يورش براي شكار ترامپ

ميثم سليماني
رويارويي رابرت مولر، بازپرس ويژه پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا با دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده روز به روز سخت‌تر و پيچيده‌تر مي‌شود. روز دوشنبه به وقت ايالات متحده نيروهاي اف‌بي‌آي به دفتر مايكل كوهن وكيل دونالد ترامپ حمله و اسناد و مدارك موجود در آن را جمع و از آنجا خارج كردند. گفته مي‌شود ايميل‌هاي شخصي و اسناد موجود در دفتر همگي در اختيار اف‌بي‌آي قرار گرفته است. اين اقدام با دستور قضايي و با بررسي اتهام تقلب در صورت‌حساب‌هاي بانكي و تخلفات مالي در كمپين رياست‌جمهوري ترامپ صورت گرفته است. طبق گزارش واشنگتن پست سه نفر از افرادي كه از پرونده مطلع هستند اعلام كردند، مايكل كوهن با طوماري از اتهامات روبرو است كه قوانين و مقررات مبارزات انتخاباتي را همگي نقض مي‌كند. اقدام اف‌بي‌آي در راستاي بخشي از تحقيقاتي است كه در خصوص اخلال در انتخابات امريكا صورت گرفته است و در اين روند قصد دارد با بررسي پرونده‌هاي مشتريان كوهن و امور مالي شخصي وي موضوع را به‌طور كامل بررسي كند. دفتر كار كوهن در منهتن نيويورك قرار دارد و وي سال‌هاست كه مسووليت وكالت ترامپ را برعهده دارد. در ميان پرونده‌هايي كه كوهن در آن متهم است پرداخت حق السكوت به استورمي دنيلز بازيگر سابق فيلم‌هاي هرزه نگارانه است كه با دونالد ترامپ روابط نامشروع داشته و پيش از انتخابات رياست‌جمهوري نيز از وكيل ترامپ حق‌السكوت براي برملا نكردن اين رابطه دريافت كرده است. اما كوهن آن را تلويحي تاييد مي‌كند و دونالد ترامپ نيز از آن ابراز بي‌اطلاعي و كل موضوع را تكذيب مي‌كند.
يك منبع آگاه چهارم همچنين به واشنگتن پست گفته است كه كامپيوتر، تلفن و پرونده‌هاي مالي شخصي، از جمله ماليات بردرآمد شركت كوهن نيز ضبط شده است. در اين بين علاوه بر ترامپ تعداد ديگري از مشتريان كوهن نگران پرونده‌هايي هستند كه اكنون در اختيار اف‌بي‌آي قرار گرفته و ممكن است اسناد ويژه‌اي در آن وجود داشته باشد. اما به نظر مي‌رسد تمركز اصلي اين اقدام كاملا برروي روابط كوهن و دونالد ترامپ است. فرماندهي اين اقدام را رابرت مولر با همكاري دادستان‌هاي فدرال نيويورك برعهده داشته‌اند. بسياري معتقدند كه مولر اكنون نه تنها اطلاعات جالب توجهي را در خصوص كمپين انتخاباتي ترامپ به دست خواهد آورد بلكه مي‌توان اين اقدام را يك تهديد جدي براي كسب و كار ترامپ دانست كه در اختيار محققان قرار خواهد گرفت و ترامپ اكنون علاوه بر نگراني از جايگاه رياست‌جمهوري خود نگران كسب و كار شخصي خود نيز هست و همين موضوع مي‌تواند چالش ميان ترامپ و مولر را افزايش دهد. استفان رايان، وكيل كوهن چنين اقدامي از سوي اف‌بي‌آي را تاكتيك نا مناسب و غير ضروري دانست. وي افزود: كوهن كاملا با تمام نهادهاي دولتي همكاري مي‌كند و حتي اسنادي كه ضروري نبوده را نيز در اختيار كنگره قرار داده است. اين اقدام در حالي صورت گرفت كه پس از آن ترامپ با رهبران نظامي در كاخ سفيد ديدار كرد تا بحث پاسخ نظامي به روسيه را مورد بحث و بررسي قرار دهد. اما اين جلسه به‌شدت تحت تاثير اقدام مولر قرار گرفت. او در سخنان خود بارها و بارها حمله به دفتر وكيل خود را يك افتضاح ناميد و عنوان كرد كه دولتش موضوع تحقيقات را كاملا غيرمنصفانه، بي‌اساس و غلط مي‌داند. وي افزود اين اقدام براي شكار جادوگر به‌طور مداوم حدود 12 ماه يا بيشتر ادامه دارد. وي افزود چنين اقدامي يك حمله به كشور ما به معناي واقعي است. اين حمله به آن چيزي است كه ما براي آن ايستادگي مي‌كنيم. داون داردن، سخنگوي دفتر دادستان ايالات متحده در نيويورك از هرگونه اظهارنظر در خصوص اين موضوع خودداري كرد و پيتر كار سخنگوي دفتر بازپرس ويژه رابرت مولر نيز از صحبت در اين خصوص سرباز زد.
