با دلار 4200 تومانی درآمد بودجه‌ای دولت حداقل 17هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد

گروه اقتصادی: بازار ارز همچنان در شوک تصمیمات ساعتی دولت است. به گزارش «وطن‌امروز»، تا لحظه تنظیم خبر، بانک مرکزی 3 اطلاعیه صادر کرده  بود و هنوز اطلاعیه‌های بعدی آن در پیش بود چرا که دلار 4200 تومانی همچنان ابهامات زیادی دارد. دلار 4200 تومانی هنوز به صرافی‌ها نرسیده و طبق وعده نوبخت ظرف امروز و فردا باید این دلار نیز به دست صراف‌ها برسد. طبق اطلاعیه اول بانک مرکزی، نگهداری بیش از 10 هزار یورو ممنوع است و در اطلاعیه دوم عنوان شده ارز مسافرتی برای سفر به کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع 500 یورو و ارز مسافرتی برای سفرهای دور 1000 یورو است. بدین ترتیب که اگر کسی قصد سفر به خارج را داشته باشد بعد از گیت‌های خروجی در فرودگاه‌ها از باجه بانک ملی ارز دریافت می‌کند. خیلی‌ها منتظر خرید دلار 4200 تومانی از بازار آزاد هستند اما طبق تصمیم‌گیری‌های فعلی دولت اصلا چنین ارزی در بازار آزاد ارائه نمی‌شود و باید برای دریافت ارز یا مسافر بود یا واردکننده و تاجر. همچنین در اطلاعیه شماره 3 بانک مرکزی درباره نحوه پیش‌خرید سکه بر مبنای دلار 4200 تومانی شرایطی ذکر شده است. طبق این اطلاعیه، سکه برای تحویل 2 سال آینده یک‌میلیون و 160 هزار تومان نرخ‌گذاری شده است. مهم‌ترین خبر ارزی دیروز هم نرخ‌گذاری یورو 2 روز بعد از قیمت‌گذاری دلار بود. طبق اعلام نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نرخ یورو 5170 تومان تعیین شده است. قبل از نرخ‌گذاری جدید دولت، نرخ یورو در بازار آزاد به 7 هزار تومان رسیده بود. محمد نهاوندیان در گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه تنش‌های چند هفته اخیر در بازار ارز دلیل اقتصادی نداشت، افزود: میزان صادرات کشور بسیار بیشتر از واردات است و مقدار زیادی مازاد ارز ناشی از این اتفاق داریم. معاون رئیس جمهور تصریح کرد: دولت و بانک مرکزی با تمام توان با عوامل اختلال در بازار ارز مقابله خواهند کرد. در شرایط اقتدار و توانایی مدیریت بازار ارز هستیم و نباید اجازه دهیم عوامل دیگری در این بازار مداخله کنند. نهاوندیان با بیان اینکه بیش از 50 درصد ارز مورد نیاز کشور برای واردات از بازار آزاد تهیه می‌شد، گفت: با تعیین نرخ 4200 تومان، 60 درصد واردات ما ارزان‌تر از آن چیزی که بود خواهد شد. معاون رئیس جمهور گفت: با تک‌نرخی شدن دلار، بازار سکه و دیگر ارزها و اقتصاد کشور از آن تبعیت خواهد کرد. با توجه به تعیین نرخ 4200 تومان برای دلار، نرخ یورو 5170 تومان در نظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه تنها 15 درصد از مبادلات خارجی کشور با دلار صورت می‌گیرد، گفت: طرف‌های تجاری تجارت خارجی ما تغییر کردند و در مسیر انتقال از دلارمحوری به یورومحوری هستیم.
 نقش تلگرام در گرانی ارز
رئیس‌کل بانک مرکزی به نقش شبکه‌های مجازی و تلگرامی در افزایش اخیر نرخ دلار پرداخت و در این باره که چرا برای دلار تک‌نرخی، رقم ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته شد، توضیح داد.
ولی‌الله سیف در برنامه «تیتر امشب» که از شبکه 6 سیما پخش شد با تشریح پشت‌پرده گرانی دلار در ماه‌های اخیر،‌ اظهار داشت: ویژگی مثبت اقتصاد ما در 5 سال گذشته اقتصاد باثبات پیش‌بینی‌پذیر بوده است ولی از 6 ماه دوم سال 96 این فضا ملتهب شد. وی با بیان اینکه بخشی از التهاب در بازار ارز ناشی از فضاسازی‌های دشمنان خارجی بوده است، افزود:‌ بر همین اساس باید در داخل کشور خیلی مراقب باشیم و ما هم تلاش‌مان ارائه اطلاعات شفاف به مردم است.


