با رای موافق 15عضو شورای شهر تهران نجفی از بهشت رفت

همدلی| آذر لطفی: اعضای شورای شهر تهران بعد از فراز و نشیب‌های فراوان سرانجام با استعفای دوم محمدعلی نجفی شهردار تهران موافقت کردند و نجفی با رای اعضا از ساختمان بهشت رفت.
محمدعلی نجفی، در اولین روز از شهریورماه سال گذشته با نظر اکثریت اعضای شورای شهر سکان مدیریت شهری پایتخت را در دست گرفت و با قرائت سوگندنامه شهردار شانزدهم تهران شد. اما زمان زیادی نگذشت که نجفی در آخرین روزهای سال گذشته، استعفایش را تقدیم شورا کرد. محمدعلی نجفی در نامه‌ای خطاب به شورای شهر دلیل استعفای خود را بیماری عنوان کرد. با این حال این استعفا از سوی اکثر رسانه‌‌ها، فعالین حوزه شهری و سیاستمداران اصلاح طلب و میانه‌رو استعفایی سیاسی ارزیابی شد که تحت فشار جریان طیف مقابل و حتی هم حزبی‌های سابق نجفی اتفاق افتاده است. اغلب سیاستمداران میانه‌رو و رسانه‌ها فشار به نجفی برای استعفا را بخاطر مبارزه او با فساد در شهرداری‌‌ می‌دانستند.
سرانجام پس از تائید و تکذیب‌‌های فراوان، نجفی چند روز مانده به پایان سال، استعفای خود را به اعضای شورا تقدیم کرد. با توافق صورت گرفته قرار بر این شد نجفی تعطیلات نوروز را شهردار تهران بماند، اما بعد از پایان تعطیلات، اعضای شورای شهر تهران در پذیرش استعفای اول نجفی مقاومت کرده و به استعفا رای منفی دادند. با انتشار ابقای نجفی واکنش‌ها شروع شد. یکی از بحث برانگیزترین واکنش‌ها به ابقای نجفی از سوی دادستان کل کشور صورت گرفت. «محمدجعفر منتظری» شورای شهر را به سیاست بازی متهم کرد و گفت:«شورای محترم اسلامی شهر تهران این بساط سیاست بازی که راه انداخته‌اید چه معنایی دارد؟ وقتی شهردار رسما اعلام می‌کند که توان کار سنگین کلانشهر تهران را ندارم و به علت بیماری نمی‌توانم این کار را ادامه دهم این موضوع در دستور قرار می‌گیرد و آقای شهردار در جلسه رسمی شورای شهر می‌گوید که با این کیفیت ادامه کارم را خیانت می‌دانم، اما نوبت به رای گیری که می‌رسد با رای خود عنوان می‌کنند که شما مریض و ناتوان برای انجام کار نیستی و کار نکردنت خیانت است». وی در ادامه به شهردار تهران پیشنهاد داد که مجددا استعفای خود را تقدیم شورای شهر کند و مهلتی نیز تعیین کند و عنوان کند که تا فلان روز در دفتر کارم هستم تا شهردار تعیین کنند.
تنها چند ساعت از رد استعفای اول و ابقای شهردار تهران نگذشته بود که نجفی مجددا دست به قلم شد و این بار با اشاره به آغاز روند درمانی‌اش از شورای شهر خواست که اقدامات لازم را برای انتخاب شهردار یا سرپرست انجام دهند و این بار مورد موافقت اکثریت اعضای شورا قرار گرفت. بنابراین بعد از کش‌و قوس‌های فراوان وبا رای اکثریت اعضای شورای شهر تهران محمدعلی نجفی شهردار تهران پس از گذشت هفت ماه و 21 روز از ساختمان بهشت رفت.


دخالت دادستان در اختیارات شورای شهر
در جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر محمدجواد حق‎شناس سخنان دادستان کل کشور را که از نجفی خواسته بود دوباره استعفا دهد، مصداق بارز عدول از قانون اساسی و دخالت در اختیارات شورای شهر تهران ارزیابی کرده است. همچنین رسولی از دیگر اعضای شورا خطاب به هیات رئیسه شورا گفته است که شما باید به صحبت‌‌های دادستان پاسخ‌‌ می‌دادید تا شان شورا حفظ شود.
در جلسه غیر علنی شورای شهر برای بررسی استعفای دوم نجفی، که دیروز برگزار شد، مرتضی الویری پیشنهاد داد که با توجه به همزمانی این جلسه با صحبت‌‌های «غیر قانونی دادستان» بررسی استعفا و تصمیم‌گیری درباره سرپرست یا شهردار جدید به جلسه روز یکشنبه شورا موکول شود تا در اذهان این تصور پیش نیاید که تصمیم‌گیری شورا متاثر از صحبت‌‌های دادستان بوده است. با این حال محسن ‌‌هاشمی، رئیس شورای شهر در مخالفت با پیشنهاد الویری گفت: هر کس در فضای سیاسی کشور صحبتی بکند و ما به خاطر آن تصمیم‌گیری را عقب بیندازیم پیشنهاد درستی نیست.
