در دنیا هم مهم هستیم، هم متفاوت

محبوبه پوردوستار: وقار رضوی، فارغ‌التحصیل رشته الهیات از دانشگاه لندن، پاکستانی‌الاصل و بزرگ شده امارات و کانادا، با تابعیت کاناداست. او دوره آموزشی اجرا را در هالیوود، کانادا و موسسه شبکه الجزیره انگلیسی زیر نظر مجریان و گویندگان مشهور جهان گذرانده و چند سال است اجرای خبر و برنامه مشهور
 The Debate یا «مناظره» پرس‌تی‌وی را به عهده دارد. رضوی تحصیلاتش را در رشته کارشناسی شبکه‌های اجتماعی در دانشگاه واترلوی کانادا و دانشگاه سیراکوس آمریکا ادامه داده است. او حالا یک چهره خبری و سیاسی شناخته‌شده پرس‌تی‌وی است که بحث‌های داغ و چالشی برنامه «مناظره» را که هر شب ساعت 22:00 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه به صورت زنده از شبکه پرس‌تی‌وی پخش می‌شود، هدایت می‌کند. با وقار رضوی پیرامون حضورش در شبکه پرس‌تی‌وی به عنوان مجری برنامه «مناظره» و گوینده خبر این شبکه گفت‌وگو کردیم.
***
  برنامه‌های مناظره‌ای در همه جای دنیا و همه رسانه‌ها، برنامه‌های سختی است و طبیعتا هر رسانه‌ای در انتخاب مجری برای چنین برنامه‌هایی ملاحظات خاصی را اعمال می‌کند. در پرس‌تی‌وی هم حتما همینطور بوده. بویژه که موضوع برنامه «مناظره» پرس‌تی‌وی اغلب  سیاسی بوده و با تضارب آرای موافقان و مخالفان قدرتمند روی آنتن می‌رود. برای ما بگویید چطور شد به عنوان مجری این برنامه انتخاب شدید؟


طبیعی است که به عنوان یک مجری عمومی و بعد مجری اخبار و برنامه‌های سیاسی، باید به مرتبه‌ای از دانش و اطلاعات سیاسی دست پیدا کنیم تا بتوانیم مسؤولیت اجرای چنین برنامه‌ای را بر عهده بگیریم اما بخت با من یار بود و مدیر وقت نیوزروم وقتی دیدند که من خط قرمزها را می‌شناسم و اطلاعات سیاسی خوبی هم کسب کرده‌ام به من اجازه اجرای برنامه را دادند. از سویی تجربه‌های قبلی من در رادیو و تلویزیون هم در این مساله تاثیر زیادی داشت. به هر حال این مسؤولیت سنگینی است و گوینده به نوعی اداره کل امور برنامه را بر عهده دارد.
 حتما با هیجانی که در دل این برنامه جاری است، تا حدودی کنار آمده و مانوس شده‌اید اما همیشه نقاط عطف و اتفاقات غیرمنتظره‌ در برنامه‌های مناظره وجود دارد. چه اتفاقی هنگام اجرای برنامه بیش از هر چیز برای شما جالب و جذاب است؟
همیشه وقتی یک سوال از میهمان می‌پرسم که جوابی برای آن ندارد، یعنی مردد است که نظر خودش را بدهد یا نه و دچار سردرگمی می‌شود، احساس خوبی پیدا می‌کنم چون حس می‌کنم او را دچار نوعی چالش با خودش و افکارش کرده‌ام و این غافلگیری برایم خیلی جذاب است. شاید این کار باعث شود فرد درباره دیدگاه خود به فکر فرو رود و درباره آنچه گفته یا باور داشته تجدیدنظر کند.
 جذابیت‌های اجرا و سهم داشتن در برنامه‌ای اینچنینی، برای شخص خودتان چه بوده و از برآیند کلی آن، چه موردی برای شما جالب است و باعث تعجب‌تان می‌شود؟
من رفت‌وآمدهای زیادی به آمریکا و کانادا دارم و با فضای رسانه‌ای جهان آشنا هستم.  آنچه به عنوان مزیت این برنامه و به طور کلی شبکه پرس‌تی‌وی می‌توانم به آن اشاره کنم این است که آزادی بیان در اینجا بیشتر وجود دارد و هرکسی با هر دیدگاه و نظری می‌تواند نظر خود را بیان کند. روی آنتن پرس‌تی‌وی، همه حتی مخالفان آزادند درباره نظر خود حرف بزنند. در امارات چنین آزادی‌ای وجود ندارد. در کانادا نیز بسیاری از موارد، خط قرمز محسوب می‌شود و کسی اجازه ندارد درباره آنها اظهارنظر کند. به طور مثال در کانادا چندان اجازه نمی‌دهند در رسانه‌ها درباره ظلم اسرائیل به فلسطینی‌ها صحبت شود اما رسانه‌ها می‌توانند برخلاف نظر حکومت حرف بزنند. پرس‌تی‌وی از این نظر یک رسانه آزادتر و امن‌تر است و مخالفانش هم براحتی می‌توانند در آن به اظهارنظر بپردازند.
