هشدار روسیه به آمریکا درباره حمله موشکی به سوریه

مقامات آمریکایی تصریح کردند، واکنش نظامی علیه سوریه را بررسی می‌کنند و این در حالیست که روسیه هشدار داد که در مقابل حمله موشکی احتمالی آمریکا به سوریه بی‌تفاوت نخواهد ماند.
به گزارش رویترز، مقامات آمریکایی اعلام کردند در حال بررسی واکنش نظامی گروهی به سوریه هستند، این در حالی است که کارشناسان احتمال می‌دهند آمریکا چندین تاسیسات اصلی در سوریه را به عنوان اهداف احتمالی مورد هدف قرار دهد.
همچنین کاخ سفید و وزارت‌های دفاع و خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره گزینه‌های مشخص شده یا اینکه احتمال دارد اقدام نظامی صورت بگیرد، سر باز زدند.
کارشناسان جنگ سوریه پیش‌بینی می‌کنند، آمریکا در هرگونه عملیات نظامی خود پای فرانسه و شاید انگلیس و همپیمانان خود در خاورمیانه را به عنوان شرکای احتمالی وسط بکشد.


کارشناسان احتمال می‌دهند، حملات نظامی آمریکا در صورت وقوع، تاسیساتی را مورد هدف قرار دهد که در گزارش‌های سابق درباره حملات با سلاح شیمیایی در سوریه نامشان ذکر شده است.
همچنین این کارشناسان حملات احتمالی به پایگاه‌هایی از جمله پایگاه هوایی "الضمیر" را عنوان کردند، در این پایگاه بالگردهای نوع «می 8» قرار دارند که شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند این بالگردها در حمله به دوما به کار گرفته شدند.
طبق گمانه زنی‌ها، حمله موشکی و هوایی آمریکا ممکن است پایگاه هوایی حمیمیم در شمال غرب سوریه را نیز شامل شود، چرا که کاخ سفید در بیانیه‌ای این پایگاه را نقطه آغاز عملیات بمباران‌ دانسته که هواپیماهای نظامی روسیه در دمشق و غوطه شرقی این عملیات‌ها را اجرایی می‌کنند.
در همین حال گفته شد نیروهای مسلح انگلیس در حال تدوین گزینه‌هایی برای اجرای یک حمله مشترک با آمریکا علیه نیروهای سوریه هستند.
به گزارش روزنامه دیلی میل، دفتر نخست‌وزیری انگلیس از تکذیب این مساله که ترزا می‌از پارلمان خواسته تا به اقدام نظامی رای دهد، خودداری می‌کند اما منابع می‌گویند شاید نخست‌وزیر انگلیس بتواند بدون تایید از جانب قانونگذاران هم کارش را پیش ببرد.
از سوی دیگر رسانه‌های ترکیه اعلام کردند، جنگنده‌های روسیه دیروز بر فراز ناوشکن آمریکایی مستقر در آب‌های دریای مدیترانه به پرواز درآمدند.
روزنامه حریت نوشت، جنگنده‌های روس دست‌کم چهار بار بر فراز ناوشکن آمریکایی یو.اس.اس دونالد کوک، مستقر در آب‌های دریای مدیترانه پرواز کردند.
به نوشته این روزنامه، یک ناوشکن متعلق به نیروی دریایی آمریکا در فاصله 100 کیلومتری بندر طوطوس در سوریه، جایی که یک پایگاه دریایی روسی قرار دارد، رصد شد.
رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابعی در پنتاگون اعلام کردند، ناوشکن یو.اس.اس دونالد کوک پیشتر بندر قبرس را به سمت آب‌های سوریه ترک کرده بود.
حریت به نقل از منابعی که هویت خود را افشا نکردند، نوشت، این ناوشکن مجهز به 60 موشک هدایت‌شونده مدل تاماهوک است.
روسیه: امیدواریم در سوریه با آمریکا درگیر نشویم
معاون وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که اوضاع در سوریه به جایی نرسد که مقابله نظامی میان روسیه و آمریکا رخ بدهد.
بوگدانوف گفت: ما امیدواریم که اوضاع در سوریه به جایی نرسد که مقابله نظامی با آمریکا رخ بدهد. ما همچنان تماس‌هایی با واشنگتن درباره سوریه داریم. طرف روس امیدوار است که عقلانیت در این کشور پیروز شود.
وی افزود: روسیه نگران اظهارات آمریکا درباره امکان انجام حمله نظامی در سوریه است. اخبار جعلی و غلو رسانه‌ای‌ برای تنش زایی در سوریه استفاده می‌شود که امری بسیار خطرناک و غیرقابل قبول است.
بوگدانوف تاکید کرد: ما امیدواریم که آمریکا بیانیه وزارت خارجه روسیه را که در آن نسبت به عواقب وخیم هرگونه تجاوز خارجی علیه سوریه به بهانه اخبار دروغین هشدار داده جدی بگیرد.
هشدار سوریه نسبت به تداوم تجاوز رژیم صهیونیستی
وزارت خارجه سوریه با هشدار نسبت به تداوم تجاوز رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حمله این رژیم به فرودگاه تیفور واکنشی به موفقیت‌های ارتش در پاکسازی مناطق اطراف دمشق از گروه‌های تروریستی بود.
