کلید بهشت در دستان چه کسی قرار می‌گیرد؟ استعفا میوه ممنوعه «بهشت»

سوسن نوری
فقط یک روز از ابقای محمدعلی نجفی در شهرداری تهران گذشته بود که ظهر دیروز رئیس شورای شهر تهران از استعفای دوباره او خبر داد. به گفته محسن هاشمی، پس از رای روز یکشنبه شورای شهر تهران در مخالفت با استعفای نجفی ایشان طی نامه‌ای، ضمن تشکر از اعتماد و حمایت شورا، اظهار کرد که «با نظر پزشک معالج خود برای انجام عمل جراحی و آغاز درمان، امکان ادامه حضور در مسئولیت را ندارد.» البته رای 19فروردین شورا، به‌معنای تقدیر از زحمات آقای نجفی در طول دوره مسئولیت و حمایت از برنامه‌های مدیریت شهری بود.
این خبر درحالی دیروز منتشر شد که همزمان متن استعفای شهردار تهران نیز در اختیار رسانه‌های خبری قرار گرفت. نجفی برای بار دوم متن استعفای خود را به هیات رئیسه شورا تقدیم کرد؛ در این نامه که خطاب به رئیس شورای شهر تهران نوشته شده است، آمده: «ضمن تشکر از الطاف اعضای شورای اسلامی شهر تهران که در جلسه 19فروردین شورا نسبت به اینجانب ابراز شد و نهایتا به رای مخالف ایشان با استعفای بنده تجلی یافت، به استحضار می‌رساند که به احترام نظر و رای شورای محترم، این جانب دوباره با پزشک معالج خویش مشورت کردم و امکان انجام عمل جراحی و تداوم معالجه را توام با حفظ مسئولیت شهرداری جویا شدم. متاسفانه ایشان(پزشک معالج) دوباره بر قابل جمع نبودن این دو امر تاکید و پیشنهاد اکید داشت که برای انجام مراحل درمان بیماری در اولین فرصت ممکن از مسئولیت خویش در شهرداری تهران کناره گیری کنم، بنابراین در کمال احترام و خضوع نسبت به اعضای محترم شورا، تقاضا دارم ترتیبی اتخاذ فرمایید که تا قبل از اول اردیبهشت‌ماه که قرار است مراحل جدی معالجه را آغاز کنم، برای انتخاب شهردار یا سرپرست شهرداری اقدام لازم معمول شود. مجددا تاکید می‌کنم که بنده آمادگی کامل برای همکاری و همراهی فرد منتخب شورا را در هر سطحی که در توانایی‌ام باشد، دارم و تا زمان انتخاب نهایی شورا اجازه نخواهم داد که برنامه‌ها و فعالیت‌های شهرداری با توقف یا رکود مواجه شود». بعد از انتشار و واصل شدن این نامه، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که در نخستین جلسه علنی شورا در ۲۱فروردین، یعنی امروز استعفای مجدد نجفی مطرح می‌شود و اعضا درباره آن تصمیم خواهند گرفت. از سوی دیگر، معاون نظارت شورای شهر تهران هم از بررسی تعیین سرپرست برای شهرداری پایتخت در روز جاری خبر داد. به گفته افشین حبیب‌زاده، بر اساس آیین‌نامه، بررسی استعفای شهردار باید در اولین جلسه پس از وصول بررسی شود که در این جلسه در صورت رای مثبت اعضا به استعفا باید بلافاصله سرپرست انتخاب شود. اعضای شورای شهر فرصت دارند که با انتخاب سرپرست در مدت سه ماه شهردار را انتخاب کنند. بر اساس قانون یکی از کارکنان شهرداری می‌تواند سرپرست شود. در این میان، رئیس شورای شهر تهران در رابطه با گزینه‌های سرپرستی برای شهرداری تهران اعلام کرده که در این مورد نمی‌توانم صحبت کنم چراکه هنوز گزینه‌ها مشخص نشده و امروز مطرح می‌شود. هاشمی در رابطه با گزینه‌هایی که تاکنون به نقل از منابع آگاه مطرح می‌شود، توضیح داد: این گزینه‌ها همه گمانه‌زنی هستند.
استعفای دوباره قابل پیش‌بینی بود


به‌دنبال این اتفاق، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران اظهار کرد: همانطور که قابل پیش‌بینی بود شهردار تهران برای دومین بار استعفا داد. محمد علیخانی به مهر گفت: شهردار تهران بر استعفای خود تاکید داشت. در جلسه امروز این استعفا مورد بررسی قرار می‌گیرد و احتمالا اعضا با آن موافقت می‌کنند.
