«ابتکار» دلیل اهمیت حضور کارگردان ایرانی در جشنواره کن را بررسی می‌کند فرهادی همچنان در اوج

فاطمه رنج‌اندیش
اخبار حواشی جشنواره کن 2018 در حالی مخابره می‌شود که در صدر آن‌ها نمایش فیلم «همه می‌دانند» اصغر فرهادی در افتتاحیه قرار دارد. فارغ از اینکه تا امروز تنها استاد عباس کیارستمی برای فیلم «طعم گیلاس» موفق به دریافت جایزه نخل طلا در سال 1997شد، در سال‌های اخیر این نخستین باری است که فیلمی غیرفرانسوی یا غیرآمریکایی آغازگر کن بوده است. این در حالی است که جدیدترین اثر اصغر فرهادی، کارگردانی ایرانی که تا امروز دو اسکار را در کارنامه کاری خود دارد در بخش رقابتی جشنواره کن نیز قرار دارد. ضمن اینکه در تمام هفتاد دوره برگزاری جشنواره کن تنها دو فیلم «شب‌های بلوبری من» به کارگردانی وونگ کاروای و «رویاها» به کارگردانی اکیرا کوروساوا فیلمسازان آسیایی بودند که جشنواره کن را افتتاح کردند. به رسم مرسوم این جشنواره تنها فیلم‌های آمریکایی و اروپایی آغاز کننده کن هستند. در این گزارش با نگاهی به روند برگزاری جشنواره سینمایی کن، اهمیت حضور فیلم اصغر فرهادی و حواشی‌هایی این دوره را بررسی می‌کنیم.
معتبرترین جشنواره اروپایی
نخستین دوره جشنواره فیلم کن در سپتامبر 1939 برگزار شد، اما پس از آن تا پایان جنگ جهانی دوم برگزاری مجدد این جشنواره متوقف ماند. موقعیت جشنواره کن در سال‌های 1960 در جهان فرهنگ و هنر تثبیت شد و از آن زمان به عنوان معتبرترین جشنواره فرهنگی _ هنری شناخته می شود. به گواه منتقدان و صاحب‌نظران جشنواره کن یکی از معتبرترین جشنواره‌های جهان است. به گونه‌ای که نام فیلم‌هایی که در جشنواره کن برنده جایزه می‌شوند در تاریخ سینما ماندگار خواهد شد. اگرچه فیلم‌های منتخب کن برخلاف اسکار از پرفروش‌ترین‌های سال نیستند و اغلب گیشه متوسطی را تجربه می‌کنند. ضمن اینکه منتخبان معتبرترین جشنواره اروپایی معمولا در جشنواره‌های دیگر مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. چراکه سلیقه برگزارکنندگان کن کاملا متفاوت است. سالانه کارگردان‌های بزرگ جهان نظیر بیلی وایلدر، دیوید لین، روبرتو روسلینی، اورسن ولز و ... که آثارشان را غیر از جشنواره کن نمی توانید در جشنواره های دیگری پیدا کنید، حضور دارند.


جشنواره کن شامل بخش‌های مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، سینه فونداسیون، هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و مارش دو فیلم است.
سنت شکنی به نفع اصغر فرهادی
کلید اخبار مربوط به جشنواره کن 2018 با انتخاب «همه می‌دانند» به عنوان فیلم افتتاحیه زده شد. به گزارش ورایتی این دومین بار است که جشنواره کن با یک فیلم اسپانیایی افتتاح می‌شود. هم راستا با اعلام این خبر نگرانی‌هایی مبنی بر از دست دادن شانس رقابت جدیدترین فیلم اصغر فرهادی برای نخل طلا وجود داشت. این در حالی است که خیلی زود با انتشار آثار حاضر در بخش مسابقه کن، اعلام شد که «همه می‌دانند» جدا از نمایش در افتتاحیه در بخش مسابقه نیز داوری می‌شود. به این ترتیب هشتمین فیلم اصغر فرهادی که در اسپانیا ساخته شده است و پنه لوپه کروز، خویار باردم و ریکاردو داردین از بازیگران این فیلم هستند. بعد از یک سال غیبت فرهادی در کن با شانس زیادی برای نخل طلا رقابت می‌کند. در این میان الکساندر ماله‌کی مدیر کمپانی فرانسوی «ممنتو پیکچرز» که در فیلم‌های «گذشته» و «فروشنده» نیز با فرهادی همکاری داشته و توزیع فیلم «همه می‌دانند» را نیز به عهده دارد، فیلم جدید این کارگردان ایرانی را بلند پروازانه‌ترین پروژه سینمایی او دانست و گفت: «همه می‌دانند» نه تنها یک فیلم هیجانی جذاب با چندین گروه داستانی است بلکه دارای تیم بازیگری فوق‌العاده است. این فیلم آمیزه‌ای از تعلیق و احساس با روایتی قدرتمند است که مطمئنا بیشترین مخاطب را در میان دیگر ساخته‌های فرهادی خواهد داشت.» این کمپانی یک روز پس از افتتاحیه از 19 اردیبهشت ماه سال جاری فیلم «همه می‌دانند» را در 350 سالن سینماهای فرانسه اکران می‌کند و از شهریور ماه همین سال در اسپانیا روند اکران را ادامه می‌دهد. همچنین پنه لوپه کروز بازیگر اسپانیایی که برای فرهادی بازی می‌کند درباره تجربه‌اش در این فیلم می‌گوید: «من می‌خواهم با کارگردان‌هایی ریسک پذیر همکاری کنم. وقتی از اصغر فرهادی تماسی داشتم که آثارش را دوست دارم. او به من گفت می‌خواهد نقشی را برایم بنویسد، از حال رفتم. اصغر انسانی خاص و بسیار حساس است. دلت می‌خواهد تمام وجودت را وقف او و کارش کنی. روزی پس از ایفای یک سکانس دچار حمله عصبی شدم و کارم به آمبولانس کشید. وقتی حالم جا آمد، فرهادی در آغوشم کشید و از من خواست که سکانس را دوباره تکرار کنم که با خوشحالی انجام دادم. نقشی که در «همه می‌دانند» دارم، سخت‌ترین نقشی است که در کل کارنامه‌ام ایفا کرده‌ام.»
