بازگشت خادم با دغدغه‌های همیشگی



محمد محمدی سدهی



دومین مجمع فوق‌العاده فدراسیون کشتی روز دوشنبه برای تعیین تکلیف ریاست این فدراسیون بدون حضور رسول خادم در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد و در این مجمع 6 روز دیگر به خادم زمان دادند تا به فدراسیون بازگردد.
پس از پایان مجمع برخی از هیأت‌های استانی با حضور در یکی از زورخانه‌های تهران با رسول خادم دیدار کردند. این دیدار دو ساعته با موضوع رها شدن کشتی از بلاتکلیفی و توجه به شرایط ورزش کشور و نابسامانی 40 روزه این ورزش برگزار شد و در این دیدار گزارشی از اتفاقات مجمع به خادم ارائه شد و اعضا بار دیگر از وی خواستند با پس گرفتن استعفای خود به فدراسیون بازگردد که در نهایت هم رسول خادم به حاضران گفت ان‌شاءالله تا روز یکشنبه در فدراسیون حاضر خواهد شد.
دیروز خادم با انتشار بیانیه ای رسماً موافقتش را برای بازگشت به فدراسیون کشتی اعلام کرد و در ابتدای این بیانیه بیان داشت، به هر حال وظیفه من است که در هر موضعی که هستم و هر روزگاری دارم، به احترام ایستادگی کم نظیر نمایندگان خانواده بزرگ‌ کشتی، بر اعتقادشان، جز پاسخ مثبت، پاسخ دیگری به مجمع محترم نداشته باشم.
خادم در ادامه این بیانیه مجدداً به دغدغه‌های خود اشاره می‌کند و می‌گوید: «هنوز هیچ اقدام عملی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور، برای مذاکره با «کمیته بین‌المللی المپیک»، جهت کمک به کاهش جرایم و محرومیت‌های سنگین جدیدی که در صورت عدم مبارزه با نمایندگان رژیم صهیونیستی، قهرمانان ملی ما با آن مواجه می‌شوند، صورت نگرفته است. کمیته بین‌المللی المپیک تحت فشارهای سیاسی درصدد است، در گام بعدی اجازه میزبانی و برگزاری مسابقات بین‌المللی را نیز از کشورهایی چون ایران بگیرد. جالب است این محرومیت‌ها دارد در کشتی پیش‌تر از سایر رشته‌ها دنبال می‌شود و این موضوع اتفاقی نیست.»
او همچنین ادامه داد: «داستان بی‌مهری‌های دوستان وزارت ورزشی به کشتی ایران است. گویا عزیزان مجبورند بنا به اصرار مجمع فدراسیون کشتی، مدتی دیگر این حقیر را تحمل کنند. البته با توجه به شناختی که نسبت به ایشان وجود دارد، بعید می‌دانم تغییری نیز در این نامهربانی‌ها شاهد باشیم. به نظر می‌رسد با شرایط موجود، هم در عرصه داخلی و هم در بخش بین‌المللی، با مشکلات و تنگناهای بسیار بیشتری نسبت به گذشته مواجه خواهیم بود؛ بویژه اینکه گمان می‌رود با موضعگیری‌های اخیر خانواده کشتی، حساسیت منفی بعضی از عزیزان نیز، به ورزش ملی کشور افزایش یافته است.»
رضا لایق، دبیر فدراسیون کشتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» در خصوص بیانیه خادم و بازگشت او به فدراسیون می‌گوید: «خادم دغدغه‌هایی دارد که مطمئن هستم دستگاه‌های مربوطه برای آن فکر دارند و قطعاً تصمیمی گرفته خواهد شد تا کشتی متضرر نشود.»
او در خصوص حضور اعضای مجمع در گود زورخانه و صحبت با خادم بیان می‌کند: «بعد از مجمع با پیگیری‌های صورت گرفته قرار بر این شد تا خادم را ببینیم. او برخی روزها در گود زورخانه تمرین می‌کند و حضور او در مکان مقدسی همچون زورخانه بهترین زمان برای مذاکره با او بود.»
دبیر فدراسیون کشتی ادامه می‌دهد: «خادم پس از صحبت‌های اعضا جوابش این بود که قطعاً به فدراسیون بازخواهد گشت. او با تمام وجود کارش را در فدراسیون کشتی ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند تا مشکلات برطرف شود. خادم از جنس کشتی است و در زمانی که از فدراسیون رفت معتقد بود که شاید رفتنش به کشتی کمک کند. او همین روزها می‌آید و در دفتر کوچکش مستقر می‌شود، آمدن خادم پرسروصدا نیست. قطعاً خادم با انگیزه‌ای مضاعف به‌کار خود ادامه خواهد داد.» لایق با اشاره به این موضوع که رفت و بازگشت خادم قطعاً خیری داشته، می‌گوید: «خادم با انرژی بیشتری کار خود را از سر خواهد گرفت  البته باید وزارت ورزش همکاری کند تا دغدغه‌های او برطرف شود. در روزهای گذشته همکاری خوبی از سوی وزارت ورزش شاهد بودیم و محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش هم مجدداً اعلام کرد که از کشتی حمایت خواهد کرد. همدلی و همراهی که بین مسئولان وجود دارد نیز می‌تواند آینده خوبی را برای ورزش کشتی کشور رقم بزند و می‌توانیم شاهد چشم‌انداز روشن تری برای ورزش اول کشورمان باشیم.»
همچنین حمید بنی تمیم، نایب رئیس فدراسیون کشتی در خصوص بیانیه خادم می‌گوید: «خادم دغدغه‌های زیادی داشت که در نهایت به استعفا منجر شد. راجع به مسأله روبه‌رو نشدن ورزشکاران ایرانی با اسرائیلی‌ها و احتمال جریمه‌های سنگین نمی‌توانم خیلی شفاف صحبت کنم. با این حال می‌دانم قدم‌هایی برای پیدا کردن یک راه حل مناسب برداشته شده و ان‌شاءالله که تصمیم درستی گرفته می‌شود. درباره مسائل مالی نیز ۱۲ میلیارد بودجه فدراسیون از سال گذشته به صورت کامل پرداخت شد؛ اما ۲ میلیارد تومانی که موارد خاص لحاظ شده بود، بعید است به دست فدراسیون برسد.»  بعد از استعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی، اعضای شوراهای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی نیز در حمایت از رئیس فدراسیون کناره‌گیری خود را از بخش فنی اعلام کردند، اما حالا بعد از مخالفت دوباره اعضای مجمع با استعفای خادم و تکلیف برای بازگشت وی به فدراسیون و موافقت خادم با بازگشت مجدد به فدراسیون کشتی، با استعفای اعضای شورای فنی نیز مخالفت شد.