اصغر سمیعی آقای جهانگیری؛ این تک نرخی کردن واقعی نیست

قدیمی‌ها می‌گفتند:
مومن از یک سوراخ دوبار گزیده
نمی‌شود.
من از تک نرخی کردن ارز توسط آقای جهانگیری فورا به یاد تک نرخی کردن ارز توسط دکتر بهمنی افتادم. ایشان هم ارز را در ششم بهمن ماه سال ۱۳۹۰ تک‌نرخی اعلام کرد، به مبلغ ۱۲۲۶ تومان ولی همزمان در داخل و خارج از کشور دلار با قیمت های آزاد و بسیار بالاتر مورد معامله قرار می گرفت.


به‌‌‌هر‌حال این دولت هم با همه انتظاراتی که از آن بود متاسفانه در همان مسیر اشتباه اقتصادی گذشتگان گام برداشت و نهایتا به اینجا رسید.
و البته مسیر به گونه ای انتخاب شده بود که عاقبت آن به این جا می‌رسید.
هر چند که اگر هر جا انسان ببیند راهش خطاست باید شهامت توبه و اصلاح خود و جبران گذشته را داشته باشد.
وقتی خبر اعلان تک نرخی دستوری را از زبان آقای جهانگیری شنیدم، خیلی متاسف شدم، برای دولتی که مردم به تدبیرش امید بسته بودند ، چون این نوع تک نرخی کردن نتیجه ای جز گسترش رانت و فساد و عدم شفافیت و زیر زمینی کردن مبادلات ارزی، نخواهد داشت.
ولی راستش تاسف من از این جهت دو چندان شد که این خبر توسط جناب جهانگیری اعلام شد، ای کاش لااقل کس دیگری این خبر را اعلام می کرد ، حیف از ایشان.
چیزی که به توجه و علاقه مندی و در نهایت هجوم مردم به بازارهای ارز منتهی می‌شود همانا تفاوت نرخ ارز مداخله‌ای و دستوری با نرخ در بازار است . بنده هم بارها به ایجاد این رانت اعتراض کرده‌ام و هشدار داده‌ام زمانی که تفاوت نرخ اعلامی با بازار زیاد باشد، ایجاد رانت می‌شود، حتی اگر این رانت به کسانی داده شود که مصرف کننده واقعی باشند مانند مسافران، دانشجویان یا تولید کنندگان، در هر حال باز هم غلط است حتی اگر از سر دلسوزی باشد باز هم اشتباه و فساد آفرین
است.
البته وقتی قیمت‌ها به طور ناگهانی بالا می رود، عده‌ای هیجان زده می‌شوند و اگر نیاز هم نداشته باشند برای خرید مراجعه می‌کنند ولی اگر دستگاه اقتصادی کشور با درایت و با شیب ملایم بر اساس معیار‌های اقتصادی قیمت ارز را تعدیل کند ، این مشکل پیش نمی‌آید.
و تک نرخی واقعی حادث می‌شود که باعث رونق گردشگری در داخل کشور می‌شود، باعث میشود تولید کنندگان داخلی تقویت شوند.
و منافع دیگری هم دارد
و البته باید با مدیریت از صدمه خوردن اقشار آسیب پذیر جلوگیری کرد.
سایر اخبار این روزنامه
«همدلی» از گسیختگی تلخ اجتماعی در کشور گزارش می‌دهد رکورد طلاق گزارش میدانی «همدلی» از چهارراه استانبول و هیجان برخی شهروندان در نخستین روز تک نرخی شدن دلار اف‌بی‌آی با هجوم به دفتر و منزل مایکل کوهن وکیل ترامپ اقدام به ضبط اسناد و مدارک کرد «همدلی» ناهماهنگی خطاهای راهبردی اصلاح‌طلبان را بررسی کرد اصلاحاتِ بی‌اصلاح گزارش میدانی «همدلی» از چهارراه استانبول و هیجان برخی شهروندان در نخستین روز تک نرخی شدن دلار واکنش باشگاه رم به سانسور لوگویش در صدا و سیمای ایران توئیتر فارسی گرگ شیرده راه‌اندازی شد! رئیس جمهور: اساسی‌ترین مساله در حمایت از کالای ایرانی، فرهنگ‌سازی است بررسی تاثیر افزایش قیمت دلار بر محصولات کشاورزی گرانی 20 درصدی در راه است اصغر سمیعی آقای جهانگیری؛ این تک نرخی کردن واقعی نیست با رای موافق 15عضو شورای شهر تهران نجفی از بهشت رفت گزارش میدانی «همدلی» از چهارراه استانبول و هیجان برخی شهروندان در نخستین روز تک نرخی شدن دلار گزارش میدانی «همدلی» از چهارراه استانبول و هیجان برخی شهروندان در نخستین روز تک نرخی شدن دلار