دعوای ادامه دار نتفلیکس با کن
کمپانی نتفلیکس با کن برای سال‌های متمادی ادامه دارد. این در حالی است که طبق قانون جدید جشنواره کن هر فیلم برای حضور در بخش مسابقه باید اکران معمول در فرانسه را در برنامه‌هایش داشته باشد. نتفلیکس اما به عنوان سرویس تولید و پخش محتوای آنلاین تاکنون هیچ وقت فیلمی را خارج از ایالات متحده اکران سینمایی نکرده است و تصمیمی برای تغییر مواضعش هم ندارد. در این میان هدف اصلی برخی از کارگردان‌ها و جشنواره کن برای وضع این قانون در سال جدید جلوگیری از افزایش قدرت روز افزون نتفلیکس و کم شدن برش سینما در ذهن مردم است. «رم» ساخته‌ آلفونسو کوارون، «نروژ» ساخته‌ پل گرینگرس، «تاریکی را تاب بیاور» ساخته‌ جرمی سالنی‌یر، «روی دیگر باد» فیلم ناتمام اورسن ولز که به‌تازگی کامل شده و مستند «عاشق مرده من هستند» از مورگان نویل، ۵ اثر نتفلیکس هستند که قبلا در جشنواره پذیرفته شده‌اند اما نتفلیکس تهدید کرده که در صورت پافشاری کن بر سر اکران و دخالت در سیاست‌های نتفلیکس، این کمپانی فیلم‌هایش را از کن بیرون می‌کشد. بر اساس وب سایت هالیوود ریپورتر پیش‌تر اعلام کرده بود یری فره‌مو، دبیر هنری جشنواره فیلم کن، گفته است که با توجه به اینکه نتفلیکس از نمایش فیلم‌های خود به‌صورت همزمان در سینما خودداری کرده و تنها در موارد محدودی که حقوق فیلم متعلق به آن‌ها نبوده است این فیلم‌ها در سینماها نیز نمایش داده شده، جشنواره فیلم کن تصمیم به ممنوع کردن حضور این شبکه استریم در بخش رقابت این جشنواره برای دریافت جایزه نخل طلا گرفته است. حال باید دید در هفتاد و یکمین دوره از جشنواره کن سرانجام این نزاع سابقه‌دار چه خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب: تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی «حرام شرعی» است «ابتکار» وضعیت بازارهای کشور و تئوری فروپاشی اقتصادی را بررسی کرد سقوط آزاد اقتصاد «ابتکار» دلیل اهمیت حضور کارگردان ایرانی در جشنواره کن را بررسی می‌کند فرهادی همچنان در اوج رضا دهکی شهرآشوب دلار «ابتکار» از تهیه طرح دوفوریتی برای ساماندهی نوسانات ارزی در کمیسیون اقتصادی گزارش می‌دهد روحانی در دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای: ملت از مشکلات عبور می‌کند نوسانات قیمت ارز چه تاثیری بر گردشگری ورودی و جذب سرمایه‌گذاران خواهد داشت؟ گردشگری روی موج‌های دلار مقامات کره‌شمالی از تمایل رهبر این کشور برای مذاکره در خصوص خلع سلاح اتمی خبر دادند نوبخت : وضعیت فعلی بازار ارز برخلاف میل ما است اعتراف سخنگو به عدم موفقیت ارزی دولت کلید بهشت در دستان چه کسی قرار می‌گیرد؟ استعفا میوه ممنوعه «بهشت» یک حقوقدان: کشور نیاز به فرمان جهاد آب دارد آملی‌لاریجانی: قاچاق‌های عمده مورد پیگیری قرار گیرد رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: دیوار بی‌اعتمادی برجام پابرجاست