با قبول استعفای نجفی از سوی شورای شهر؛ حسینی مکارم سرپرست شهرداری تهران شد

پس از رای گیری اعضای شورای شهر و قبول استعفای نجفی از شهرداری تهران، اعضای شورا با 14 رای موافق حسینی مکارم معاون وی را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کردند.
اعضای شورای شهر تهران پس از آنکه به استعفای نجفی رای مثبت دادند، انتخاب سرپرست در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت و محسن هاشمی از اعضا خواست که گزینه‌های سرپرستی را به هیات رئیسه بدهند.
پس از وصول پیشنهادات، محسن هاشمی گفت: تنها دو نفر از اعضای شورای شهر، حقانی را به عنوان سرپرست پیشنهاد داده و مابقی حسینی مکارم معاون امور مالی شهردار را به عنوان سرپرست پیشنهاد داده‌اند که بر همین اساس اعضای شورای شهر بین حسینی مکارم و حقانی رای خود را بدهند که در نهایت شورایی‌ها با 14 رای موافق به حسینی مکارم رای مثبت دادند.
حسینی مکارم: رویکرد شهرداری برنامه‌های نجفی است


سرپرست شهرداری تهران از ادامه رویکرد نجفی در برنامه‌های شهرداری خبر داد.
سمیع‌الله حسینی مکارم در حاشیه جلسه علنی شورای شهر پس از انتخابش به عنوان سرپرست گفت: عمده برنامه‌های ما مبتنی بر همان برنامه‌های نجفی و برنامه‌هایی است که شورای شهر تدوین و ابلاغ کرده است.
وی با بیان اینکه ما ادامه دهنده راه نجفی هستیم، گفت: رویکرد اصلی ما برنامه‌های نجفی است البته ممکن است نگاهمان متفاوت باشد.
سرپرست شهرداری تهران با بیان اینکه امیدوارم معاونین شهردار ما را در ادامه این راه گذار کمک کنند، در پاسخ به این سوال که آیا شما بازنشسته هستید یا نه؟ گفت: بازنشسته بودم اما از آنجایی که جانباز بودم و بر اساس قانون جانبازان اجازه ادامه کار دارند با دستور شهردار حکم اعاده بنده صادر شد و در حال حاضر کارمند رسمی شهرداری تهران هستم.
سمیع‌الله حسینی مکارم پس از انتخاب به عنوان سرپرست شهرداری تهران به شورای شهر آمد و پس از گرفتن حکم سرپرستی‌اش از دست رئیس شورای شهر تهران دقایقی سخنرانی کرد و گفت: امیدوارم با همدلی، مشاوره و همراهی اعضای شورای شهر این دوره گذار تا تعیین انتخاب شهردار به خوبی پیش برود.
مکارم با بیان اینکه همه کارهایی که نجفی انجام داده است سرلوحه کار خود قرار خواهیم داد، گفت: شفاف سازی، انضباط مالی، تمرکز و تاکید بر قانون و اجرای قانون، مبارزه با فساد، اطلاع رسانی در سایه همدلی و کسب نظر و رای و مشاوره همه اعضا محقق می‌شود.
وی افزود: امیدوارم با همکاری کلیه معاونین و راهنمایی اعضای شورای شهر شهری با نشاط برای مردم رقم بزنیم.
هاشمی: با سرعت و جدیت شهردار بعدی را انتخاب می‌کنیم
در ادامه رئیس شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آرزوی سلامتی برای نجفی و آرزوی موفقیت برای حسینی مکارم به عنوان سرپرست شهرداری را داریم، گفت: خوشبختانه جلسه شورا به خوبی برگزار شد و در عرض دو و نیم ساعت توانستیم موضوع استعفای شهردار را بررسی و سرپرست را انتخاب کنیم.
مهندس محسن هاشمی با بیان اینکه جلسات هم اندیشی با شاخص‌های لازم برای انتخاب شهردار برگزار می‌شود، گفت: از اعضا می‌خواهم تا نامزدهای پیشنهادی خود را معرفی کنند تا در جلسات هم اندیشی و در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی شود.
وی با بیان اینکه ما با جدیت، سرعت و نگاه ویژه این موضوع را بررسی می‌کنیم، در مورد چرایی انتخاب مکارم، گفت: در بیشتر موارد این چنینی معاون مالی به دلیل اشرافیت به مسائل و مشکلات به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود و از آنجایی که در دوره گذار قرار داریم نیز بهترین گزینه معاون مالی بود و بنده چند بار نظر نجفی را پرسیدم و ایشان هم موافق بودند.
