آنها «فرشتگان نجات» هستند

نسرین نصرتی، بازیگر نقش «فهیمه معمولی» در سریال پایتخت میهمان هلال‌احمر شد و با پوشیدن لباس قرمز هلال به عضویت داوطلبانه جمعیت هلال‌احمر درآمد.
در پایتخت 5 و در سکانس معروف «سقوط بالن» وقتی خلبان تُرک دچار مشکل قلب می‌شود، «فهیمه» که دوره‌های امدادی‌ را گذرانده راهنمای نجات او می‌شود. البته کمک‌های امدادی خیلی به کار نمی‌آید و درنهایت «آرکان» می‌میرد و برای سبک کردن بالن، او را به دریا می‌اندازند. در ادامه ماجرا، فهیمه به‌عنوان یک فرد آموزش‌دیده در صحنه‌های دیگری هم مثل نجات در ساحل و بستن پای «الیزابت» دختر فراری از دست داعشی‌ها در نقش امدادگر ظاهر می‌شود.
همین سکانس‌ها خانم بازیگر را به هلال‌احمر پیوند می‌زند و مشتاق به یادگیری آموزش‌های امدادی می‌کند. به همین دلیل هم نسرین نصرتی دعوت جمعیت هلال‌احمر برای عضویت داوطلبانه در این نهاد مردمی را پذیرفت. فهیمه‌ سریال پایتخت روز گذشته به جمعیت هلال‌احمر آمد و از حس‌وحال خوبی که باعث شد دعوت این جمعیت را بپذیرد و عضو داوطلب آن باشد، گفت. وقتی از نسرین نصرتی خواستیم در یک جمله هلال‌احمر را توصیف کند، او کوتاه ولی بدون مکث جواب داد: «فرشتگان نجات»؛ هلال‌احمر در ذهن و تصورات من حکم فرشته‌های نجات را دارد.
می‌خواهم دوره‌های هلال‌احمر را بگذرانم


فهیمه برخلاف سکانسی که در سریال پایتخت بازی کرده، اصلا دوره‌های هلال‌احمر را نگذرانده است و الان با پوشیدن این لباس می‌خواهد به جز گذراندن این دوره‌ها، در همه فعالیت‌های بشردوستانه هلال‌احمر مشارکت داشته باشد. بازیگر سریال پایتخت البته حادثه‌ای را در این سریال از سر گذرانده که برایش تلخ است، اما باعث شد تا ضرورت حضور امدادگران را در صحنه‌های حوادث بیشتر از همیشه احساس کند. او می‌گوید: «من این موضوع را پیش از این جایی اعلام نکرده بودم، اما حالا به شما می‌گویم که در صحنه سقوط از بالن به‌طور وحشتناکی آسیب دیدم. وقتی قرار بود بپرم، بین زمین و آسمان گرفتار شدم؛ یک پایم داخل بالن بود و یک پایم بیرون آن. وقتی هم افتادم در آب کم‌عمق بود، ضمن این‌که سبد بالن درحال سقوط روی من بود. برای همین یکی از همکاران من را از آب بیرون کشید تا در نتیجه سقوط سبد بالن بیشتر آسیب نبینم. البته می‌دانم تکان دادن مصدوم در آن حالت ممنوع است، اما خطر بزرگتری من را تهدید می‌کرد. به‌هرحال سکانس و لحظات وحشتناکی بود و کمر من بشدت آسیب دید. خوشبختانه آمبولانس در صحنه بود. پزشکان به من می‌گفتند باید چند ماه استراحت کنم، اما نمی‌شد پروژه را متوقف کرد. حوالی مهرماه ‌سال گذشته بود و من بعد از آن مجبور شدم از کمربند آهنی استفاده کنم که خب، شرایط بسیار سختی بود. کسی از این ماجرا چیزی نمی‌دانست، اما این‌که در قسمت‌های پایانی گفته می‌شد کمر من آسیب دیده، واقعی بود، خیلی هم واقعی بود. شما تصور کنید من مجبور شدم با کمربند آهنی و آن وضع، سکانس‌های سخت و پرتحرک مربوط به سوریه و داعش را ضبط کنم. هر چه بود، قرار گذاشتم کمک‌های امدادی را یاد بگیرم.»
حالا به‌جز خودش و البته همسرش، «سوفی» دختر یک‌ساله نسرین نصرتی هم عضوی از کانون غنچه‌های هلال‌احمر است؛ دخترکی که به قول مادرش خودش یک زلزله 8 ریشتری است به معنای واقعی.
از زلزله می‌ترسم
نسرین نصرتی هم در خانه هم در خودرواش کیف امدادی دارد؛ او همراه با خانواده‌اش در زمان زلزله تهران، ماندن در خانه و آگاه خوابیدن را ترجیح داده‌ است. بازیگر سریال پایتخت در زندگی‌اش حادثه‌ای که بخواهد یا بتواند کار امدادی انجام دهد، نداشته اما ضرورت‌ داشتن مهارت‌های امدادی را به دلیل حضور همسرش و آگاهی کامل او در زمینه‌های پزشکی همیشه حس کرده است. به عقیده او، حضور همسرش همیشه در کنارش باعث شده تا به دنبال یادگیری آموزش‌های امدادی نرود.
او معتقد است کمک کردن در هر شرایطی و با هر لباسی کاری انسان‌دوستانه است. حضور هنرمندان هم تا حدودی موثر بوده است و فکر می‌کند نیت همه برای کمک به افراد نیازمندی همچون زلزله‌زدگان حتما خیرخواهانه است.
«خداقوت» عبارتی است که نسرین نصرتی با شنیدن عنوان امدادگران و داوطلبان به زبان می‌آورد، هرچند که او نوروزِ تهران را بهاری خلوت برای خودش و خانواده‌اش ترجیح می‌دهد و سفرکردن را به زمان‌های دیگری موکول می‌کند، اما با پایگاه‌های هلال‌احمر و حضور داوطلبان و امدادگران در این پایگاه‌ها بیگانه نیست و در نگاه او هیچ کلام و عبارتی نمی‌تواند تلاش آنها را برای کمک به مردم وصف کند. فهیمه می‌گوید خبرنگاران بسیاری با من تماس گرفتند برای مصاحبه و گزارش و غیره، اما موقتا نپذیرفتم تا تماسی که از جمعیت هلال‌احمر با من گرفته شد؛ احساس خوب انجام‌دادن کار خیرخواهانه و داوطلبانه من را برای حضور و پوشیدن لباس داوطلبی جمعیت هلال‌احمر ترغیب کرد و الان خوشحالم که این‌جا هستم و با کمال میل به عضویت این نهاد مردمی درآمده‌ام. وقتی نسرین، فهیمه نیست نسرین نصرتی را حالا شاید خیلی‌ها فقط با پایتخت بشناسند، سال‌های گذشته را اما اگر مرور کنید از او نقش‌های دیگر و البته خوبی را به خاطر خواهید آورد. برای نمونه پیش از این با سیروس مقدم، کارگردان همین مجموعه در «تا ثریا» هم ایفای نقش کرده است. در فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» هم اگر شخصیت برکه را به یاد داشته باشید، خانم نصرتی است.
نسرین نصرتی که از‌ سال 1381 فعالیت هنری‌اش را با تئاتر شروع کرده، متولد ۱۳۵۵ در تهران است، اما اصالتا شمالی و اهل شهر لاهیجان در استان مازندران است.