با رد پیشنهاد الویری برای به تاخیر انداختن رای‌گیری برای استعفای نجفی، این رای‌گیری به صورت مخفی آغاز شد. در ادامه پس از شمارش آرا، استعفای شهردار با ۱۵رای موافق، یک رای سفید و ۵ رای مخالف پذیرفته شد. پس از پایان رای‌گیری و پذیرش استعفای نجفی، اعضای شورا پیشنهادات خود را برای سرپرست ارائه کردند. 15نفر از اعضای شورای شهر سمیع‌الله حسینی مکارم و یک نفر محمد حقانی را به عنوان سرپرست به هیئت رئیسه پیشنهاد دادند.
در ادامه رای‌گیری برای انتخاب سرپرست از بین این دو نفر به صورت کاغذی آغاز شد. پس از شمارش آرا، سمیع‌الله حسینی مکارم با ۱۴ رای به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد.
واکنش‌ها به انتخاب سرپرست شهرداری
«یاشار سلطانی» چهره شناخته شده برای فعالین حوزه شهری که با فاش کردن و انتشار خبر جنجالی «املاک نجومی» در همین یکی دو سال پیش جنجال‌آفرین شد، در واکنش به انتخاب سمیع‌الله حسینی به عنوان سرپرست شهرداری در صفحه توییتر خود نوشت:«عدم معرفی دکتر حناچی به عنوان گزینه سرپرستی شهرداری تهران جای تاسف دارد.کاش به جای کسی که اسمش در پرونده املاک نجومی مطرح بود، ایشان که از مخالفین و موانع شهر فروشی توسط قالیباف بوده، به عنوان سرپرست منصوب می‌شد. زمانی که حناچی با قالیباف می‌جنگید مکارم تخفیف 50درصدی املاک نجومی می‌گرفت.»
سایت شهرداری تهران سمیع‎الله حسینی مکارم را دارای درجه دکتری در حوزه اقتصاد نظری و اقتصاد برنامه‌ریزی معرفی کرده و درباره سوابق وی نوشته است: «او پیش از این معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود و معاونت سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران و مدیر کلی بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد.»
سمیع‌الله حسینی مکارم پس از پایان پنجاه و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عمده برنامه‌های ما مبتنی بر برنامه‌هایی است که شورای شهر اعلام کرده و بنده نیز قانونمداری را در امور شهرسازی، معماری و... مدنظر قرار خواهم داد. شفافیت مالی و اطلاع‌رسانی در امور مالی برنامه اصلی ما خواهد بود، قراردادهای بالای یک میلیارد تومان را به مردم اطلاع خواهیم داد.
سرپرست شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌های خود در این مجموعه تصریح کرد: برنامه‌های جدیدی را در کنار برنامه‌های قبلی اجرا خواهیم کرد. من منتخب شده از سوی شهردار قبلی تهران بودم و در انتخاب برخی از معاونین مشورت‌هایی را به آقای نجفی داده بودم.
وی همچنین در خصوص مسائل مطرح شده پیرامون بازنشستگی خود که برخی آن را مشکل‌ساز دانسته بودند بیان کرد: بازنشسته شهرداری تهران بودم به این خاطر که بازنشسته شهرداری و جانباز بودم، از سوی شهردار قبلی در رابطه با ادامه فعالیت من تصمیم‌گیری شد و اکنون کارمند رسمی شهرداری تهران به حساب می‌آیم.
سایر اخبار این روزنامه
«همدلی» از گسیختگی تلخ اجتماعی در کشور گزارش می‌دهد رکورد طلاق گزارش میدانی «همدلی» از چهارراه استانبول و هیجان برخی شهروندان در نخستین روز تک نرخی شدن دلار اف‌بی‌آی با هجوم به دفتر و منزل مایکل کوهن وکیل ترامپ اقدام به ضبط اسناد و مدارک کرد «همدلی» ناهماهنگی خطاهای راهبردی اصلاح‌طلبان را بررسی کرد اصلاحاتِ بی‌اصلاح گزارش میدانی «همدلی» از چهارراه استانبول و هیجان برخی شهروندان در نخستین روز تک نرخی شدن دلار واکنش باشگاه رم به سانسور لوگویش در صدا و سیمای ایران توئیتر فارسی گرگ شیرده راه‌اندازی شد! رئیس جمهور: اساسی‌ترین مساله در حمایت از کالای ایرانی، فرهنگ‌سازی است بررسی تاثیر افزایش قیمت دلار بر محصولات کشاورزی گرانی 20 درصدی در راه است اصغر سمیعی آقای جهانگیری؛ این تک نرخی کردن واقعی نیست با رای موافق 15عضو شورای شهر تهران نجفی از بهشت رفت گزارش میدانی «همدلی» از چهارراه استانبول و هیجان برخی شهروندان در نخستین روز تک نرخی شدن دلار گزارش میدانی «همدلی» از چهارراه استانبول و هیجان برخی شهروندان در نخستین روز تک نرخی شدن دلار