سانسورهای تمام نشدنی صدا و سیما در مجموعه های مورد علاقه مردم به لج بازی شبیه شده است

رجّ لج
همدلی| مهدی فیضی‌صفت- دوره و زمانه عوض شده، دیگر نمی توانند قیچی را بردارند و هر اندازه دل شان می خواهد نگاتیوها را بُبرند و دور بیندازند. امروز فضای مجازی در حال بلعیدن مردمی است که حتی به یاد نمی آورند روزگاری چگونه بدون گوشی های موبایل خود سر می کردند و از یاد برده اند که می توان بدون اینترنت نیز دور هم جمع شد و زندگی کرد. همین فضای مجازی به ثانیه نکشیده دست سانسورچی ها را رو کرده و فاصله میان رسانه ملی و مخاطبانش را هر لحظه بیشتر می کند.
چند ماه به عید 97 مانده بود که پخش پنجمین فصل سریال محبوب «پایتخت» در کنار بازگشت «کلاه قرمزی»، مسئولان سازمان صدا و سیما را به آشتی دوباره با مردمش امیدوار کرد. هر چند عده ای از منتقدان با توجه به مضمون سیاسی اثر سیروس مقدم چندان خوش بین نبودند که مخاطبان روی خوشی به «پایتخت 5» نشان دهند اما «نقی» و دوستانش درخشیدند و مردم را در ایام عید ساعت 10 هر شب پای تلویزیون میخکوب کردند ولی سانسورهای مداوم سکانس هایی از سریال که تنها ساعاتی بعد توسط بازیگران اصلی «پایتخت» در فضای مجازی رونمایی می شد، موجی از انتقادات را بار دیگر به سوی رسانه ملی روانه کرد.
ماجرا جایی بغرنج تر می شد که تلاش برای یافتن صحنه‌ای به دور از شئونات و عرف جامعه نتیجه ای به دنبال نداشت و سبب تشدید هجمه ها علیه سازمان صدا و سیما می شد.


سانسور در تلویزیون به «پایتخت 5» محدود نمی شود و سابقه ای به قدمت چندین دهه در قاب جادویی دارد. سال 1385 بود که محمدرضا هنرمند پس از ساخت سریال کاکتوس، دومین مجموعه تلویزیونی خود را به شبکه یک سیما سپرد.
حضور بازیگران شناخته شده سینما مانند پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، آتیلا پسیانی، سیاوش طهمورت و... توقعات از سریال را بالا برد و پخش «زیر تیغ» با هنرنمایی قابل تحسین بازیگرانش همراه شد و انتظارات را تا حدود زیادی برآورده کرد. مردم درگیر «محمود»، «طاهره» و «جعفر» بودند، انتظار اثبات بی گناهی نقش اول سریال را می کشیدند و می خواستند هرچه زودتر دست «قدرت» رو شود اما پخش قسمت پایانی، مخاطبان را در شوک فرو برد.
به یکباره نقش منفی سریال را در خانه اش گرفتند و همه چیز به خیر و خوشی تمام شد! باز هم پای صدا و سیما و سانسورچی هایش در میان بود، تصمیماتی که شیرینی و هیجان «زیر تیغ» را کُشت، انتقاد از رسانه ملی تا مدت ها نقل محافل بود و بار دیگر جرقه بی اعتمادی میان مخاطب و صدا و سیما زده شد.