به گفته منابع آگاه محققان چند هفته است كه برروي اسناد مالي كوهن در حال كار هستند كه از جمله آن پرونده‌هاي بانكي او است. برخي معتقدند كه كوهن در ساختار بانكي تقلبي را انجام داده و حتي در اين مسير بانكداران را گمراه كرده باشد. گفتني است كوهن هفته گذشته اعتراف كرد كه 130هزار دلار به صورت شخصي به خانم دنيلز پرداخت كرده و اين روند را تسهيل كرده تا اجازه افشاي روابط نامشروع ترامپ در سال 2006 با وي را ندهد. ترامپ نيز در نخستين واكنش به پرداخت پول از سوي كوهن اعلام كرد كه در اين خصوص هيچ اطلاعي ندارد. آنگونه كه كوهن عنوان كرده براي پرداخت پول به دنيلز از يك خط اعتباري شخصي استفاده كرده است و نه سازمان و نه كمپاني ترامپ هيچگونه بازپرداختي نداشته‌اند. بانك‌ها معمولا توضيحاتي از مشتريان در خصوص چگونگي استفاده از اين خطوط اعتباري دريافت نمي‌كنند. اما حالا به نظر مي‌رسد كه كوهن بايد توضيحاتي را در خصوص نقل و انتقال‌هاي مالي بزرگ خود ارايه دهد. برخي كارشناسان معتقدند كه پرداخت حق السكوت به دنيلز مي‌تواند يك نقض احتمالي قانون انتخابات باشد. گفتني است اولين گزارش‌ها از ورود به دفتر كوهن را نيويورك تايمز منتشر كرد. لازم به ذكر است حمله به دفتر كوهن نياز به مجوز سطح بالا در وزارت دادگستري دارد و تحت قوانين حاكم بر كار بازپرس ويژه مولر مجبور است با معاون دادستان كل در اين زمينه مشورت كند و اطلاعات مربوط به بررسي‌هاي صورت گرفته تحت نظر شخص معاون دادستان خواهد بود. راد روزنستين معاون دادستان كل و فردي كه مولر را به عنوان بازپرس ويژه اين پرونده منصوب كرده است مسووليت تصميم‌گيري در مورد گسترش وظايف مولر را براي بازگشايي پرونده‌هاي جديد برعهده دارد و به احتمال خيلي زياد او دستور ورود به دفتر وكيل ترامپ را داده است. استيفن گيلرز، استاد دانشكده حقوق دانشگاه يويورك مي‌گويد: يك حكم جست‌وجو براي دفتر يك وكيل بسيار نادر است. از همين رو اين گمانه‌زني به وجود آمده است كه ابعاد اين برخورد و اقدامات هرچه بيشتر به شخص رييس‌جمهور نزديك‌تر شود.


 
  هشدار دموكرات‌ها به ترامپ
پس از آنكه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده عليه اقدام مولر به‌شدت انتقاد كرد و آن را حمله به امريكا دانست، چاك شومر رهبر اقليت مجلس سناي ايالات متحده در خصوص اخراج رابرت مولر بازپرس ويژه پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا هشدار داد. وي در واكنشي كوتاه عنوان كرد: اگر رييس‌جمهور تصور مي‌كند كه مي‌تواند از حمله اف‌بي‌آي استفاده كند و مولر بازپرس ويژه را اخراج كند يا با دستورات زنجيره‌اي خللي در پرونده ايجاد كند ما دموكرات‌ها براي او يك پيغام داريم، اين كار را نكن. شومر در ادامه گفت كه كميته بررسي دخالت در انتخابات امريكا، يك الگوي عميق و دقيق را از دخالت روسيه در انتخابات ما كشف كرده است كه منجر به اتهامات و اقدامات مجرمانه شده است. اين امر همچنين منجر به فشار برروي دولت براي تحميل تحريم عليه شخصيت‌هاي روس شده است كه در انتخابات امريكا دخالت كرده‌اند و اين موضوع اثبات مي‌كند كه اين تحقيقات شكار جادوگر نيست. وي در ادامه تاكيد كرد كه تحقيقات براي سلامتي دموكراسي ما حياتي است و محققان بايد مجاز به ادامه آن باشند. به هر حال حقيقت حاكم بر فضاي سياسي امريكا اين است كه اگر ترامپ بخواهد تصميمي مبني بر اخراج مولر بگيرد روند استيضاح خود را هموار كرده است.