مهندس هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا به گزینه‌های قبلی بر می‌گردید گفت: در این مورد بعدا صحبت می‌کنیم چرا که فرآیند انتخاب شهردار بعدی مشخص نیست.
پیام محمد علی نجفی به شورای شهر
محمد علی نجفی با صدور پیامی به کارکنان شهرداری تهران گفت: اندوخته تجربه خود را به سرپرست شهرداری و شهردار آتی منتقل خواهم.
در متن پیام نجفی در سایت شهرنوشت آمده است:
اینک که دست تقدیر و وقایع خارج از اراده اینجانب، توفیق استمرار همراهی و همکاری با مجموعه خدوم شهرداری را برایم ناممکن کرده است، لازم می‌دانم از حُسن ظن شما خواهران و برادران گرامی و تلاش‌های ارزشمند یکایک شما در 7 ماه گذشته سپاسگزاری نموده و مراتب تقدیر و تشکرخویش را از حمایت‌ها و مساعی‌تان برای سامان‌بخشی به وضعیت شهرداری، تحول در نظام مدیریتی، بسترسازی زمینه‌های مبارزه با فساد، حرکت به سمت استقرار سازمانی شفاف، توجه بیش از پیش به روح شهر و نشاط شهروندان و خلق طرحی نو برای اداره مطلوبتر شهر اعلام دارم.
در این مقال شایسته می‌دانم مراتب امتنان و سپاس خویش را از همراهی خالصانه اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران در طول این مدت بیان و توفیق هرچه بیشتر ایشان را آرزو نمایم.
علی‌رغم دشواری‌ها و مهجوری‌ها، اینجانب بر عهد و عزم خویش برای خدمت به تهران بزرگ و شهروندان بزرگوارش استوارم و در حد امکان و توان، اندوخته تجربه خود را به سرپرست محترم شهرداری و شهردار آتی منتقل خواهم نمود.
امید راسخ دارم با درایت، اتحاد و هوشیاری شورای اسلامی شهر و سرپرست محترم شهرداری، تدبیر و پاکدستی مدیران و تلاش و اراده پولادین تک تک کارکنان شریف شهرداری، کهن پایتخت ایران عزیزمان، تهران بزرگ، روزهای پرامیدی را پیش روی خواهد داشت.
توصیه‌های مسجدجامعی به سرپرست شهرداری تهران
همچنین احمد مسجد جامعی پس از انتخاب حسینی مکارم به عنوان سرپرست شهرداری تهران با درخواست وقت برای صحبت کردن گفت: وقتی طرح پیشنهادی برای به تعویق افتادن جلسه بررسی استعفا در هفته بعد رای نیاورد از هاشمی درخواست وقت تنفس کردیم تا با کاندیدای منتخب جلسه بگذاریم اما گفتند نه، بگذارید زودتر تمام شود.
وی با بیان اینکه دوره سرپرستی بسیار مهم است، خطاب به سرپرست جدید شهرداری تهران افزود: چرا که این دوران مستعد پراکندگی و به هم ریختگی ساختار است اما شما مدیر موفقی هستید و نجفی در گزارش‌هایی که ارائه می‌کردند به نقش شما تاکید داشتند.
مسجدجامعی با بیان اینکه می‌بایست شفافیت در دوره سرپرستی نیز تجلی یابد، گفت: ما اعضای شورای شهر نیز باید متعهد باشیم تا از سرپرست نیز به عنوان شهردار حمایت کنیم و از معاونین نیز بخواهیم تا به مکارم به مانند شهردار نگاه کرده و او را کمک کنند تا شهر به خوبی اداره شود.
وی افزود: از مکارم نیز می‌خواهیم تا از مشاوره و نظر اعضای شورای شهر به خوبی استفاده کنند.
قوه قضاییه به هیچ کدام از پرونده‌های فساد شهرداری رسیدگی نکرده است
خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: قوه قضاییه به هیچ کدام از پرونده‌های فساد شهرداری رسیدگی نکرده است.