در همین راستا، یک عضو شورای شهر تهران هم به ایلنا گفت: تاکنون درباره گزینه‌های آینده‌ شهرداری هیچ فکر و صحبتی نشده است. زهرا صدراعظم نوری توضیح داد: من امیدوار هستم آقای نجفی به رای شورای شهر اطمینان داشته و حمایت قاطعی که روز یکشنبه از ایشان در شورا انجام شد را در تصمیم خود مدنظر قرار دهند. همانطور که شاهد بودیم اعضای شورا از ایشان دفاع کردند و حتی کسانی که موافق استعفا بودند به‌نوعی از خدمات ارزشمند ایشان حمایت کردند. او در واکنش به این سوال که آیا رد استعفای نجفی در شورا فقط یک نمایش و بازی سیاسی بود، گفت: ما تشخیص‌مان این است که باید با استعفا مخالفت کنیم و این مخالفت می‌تواند در ادامه کار موثر باشد و روی تصمیم آقای نجفی تاثیر بگذارد. در هر حال جامعه امروز ما در شرایطی قرار دارد که بسیاری از چیزها قابل پیش‌بینی نیست و شاید اتفاقات دیگری بیفتد که مسائل را به گونه‌ای دیگر رقم بزند.
نجفی درمقابل فساد و رانت نهادینه ایستاده است
رئیس کمیسیون سلامت، خدمات و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: اینکه آقای نجفی را حمایت و پشتیبانی کرده و معتقدیم ایشان مدیر قوی، پاکدست، سالم و شجاعی است و در مقابل فساد و رانت نهادینه ایستاده است دیگر هیچ شعار و تبلیغ و کار سیاسی در کار نیست. ما واقعا به این مسئله اعتقاد داشته و رای‌مان نیز حاکی از همین مسئله بود و سعی داریم با حمایت بیشتر عزمی جزم‌تر در ایشان ایجاد کنیم.
او توضیح داد: بیماری باعث می‌شود تصمیمات غیرعادی و غیرمترقبه شود. امیدوار هستم ایشان از این شرایط خارج شده و فرصتی برای آن باشد که به مداوای خود بپردازند.
این عضو شورای شهر تهران در واکنش به این سوال که اگر دلیل استعفای نجفی فشارهای بیرونی و نه بیماری است پس چرا نجفی دلیل واقعی استعفایش را بیان نمی‌کند، با اشاره به شعر «از من به تو اشاره از تو به سر دویدن» که نجفی در جلسه استعفای خود خواند، گفت: اظهاراتی که ایشان در جلسه شورا ارائه دادند خود بیان‌کننده و روشن‌کننده مسئله بود. ایشان به صورت مفصل در مورد دلیل رفتن‌شان صحبت کردند.
او در ادامه با طرح این سوال که چرا شهردار تهران احضار شده و بعد به عنوان مجرم با قرار کفالت آزاد می‌شود؟ گفت: البته من نمی‌دانم رویه بعدی قانونی برای شهردار تهران چیست اما با توجه به اینکه با قرار کفالت آزاد شده‌اند، اگر تخلف دیگری انجام دهند به نظر می‌آید؛ جور دیگری با ایشان برخورد شود.
وی در واکنش به این سوال که آیا استعفای نجفی خودکشی سیاسی محسوب می‌شود‌، افزود:‌ امیدواریم که این اتفاق نیفتد و آقای نجفی به عنوان یک مدیر پاکدست و کارآمد، حیات سیاسی خود را ادامه دهد.
شورا به‌دنبال جایگزین مناسب باشد
این اظهارات درحالی است که سخنگوی کمیسیون شورا‌های مجلس به ایلنا گفت: شورای شهر تهران باید به‌دنبال جایگزین مناسب برای نجفی باشد، اصرار شورا بر ماندن ایشان درست نیست چراکه دیگر توانایی و انگیزه لازم برای ادامه را ندارند.
