دوست داشتم آقامرتضی « به وقت شام» را می‌دید

گروه فرهنگ و هنر: همزمان با سالروز شهادت شهید سیدمرتضی آوینی و روز هنر انقلاب، برای نخستین‌بار اکران مردمی فیلم سینمایی «به وقت شام» با حضور عوامل این فیلم در تهران برگزار شد. ابراهیم حاتمی‌کیا که آثار اولیه‌‌‌‌‌اش، مبدأ تحولات نظری شهید آوینی پیرامون سینما بود و در جرگه فیلمسازان مورد علاقه این شهید قرار داشت، در حالی به همراه هادی حجازی‌فر، یکی از 2 بازیگر اصلی تازه‌ترین اثرش برای تماشای «به وقت شام» در کنار مردم در سینما شکوفه تهران حضور پیدا کرد که استقبال چشمگیری از سوی مخاطبان برای حضور در این اکران مردمی صورت گرفت. سینما شکوفه که یکی شلوغ‌ترین روزهای خود را طی چند سال گذشته پشت‌سر می‌گذاشت در شرایطی پذیرای دوستداران «ابراهیم سینمای ایران» بود که همه بلیت‌‌های این فیلم هر 4 نوبت اکران مردمی این فیلم در آن روز چند ساعت قبل از آغاز نمایش فیلم‌ و به شکل اینترنتی به فروش رفت! به شکلی که بسیاری از افرادی که به امید بلیت گیشه به سینما آمده بودند، ناچار شدند در راهروهای سالن به تماشای فیلم بنشینند. حضور برخی مداحان معروف نظیر حاج علی قربانی در این اکران مردمی و تشویق‌‌های کم‌نظیر تماشاگران نیز از دیگر نکات قابل توجه این اکران بود. اکران مردمی «به وقت شام» با حضور عوامل و کارگردان در روزهای آتی ادامه خواهد داشت و به نظر می‌رسد حاتمی‌کیا پس از حضور در شهرستان‌ها، تهران را به عنوان مقصد آخر خود انتخاب کرده باشد.
اگر امروز آوینی بود چه می‌کرد؟
صحبت‌های ابراهیم حاتمی‌کیا در حاشیه برگزاری این اکران مردمی یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن بود. کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام» در ابتدای صحبت‌هایش با یادی از سیدمرتضی آوینی که روزی خود فیلمبردار سیدشهیدان اهل قلم بود، بیان داشت: امروز روز شهادت استاد من، آقامرتضی آوینی  است. من در مکتب عملی ایشان درس گذراندم و در روایت فتح فیلمبردار او بودم. خیلی دلم می‌خواست که شهید آوینی در چنین فضایی فیلم به وقت شام را می‌دید. وی افزود: جای کسانی مثل شهید آوینی بسیار خالی است که بتوانند در حوزه نظری سینما از ما دفاع کنند. ما سربازانی هستیم که به خط می‌رویم جلو و دل‌مان می‌خواست عزیزانی مثل آقا مرتضی باشند و ما را راهنمایی کنند و اگر جایی خطا می‌رویم به ما گوشزد کنند. دوست داشتم آقا مرتضی فیلم من را می‌دید و نظرش را جویا می‌شدم. واقعا دلم می‌خواست بدانم که اگر امروز شهید مرتضی آوینی در میان ما بود، چه می‌کرد؟ آیا اینجا میان ما بود؟ در سوریه میان مدافعان حرم بود؟ واقعا یکی از سوال‌هایم همین موضوع است.  وی در ادامه با کنایه به کسانی که در زمان حیات شهید آوینی ایشان را مورد هجمه قرار می‌دادند، اظهار کرد: البته در دورانی هم که ایشان زیست می‌کرد به حد کفایت تنبیه می‌شد اما خب، استاد کجا و ما کجا! زمانی که بودند ما پیشش می‌رفتیم و خودمان را آرام می‌کردیم. آن اواخر که پیش‌شان می‌رفتم می‌دیدم که مستأصل هستند و فشارها روی‌شان به نوع دیگری بود، البته آن زمان رسانه به شکل دیگری بود و حالا نوع آن تغییر کرده است.
