نجفی بالاخره رفت، حسینی مکارم سرپرست شهرداری تهران شد تلاش شورا برای انتخاب شهردار پایتخت در یک ماه آینده

سوسن نوری
عمر حضور محمدعلی نجفی بر مسند شهرداری تهران کوتاه بود. اعضای شورای شهر تهران درحالی یکشنبه به استعفای او رای مخالف دادند که پس از گذشت یک روز او دوباره نامه استعفایش را برای رئیس شورای شهر تهران فرستاد. دیروز سه‌شنبه در پنجاه و‌پنجمین جلسه شورا این درخواست نجفی به بررسی و رای‌گیری گذاشته شد و در غیبتش با ۱۵رای موافق، یک رای سفید و پنج رای مخالف، استعفا پذیرفته و سمیع‌الله حسینی‌مکارم، معاون شهردار مستعفی تهران با ۱۴رای به‌عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد. پس از رای مثبت شورا به استعفای دوباره نجفی، موج استعفا در شهرداری تهران آغاز شد که مهدی حجت، معاون معماری‌وشهرسازی شهرداری و میرصادقی، مدیرعامل سازمان نوسازی جزو این مدیران هستند.
پس از برگزاری این جلسه، رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «جلسه خوبی توام با آرامش برگزار شد و مکارم را به‌عنوان سرپرست انتخاب کردیم. طبیعی است جلسات هم‌اندیشی برای انتخاب شهردار با فوریت برگزار خواهد شد. همچنین با تبیین شاخص‌هایی برای شهردار آینده اعضای شورا نامزدهای خود را باید برای این پست مهم اعلام کنند و در اسرع‌وقت نسبت به انتخاب شهردار آینده تهران اقدام خواهیم کرد.»
محسن هاشمی تاکید کرد: «از مکارم، سرپرست جدید شهرداری می‌خواهیم با جدیت، نگاه ویژه و‌ سرعت‌عمل کار را در شهرداری پیش ببرد تا هیچ وقفه‌ای در امور شهرداری ایجاد نشود. انتخاب ایشان نظر اعضا بود و ما کاملا آزادنه از اعضا خواستیم پیشنهادات خود را برای سرپرستی شهرداری تهران اعلام کنند و تعداد زیادی ایشان را پیشنهاد دادند. در این‌گونه سرپرستی‌ها معاون مالی و اقتصادی به‌عنوان سرپرست انتخاب می‌شود و دلایل آن تسلط به مسائل مالی و مشکلات شهر است. از سوی دیگر در دوران گذار باید محافظه‌کارانه‌تر برخورد شود. با این توضیح که مکارم به نجفی، شهردار سابق تهران نزدیک بوده است، همچنین نظر خود آقای نجفی انتخاب آقای مکارم به‌عنوان سرپرست شهرداری بود.»


او درباره انتخاب شهردار آینده اظهار کرد: «در حال حاضر نمی‌توانم درباره گزینه‌های آینده شهرداری صحبت کنم و فرایند انتخاب نیز پس از جلسه هم‌اندیشی مشخص خواهد شد.»
میتی که حرف می‌زند
«از لفظ مراسم تودیع خوشم نمی‌آید چون شبیه مراسم ختم است، با این تفاوت که در مراسم تودیع، میت هم باید حرف بزند.» این اظهارات نخستین جملات نجفی پس از پذیرش استعفایش در شورای شهر تهران بود. او که در سومین همایش فصلی مدیران شهرداری تهران و رونمایی از سامانه شفافیت مالی شهرداری سخن می‌گفت، توضیح داد: «این مراسم به‌صورت اتفاقی با روز پایان کاری‌ام یکی شده است.»
در ادامه این همایش کلیپی پخش شد که نجفی با کنایه، حاشیه‌های مراسم بزرگداشت روز زن در برج میلاد را یادآور شد و گفت: «کلیپ خوب بود اما یک جاهایی ریتم مراسم تند می‌شد که این مرا نگران آقای مکارم کرد!» به عقیده شهردار مستعفی تهران، «تصمیم شورا برای انتخاب مکارم مثبت و هوشمندانه بود. ایشان جزو دوستان و برادرانی بودند که از روز اول در تصمیم‌گیری‌ها کمک کردند و در انتخاب مدیران همیشه سهیم بودند و فکر می‌کنم تسلط کافی دارند، همه در شهرداری کاملا با ایشان آشنا هستند و انشاءالله مسیری که در هفت ماه گذشته سپری شده ادامه یابد. فرق ندارد من باشم یا آقای مکارم، همه مکلفیم به ایشان کمک کنیم. خود بنده هم در حد امکان و توان با ایشان همکاری می‌کنم. همه به هم کمک کنیم تا مشکلی در کار شهرداری ایجاد نشود.