حسن رسولی در واکنش به مخالف با موکول شدن استعفا به جلسه بعد گفت: اظهارات روز گذشته دادستان با اصل 57،101،102 و 103 قانون اساسی مغایرت دارد و در شان و جایگاه دستگاه قضایی و دادستان هم نیست.
وی افزود: دادستان آمرانه گفته است که شورای شهر تهران و شهرداری چنان و چنین کنند و اگر شهردار ترک پست نکند به عنوان مدعی العموم وارد می‌شود. آقای منتظری را می‌شناسم و امیدوارم این حرف‌ها را اصلاح کند.
خزانه‌دار شورای شهر اضافه کرد: قوه قضاییه 16 میلیون پرونده مانده دارد و به هیچ کدام از پرونده‌های فساد شهرداری رسیدگی نکرده و بهتر است به کار خود بپردازد چرا که 21 نفر از اعضای شورای شهر به نیازهای مدیریت شهری واقف هستند.
رسولی با بیان اینکه اراده محکم نجفی بر استعفا است، گفت: نجفی به دلیل بیماری، فشار بیرونی و عوارض بعد فشارها استعفا داده است واز دادستان می‌خواهیم اظهارات غیر مصلحت نظام و خلاف قانونش را اصلاح کند.
وی با بیان اینکه ما نماینده مردم هستیم و نمی‌توانیم شهر را معطل بگذاریم،اظهارکرد: نباید به فرمایش این و آن باشیم چراکه ممکن است بعدا یک دستگاه دیگر فشار بیاورد و باید سرپرست انتخاب کنیم.
جلسات سه‌شنبه‌های شورای شهر یک هفته درمیان شد
اعضای شورای شهر به دو فوریت تغییر تقویم برگزاری جلسات در شش ماهه اول سال رای مثبت دادند.
دو فوریت تغییر در تقویم برگزاری جلسات شورای شهر روی میز بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت و محسن هاشمی گفت: پیشنهاد می‌شود که یک هفته در میان جلسه روز سه شنبه برگزار نشود اما اگر دستور فوق‌العاده‌ای بود که لازم بود جلسه روز سه شنبه برگزار شود.
به گفته وی و براساس این پیشنهاد، درباره برگزاری جلسات روز سه شنبه در جلسه روز یکشنبه تصمیم گیری شود و فرض این دو فوریت این است که هر یک هفته در میان جلسه روز سه شنبه برگزار نشود.
اعضای شورای شهر به دو فوریت این پیشنهاد رای داده و نهایتا کاهش تعداد جلسات شورا تصویب شد.
پس از رای مثبت شورای شهر تهران به استعفای دوباره نجفی مهدی حجت، معاون معماری و شهرسازی شهرداری،نیازی مدیر عامل سازمان سرمایه گذرای و مشارکت‌های مردمی و میرصادقی، مدیر عامل سازمان نوسازی از سمت‌های خود استعفا کردند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس جمهور: تثبیت شغل از برنامه‌های جدی دولت است اسکای نیوز: اقلیم کردستان عراق با نظارت ترکیه به اسرائیل نفت می‌فروشد تجمع فعالان ضد جنگ علیه صادرات سلاح از انگلیس به عربستان آغاز به کار اولین المپیاد بین‌المللی فناوری ‌نانو به میزبانی ایران با قبول استعفای نجفی از سوی شورای شهر؛ حسینی مکارم سرپرست شهرداری تهران شد رئیس مجلس پس از گزارش سیف از برنامه دولت برای کنترل بازار ارز: تصمیمات ارزی دولت شرایط را تعدیل می‌کند رئیس مجلس پس از گزارش سیف از برنامه دولت برای کنترل بازار ارز: تصمیمات ارزی دولت شرایط را تعدیل می‌کند هشدار روسیه به آمریکا درباره حمله موشکی به سوریه وزیر دفاع: دشمنان قدرت دفاعی ایران را امتحان نکنند سخنگوی سازمان انرژی اتمی: "انزوا" پاداش خروج آمریکا از برجام است ترامپ در محاصره جنگ طلبان رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی: اساسی‌ترین مساله در حمایت از کالای ایرانی، فرهنگ‌سازی است پتروشیمی‌ها ارز حاصل از صادرات را به داخل کشور می‌آورند رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: دستگاه قضایی موظف به رسیدگی به پرونده شهردار اسبق تهران است امکان بیمه‌پردازی اختیاری دارندگان کارت پایان خدمت