رئیس کل بانک مرکزی درباره اثرات دلار 4200 تومانی در بازار آزاد هم اینطور توضیح داد که این سیاست موجب شد تا دلار به 4900 تا 5100 تومان هم نزول داشته باشد البته اینها مهم نیست چرا که مبنای اصلی ما نرخ 4200 تومانی است. وی با بیان اینکه نرخ تورم نیز یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند در اجرای این سیاست اثرگذار باشد، گفت:‌ ما اجازه نمی‌دهیم مجدداً‌ انباشتی از عدم تعادل و نارضایتی ایجاد شود که فضا را به‌هم بریزد. رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه بهترین تصمیم ممکن برای بازار ارز با دلار تک‌نرخی 4200تومانی گرفته شده است، ادامه داد: این سیاست در درجه اول شفافیت دارد و از هر گونه احتمال فعالیت‌های پولشویی جلوگیری می‌کند. وی درباره مبنای محاسبه 4200 تومان گفت: یک ارز 3800 تومانی داشتیم، ضمن آنکه یک ارز در سامانه سنا داشتیم که نشان می‌دهد ما نرخی بین 3800 تا 4800 تومان در بازار باید داشته باشیم و در نهایت به 4200 تومان رسیدیم البته این نرخ تثبیت ‌شده نیست.
درآمد ۱۷هزار میلیارد تومانی از دلار تک‎نرخی
بر اساس لایحه بودجه و همچنین قانون مصوب مجلس شورای اسلامی نرخ فروش ارزهای نفتی به بانک مرکزی 3500 تومان در نظر گرفته شده است؛ در واقع با افزایش قیمت دلار رقم کل بودجه و موارد مرتبط با اقتصاد مردم و دولت جابه‌جا می‌شود. گفتنی است، قیمت نفت در لایحه بودجه 55 دلار برای هر بشکه و با نرخ تسعیر ارز 3500 تومانی محاسبه شده است. بر اساس اعلام سخنگوی دولت، میزان درآمد نفتی کشور 50 میلیارد دلار است. با توجه به اینکه تنها 50 درصد این درآمد (25 میلیارد دلار) در اختیار دولت قرار می‌گیرد بنابراین درآمد 5/17 هزار میلیارد تومانی از محل رشد 700 تومانی تسعیر ارزی تنها از محل بودجه عمومی در اختیار دولت قرار خواهد گرفت؛ این در حالی است که سهم 5/14 درصدی وزارت نفت نیز شامل این افزایش خواهد شد و مجلس باید برای افزایش درآمد ریالی وزارت نفت نیز تدبیر لازم را بیندیشد.
 جلسه ساماندهی بازار ارز با حضور روحانی
جلسه ساماندهی بازار ارز دیروز به ریاست رئیس‌جمهوری و با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی و تعدادی از اعضای کابینه برگزار شد. از این جلسه خبر زیادی منتشر نشد و فقط چند جمله از روحانی در خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت درباره مدیریت بازار ارز، سیاست اخیر ارزی دولت را گامی مهم برای کاهش نگرانی مردم، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و کاستن از ابهام و افزایش پیش‌بینی‌پذیری و امکان برنامه‌ریزی آنان دانست. رئیس جمهور تأکید کرد در چارچوب این سیاست قیمت کالاهای اساسی و دارو افزایش نخواهد یافت و دولت همه پیش‌بینی لازم را برای حمایت از حفظ قیمت این کالاها انجام داده است. رئیس جمهور اجرای موفق این سیاست را یک ضرورت ملی دانست و همه دستگاه‌ها و قوا را به همکاری کامل با آن فرا خواند.
 بازار ارز خلوت شد
با توجه به عرضه نشدن دلار ۴۲۰۰ تومانی به صرافی‌ها، مشاهدات از بازار ارز حاکی از خلوت‌تر شدن بازار و جمع شدن صف‌های طولانی خرید دلار است اما دلالان همچنان در بازار هستند و به صورت نامحسوس دلار را ۵۳۰۰ تومان می‌خرند و ۵۵۰۰ تومان می‌فروشند. بر اساس گزارش میدانی ایسنا از بازار ارز و صرافی‌های چهارراه استانبول و میدان فردوسی، متقاضیانی که روزهای اخیر برای خرید دلار صف‌های طولانی کشیده و مقابل صرافی‌ها تجمع کرده بودند، امروز پراکنده شدند و بازار نسبت به روز گذشته آرام شده است. روز سه‌شنبه پس از جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت که بر اساس آن نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان اعلام شد، جمعیت گسترده‌ای به صرافی‌ها و بازار ارز هجوم آوردند و صف‌های طولانی را شکل دادند اما با توجه به عرضه نشدن دلار ۴۲۰۰ تومانی به صرافی‌ها، دیروز بازار ارز چندان شلوغ نبود و بیشتر افراد صرفا از صرافی‌ها قیمت‌ها را سوال می‌کردند یا از پشت شیشه، تابلوی اعلان قیمت‌ها را رصد می‌کردند.