عذرخواهی می‌کنم از کسانی که در داخل و خارج شهرداری خواستند کارم را ادامه دهم، واقعا نتوانستم این دستور را بپذیرم. از همه کسانی که از داخل و خارج شهرداری از من خواستند کارم را ادامه دهم اما من نتوانستم عذر می‌خواهم. این مسئله خارج از اراده من بود.»
تندروها حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند
اما رئیس شورای شهر تهران هم در این همایش حضور داشت و درباره استعفای نجفی از شهرداری پایتخت گفت: «برخی اصولگرایان تندرو برای آنکه بی‌کفایتی رقبایشان را ثابت ‌کنند، سعی می‌کنند حقیقت را وارونه جلوه دهند.»
هاشمی اضافه کرد: «صادقانه از آقای نجفی تشکر می‌کنم و برای ایشان آرزوی تندرستی هرچه بیشتر را دارم. جا دارد از شجاعت و صداقت آقای نجفی یاد کنم. ایشان وقتی خواست شهردار تهران شود شجاعانه این سمت را قبول کرد. از زمان ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی، نجفی را می‌شناختم، ایشان دارای سعه‌صدر و هوش سرشار بوده و جلسات را با متانت اداره می‌کند و سریعا به بحث مسلط می‌شود. ایشان این سمت را با شجاعت پذیرفت و تصمیمات بسیار مهمی گرفت و ریل‌گذاری برای پرش‌های بعدی را انجام داد اما به‌خاطر بیماری گفت نمی‌توانم ادامه دهم که این هم از صداقت ایشان بوده است و به من گفت اگر این مشکل نبود قطعا ادامه می‌دادم.» به گفته رئیس شورای شهر تهران، «شهردار تهران در طول هفت ماه گذشته در سخت‌ترین شرایط مسئولیت را به عهده گرفت. استعفای ایشان که در ایام پایانی سال و به‌دلایلی چون بیماری و مسائل شخصی صورت گرفت را نباید حمل بر ناکامی مدیریت شهری در دوره جدید بدانیم چراکه این رویکرد، خط مشی شورای پنجم و برخاسته از مطالبات وانتظارات عمومی است، که چه ایشان به خدمت ادامه دهد یا فرد دیگری این مسئولیت را بپذیرد در مسیر تغییری به‌وجود نخواهد آمد.»
بعید است مکارم شهردار شود
این اظهارات درحالی است که محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران درباره فرآیند انتخاب شهردار جدید پایتخت به «ابتکار» گفت: سرپرست شهرداری تهران حداکثر سه ماه می‌تواند این مسئولیت را داشته باشد اما عقیده شورا بر این است که نباید این مقدار زمان طول بکشد. پیش‌بینی من این است که طی یک ماه آتی تکلیف سکانداری شهرداری تهران مشخص شود.»
به گفته او، «از این‌رو در نخستین جلسه هم‌اندیشی شورای شهر تهران درباره سازوکار و افراد پیشنهادی از سوی اعضا صحبت خواهد شد. از آنجایی که پیش از انتخاب آقای نجفی به‌عنوان شهردار مکانیزم‌هایی تبیین شده همان‌ها را برای شهردار جدید به‌کار خواهیم بست، این چرخه در مورد افراد پیشنهادی و آنهایی که رای لازم را بیاورند تکرار می‌شود. با توافقی که بین اعضا در مورد گزینه‌های مطرح شده، به‌وجود می‌آید در جلسه‌ای علنی برنامه نامزدها بررسی می‌شود.»
به عقیده علیخانی، «بعید می‌دانم حسینی‌مکارم به‌عنوان کاندیدای شهرداری تهران مطرح شود البته اگر عضوی ایشان را پیشنهاد بدهد می‌تواند جزو نامزدها باشد. در حال حاضر گزینه خاصی مدنظر نیست چراکه هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم.»
این عضو شورای شهر تهران توضیح داد: «هر 21عضو شورای شهر تهران حق دارند کاندیدای خود را معرفی کنند. داوطلبان شهرداری تهران هم می‌توانند با رایزنی با اعضای شورا، برنامه‌های خود را اعلام کنند تا در صورت قابل طرح بودن جزو کاندیدا باشند.»
