3 چهره شاخص سینمای جهان میهمانان ویژه جشنواره بین المللی فیلم فجر



«ایران»: سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در حالی از 30 فروردین ماه آغاز می‌شود که برای سومین دوره متوالی هویتی مستقل را تجربه می‌کند. جدایی بخش بین‌الملل از بخش ملی و برگزاری آن در اردیبهشت‌ماه یکی از راهکارهای مدیران سینمایی برای اعتبار بخشیدن به جشنواره‌ای بود که زیر سایه بخش داخلی هویت خود را از دست داده بود و نه سینماگران داخلی سیمرغ‌هایش را مهم می‌دانستند و نه میهمانان و برگزیدگان خارجی برای دریافت آن شوق و رغبتی داشتند. در چنین شرایطی که بی‌اعتباری و بی‌هویتی بخش بین‌الملل جشنواره به ترجیع بند اظهارنظر اهالی سینما درباره بخش بین‌الملل جشنواره تبدیل شده بود مدیران سینمایی تصمیم به جداسازی این دو بخش گرفتند. از همان روزهایی که ساز جدایی بخش بین‌الملل از بخش ملی کوک شد اغلب منتقدان سینمایی یکی از راهکارهای اعتبار بخشیدن به جشنواره را حضور فیلمسازان مطرح عنوان ‌کردند. برخی بر این باور بودند که در صورتی می‌توان مدعی داشتن جشنواره‌ای بین‌المللی شد که اگر از فیلمسازان و چهره‌های سینمایی دعوت کردیم با میل و رغبت بیایند. تصور همگانی بر این بود که اگر این چهره‌ها به جشنواره جهانی فیلم فجر نمی‌آیند یا شرط و شروط می‌گذارند یعنی اطمینان ندارند و باید این اطمینان و اعتماد برای آنها جلب شود. در نخستین گام‌های استقلال جشنواره شاید این توقع و انتظار وجود نداشت که رایزنی‌های برگزارکنندگان جشنواره برای حضور چهره‌های سرشناس جواب دهد و جشنواره بواسطه نام‌ها و اسامی مطرح رونق بگیرد. از سوی دیگر دبیر دو دوره اخیر و برگزارکنندگان جشنواره هم چندان اعتقادی به اصرار از دعوت چهره‌های مطرح و حتی فضای تبلیغاتی ایجاد شده بواسطه آن نداشتند و بر این باور بودند که بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر قرار است جشنواره‌ای با طعم و ذائقه فرهنگ ایرانی باشد و «نه کپی کن و برلین».
حالا به فاصله کمتر از یک هفته تا شروع جشنواره سی و ششم خبری که برگزاری این رویداد سینمایی را سر زبان‌ها انداخته است حضور یکی از بحث‌برانگیزترین فیلمسازان هالیوود به‌عنوان میهمان است. الیور استون کارگردان شناخته شده امریکایی به جشنواره فیلم فجر می‌آید. این خبری است که سیدرضا میرکریمی روز چهارشنبه ۲۲ فروردین‌ماه در نشست خبری این دوره از جشنواره مطرح کرد: «او ابراز تمایل کرد که در جشنواره برنامه‌ای داشته باشد و ما برنامه مفصلی برای او چیدیم.» او البته در بخشی از این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت بی‌میلی فیلمسازان مطرح به جشنواره‌ها توضیح داد: «ما باید کار ایجابی کنیم تا سینماگران متمایل به حضور در جشنواره شوند. ما باید جشنواره‌ای کارآمد و با برنامه‌های متنوع برگزار کنیم تا سینماگران متمایل به شرکت در جشنواره باشند.» اما طبق شنیده‌ها غافلگیری‌های جشنواره سی و ششم به همین خبر بسنده نمی‌شود و می‌توان منتظر اخبار امیدوارکننده در این خصوص باشیم. فرانکو نرو بازیگر سرشناس ایتالیایی و نیکولا پیووانی آهنگساز و رهبر ارکستر مطرح ایتالیایی که برای فیلم‌ «زندگی زیباست» برنده اسکار بهترین موسیقی متن شده از دیگر میهمانانی هستند که حضورشان در جشنواره قطعی شده است.


از برگزاری کنسرت آهنگساز ایتالیایی تا حضور دانش‌آموزان در جشنواره
رضا میرکریمی که برای سومین سال پیاپی دبیری این جشنواره را بر عهده دارد روز گذشته در دیدار با اهالی رسانه ضمن تشریح اهداف و دستاوردهای جشنواره و ارائه اطلاعات درباره کم و کیف این دوره از جشنواره به ابهام نمایندگان رسانه‌های خبر پاسخ داد. او دوست‌یابی برای سینمای ایران را وظیفه مهم و اصلی جشنواره عنوان کرد و از احتمال کسب رتبه a از فیاپف خبر داد: «در اجلاس سال گذشته مدیران فیاپف به ما اعلام کردند که این جشنواره در حد گرفتن رتبه A هست و می‌تواند جزو ۱۵ جشنواره مهم دنیا باشد اما فقط یک مشکل کوچک برای استمرار این جشنواره باکیفیت استاندارد آن است و امسال باز هم نماینده فیاپف به جشنواره ‌می‌آید.»
