واکنش نظامی چندملیتی

مقام‌های دولت آمریکا دیروز اعلام کردند که واشنگتن به‌دنبال یک همکاری چندملیتی برای انجام واکنش‌ نظامی به حملات شیمیایی اخیر در سوریه است‌. همزمان روسیه در مورد پیامد‌های سنگین حمله احتمالی به سوریه هشدار داده‌است‌.
دونالد ترامپ در جریان دیدار دوشنبه گذشته با مشاوران نظامی دولت گفته به‌زودی در مورد واکنش به حملات شیمیایی در دوما، حومه دمشق، تصمیم خواهد گرفت‌. ترامپ افزوده است که گزینه‌های نظامی زیادی وجود دارد‌.
رویترز دوشنبه شب گذشته به نقل از مقام‌های دولت آمریکا گزارش داد که ایالات متحده در تلاش است تا برای یک اقدام نظامی احتمالی ائتلافی با دیگر کشورها تشکیل دهد‌. یک مقام دولت آمریکا که نامش فاش نشده گفت همه گزینه‌ها روی میز است، اما تایید کرده که کارهایی روی گزینه نظامی صورت گرفته‌است‌.
دوشنبه گذشته وزیر دفاع آمریکا هم در پاسخ به پرسشی در این مورد که آیا در واکنش به حمله شیمیایی در سوریه، واشنگتن دست به اقدام نظامی می‌زند یا نه، گفت:‌ آمریکا هیچ اقدامی را کنار نگذاشته و تمامی گزینه‌ها در حال حاضر بررسی می‌شود‌‌. با این حال هنوز نه کاخ سفید، نه پنتاگون و نه وزارت خارجه آمریکا قطعیت گزینه نظامی یا گزینه‌های دیگر را تایید نکرده‌اند‌.


به گفته کارشناسان، کشورهایی مانند فرانسه یا حتی بریتانیا و متحدان آمریکا در خاورمیانه، ممکن است در یک ائتلاف یا همکاری احتمالی با ایالات متحده نقش ایفا کنند‌. رییس‌جمهور فرانسه در پایان سال گذشته هشدار داده بود که استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، می‌تواند به واکنش نظامی از سوی فرانسه بینجامد‌.
شورشیان سوری، دولت مرکزی آن کشور را متهم به انجام حملات شیمیایی در دوما کرده‌اند که گفته می‌شود جان ده‌ها نفر را گرفته‌است‌. دمشق و متحدان کلیدی آن، تهران و مسکو، این اتهام‌ها را رد کرده‌اند‌.
روسیه دوشنبه گذشته در مورد واکنش نظامی به دولت سوریه هشدار داد و گفت چنین چیزی پیامدهای سنگینی خواهد داشت‌. سفیر روسیه در سازمان ملل می‌گوید کشورش اجازه نمی‌دهد خطری متوجه نیروهای روسی در سوریه شود: آن‌طور که من متوجه می‌شوم، آمریکا به‌دنبال گزینه نظامی‌ است؛ کاری‌که خیلی خطرناک خواهد بود‌.
واسیلی نبنزیا بار دیگر موضع مسکو را مطرح کرده که در دوما حمله شیمیایی رخ نداده و سوریه و روسیه از کارشناسان بین‌المللی برای بازدید از منطقه دعوت کرده‌اند‌. سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد دوشنبه گذشته در نشست علنی شورای امنیت روسیه و ایران را به حمایت و تجهیز بشار اسد در قتل شهروندان سوری متهم کرده بود‌. نیکی هیلی گفته بود: هیولایی عامل این حملات است که هیچ وجدانی ندارد‌. حکومت روسیه دستانش به خون کودکان سوری آغشته است و دیگر از دیدن عکس‌های قربانیان خود، بچه‌های آغشته به خون، احساس شرمساری نمی‌کند‌.
کارشناسان می‌گویند حمله نظامی احتمالی ممکن است به تاسیساتی انجام شود که پیشتر نیز گزارش‌هایی در مورد ارتباط آنها با حملات شیمیایی در سوریه منتشر شده بود؛ برای نمونه پایگاه «ضمیر» در ۴۰ کیلومتری دمشق که هلیکوپترهای ام‌آی-8 ارتش سوریه در آن مستقر هستند‌. در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود از این هلیکوپترها برای انجام حملات شیمیایی در دوما استفاده شده‌است‌. با این حال گفته می‌شود ممکن است به پایگاه‌های مهم‌تری نیز حمله شود‌.
از طرفی معاون وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که اوضاع در سوریه به جایی نرسد که مقابله نظامی میان روسیه و آمریکا رخ دهد‌. میخائیل بوگدانف گفت: ما همچنان تماس‌هایی با واشنگتن درباره سوریه داریم‌. طرف روس امیدوار است که عقلانیت در این کشور پیروز شود‌.