مروری بر کارنامه کاری آقای سرپرست
اما سرپرست جدید شهرداری تهران کیست و سوابق کاری‌اش در چه بخش‌هایی بوده است؟ حسینی‌مکارم در معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به عنوان معاون نجفی فعالیت می‌کرده است. بر اساس اطلاعاتی که در سایت این معاونت در مورد حسینی‌مکارم منتشر شده وی پیش از این سابقه عضویت در کمیته تهیه و تدوین برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش را دارد. همچنین از دیگر سوابق اجرایی او می‌توان به ریاست شورای پژوهش و تحقیقات پست بانک ایران، رئیس شورای برنامه‌ریزی پست بانک ایران، ستاد هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اشاره کرد. او همچنین عضویت در شورای اندیشمندان و تهیه کنندگان چالش‌ها و چشم‌اندازهای برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در کارنامه خود دارد. همچنین ریاست کمیته تامین و تجهیز منابع شورای آموزش، داوری مقالات علمی، اقتصادی همایش اقتصاد آموزش‌وپرورش از دیگر سوابق سرپرست جدید شهرداری تهران است. در بین سوابق مدیریتی حسینی‌مکارم نیز ریاست اداره آموزش‌وپرورش منطقه14 تهران، معاونت اداری و مالی اداره‌کل آموزش‌وپرورش تهران، مدیرکلی بودجه و تشکیلات وزارت آموزش‌وپرورش، معاونت طرح و برنامه پست بانک ایران، معاونت سرمایه‌گذاری سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران و معاونت توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دیده می‌شود. اینها بخشی از مسئولیت‌هایی است که در کارنامه سرپرست شهرداری تهران ثبت شده است.
با این همه نکته‌ای که در سوابق مکارم مبهم به نظر می‌رسد، وجود نام وی در لیست املاک نجومی جنجالی دوران شهرداری محمدباقر قالیباف است. همین موضوع واکنش‌ها و گلایه‌های فراوانی را نسبت به این انتخاب در شبکه‌های اجتماعی بر انگیخت و شاید لازم باشد شخص سرپرست شهرداری تهران و اعضای شورای شهر پایتخت درباره این اتهام شکل گرفته در اذهان عمومی به روشنگری و ایجاد شفافیت بپردازند. یکی از محورهای فعالیت نجفی مقابله با فساد در شهرداری تهران بود و لازمه تداوم این مسیر که از سوی مکارم به عنوان اولویت برنامه‌هایش مطرح شده است، در درجه اول ایجاد شفافیت درباره این اتهام فساد مالی است تا بتواند دل مردم را با انتخاب شورای شهر و اعتماد به ایشان صاف کند.
حالا باید منتظر ماند و دید اعضای شورای شهر تهران چه کاندیدایی را برای سکانداری شهرداری پایتخت معرفی می‌کنند و کلید بهشت در دستان چه کسی قرار می‌گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» ازمرگ سینماهای قدیمی در برابر پردیس‌های سینمایی و راه‌های جلوگیری از آن گزارش می‌دهد «ابتکار» تخصیص یارانه دو میلیاردی به احزاب را بررسی می‌کند تحزب یارانه ای نمایش قدرت میان مسکو و واشنگتن در آسمان و دریای سوریه در جریان است از جنگ جهانی کوچک تا جنگ جهانی سوم نجفی بالاخره رفت، حسینی مکارم سرپرست شهرداری تهران شد تلاش شورا برای انتخاب شهردار پایتخت در یک ماه آینده ژوبین صفاری مدار سقوط به سمت بی اعتمادی در حاشیه نمایشگاه عکس‌های کیارستمی از لوور، هنر عکاسی– نقاشی در ایران بررسی شد عکاسی شاعرانه آقای کارگردان «ابتکار» سناریوهای مختلف نجات شورترین دریاچه ایران را بررسی کرد حیات «ارومیه»؛ از «کاسپین» تا «وان» «ابتکار» تاثیرات نرخ گذاری دلار 4200 تومانی در بازار را بررسی کرد آرامش اجباری پس از توفان ارزی نوبخت: بازار ارز کل اقتصاد را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد سرخو: خانه احزاب در سال پیش‌رو به کادرسازی حزبی توجه کند سرخو: خانه احزاب در سال پیش‌رو به کادرسازی حزبی توجه کند سرخو: خانه احزاب در سال پیش‌رو به کادرسازی حزبی توجه کند