دومینوی استعفا در شهرداری


گروه اجتماعي: جلسه‌هاي شوراي شهر تهران در سال‌جاري بيش از موضوعي به مساله استعفاي نجفي از سمت شهرداري پايتخت گره خورده است. ابتدا جلسه‌اي براي هم‌انديشي ميان شهردار و اعضاي شوراي شهر درباره اين استعفا برگزار شد. در قدم بعدي اوايل هفته جاري بود که موضوع استعفاي نجفي به صحن علني شوراي شهر آمد و اعضاي شورا پس از شنيدن صحبت‌هاي نجفي به اين استعفا راي منفي دادند. يک روز پس از اين اتفاق بود که دادستان کل کشور اين عمل اعضاي شوراي شهر را سياسي‌کاري دانست و از نجفي خواست تا مجددا استعفا کند. هرچند اين اظهارات دادستان کل کشور با مخالفت‌هايي از در ميان اعضاي شورا مواجه شد و برخي آن را نشانه‌هايي از علني شدن فشارها براي خروج نجفي از مجموعه مديريت شهري پايتخت مطرح کردند، اما روز دوشنبه محسن‌هاشمي‌رفسنجاني، رئيس شوراي شهر از استعفاي دوم نجفي خبر داد. روز گذشته جلسه شوراي شهر براي سومين جلسه پياپي، موضوع استعفاي نجفي را در دستور کار خود داشت. نتيجه اما اين مرتبه متفاوت بود. 
براساس گزارش خبرگزاري‌ها روز گذشته و از ۲۱ راي ماخوذه در ارتباط با پذيرش استعفاي نجفي از سمت شهرداري تهران، ۱۵ راي موافق، ۵ راي مخالف و يک راي سفيد بود. همچنين محمدعلي نجفي در جلسه روز گذشته شورا حضور نداشت.
همچنين اعضا پس از قبول استعفاي محمدعلي نجفي، پيشنهادات خود را براي سرپرستي شهرداري تهران تا انتخاب شهردار بعدي ارائه کردند که در اين ميان ۱۴ نفر پيشنهاد سميع ا... مکارم را دادند و يک نفر نيز پيشنهاد محمد حقاني را داد. پس از راي گيري اين پيشنهاد در صحن، مکارم با ۱۴ راي از ۲۱ راي ماخوذه به عنوان سرپرست انتخاب شد. ار آراي ماخوذه ۵ راي سفيد بود و ۲ راي هم به حقاني داده شد. انتخاب سميع‌ا... مکارم اما روز گذشته با حاشيه‌هايي مواجه بود. پيش از اين نيز انتخاب حسيني مکارم به‌عنوان معاون نجفي به علت وجود نام او در جداول مربوط به گيرندگان املاک نجومي‌در زمان شهرداري قاليباف با انتقاداتي از سوي برخي رسانه‌ها همراه شده بود. اين مرتبه هم اگرچه نام مکارم تنها به‌عنوان سرپرست شهرداري تهران انتخاب شده و اعضاي شوراي شهر وعده داده‌اند تا در کوتاه‌ترين زمان ممکن شهردار جديد را معرفي و درباره آن تصميم‌گيري کنند، اما حاشيه‌هايي درباره انتخاب کسي که در پرونده املاک نجومي‌دخيل بوده و به نوعي نشان دهنده مواضع دوگانه در ميان برخي از اعضاي شورا است موجب انتقاداتي شده است.
سونامي‌استعفا در شهرداري تهران
از طرف ديگر اين تنها حاشيه روز گذشته نبوده است. تا زمان تنظيم اين گزارش دو تن از معاونت‌هاي شهرداري تهران نيز پس از اينکه اعلام شد شوراي شهر با استعفاي محمدعلي نجفي موافقت کرده، از سمت خود استعفا داده‌اند. هرچند درباره پذيرش اين استعفاها تا زمان تهيه اين گزارش خبري منتشر نشده است، اما آنطور که برخي منابع خبري اعلام کرده‌اند احتمال اينکه گروهي ديگر از معاونان و مديران شهرداري تهران نيز به جمع استعفا دهندگان اضافه شود، وجود دارد. براساس گزارش‌هاي منتشر شده از سوي خبرگزاري‌ها حجت معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران و ميرصادقي مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران پس از پذيرش استعفاي نجفي از سوي شوراي شهر تهران، استعفاء کردند.