وی افزود: روسیه نگران اظهارات آمریکا درباره امکان انجام حمله نظامی در سوریه است‌. اخبار جعلی و غلو رسانه‌ای‌ برای تنش‌زایی در سوریه استفاده می‌شود که امری بسیار خطرناک و غیرقابل قبول است‌. بوگدانف تاکید کرد: ما امیدواریم که آمریکا بیانیه وزارت خارجه روسیه را که در آن نسبت به عواقب وخیم هرگونه تجاوز خارجی علیه سوریه به بهانه اخبار دروغین هشدار داده جدی بگیرد‌. این مقام وزارت خارجه روسیه گفت: با سفرای سوریه و اسراییل حمله اخیر تل‌آویو به فرودگاه نظامی تیفور در حومه حمص را بررسی خواهم کرد‌.
هشدار فرانسه
فرانسه هشدار داد اگر در سوریه از خط قرمزها عبور شود، واکنش نشان خواهد داد‌. سخنگوی دولت فرانسه دیروز گفت اطلاعات تبادل شده میان امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ نشان‌دهنده استفاده از سلاح شیمیایی است‌. وی افزود در صورتی که عامل مسوول حمله مشخص شود، ماکرون بارها تکرار کرده که اگر سوریه از خط قرمز عبور کند، واکنش نشان خواهد داد‌.
مخالفان سوری شنبه گذشته ارتش سوریه را به استفاده از مواد سمی در حمله به شهر دوما که ده‌ها کشته و زخمی داشت، متهم کردند‌. دمشق این اتهامات را تکذیب کرده و آنها را تبلیغاتی علیه خود دانست‌. مسکو نیز تاکید کرد این گزارش‌ها صحت ندارند‌. اظهارات مقامات فرانسه در حالی مطرح می‌شود که علاوه بر مخالفان دولت سوریه، برخی کشورها نیز ادعا می‌کنند دولت سوریه در حمله به دوما از سلاح شیمیایی استفاده کرده است‌.
تدوین طرح‌های حمله به سوریه توسط ارتش بریتانیا
نیروهای مسلح بریتانیا در حال تدوین گزینه‌هایی برای اجرای یک حمله مشترک با آمریکا علیه نیروهای سوریه هستند‌. روسای ارتش بریتانیا موظفند طرحی برای عملیات‌های ضد بشار اسد در واکنش به حمله شیمیایی ادعایی در دومای سوریه ارائه کنند‌.
دفتر نخست‌وزیری بریتانیا از تکذیب این مساله که ترزا می‌ از پارلمان خواسته تا به اقدام نظامی رای دهد، خودداری می‌کند، اما منابع می‌گویند شاید نخست‌وزیر بریتانیا بتواند بدون تایید از جانب قانونگذاران هم کارش را پیش ببرد‌. گزارش‌هایی درباره فراخوان قانونگذاران بریتانیایی از تعطیلات عید پاک برای بررسی واکنش لندن به حمله شیمیایی منتسب به دولت سوریه در دوما منتشر شده است‌.
دیوید کامرون سال ۲۰۱۳ نتوانست رای مجلس عوام برای اجرای حملات هوایی علیه نظام سوریه را به دست آورد‌. هیچگونه الزام قانونی وجود ندارد که دولت بریتانیا پیش از اقدام نظامی تاییدیه پارلمانی دریافت کند، اما کامرون قصد داشت اول با قانونگذاران رایزنی کرده باشد‌.
در همین حال ترزا می ‌تاکید دارد اگر مشخص شود نظام سوریه مسوول حمله شیمیایی اخیر در نزدیکی دمشق است، روسیه به عنوان اصلی‌ترین حامی رییس‌جمهوری سوریه باید مورد سرزنش قرار گیرد‌. ترزا می ‌در واکنش به این حمله بدون رد استفاده از گزینه نظامی گفت: ما در حال همکاری با متحدان‌مان برای ارزیابی ماوقع هستیم‌. ما همچنین واکنش‌های الزامی را با آنها مورد بررسی قرار می‌دهیم‌.
نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا هم‌اکنون عملیات‌هایی ضد اهداف داعش بر فراز سوریه انجام می‌دهد، اما هشت جنگنده تورنادوی مستقر در قبرس می‌توانند موشک‌های هدایت‌شونده به سمت پایگاه‌های ارتش سوریه شلیک کنند‌. یک زیردریایی نیروی دریایی سلطنتی هم می‌تواند موشک‌های کروز تام‌هاوک شلیک کند‌. بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس هم به همتای فرانسوی‌اش گفته است باید طیفی از گزینه‌ها روی میز باشد‌.