فیلمسازان آسیایی همدیگر را در جشنواره‌های اروپایی می‌شناسند!

گروه فرهنگ و هنر: در فاصله کمتر از یک هفته تا آغاز سی‌وششمین جشنواره جهانی فجر، سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره به همراه سایر مدیران از جمله مازیار میری، سیف‌الله صمدیان، علیرضا شجاع‌نوری و شادمهر راستین به ارائه توضیحاتی پیرامون جشنواره پرداخت و پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.
فجر رتبه A جشنواره‌‌های جهانی را داراست
میرکریمی در ابتدای این مراسم اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر بحق قدیمی‌ترین جشنواره قاره کهن است و سی‌وششمین دوره خود را برگزار می‌کند. در جداسازی از بخش ملی تلاش شد از اتلاف هزینه جلوگیری شود و پراکندگی خوبی را در تقویم جشنواره شاهد باشیم تا رویدادهایی که مخاطبان مشترک دارند و فرصت‌های تبلیغاتی هم را از بین می‌برند بیشترین استفاده و سرمایه‌گذاری را برای کشور به همراه بیاورند. وی ‌ضمن تشریح اهداف جشنواره، دوست‌یابی برای سینمای ایران را وظیفه مهم و اصلی جشنواره دانست و افزود: در این 2 سال کمترین تغییر در بخش مدیریتی جشنواره رخ داده است و در اجلاس سال گذشته مدیران فیاپف به ما اعلام کردند که این جشنواره در حد گرفتن رتبه A  هست و می‌تواند جزو ۱۵ جشنواره مهم دنیا باشد اما فقط یک مشکل کوچک برای این جشنواره استمرار  باکیفیت آن است و امسال باز هم نماینده فیاپف به جشنواره ‌می‌آید.
فیلم‌ها برای حضور در جشنواره ورودی می‌پردازند


دبیر سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت: امسال میهمان و فیلم‌های زیادی داریم. بیش از ۱۶۰ فیلم نمایش داده می‌شود و کسانی که جشنواره برگزار کرده‌اند می‌دانند که چه کار سخت و پرحجمی است اما با توجه به سازوکار مناسب، همه کارها در طول سال انجام شد و کارهای‌مان را برای شب امتحان نگه نداشتیم. وی افزود: امسال برای ثبت‌نام در جشنواره گفتیم فیلم‌ها باید رقمی را بپردازد و از همین طریق بیش از ۱۶۰۰ فیلم ثبت‌نام کردند. مبلغ ثبت‌نام ۲۰ دلار بود که شاید رقمی نباشد اما با خودش اعتبار و نکات بسیاری به همراه دارد. امسال ۳۰۰ میهمان از ۷۸ کشور را پذیرا خواهیم بود. ۵۵ نفرشان میهمان دارالفنون هستند که بخش قابل دفاع جشنواره است و در طول سال شاهد درخواست‌های مختلف هستیم که دانشجویان زیادی علاقه‌مند هستند در این کلاس‌ها شرکت کنند.
فیلمسازان آسیایی همدیگر را در جشنواره‌‌های اروپایی می‌شناسند!
کارگردان برجسته سینما و دبیر سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر خاطرنشان کرد: بسیاری از میهمانان خارجی جشنواره جهانی فجر برای خرید از بازار فیلم جشنواره به ایران می‌آیند. حدود 120 فیلم از 54 کشور جهان در سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارند. امسال به جای بخش وحشت، بخش فانوس خیال را داریم که در آن فیلم‌های مختلفی از ژانرهای مختلف به نمایش در خواهد آمد. بخش مروری بر سینمای ایتالیا را خواهیم داشت که یکی از سینما‌هایی است که روی سینمای نوین ایران امروز تاثیرگذار بوده است. متاسفانه فیلمسازان آسیایی تا در جشنواره‌های اروپایی جایزه دریافت نکنند، همدیگر را نمی‌شناسند. وی افزود: در این جشنواره شبکه‌های مهم پخش زنده خواهند داشت و این مسأله را امسال جدی‌‌‌‌‌‌تر گرفتیم. «داوطلبین» بخشی بود که دوست داشتیم از ظرفیتش استفاده کنیم و دانشجویانی که به زبان تسلط داشتند آمدند و در طول سال آموزش دیدند که چطور فعالیت کنند و به تک‌تک آنها افتخار می‌کنیم و بیشترین سطح رضایتمندی از این بخش به ما اعلام شد. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود برپایی زنگ هفتم در جشنواره را یکی‌ از بخش‌های تازه این رویداد دانست که بر این اساس 7 فیلم در 2 سانس صبح به مدت ۹ روز به دانش‌آموزان دوره‌های اول و دوم‌متوسطه و ششم ابتدایی اختصاص دارد و هدایایی هم به برخی دانش‌آموزان داده‌ می‌شود تا با بلیت سینما به همراه خانواده به تماشای فیلم‌ها بنشینند.
