اعتراف مدیرعامل فیس‌بوک به نقض حریم شخصی 87 میلیون آمریکایی


  صدها میلیون نفر از کاربران فیس بوک در چند هفته گذشته نسبت به قابلیت این  شبکه اجتماعی در حفظ اطلاعات شخصی دچار تردید شده‌اند.  دردسر فیسبوک از آنجا آغاز شد که رسانه‌ها گزارش کردند «کمبریج آنالیتیکا» یک شرکت مشاوره سیاسی توانسته به جزئیات حساب شخصی 87 میلیون کاربر فیس‌بوک‌ بدون اجازه آنها دست یافته و از این اطلاعات برای تاثیرگذاشتن بر مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ به نفع دونالد ترامپ و همه‌پرسي خروج انگليس از اتحاديه اروپا استفاده کند و دست آخر هم این اطلاعات را پاک نکرده است.
همین رسوایی و  سوء استفاده از اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر به نفع اهداف سیاسی باعث احضار «مارک زاکربرگ»، بنیادگذار و مدیرعامل فیس‌بوک به سنای آمریکا شد .مديرعامل فيس‌بوک از جانب دو کميته قضايي و بازرگاني سناي آمريکا احضار شده بود تا  اقدامات شرکتش را براي صيانت از اطلاعات کاربران تشريح کند و درباره اتهامات وارده در خصوص رسوايي سوء استفاده از اطلاعات شخصي کاربران از جمله براي مقاصد سياسي و تاثير بر انتخابات و نقض حريم خصوصي آنان توضيح دهد. در همین راستا وی روز سه‌شنبه با حضور در جمع سناتورهای آمریکایی به خاطر این رسوایی رسما عذرخواهی کرد.
 مارک زاکر برگ با اعتراف به خطاهاي اين شبکه اجتماعي در سوء استفاده از اطلاعات خصوصي افراد و نقض حريم خصوصي آنان اعلام کرد در پي جلوگيري از تکرار خطاهاي فيس‌بوک است. بنيانگذار فيس‌بوک در اظهاراتش در کميته قضايي سناي آمريکا که زنده از برخي شبکه‌هاي تلويزيوني  پخش می‌شد وعده داد درباره نرم‌افزارهايي که به ميزان بسياري از اطلاعات کاربران فيس‌بوک دسترسي داشتند و مربوط به پيش از سال 2014 است تحقيق و بررسي کند.
وی افزود: مسئوليت شرکت با وي است و او مسئوليت خطاهاي آن را هم مي‌پذيرد و با به کارگيري ابزارهاي هوش مصنوعي برتر و کارآمدتر درصدد جبران خطاهاي شرکتش بر مي‌آيد. «زاکر برگ‌» با اعتراف به اينکه اقدامات کافي براي صيانت از حريم خصوصي کاربران و سوء استفاده از اطلاعات آنان صورت نگرفته است گفت: اين موضوع به ويژه درباره اخبار دروغ، رويکردهاي خشونت‌بار و نفرت‌پراکن و نيز دخالت خارجي در انتخابات صادق است‌ بنيانگذار فيس‌بوک گفت: از اينکه درباره استفاده موسسه‌هاي روسيه براي تاثيرگذاري بر انتخابات آمريکا غفلت شده و نتوانسته است زودتر اين سوء استفاده را تشخيص دهد و جلوي آن را بگيرد به شدت پشيمان است. زاکربرگ همچنين وعده داد ضوابط انتشار اگهي‌ها در فيس‌بوک را اصلاح کند و با حساسيت بيشتر تقاضاها براي انتشار اگهي‌هاي سياسي را بررسي کند.


گفتنی است در حال حاضر سازمان حفاظت از مصرف‌کنندگان در آمریکا، چند نهاد دیگر و همچنین دادستانی‌های ۳۷ ایالت در آمریکا سرگرم انجام تحقیقات در مورد رسوایی درز اطلاعات در فیس‌بوک هستند.