به گفته میرکریمی، امسال برای ثبت‌نام فیلم‌های خارجی همانند خیلی از جشنواره‌ها مبلغی (۲۰ دلار) دریافت شده و بیشتر از ۱۶۰۰ فیلم‌ ثبت‌نام کردند. همچنین فیلم‌های بخش بازار امسال بنا به درخواست میهمانان خارجی دو بار نمایش داده می‌شود. طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست قریب به ۲۰۰۰ فیلم کوتاه و بلند در جشنواره ثبت‌نام کردند و ۱۲۰ فیلم از ۵۴ کشور پذیرفته شده‌اند. از رویدادهای تازه در این دوره جشنواره هم می‌توان به برپایی زنگ هفتم اشاره کرد که بر اساس آن هفت فیلم در دو سانس صبح به‌مدت ۹ روز به دانش‌آموزان اول و دوم‌متوسطه و ششم ابتدایی اختصاص دارد و هدایایی هم به برخی دانش‌آموزان داده‌ می‌شود تا با بلیت سینما به همراه خانواده به تماشای فیلم‌ها بنشینند.
آن طور که میرکریمی در این نشست خبر داد قرار است امسال متناسب با حال و هوای اعیاد شعبانیه جشنواره از فضای پرنشاطی برخوردار باشد و همچنین با توجه به نزدیکی به برگزاری جام جهانی برنامه‌های ویژه‌ای نیز با حضور ورزشکاران تدارک دیده شده است. میرکریمی از برگزاری یک کنسرت ویژه میهمانان جشنواره در تاریخ 5 اردیبهشت در تالار وحدت با حضور پیووانی آهنگساز مطرح ایتالیایی خبر داد که این کنسرت با هماهنگی سفارت ایتالیا انجام می‌گیرد.
نمایش فیلم‌ها با کمترین میزان ممیزی
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخگویی به سؤال‌های خبرنگاران با ابراز خشنودی از افتتاح جشنواره با فیلم «آنسوی ابرها» مجید مجیدی اعلام کرد که با توجه به اکران نوروزی فیلم «به وقت شام» امکان حضور این فیلم در بخش مسابقه وجود ندارد اما فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی در این بخش داوری خواهد شد.
او در بخشی از این نشست درباره انتخاب فیلم‌ها هم اطمینان داد که تمام فیلم‌ها با نظر او و گروهش انتخاب شده و مطلقاً دخالتی از جایی در این کار صورت نگرفته است.
شفاف‌سازی هزینه و میزان بودجه جشنواره از سؤال‌های مطرح شده در این نشست بود. میرکریمی ‌بودجه سال گذشته جشنواره را بیشتر از هشت میلیارد اعلام کرد و گفت که امسال هم با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و اضافه شدن چند بخش دیگر به هشت میلیارد می‌رسد. او درباره ‌ممیزی‌ فیلم‌‌ها هم تأکید کرد که در این خصوص با فیلمسازان توافق شده است و کمترین میزان ممیزی اعمال می‌شود.
احتمال داوری فرهادی در جشنواره
حضور فیلم‌ تازه اصغر فرهادی پرسش دیگر اهالی رسانه در این نشست بود. میرکریمی با اشاره به حضور این فیلم در جشنواره کن گفت که طبق اعلام پخش‌کننده این فیلم به سختی برای کن آماده شده و احتمال حضور در جشنواره فجر را نداشت. او این را هم گفت که جشنواره ارتباط خوبی با فرهادی دارد و از احتمال حضور او در هیأت داوری دوره بعدی جشنواره خبر داد.
در بخشی دیگر از سوی یکی از خبرنگاران درخواست شد که امکانی برای ناشنوایان فراهم شود تا این قشر از جامعه بدانند در این رویداد چه خبر است. در این‌باره میرکریمی ابراز امیدواری کرد با توجه به آماده بودن فیلم «به وقت شام» بتوان سانس‌ ویژه‌ای در این خصوص تدارک دید. همکاری وزارت امور خارجه برای حضور میهمانان خارجی یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این نشست بود که میرکریمی این گونه پاسخ داد: «وزارت خارجه همکاری خیلی خوبی با ما داشته و دارد و فقط چند مورد نگرانی داریم که امیدوارم ویزای این افراد هم بزودی صادر شود و همه میهمانان ما به ایران بیایند.»