یمن، فلسطین و میانمار در بخش زیتون‌‌های زخمی
میرکریمی با اشاره به اتفاق شوم سال گذشته و طرح مساله تغییر پایتخت فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی گفت: در پی این موضوع خشم جهانی به‌وجود آمد و ما را متقاعد کرد که جغرافیای خود را گسترده‌تر کنیم و می‌دانم که فیلم‌های زیبایی در این بخش از سوریه و لبنان و فلسطین وجود دارد و فیلم‌هایی از یمن و میانمار در این بخش رونمایی خواهد شد. میرکریمی اظهار داشت: یک اتفاق بدی که وجود دارد این است که هنرمندان بزرگ آسیایی در اروپا همدیگر را می‌شناسند اما این بار ما کاری کردیم که جالب بود. به سینمای منطقه بالتیک توجه کردیم که خود اروپا هم به آن بعد از کاری که ما کردیم، توجه کرد. امسال در ارتباط با محیط‌زیست بی‌تفاوت نبودیم. با توجه به نزدیک شدن جام‌جهانی یک فیلم فوتبالی خوب داریم که با حضور ورزشکاران رونمایی خواهیم کرد.
«الیور استون» به ایران می‌آید
دبیر سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: جشنواره امسال ما همراه با اعیاد شعبانیه است و به همین خاطر بسیاری از برنامه‌های جشنواره امسال، برنامه‌های شادی خواهد بود. برخی تصور می‌کنند که اگر بخشی مانند زیتون‌های زخمی را داریم به دلیل فرمایش مدیران سینمایی کشور است اما به هیج عنوان اینگونه نیست. ما اگر بخش زیتون‌های زخمی را داریم با اعتقاد خاصه خود داریم و برای آن زحمت کشیده‌ایم. آرزوی ما این است که جشنواره‌ای در تراز جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم. یکی از جشنواره‌های بین‌المللی که خود را با ما در رقابت می‌داند، سال گذشته برای نماینده ما کارت صادر نکرد و این یعنی ما کارمان را بدرستی انجام داده‌ایم. من افتخار می‌کنم که فیلم «آنسوی ابرها»ی آقای مجیدی در جشنواره اکران می‌شود و از او خواهش کردم که فیلمش را به جشنواره جهانی فجر بدهد. سطح کیفی این فیلم بسیار بالاتر از فیلم‌های تولیدی سینمای هند است. وی اظهار داشت: «الیور استون» فیلمساز آمریکایی همراه ما خواهد بود که اصرار داشتند با ما باشند و کلاس‌هایی برگزار کنند و برنامه مفصلی در زمینه‌های مختلف نیز دارند.
می‌خواستیم «به وقت شام» در جشنواره باشد
این کارگردان درباره فیلم «به وقت شام» گفت: فیلم حاتمی‌کیا فیلم بسیار خوبی است، اگرچه نظراتی پیرامون فیلمنامه این اثر دارم اما به نظرم فیلم بسیار خوش‌ساخت و خوبی است و من آن فیلم را دوست دارم. می‌خواستم فیلم افتتاحیه جشنواره ما باشد، برای همین ما در اسفندماه با سرمایه‌گذاران تماس گرفتیم که فیلم را اکران نکنند و برای افتتاحیه ما نگه دارند اما دوست داشتند فیلم‌شان را اکران کنند، ضمن اینکه ما نمی‌توانیم فیلم اکران شده را به بخش مسابقه بیاوریم، به همین دلیل فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی را در بخش مسابقه داریم.
IMDB ایرانی در راه است
میرکریمی در ادامه نشست اظهار داشت: ما یک IMDB ایرانی (بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها) فراهم کردیم که حاصل یک سال فعالیت چند محقق سایتی شد که همه محتوای ایران را به مخاطب خارجی معرفی می‌کند. بیش از ۴۷۰۰ فیلم سینمایی و تعداد بالایی فیلم کوتاه در این سایت قرار دارد که رونمایی آن در طول جشنواره انجام می‌شود. دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر خاطرنشان کرد: بودجه جشنواره سال گذشته 8 میلیارد و 600 میلیون تومان بود و امسال 8 میلیارد تومان است. جشنواره جهانی فیلم فجر میهمانان بسیاری دارد که این میهمانان و حضورشان هزینه بالایی را می‌طلبد. ما نه‌تنها در کشور بلکه در منطقه نیز جشنواره‌ای به گستردگی جشنواره جهانی فیلم فجر نداریم. الان با اضافه شدن بخش‌های مختلف در حال دست و پا زدن هستیم تا با توجه به شرایط کنونی با همین مبلغ جشنواره را برگزار کنیم.