نقض حریم خصوصی به آن پیوستند تا به زوکربرگ بفهمانند که فروش دیتای خصوصی کاربران، نقض آشکار حریم خصوصی افراد است و وی به آن پایبند نبوده است.

نیم نگاه
مارک زوکربرگ که در مقابل کميته سناي امريکا ايستاده بود، درباره اتهام خود مبني بر افشاي اطلاعات 87ميليون کاربر گفت: موضوع مشخص، اين که ما براي پيشگيري از فعاليت چنين ابزارهايي که مي توانند به کاربران آسيب برسانند تلاش کافي نداشته ايم و من به اين کم کاري اعتراف مي کنم
دو نفر از نمايندگان سنا طرحي به نام قانون رضایت یا Consent ACT ارائه دادند که به اين ترتيب، شرکت ها براي استفاده، اشتراک گذاری یا فروش اطلاعات شخصی کاربران بايد به طور شفاف رضایت آنها را جلب کنند در غير اين صورت اين کار جرم محسوب مي شود
 بسياري از سلبريتي ها اکانت خود را در فيس بوک حذف و تلاش کردند جنبش تحريمي 24 ساعته فيس بوک را برگزار کنند تا به زوکربرگ بفهمانند که فروش دیتای خصوصی کاربران، نقض آشکار حریم خصوصی افراد است و وی به آن پایبند نبوده است



مخاطبان از تعطیلی یا تداوم تلگرام گفتند / تمام تخم مرغ ها در سبد تلگرام


حسن فرامرزی - محبوبه مصرقانی
هنوز تعطیلات نوروزی تمام نشده بود که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تصمیمی خبر داد که به گفته او در بالاترین سطح اتخاذ شده، او خبر داد که تا پایان فروردین، تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد. او همچنین گفت وقتی تلگرام از مدار خارج شود مردم به یک سامانه ملی روی می‌آورند. بعد از این خبر بود که موافقان و مخالفان هر کدام از نظرگاه خود به موضوع نگاه کردند و موجی از تأییدیه و تکذیبیه‌ها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به راه افتاد. از آن سو البته رسانه ملی هم فرصت را مناسب دید و به تبلیغ اپلیکیشن ایرانی جایگزین تلگرام روی آورد. این خلاصه‌ای از اتفاقاتی بود که دور سر محبوب‌ترین اپلیکیشن ارتباطی میان ایرانی‌ها روی داد. اما ما در این چند روز از مخاطبان خود به صورت پیامکی، تلگرامی و تلفنی نظرخواهی کردیم: اگر موافق یا مخالف فیلترینگ تلگرام هستید دلایل شما در این باره چیست؟ آیا تلگرام آن گونه که موافقان فیلترینگ می‌گویند چالش‌های امنیتی حادی برای کشور ایجاد می‌کند؟ آیا تا به حال از اپلیکیشن‌های ایرانی که کارکردهای مشابه با تلگرام دارند استفاده کرده اید؟ منشأ بی‌میلی ایرانی‌ها برای استفاده از اپلیکیشن‌های ارتباطی ایرانی کجاست؟ پاسخ‌های مخاطبان ایران را در ادامه می‌خوانید.

توان فنی اپلیکیشن داخلی را داریم اما سرمایه اجتماعی را نه
آناهیتا کریمی-کرمانشاه – تماس تلفنی: خیلی خوبه از اپلیکیشن های داخلی خوب استفاده کنیم و در زمینه فناوری و اطلاعات توان مستقل شدن را داشته باشیم. ما دانش آموختگان بسیاری داریم که قطعاً توان تولید اپلیکیشن‌های مشابه را دارند اما مسأله بی‌اعتمادی مردم هست و اینکه قطعاً این اپلیکیشن روسی هم اطلاعات مردم رو جمع‌آوری می‌کنه اما مردم به تولیدات وطنی اعتماد ندارند چه از لحاظ امنیت و چه کیفیت اما اگر امکان دسترسی مردم با همین اپلیکیشن‌های داخلی هم به کانال‌ها و شبکه‌هایی که می‌خوان باشه و بحث فیلترینگ نباشه چرا که نه، خیلی هم خوبه که مستقل بشیم اما من به شخصه بعید می‌دونم.
