انتخاب سرپرست برای مدیریت شهری پایتخت




حمیده امینی فرد



محمد علی نجفی شهردار تهران که دو روز پیش با 16 رأی مخالف شورایی‌ها به استعفا در «بهشت» ماندگار شده بود، در پی استعفای مجدد که روز گذشته با 15 رأی موافق اعضای شورا پذیرفته شد، جای خود را به معاون مالی‌اش یعنی سمیع‌الله حسینی مکارم داد. حالا شورایی‌ها 3 ماه وقت دارند تا دوباره یک نفر دیگر را از 7 خوان پر چالش شهرداری تهران عبور دهند. آنها دیروز تاجایی که می‌توانستند در برابر این تصمیم نجفی ایستادگی کردند، اما در نهایت به اجبار به آنچه رقم خورده بود، تن دادند. شورایی‌ها البته تلاش کردند تا یکدیگر را متقاعد کنند که بررسی استعفا را به جلسه آینده موکول کنند، اما این تصمیم آنها در نهایت با 14 رأی منفی، موجب شد تا طبق قانون رأی‌گیری برای انتخاب سرپرست از داخل مجموعه شهرداری انجام شود. اگرچه برخی شورایی‌ها، همچون احمد مسجد جامعی و بهاره آروین مخالف رأی‌گیری سریع و انتخاب عجولانه سرپرست بودند، اما زمانی که قرعه به نام «رأی گیری» افتاد، در اقدامی جالب توجه 14 نفر به «حسینی مکارم» و یک نفر هم به «محمد حقانی» رأی داد تا مشخص شود، زمان برای شور و مشورت بیشتر لازم نیست! البته برخی اعضا همچون «مرتضی الویری »دلایل دیگری برای مخالفت خود داشتند. چه آنکه معتقد بودند نباید بعد از اظهارات یک مقام قضایی مبنی بر رأی مثبت شورا به رفتن نجفی، بسرعت عکس‌العمل مثبت نشان داد، شاید این طور برداشت شود که شورا تحت تأثیر این اظهارات قرار گرفته است!
 پیش از این البته رایزنی‌ها برای سرپرستی به سمت «پیروز حناچی، معاون عمرانی شهردار» تمایل داشت، اما ظاهراً شرط «رسمی بودن در شهرداری تهران» دست و بال شورایی‌ها را برای معرفی او بست. حسینی مکارم پیش از این، نام معاون مالی نجفی را در کارنامه خود ثبت کرده است اما آن‌طور که محسن هاشمی، رئیس شورا گفته است، انتخاب مکارم از سوی نجفی پیشنهاد شده، ولی اعضای شورا آزادانه اظهارنظر کرده و او را انتخاب کردند، چراکه معمولاً دراین نوع سرپرستی‌ها، معاون مالی و اقتصادی به‌عنوان سرپرست انتخاب می‌شود و دلایل آن تسلط به مسائل مالی و مشکلات شهر است. از سوی دیگر در دوران‌گذار باید محافظه‌کارانه‌تر برخورد شود.»
هاشمی همچنین با بیان اینکه ما با جدیت، سرعت و نگاه ویژه موضوع انتخاب شهردار را بررسی می‌کنیم، گفت: از اعضا می‌خواهم تا نامزدهای پیشنهادی خود را معرفی کنند تا در جلسات هم اندیشی و در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی شود.
اندوخته تجربه خود را به سرپرست و شهردار آتی منتقل می‌کنم
محمد علی نجفی چند ساعت پس از پذیرش استعفایش در پیامی به کارکنان شهرداری تهران نوشت: «باوجود دشواری‌ها و مهجوری‌ها، اینجانب بر عهد و عزم خویش برای خدمت به تهران بزرگ و شهروندان بزرگوارش استوارم و در حد امکان و توان، اندوخته تجربه خود را به سرپرست محترم شهرداری و شهردار آتی منتقل خواهم کرد.» شهردار مستعفی تهران همچنین در همایش فصلی مدیران در آخرین روز کاری خود با کنایه گفت: من از لفظ مراسم تودیع خوشم نمی‌آید چون شبیه مراسم ختم است، با این تفاوت که در مراسم تودیع میت هم باید حرف بزند.
نجفی به کلیپی که در ابتدای مراسم در رابطه با شهرداران گذشته پخش شد با کنایه به حاشیه‌های مراسم بزرگداشت روز زن در برج میلاد گفت: کلیپ خوب بود اما یک جاهایی ریتم مراسم تند می‌شد که این مرا نگران آقای مکارم کرد. تصمیم شورا برای انتخاب مکارم مثبت و هوشمندانه بود. ایشان جزو دوستان و برادرانی بودند که از روز اول در تصمیم گیری‌ها کمک کردند و در انتخاب مدیران همیشه سهیم بودند و فکر می‌کنم تسلط کافی دارند همه در شهرداری کاملاً با ایشان آشنا هستند و ان‌شاءالله مسیری که در ۷ماه گذشته طی شده ادامه یابد.
وی با اشاره به استعفای خود ادامه داد: از همه کسانی که از داخل و خارج شهرداری از من خواستند کارم را ادامه دهم اما من نتوانستم عذر می‌خواهم. این مسأله خارج از اراده من بود.
نجفی با اشاره به حضور دائمی مختاری در مدیرعامل سازمان بوستان‌ها گفت: ایشان هیچ وقت برای ملاقات وقت نمی‌گرفتند و همین‌طور به دفتر من می‌آمدند. آقای قرائتی هم در زمانی که آموزش و پرورش بودیم همین‌طور بود و به شوخی می‌گفتیم اگر یک وقت در اتاق خوابت هستی، اگر ناگهان دیدی کسی وارد اتاق شد، نترس آقای قرائتی است! دیروز همچنین «مهدی حجت» که چند ماه پیش به‌عنوان معاون معماری و شهرسازی از سوی محمدعلی نجفی انتخاب شده بود استعفای خود را تقدیم نجفی کرد. میرصادقی، رئیس سازمان نوسازی هم جدایی خود از شهرداری را اعلام کرد.
احمد مسجد جامعی پس از انتخاب حسینی مکارم با درخواست وقت برای صحبت کردن خطاب به او گفت: دوره سرپرستی بسیار مهم است، چرا که این دوران مستعد پراکندگی و به هم ریختگی ساختار است اما شما مدیر موفقی هستید و نجفی در گزارش‌هایی که ارائه می‌کردند به نقش شما تأکید داشتند.
وی با بیان اینکه باید شفافیت در دوره سرپرستی نیز تجلی یابد، گفت: ما اعضای شورا نیز باید متعهد باشیم تا از سرپرست نیز به‌عنوان شهردار حمایت کنیم و از معاونین نیز بخواهیم تا به مکارم به مانند شهردار نگاه کرده و او را کمک کنند تا شهر بخوبی اداره شود. از مکارم نیز می‌خواهیم تا از مشاوره و نظر اعضای شورای شهر بخوبی استفاده کنند.
جلسه دیروز شورا همچنین با واکنش‌های دیگری هم روبه‌رو بود. اظهارات یک مقام قضایی درباره استعفای نجفی، شورایی ها را بر آن داشت تا دراین زمینه اظهار نظر کنند. محمد جواد حق شناس دراین باره گفت: «سخنان یک مقام قضایی مصداق بارز عدول از قانون اساسی و دخالت در اختیارات شورای شهر تهران پیرامون استعفای شهردار تهران محسوب می‌شود.» سید حسن رسولی هم گفت: دستگاه قضایی که 16 میلیون پرونده روی دستش مانده و به هیچ کدام از فسادهایی که شهردار گزارش داده، رسیدگی نکرده، بهتر است به کارهای خودش بپردازد.»
نظر فرماندار تهران درباره حکم انتصاب مکارم
عیسی فرهادی، فرماندار تهران هم درباره سرپرستی حسینی مکارم گفت: با توجه به اینکه سرپرست شهرداری تهران جانباز و در حال حاضر نیز کارمند رسمی شهرداری است انتصاب وی به‌عنوان سرپرست بلامانع است.
در ادامه جلسه دیروز، همچنین حسن رسولی، خزانه دار شورا با اعلام بررسی وضعیت مالی شهرداری در شش ماهه نخست سال 96 گفت: 42 درصد از منابع مالی شش ماهه اول سال گذشته از وام تأمین شده است.
وی با بیان اینکه تحقق 73 درصدی منابع و 89 درصدی مصارف نشان می‌دهد که شهرداری آنچنان که باید در مسیر انضباط و اجرای دقیق بودجه تلاش نکرده و این روند در 12 سال گذشته بر منابع و مصارف شهرداری حاکم بوده است، گفت: در بخش عملکرد منابع شهرداری تهران در شش ماهه اول سال گذشته با کسری عملکردی 23 هزار و 824 میلیارد ریالی نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده است که عمده این کسری مربوط به بخش درآمدها است.