به عقیده اصغر سلیمی، اداره شهرداری تهران به اندازه اداره چند کشور است و کار آن کمتر از ریاست‌جمهوری نیست، اداره شهر کار بزرگی است و فردی می‌خواهد که سلامت جسمی و روحی بیشتری داشته باشد. با توجه به اینکه قبل از شهردار شدن نجفی هم صحبت‌هایی مبنی بر بیماری ایشان مطرح بود، بسیاری می‌گفتند این پست را قبول نمی‌کند و اصرار شورای شهر بر ماندن ایشان نیز درست نیست. شورای شهر باید به دور از احساسات، صحبت‌ها و حاشیه‌ها تصمیم درست را بگیرد و فردی قوی برای این پست در نظر بگیرد. او در پاسخ به این سوال که به گفته برخی اعضای شورا عده‌ای از رجل سیاسی هم به بیماری نجفی مبتلا هستند؛ اما به کار خود ادامه می‌دهند، پس چرا تا این حد بیماری ایشان مسئله‌ساز شده است، بیان کرد: کارهای شهرداری سنگین است و این بیماری اجازه کار به شهردار نمی‌دهد، این بیماری باعث می‌شود کار سنگین شهرداری هم تحت‌تاثیر قرار گیرد.
به گفته سلیمی، برخلاف بحث‌های حاشیه‌ای آقای نجفی چیزی برای از دست دادن ندارد و به دنبال پست‌های بالا‌تر هم نیست، بنابراین باید به حرف ایشان و استعفایش اعتماد کرد و به دنبال جایگزین مناسب باشند.
تمامی این اظهارات درحالی است که زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران در این‌باره به «ابتکار» گفت: «در جلسه هم‌اندیشی امروز ابتدا درباره پذیرفتن استعفای آقای نجفی بحث و به رای گذاشته خواهد شد و در صورت قبول استعفا، افراد جایگزین مورد بررسی قرار می‌گیرند که البته تاکنون درباره فرد یا افرادی صحبت نشده
است.»
او توضیح داد: «شهرداری مکانیزم مشخصی دارد و ممکن است مدیر ارشد آن استعفا بدهد اما مجموعه مدیریت شهری سر جای خود قرار دارد با این توضیح که پیش از سال97 بحث استعفای شهردار تهران مطرح شد با این حال همه امور به‌خوبی پیش رفت و می‌رود چراکه شیرازه آن به هم پیچیده شده و با استعفای شهردار کارکرد سیستم زیرسوال نمی‌رود. ضمن اینکه در شرایطی قرار داریم که حرکت رو به جلو وجود دارد، بودجه تعیین شده اگرچه هر رفت و آمد مدیری تبعاتی دارد و ثبات مدیریت ضروری است.»
به گفته نژادبهرام :«رویکرد فعلی شهردار تهران مبارزه با فساد، شفافیت و خدمت به مردم بوده است. شکی نیست که شورا و شهرداری به همین رویه کار خود را ادامه می‌دهد. آقای نجفی هم که تاکید کرده‌اند با رسیدن به جمع‌بندی واحد مجموعه را در صورت لزوم همراهی خواهند کرد.»
با این توضیحات تا ظهر امروز تکلیف استعفای نجفی مشخص می‌شود و اعضای شورای شهر تهران درباره سرپرستی و گزینه‌های احتمالی برای سکانداری پایتخت تصمیم‌گیری خواهند کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب: تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی «حرام شرعی» است «ابتکار» وضعیت بازارهای کشور و تئوری فروپاشی اقتصادی را بررسی کرد سقوط آزاد اقتصاد «ابتکار» دلیل اهمیت حضور کارگردان ایرانی در جشنواره کن را بررسی می‌کند فرهادی همچنان در اوج رضا دهکی شهرآشوب دلار «ابتکار» از تهیه طرح دوفوریتی برای ساماندهی نوسانات ارزی در کمیسیون اقتصادی گزارش می‌دهد روحانی در دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای: ملت از مشکلات عبور می‌کند نوسانات قیمت ارز چه تاثیری بر گردشگری ورودی و جذب سرمایه‌گذاران خواهد داشت؟ گردشگری روی موج‌های دلار مقامات کره‌شمالی از تمایل رهبر این کشور برای مذاکره در خصوص خلع سلاح اتمی خبر دادند نوبخت : وضعیت فعلی بازار ارز برخلاف میل ما است اعتراف سخنگو به عدم موفقیت ارزی دولت کلید بهشت در دستان چه کسی قرار می‌گیرد؟ استعفا میوه ممنوعه «بهشت» یک حقوقدان: کشور نیاز به فرمان جهاد آب دارد آملی‌لاریجانی: قاچاق‌های عمده مورد پیگیری قرار گیرد رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: دیوار بی‌اعتمادی برجام پابرجاست