فیلتر برای ما تم زندگی یه، ما بزرگ شده فیلترینگیم
سپهر خضری - کانال تلگرام ایران: این همه شبکه اجتماعی تو این مملکت فیلتره به کجا برخورده؟ تلگرام هم روش. واقعاً کسی هم هست نگران فیلتر باشه؟ ما بزرگ شده فیلتر و فیلترینگیم. برای ما تم زندگیه، جوری واکنش نشون میدید انگار تا قبل از فیلتر تلگرام اصلاً نمی‌دونستیم فیلتر چیه. الان توئیتر فیلتره یا فیس بوک فیلتره کسی استفاده نمی‌کنه؟
زودباوری مردم علت استفاده از رسانه‌های خارجی
رضا صفرزاده – 669...0919 : با توجه به تبلیغات منفی رسانه‌های غربی و ضد انقلاب در خصوص مسئولان کشور و ایجاد فضای منفی و ناسالم بین مردم، فضای بی‌اعتمادی را دو چندان کرده است که متأسفانه زودباوری بخش مهمی از مردم است که این رسانه‌ها را جایگزین رسانه‌های داخلی کرده‌اند.
مبتلا به بیماری توهم توطئه‌ایم
510...0935: من در جایگاهی نیستم که بدونم تلگرام چه چالش‌های امنیتی به وجود میاره ولی میدونم که سیستم فکری ما مبتلا به بیماری توهم توطئه دائمی هست.
اپلیکیشن‌های ایرانی با چاشنی زور به جایی نمی‌رسند
شکوفه شیبانی – کانال تلگرام «ایران»: به‌نظر من اگر هر نظر و سلیقه و برنامه‌ای رو بخواهیم به زور به یکدیگر بقبولانیم نتیجه عکس می‌دهد. این نوع سیاست جز اینکه باعث دوری هرچه بیشتر مسئولان و مردم از یکدیگر و بالا رفتن بی‌اعتمادی در بین مردم نسبت به دولت می‌شود چیز دیگری ندارد. انسان ذاتاً آزاد آفریده شده و هر آنچه موجب نقض آن شود ناخوشایند است. حالا هر چقدر هم اپلیکیشن‌های ایرانی باکیفیت باشد باز هم مورد استقبال کسی قرار نخواهد گرفت چون بذر بی‌اعتمادی در بین مردم و مسئولان به قوت خود باقی است.
اشتباه کردیم همه تخم مرغ هایمان را در سبد تلگرام چیدیم
سمانه آراسته - تماس تلفنی: من خیلی وقته از تلگرام خارج شدم و پاکش کردم چون به نظرم اصلاً به خدمتی که میده نمی‌ارزه که حتی من مشتری‌اش باشم. اما از وقتی پاک کردم به دیگران که میگم ندارم و راه دیگه برای ارتباط پیشنهاد می‌دم جوری برخورد می‌کنند که انگار من دروغ می‌گم یا می‌خوام بپیچونمشون. در کل به نظرم خروج از تلگرام یه حرکت ملی نیاز داره. ما اشتباه کردیم که همه تخم مرغ هایمان را در سبد تلگرام چیدیم، حتی روابط اداری و رسمی مون. هیچ جای دنیا با واتس آپ، نامه اداری یا دعوتنامه نمی‌فرستند اگر می‌فرستادند الان ایمیل کلاً نابود شده بود. ما نمی‌دونیم از هر چیزی باید چطوری و کجا استفاده کنیم. شبکه اجتماعی قرار نیست برامون بشه بازار درآمد. اگر بود خود تلگرام شروع می‌کرد نمی‌گذاشت شخص استفاده کنه. ولی الان می‌بینیم هر کسی کانال زده میگه درآمد دارم. ‎در کل چرا ما همیشه بعد از اتفاق یاد علت می‌افتیم. واقعاً اون روزی که وایبر فیلتر شد وملت یک شبه هجوم ‌بردن به تلگرام یه مسئول نبود که امروز رو پیش‌بینی کنه؟
همان‌ها که می‌گویند تلگرام اسرائیلی است، کاربر تلگرام هستند
نرگس کلوانی – کانال تلگرام «ایران»: تلگرام یک وسیله ارتباطی است که توانسته با کیفیتی که دارد مخاطبان زیادی را جذب کند. به عقیده من اگر یک تولید باکیفیت در زمینه تکنولوژی مانند تلگرام داشته باشیم همه از آن حمایت خواهند کرد و مسائل امنیتی بهانه است زیرا الان هم بسیاری می گویند تلگرام اسرائیلی است اما از آن استفاده می کنند. مردم فقط به فکر کیفیت هستند به عقیده من.