 طبیعی است که شما به عنوان یک انسان و بعد به عنوان مجری برنامه مناظره در مواردی با نکات جدید یا متفاوتی رو به رو شوید. آیا تا به حال پیش آمده درباره موضوعی در برنامه دچار چالش شده و با نوعی دوگانگی مواجه شوید؟
صحبت و اظهارنظر درباره برخی موضوعات خیلی سخت است. به طور مثال وقتی درباره مسائل و حوادث پاکستان یا کشمیر یا حتی مسائل مرزی ایران و پاکستان صحبت می‌کنم باید سعی کنم بی‌طرفی را رعایت کنم. رسالت من به عنوان مجری بی‌طرف بودن نسبت به حوادث و رخدادهایی است که درباره آن صحبت می‌شود. من همیشه سعی کرده‌ام در اینگونه مسائل کاملا بی‌طرف باشم. هم تربیت خانوادگی من این اصل را در من نهادینه کرده و هم کار اجرا باعث تقویت این روحیه در من شده است که بتوانم در مقابل نظر مخالف نظرات شخصی‌ام، خود را کنترل کرده و با آرامش و بی‌طرفی برخورد کنم. اسلام هم به ما یاد داده که عادل باشیم.
 بازخورد مخاطبان نسبت به موضوعات این برنامه چگونه است؟ بیشتر چه مباحثی مورد توجه و استقبال آنها قرار می‌گیرد؟
موضوعات داغ روز که سایر رسانه‌ها از پرداختن به آنها خودداری می‌کنند و پرس‌تی‌وی در سطح گسترده‌ای به آنها می‌پردازد با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه می‌شود. مسائلی مانند اوضاع یمن، بحرین و حتی تنش و درگیری‌های سوریه از مباحث جذاب برای مخاطبان ما به شمار می‌رود زیرا این مباحث تنها در پرس‌تی‌وی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
 10 سال از عمر پرس‌تی‌وی به عنوان یک شبکه حرفه‌ای مطرح در دنیا گذشته است اما این شبکه باید همپای رسانه‌های رقیبش حرکت کند و به پیش برود. به نظر شما برای جذب بیشتر مخاطب و جلب رضایت آنها چه اقداماتی باید انجام شود؟
پرس‌تی‌وی تلاش‌های گسترده‌ای برای فعال کردن برنامه‌ها در رسانه‌های اجتماعی انجام داده است اما این کار همچنان نیاز به توجه بیشتری دارد و نیاز مخاطب می‌طلبد که تلاش‌ها در این باره از هر نظر بیشتر شود، ضمن اینکه باید همواره این آمادگی را داشته باشیم که موضوعات جدید و روز دنیا را رصد کرده و به آنها بپردازیم. در این زمینه اخیراً بیش از گذشته به موضوعات آفریقا توجه شده و برنامه‌های خوبی در این زمینه تولید و پخش شده است. در کل باید هشدار آیت‌الله خامنه‌ای درباره جنگ نرم را جدی‌تر بگیریم و حرفه‌ای‌تر کار کنیم.
 با توجه به اینکه گویندگی خبر را نیز در شبکه پرس‌تی‌وی برعهده دارید، از این نظر پرس‌تی‌وی را چگونه ارزیابی می‌کنید و عملکرد آن را تا چه حد با استانداردهای روز رسانه منطبق می‌بینید؟
پرس‌تی‌وی صدایی است بین صداهای مختلف در جهان رسانه و خبر. ولی صدای ما هم مهم است و هم متفاوت. ما تنها شبکه انگلیسی‌زبان هستیم که صدا و دیدگاه ایران و نظام اسلامی‌اش را در دنیا منتشر می‌کنیم. حتی اگر بینندگان ما با حرف‌های ما موفق نباشند، برای درک چالش‌های دنیا باید صدا و نظریه ما را گوش کنند تا یک تصویر کامل داشته باشند. پرس‌تی‌وی شبکه جوانی است که بخوبی مراحل رشد را پشت سر می‌گذارد، جایگاه خود را در دنیای رسانه پیدا کرده و هژمونی و سلطه‌گری رسانه‌های غرب را فاش می‌کند. البته طبیعی است و هنوز هم جا دارد که بیشتر رشد کنیم و برای جلب اعتماد مردم بیشتر تلاش کنیم.