برش
ریل گذاری‌های نجفی ادامه می‌یابد
 سرپرست شهرداری تهران هم در نخستین اظهارات خود به‌عنوان سرپرست با تأکید براینکه ریل‌گذاری‌های نجفی در شهرداری تهران ادامه خواهد داشت، گفت: برنامه‌ریزی ما همان برنامه‌های آقای نجفی یعنی شفافیت و انضباط مالی، تمرکز بر قانون و مبارزه با فساد و اطلاع‌رسانی خواهد بود. بنابراین از معاونان و مدیران شهرداری می‌خواهم تا با قدرت به کار خود ادامه دهند و امیدوارم مجموعه فعالیت‌های ما برای شهروندان، شهری با نشاط و توأم با شادی را فراهم کند.
سمیع‌الله حسینی مکارم ادامه داد: آقای نجفی از سرمایه‌های ملی ما هستند و اگر اغراق در کلام نباشد جزو مدیران منحصربه‌فرد در کشور بودند. فردی پاکدست، با قدرت برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی بالا و با نگاهی راهبردی که حتماً در ادامه از تجارب ارزنده ایشان استفاده می‌کنیم.
وی تأکید کرد: در تهیه و راهبری برنامه سوم از آقای نجفی مصرانه می‌خواهم ما را راهنمایی و نظارت کنند تا برنامه خوبی که مد نظر شورا است، تدوین شود.
حسینی مکارم از معاونان و مدیران شهرداری درخواست کرد تا با قدرت به کار خود ادامه دهند.