فیلترینگ، نان‌هایی که روغنی می‌شوند، نان‌هایی که آجر
بهروز کریمی راد - 332...0912: به آنهایی که نگران بیکار شدن افراد بعد تلگرام هستند باید گفت سوداگران در هر شرایطی بلدند پول دربیاورند همان‌طور که با فیلتر شدن تلگرام نان خیلی‌ها آجر شد نان خیلی‌ها هم روغنی شد. مانند کسانی که بابت ریختن فیلترشکن از مردم پول می‌گیرند. دوست من مغازه خدمات موبایل دارد و می‌گوید در روزهایی که تلگرام فیلتر شده بود درآمدی بالای دو میلیون تومان روزانه فقط از طریق نصب فیلترشکن به دست آورده است.
نتیجه نظرسنجی کانال آیت‌الله علم‌الهدی درباره فیلتر تلگرام
564...0912: کانال آیت‌الله علم‌الهدی درباره فیلتر تلگرام نظرسنجی گذاشته 91 درصد مردم رأی به استفاده تلگرام با فیلترشکن دادند. بعد یه خبرگزاری زده نتیجه عجیب رأی‌گیری کانال آیت‌الله علم‌الهدی درباره فیلتر تلگرام. این چیش عجیبه؟ عجیبه مردم از تلگرام با فیلترشکن استفاده کنند یا عجیبه مخاطبان کانال آیت‌الله علم الهدی بدونن فیلترشکن چیه؟
جای فیلتر تلگرام، فضا را برای مردم باز کنید
احمد تبریزی – تماس تلفنی: متأسفانه همیشه نخستین و آخرین راهکار برای حل یک بحران حذف یا فیلتر آن است. راه حلی که در چند سال اخیر نشان داده در جامعه جوان ایران جواب نمی‌دهد و با حذف و فیلتر کردن چیزی درست نمی‌شود. جوامعی که سعی در کنترل و محدود کردن رسانه‌ها و اخبار دارند قطعاً با شبکه‌های اجتماعی به مشکل برخواهند خورد. جای فیلتر کردن تلگرام بهتر است با اصلاحات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی فضا را برای رضایت عموم مردم مهیا کرد نه اینکه با فیلتر یک شبکه اجتماعی پرطرفدار که منبع درآمد افراد بسیاری است بر نارضایتی‌ها افزود. مردم هم به‌دلیل بی‌اعتمادی به نهادهای حاکمیتی جذب برنامه‌های ایرانی نمی‌شوند. اعتماد کردن به خارجی‌ها برای مردم خیلی راحت‌تر از اعتماد کردن به مسئولان داخلی است.
واقعا تلگرام به کجا وصل است؟
محمدرضا ذکایی - 909...0936: چیزی که ذهن من را در این جنگ و دعواهای فیلتر و رفع فیلتر به خودش مشغول کرده این است که صاحب تلگرام چطور رایزنی کرد که فیلتر نشد. چطور آن کسی که تصمیم می‌گیرد چه چیز فیلتر شود چه چیز نشود رأی به فیلتر وایبر داد اما به فیلتر تلگرام نه؟ جداً جای سؤال است واتس آپ و لاین چطور نتوانستند آن طور که تلگرام جا باز کرد جا باز کنند. واقعاً باید دید تلگرام به کجا و به منافع چه کسی وصل است.