وزارت خارجه سوریه در نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، نسبت به نتایج خطرناک تجاوزهای اسرائیل به خاک خود و پشتیبانی مستمر از گروه‌های تروریستی هشدار داد.
در نامه وزارت خارجه سوریه آمده است:تجاوز اسرائیل به فرودگاه تیفور در حومه حمص بدون حمایت نامحدود آمریکا از آن امکان پذیر نبود.
در همین رابطه وزارت خارجه لبنان اعلام کرد که بیروت طرح شکایتی را به شورای امنیت در اعتراض به استفاده از حریم هوایی‌اش جهت تجاوز علیه سوریه ارائه خواهد کرد.
درخواست دی‌میستورا برای تحقیقات مستقل درباره ادعای حمله شیمیایی در دوما
فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه خواستار انجام تحقیقاتی مستقل و دقیق درباره ادعای مطرح شده مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه شد و از همه طرف‌ها دعوت کرد تا حد ممکن خویشتن‌داری کنند.وی در جلسه فوق العاده‌ای که در شورای امنیت برای بررسی وضعیت سوریه برگزار شده بود، گفت: سازمان ملل نمی‌تواند صحت گزارش‌های منتشر شده درباره حمله شیمیایی در دوما را تایید یا تکذیب کند.
در همین رابطه نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد که کشورش آماده تسهیل ورود هیئت سازمان منع تسلیحات شیمیایی به دوما است.بشار جعفری، گفت: ما آماده تسهیل ورود هیئت حقیقت یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی به دوما در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم.
وی طی جلسه شورای امنیت گفت: تهدید نماینده آمریکا علیه سوریه به این معناست که او هیچ ارزش و اعتباری برای این شورا و قوانین بین‌المللی قائل نمی‌شود. دروغ‌هایی که برخی کشورهای عضو دائم شورای امنیت می‌گویند به مثابه یک سلاح کشتار جمعی است. انتقاداتی که برخی کشورها از جمله کشورهای عضو شورای امنیت درباره اوضاع انسانی وخیم در غوطه شرقی کرده‌اند ثابت کرد که این‌ها دروغ بوده است. درخواست‌های پی در پی آمریکا، انگلیس و فرانسه برای برگزاری جلسه شورای امنیت براساس اطلاعات دروغین به بخشی از بحران عمیقی تبدیل شده است که آن‌ها می‌خواهند بقیه اعضای این شورا را نیز وارد آن کنند.
وی گفت: در هر فصل از نمایش استفاده از سلاح شیمیایی ملاحظه می‌کنیم که این مواد به هیچ وجه به افراد مسلح آسیبی نمی‌زند بلکه زنان و کودکان را هدف قرار می‌دهد.
از سوی دیگر سخنگوی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، نمی‌تواند حمله شیمیایی دولت سوریه به دوما را تایید کند.
هم‌نوایی عربستان و رژیم صهیونیستی علیه سوریه
سفیر عربستان در آمریکا ضمن متهم کردن سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی در دوما از جامعه بین‌الملل خواست در این باره واکنش نشان دهد. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز همسو با عربستان "حمله شیمیایی ادعایی" را به دولت سوریه نسبت داد.
خالد بن سلیمان، سفیر عربستان در آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویان مدعی شد: "این حمله وحشیانه علیه بی‌گناهان و غیرنظامیان در امتداد جنایت‌های دولت اسد و حامی اصلی او یعنی ایران و نوچه‌هایش در منطقه یعنی حزب‌الله و شبه‌نظامیان فرقه‌ای وابسته به اوست."
خالد نوشت: باید در مقابل تجاوزهای آنها در منطقه، در سوریه،‌ یمن و دیگر کشورها بایستیم.
همچنین وزارت خارجه اسرائیل مدعی شد، حمله شیمیایی به دوما نشان‌گر این است که دولت سوریه مواد سمی را در اختیار دارد و به تولید آن ادامه می‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس جمهور: تثبیت شغل از برنامه‌های جدی دولت است اسکای نیوز: اقلیم کردستان عراق با نظارت ترکیه به اسرائیل نفت می‌فروشد تجمع فعالان ضد جنگ علیه صادرات سلاح از انگلیس به عربستان آغاز به کار اولین المپیاد بین‌المللی فناوری ‌نانو به میزبانی ایران با قبول استعفای نجفی از سوی شورای شهر؛ حسینی مکارم سرپرست شهرداری تهران شد رئیس مجلس پس از گزارش سیف از برنامه دولت برای کنترل بازار ارز: تصمیمات ارزی دولت شرایط را تعدیل می‌کند رئیس مجلس پس از گزارش سیف از برنامه دولت برای کنترل بازار ارز: تصمیمات ارزی دولت شرایط را تعدیل می‌کند هشدار روسیه به آمریکا درباره حمله موشکی به سوریه وزیر دفاع: دشمنان قدرت دفاعی ایران را امتحان نکنند سخنگوی سازمان انرژی اتمی: "انزوا" پاداش خروج آمریکا از برجام است ترامپ در محاصره جنگ طلبان رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی: اساسی‌ترین مساله در حمایت از کالای ایرانی، فرهنگ‌سازی است پتروشیمی‌ها ارز حاصل از صادرات را به داخل کشور می‌آورند رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: دستگاه قضایی موظف به رسیدگی به پرونده شهردار اسبق تهران است امکان بیمه‌پردازی اختیاری دارندگان کارت پایان خدمت