 توهین‌‌های سلبریتی و غیرت وزیر


حاتمی‌کیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به توهین‌های صورت گرفته از جانب برخی سلبریتی‌ها به مدافعان حرم، اظهار داشت: حالا عزیزی از بازیگران جسارتی به مدافع حرم می‌کند، جسارتی به خانواده‌اش می‌کند و حرفی زده نمی‌شود و هیچ‌کس واکنشی نشان نمی‌دهد! غیرتی از طرف وزیر ارشاد نمی‌بینم که واکنش نشان دهد. ما در دوره‌ای بودیم که آقای حیدریان در دهه ۶۰ داخل تشکیلات بود و قدرتی داشت اما الان می‌بینم که هیچ واکنشی نشان داده نمی‌شود. در این شرایط دل‌مان می‌گیرد. برای همه هنرمندان احترام قائلم و سر تعظیم مقابل‌شان فرود می‌آورم. یاد آقامرتضی کردم و بحثم به این طرف کشیده شد، واقعا قصدی نداشتم در این‌باره حرف بزنم. خودم را شاگرد کوچک آقامرتضی می‌دانم.
درددل‌‌های حاتمی‌کیا از مشکلات معیشت مردم
وی با اشاره به شرایط نابسامان اقتصادی کشور افزود: کشور در شرایط مساعدی نیست؛ الان بلیت سینما ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است. این مبلغ برای ما رقم کمی نیست که مردم از سبد زندگی‌شان بزنند و به سینما بیایند. این برای ما افتخار است که چشم‌های‌مان به آنچه در کشور رخ می‌دهد، بسته نیست. دل‌مان می‌خواهد از این شرایط بگوییم، دل‌مان می‌خواهد از آن طعنه‌هایی که گفته می‌شود بگوییم. حاتمی‌کیا در پایان افزود: یادم نمی‌رود زمانی که از جنگ بازگشتیم یقه ما را گرفتند که چرا کشور را ۸ سال دچار چنین مسأله‌ای کردیم و اقتصاد را شکست دادیم؟! از منی سؤال شد که سرباز بودم و می‌جنگیدم و چیزی برای خودم به دست نمی‌آوردم. حالا همین حرف‌ها به نوع دیگری به اینگونه بچه‌‌ها گفته می‌شود و این یک غصه است برای کشور.
مدیون یونس‌‌های گمنام مدافع حرمم
هادی حجازی‌فر که یکی از بازیگران اصلی  به وقت شام محسوب می‌شود و تجربه‌‌های موفقی چون ماجرای نیمروز، ایستاده در غبار و لاتاری را پشت‌سر گذاشته است با حضور در سینما شکوفه و تقدیر از تماشاگران فیلم به وقت شام اظهار داشت: خوشحالم که اینجا هستم، واقعیت این است که این لحظه یکی از رؤیاهای من بوده که کنار ابراهیم حاتمی‌کیا بایستم، امیدوارم رؤیاهای خوب همه ما برآورده شود. حجازی‌فر با اشاره به سختی کار و  فشار کاری این فیلم در زمان تولید گفت: این فیلم شرایط تولیدی سختی داشت و بشدت تحت فشار بودیم، اما اگر قصوری از ما سر زده، ببخشید. حجازی‌فر که یکی از پرکارترین بازیگران سال 96 سینمای ایران محسوب می‌شود با اشاره به افتخار ایفای نقش «یونس» در این فیلم، خود را مدیون شهدای مظلوم مدافع حرم دانست و عنوان کرد: به‌رغم اینکه در فضای اخیر از این اظهارنظرها نشنیده‌ام اما نکته‌ای را می‌خواهم بگویم و آن هم این است که مفتخرم در نقش «یونس» بازی کردم و خودم را مدیون یونس‌ها و «علی‌»هایی می‌دانم که گمنام در سوریه شهید و بی‌سر و صدا تشییع شدند، امیدوارم خانواده‌های شهدا از ما راضی باشند.