فیلترینگ تلگرام و انحراف افکار عمومی از اوضاع بد اقتصادی
حسین کاظمی – تماس تلفنی: مسأله از چند جهت قابل بررسی است. اولاً که بحث روی تلگرام و مسائل آن در شرایط فعلی تا حد زیادی برای انحراف افکار عمومی از اوضاع بد اقتصادی و قیمت دلار و امثالهم است که مجموعه دولت و حکومت هیچ راهکاری برای برون رفت از آن ندارد. دوماً محتوای مطالب در فضای مجازی است که ایجاب می‌کند یک کنترل نسبی روی آنها وجود داشته باشد سوماً اینکه به هر حال هر کشوری یک سری مسائل امنیت ملی دارد که وظیفه همگان است که آنها را رعایت کنند و در فضای مجازی شاید خیلی از کشورهایی که چندان دل خوشی از ما ندارند بعضاً به یک سری از این اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند و وظیفه دولت است که به این مسأله حساس باشد اما نه به این معنی که کل فضا را امنیتی کند. دیگر اینکه رفتارهای گذشته دولت‌ها در اعتمادسازی مردم نسبت به خود و رسانه‌های ملی (از هر نوع) را نیز باید در نظر گرفت. با توجه به مطالبی که به صورت موردی ذکر شد و به دلایل دیگر به‌نظرم باید دولت‌ها روی فضای مجازی کنترل لازم را داشته باشند اما چه کنترلی و برای چه اهدافی باشد، مهم است. بحث اعتماد مردم به حکومت و حکومت به مردم خیلی مهم است.
اگر تلگرام فیلتر شود دو راه خواهم داشت
بدون نام - کانال تلگرام «ایران»: من از تلگرام استفاده می‌کنم و اگر هم روزی فیلتر شود یا از فیلترشکن یا اپلیکیشن‌های دیگر خارجی استفاده می‌کنم. اپ‌های ایرانی اعتبار ندارند و به غیر از مسئولان مردم عادی هم می‌توانند به اطلاعات ما دسترسی داشته باشند، هنوز امنیت حفظ اطلاعات کاربران در اپلیکیشن‌های ایرانی زیرسازی نشده است.
چرا پیام رسان‌های داخلی قبل از تلگرام حمایت نشدند
سهیلا نبی زاده‎ - 342.... 0912: من یادمه 4 - 5 سال پیش قبل از اینکه تلگرام بیاد یک اپلیکیشن پیام رسان که داخلی هم بود روی گوشیم نصب کرده بودم. خداییش هم از نظر کیفیت هم از نظر دسترسی با برنامه‌های خارجی قابل رقابت بود. الان که فکر می‌کنم هی شعار میدیم حمایت از کالای ایرانی چرا امسال از بیسفون حمایت نکردیم. چرا هجوم بردیم تلگرام که این همه ناز و ادا بخواهیم تحمل کنیم. ‎
یاد دادن استفاده ازفیلترشکن به مادربزرگم واقعاً کابوس است
حدیث صادقی - کانال تلگرام ایران: تنها نگرانی من از فیلتر تلگرام از این جهت است که چگونه به مادر بزرگ 70 ساله‌ام بفهمانم کسی او را فراموش نکرده و به او پیام می‌دهند یا اگر خدیجه خانم جواب پیامش را نمی‌دهد به خاطر آن نیست که خودش را می‌گیرد. یاد دادن استفاده فیلترشکن به مادر بزرگم واقعاً کابوس است. ماه‌ها طول کشید تا یاد بگیرد چگونه در تلگرام پیام‌ها را بخواند.
پیام رسان‌های ایرانی معتبر نیستند
داریوش ثنایی - تماس تلفنی: بدون تعارف پیام رسان‌های ایرانی معتبر نیستند و اطلاعات ما براحتی هک می‌شوند. چه کسی به این شبکه‌های داخلی اطمینان دارد؟ حداقل شرایطی را فراهم کنند تا اطلاعات ما حفظ شود، بعد مردم را تشویق به استفاده از پیام رسان‌های داخلی کنند.
اپلیکیشن‌های داخلی هیچ مشکلی ندارد
ما اسیر فضای غوغاسالاری شده‌ایم. من از اپلیکیشن‌های داخلی استفاده می‌کنم و هیچ مشکلی هم با آن ندارم و از دوستانم هم دعوت کردم به شبکه‌های داخلی بیان تا در اینجا با هم ارتباط داشته باشیم.
