تعیین سرپرست برای شهرداری پایتخت

گروه اجتماعی: پنجاه‌وسومین جلسه شورای شهر تهران برای بررسی استعفای دوم نجفی روز گذشته برگزار شد و در نهایت اعضای شورا با 15 رأی موافق، 5 رأی مخالف و یک رأی سفید با استعفای شهردار تهران موافقت کردند. استعفای شهردار تهران که از روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته مطرح شد و دلیل آن هم بیماری وی بود، در جلسه 19 فروردین‌ماه شورای شهر تهران بررسی شده و مورد قبول اعضای شورا قرار نگرفت و شورایی‌ها دوباره به نجفی رأی مثبت دادند اما ساعاتی نگذشت که نجفی استعفای دوم خود را تقدیم هیأت‌رئیسه شورا کرد و اعضای شورای شهر جلسه روز گذشته شورا را به بررسی استعفای دوم نجفی اختصاص دادند. اعضای شورای شهر تهران به عنوان نخستین دستور جلسه، بررسی استعفای شهردار تهران را در دستور کار قرار دادند و از آنجایی که اعضای شورای شهر تهران نظرات موافق و مخالف خود را درباره استعفا در جلسه پیشین ارائه کردند اعضای شورا با 15 رای موافق و 5 رای مخالف به رفتن نجفی رأی مثبت دادند.
انتخاب سرپرست برای شهرداری
اعضای شورای شهر تهران پس از آنکه به استعفای نجفی رأی مثبت دادند، انتخاب سرپرست در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت و محسن هاشمی از اعضا خواست گزینه‌های سرپرستی را به هیات‌رئیسه  ارائه دهند. پس از وصول پیشنهادات، محسن هاشمی گفت: تنها 2 نفر از اعضای شورای شهر، حقانی را به عنوان سرپرست پیشنهاد داده و مابقی سمیع‌الله حسینی‌مکارم معاون امور مالی شهردار را به عنوان سرپرست پیشنهاد داده‌اند که بر همین اساس اعضای شورای شهر بین حسینی‌مکارم و حقانی رأی خود را بدهند. بنابراین گزارش، در نهایت شورایی‌ها با 14 رأی موافق به حسینی‌مکارم رأی مثبت دادند. جالب اینجاست که بلافاصله پس از انتخاب حسینی‌مکارم به عنوان سرپرست شهرداری تهران توسط اعضای شورای شهر، موضوع اشاره به نامش در لیست املاک شهرداری نقل  شبکه‌‌های اجتماعی شد که حجت نظری، عضو شورای شهر گفت: «برائت ایشان در آن پرونده مشخص شد». این همان پرونده‌ای است که ماه‌ها توسط دوستان آقای نجفی تحت عنوان «املاک نجومی» برای کوبیدن قالیباف سر خط اخبار بود اما حالا فردی از همان فهرست با رای اعضای شورای شهر جدید سرپرست شهرداری تهران می‌شود!
حاشیه‌‌های آقای شهردار


این در حالی است که پایان فعالیت نجفی در شهرداری تهران می‌تواند پایانی بر یک عمر حضور وی در عرصه‌‌های مدیریتی و اجرایی کشور باشد؛ شخصی که در چند سال گذشته در هر پستی حضور یافته نتوانسته ثبات مدیریتی  برقرار کند و خداحافظی زودهنگامی داشته است. خبرگزاری فارس در این‌باره نوشته است: «وی با شعار «تهران؛ شهر امید و مشارکت و شکوفایی» برنامه‌‌های خود را به شورای شهر تهران ارائه داد و با کنار زدن گزینه‌‌‌هایی چون حسین مرعشی، الهه کولایی و محسن مهرعلیزاده با 21 رای اعضای شورای شهر تهران توانست جایگزین محمدباقر قالیباف، رکورددار حضور در شهرداری با 144 ماه شود». نجفی در جلسه معرفی خود در شورای شهر تهران گفته بود: «از شهرداری به فکر رفتن به دولت نیستم و این 4 سال خدمت پایان دوره مدیریتی من خواهد بود».
رها شدن کارهای ناتمام
4 سالی که محقق نشد و نجفی دوباره کار را ناتمام رها کرد. با این حال مروری بر عملکرد محمدعلی نجفی در شهرداری تهران در ماه‌های پیش از ابتلا به بیماری جدید بیانگر چیزی جز عقبگرد در حوزه‌‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و خدمات‌رسانی نبود. سازوکاری که در دوره نجفی بر شهر حاکم شد، رکود و سکون را در توسعه پروژه‌‌های شهری به همراه داشت. دستور توقف فعالیت خط 7 مترو در آبان‌ماه صادر شد؛ خطی که در خردادماه افتتاح شده بود ولی به‌زعم مدیریت جدید ایمنی لازم را برای فعالیت ندارد. انتخاب معاونان جدید بویژه چند بازنشسته نشان داد که نجفی برخلاف اظهاراتش مبنی بر به‌کارگیری جوانان و بانوان در بخش‌‌های مدیریتی کلان عمل کرده است.
کارنامه پرحاشیه
در این میان، حساس‌‌‌‌‌ترین و پرحاشیه‌‌‌‌‌ترین نقاط کارنامه محمدعلی نجفی مربوط به زلزله آذرماه و برف اوایل بهمن‌ماه بود. وی نتوانست در قامت یک مدیر اجرایی قوی و حاضر در صحنه حوادث ظاهر شود و حتی عملکرد وی باعث انتقادات تندی از سوی برخی اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان چون محمدرضا عارف شد. با وجود این حاشیه‌ها، استعفای محمدعلی نجفی در 23 اسفندماه مهم‌ترین خبر حوزه شهری در دوره تصدی‌گری‌اش بود؛ استعفایی که قابل پیش‌بینی بود و چند باری نیز درباره آن گمانه‌زنی‌‌‌هایی در رسانه‌ها صورت گرفته بود.
تأکید چندباره بر بیماری
وی دلیل این استعفا را در نامه‌ای به شورا یک بیماری جدید اعلام کرد اما بر خلاف این رویه، حامیان و مشاوران وی در اظهاراتی فشارهای بیرونی را دلیل اصلی استعفا می‌دانستند؛ موضوعی که هرگز توسط شهردار تایید نشد و در نامه دوم استعفا نیز بار دیگر بر بیماری تاکید کرد. او حتی در جلسه 19 فروردین‌ماه بررسی استعفای خود به صراحت اعلام کرد موضوعات سیاسی در این کناره‌‌‌گیری دخیل نبوده و عمده‌‌‌‌‌ترین دلیل بیماری‌‌‌‌اش است. به هر حال نجفی با 15 رای شورای شهر در جلسه دوم بررسی استعفا از شهرداری تهران خداحافظی کرد و گفته می‌شود از ابتدای اردیبهشت‌ماه برای شروع درمانش راهی خارج کشور  می‌شود. سرنوشت شهرداری تهران در این دوره کوتاه‌مدت دستاوردی قابل توجه در برنداشت و نجفی بار دیگر ثابت کرد پدر استعفا در عرصه سیاسی کشور است.
نخستین استعفا بعد از رفتن نجفی
همچنین ساعاتی پس از پذیرفتن استعفای نجفی از شهرداری تهران، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «مهدی حجت» معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم از سمت خود استعفا کرده است. مهدی حجت در این‌باره گفته است: دوشنبه استعفا را به آقای نجفی تحویل دادم اما هنوز جوابی نیامده است و در انتظار تاییدش هستم.