میوه فیلترینگ، بی‌اعتمادی و اشاعه فیلترشکن
059...0912: در شرایط جاری اعتماد حکم طلاست. فیلترینگ ضربه بزرگی به اعتماد مردم خواهد زد. غیر از آن این کار موجب ترویج و اشاعه استفاده از فیلتر شکن خواهد شد.
فیلتر پاک کردن صورت مسأله است
مانی محمدپور – 116...0914: مگر در ایران فیلترینگ قطعی وجود داشته؟ تا به امروز مگر از دیش‌های ماهواره گرفته تا مشروبات الکلی تا اپلیکیشن ها و سایت‌هایی مانند یوتیوب، فیس بوک که غیرقانونی اعلام شدن، باهاشون مبارزه نشده یا بلاک یا همون فیلتر نشدن؟ با این حال همون‌ها مورد استفاده نبودن؟ مگه میشه تو دنیای امروزی جلوی جریان اطلاعات رو صرفاً با فیلتر یک اپلیکیشن بست؟ این یعنی پاک کردن صورت مسأله.
در سال حمایت از کالای داخلی از اپلیکیشن داخلی حمایت نمی‌کنم
مجتبی منفرد - 446...0914: درست است که امسال سال حمایت از کالای داخلی است؛ ولی بنده از اپلیکیشن داخلی حمایت نمی‌کنم. تاکنون هم از اپلیکیشن‌های مشابه تلگرام داخلی استفاده نکردم. دلیلی برای اعتماد به پیام رسان‌های داخلی ندارم. دولتمردان هم احتمالاً منافع خودشان را در خطر می‌بینند؛ به جای آنکه اسباب رضایت مردم را فراهم آورند به راهکاری دست انداخته‌اند که حجم زیادی از نارضایتی و بی‌اعتمادی را به وجود می‌آورد.
فیلتر تلگرام، تنش مردم و مسئولان را تشدید خواهد کرد
 سحر صادقی- شیراز- تماس تلفنی: با توجه به‌ مدت زیادی که از استفاده تلگرام در ایران می گذره و حجم زیاد کاربران تلگرامی در ایران و همین‌طور مشاغلی که به طور مستقیم و غیرمستقیم بسته به این شبکه اجتماعی هستند فیلتر تلگرام بیشتر باعث مقاومت مردم در استفاده نکردن از اپلیکیشن‌های داخلی خواهد بود چون در درجه اول حق انتخاب رو از مردم سلب میکنه و اونا رو مجبور به استفاده از اپلیکیشن‌های تعیین شده داخلی میکنه با توجه به حجم گسترده بی‌اعتمادی مردم به مسئولان این بی‌اعتمادی و تنش بین مردم و مسئولان تشدید خواهد شد. متأسفانه هیچ گاه مسئولان محترم ما نمی خوان از تجارب گذشته درس بگیرن و این اشتباهات رو تکرار نکنن که با زور و بدون نظرخواهی و صرفاً به خاطر عقاید عده‌ای خاص و صلاحدید و منفعت اقلیت نمی توان چیزی رو به اکثریت تحمیل کرد. در نهایت با فیلتر شدن تلگرام مردم دوباره به فیلترشکن ها روی میارن، فیلترشکن‌هایی که براحتی در دسترس همه سنین جامعه قرار میگیره و تبعات بدی رو به همراه داره، تأثیر اونا روی بچه‌ها واقعاً نمی دونم چی میشه.
مخالف استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی هستم
811...0935: مخالف استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی هستم. اول که به نظرم امنیت نداره هک میشه دوم به خاطر سوء اعتماد مردم به پیام رسان داخلی اصلاً با استقبال روبه‌رو نمیشه وقتی یک شبه میتونن هکشون کنن.
ما نمی‌تونیم نرم افزاری به قدرت تلگرام ارائه کنیم
محمدرضا روستا- فیروزآباد – کانال تلگرام ایران: خب کشور ایران در انقلاب صنعتی جایگاهی نداره که بتونه نرم افزاری به قدرت تلگرام ارائه بده به مردمش، به هرحال آسیب‌هایی میزنه به کسب وکارای اینترنتی به نظر من مردم باید قدرت انتخاب داشته باشن بین نرم افزار ایرانی یا خارجی.