مشهورترین روایت درباره سانسور در صدا و سیما به 32 سال قبل برمی گردد. سریال «تنها در خانه» که در میان ایرانیان با نام «اوشین» مشهور بود، شنبه شب ها به معنای واقعی کلمه، خیابان ها را در سال های جنگ خلوت می‌کرد، زن ژاپنی زحمتکشی که تاثیر فراوانی بر جامعه دهه شصتی ایران گذاشت و حتی نام خانوادگی‌اش بر فروشگاه های لباس‌های دست دوم باقی ماند اما شایعات زیادی مبنی بر تغییر داستان مطرح شد و حتی برخی به طنز گفتند ژاپن از صدا و سیمای ایران خواسته نسخه تحریف شده «اوشین» را به کشور سازنده بفروشد! عبارتی که شاید تنها یک جمله طنزآلود باشد اما حال و روز امروز تلویزیون را به خوبی به تصویر می کشد چرا که گویی مدیران سازمان صدا و سیما عامدانه قصد دهن کجی و لجبازی با مردمی را دارند که به طور حتم با تماشای سکانس تایتانیک گونه سریال «پایتخت» و دست های باز شده «نقی» در کنار زنی ترکیه ای، دچار دگرگونی در حال خود نمی شوند!
حتی کارتون ها و انیمیشن ها نیز از توهین به شعور مخاطبان ایرانی در امان نبودند. سال های سال کودکان و حتی بزرگترهای خانواده در کشورمان با آهنگ به یاد ماندنی تیتراژ «بچه های آلپ» خاطره ساختند و به روان آهنگسازش درود فرستادند اما کسی از خود نپرسید سنتور میان سازهای ملودی یک کارتون ژاپنی چه می کند؟!
آهنگ اصلی ساخته «هیروس ریوهه» صدای زن بر خود داشت و صدا و سیما بخشی از موسیقی متن انیمیشن «زال و سیمرغ» اثر مجید انتظامی را بدون اطلاع به مخاطبان جایگزین و پخش کرد. کارتون «فوتبالیست ها» هم عشق پسر بچه های دهه شصتی بود، در روزهایی که صدای توپ هم بیدارشان نمی کرد اما صبح جمعه مقابل تلویزیون میخکوب می شدند تا ببینند ضربه آکروباتیکی که یک هفته برایش صبر کرده اند، به گل تبدیل می شود یا خیر.
«سوباسا»، شخصیت محبوبی که هنوز هم یادش زنده است و حتی جای خود را روی پیراهن تیم ملی ژاپن برای جام جهانی 2018 رزرو کرده زیر نظر عمویش تمرین می کرد اما بعدها کاشف به عمل آمد هیچ نسبت خونی بین این دو وجود نداشته و عمو «جان» تنها رابطه ای دوستانه با مادر فوتبالیست نابغه ژاپنی داشته است!
یا «دوقلوهای افسانه ای» که دست در دست هم می‌گذاشتند و دنیا را کن فیکون می کردند ولی مسئولان صدا و سیما دختر مو بور چشم آبی اهل انگلیس را به عنوان خواهرِ پسرِ چشم بادامی به مخاطبان قالب کردند تا مبادا دست های جادویی شان خارج از چارچوب ها به هم پیوند بخورد.
آخرین فاجعه زمانی رقم خورد که دیدار تیم های فوتبال بارسلونا و رم در لیگ قهرمانان اروپا از شبکه سه سیما پخش شد، «رموس» و «رومولوس»، دو برادر بنیانگذار شهر رم به سان سه هزار سال گذشته در حال شیر خوردن از ماده گرگی بودند که از مرگ نجات شان داد اما صدا و سیما در حرکتی شوکه‌کننده، اندام های شیردهی ماده گرگ را روی لوگوی باشگاه رم تار کرد تا مبادا اتفاق ناخوشایندی برای مخاطبانش رخ دهد؛ اتفاقی که حتی به رسانه های ایتالیا نیز کشیده شد و باشگاه رم نیز به این مسئله واکنش نشان داد.
تصمیمات عجیب و غریب صدا و سیما بی آن که خود را موظف به پاسخگویی ببیند، در حال انگشت نما کردن ملتی است که فرهنگ غنی اش، نشانگر شعور مخاطبان برای تشخیص خوب از بد است اما کاری کرده که رسانه های دیگر کشورهای دنیا نیز به طعنه خبرهای سانسورش را منتشر کنند.
جالب اینجاست که توسعه تکنولوژی، اینترنت پر سرعت و صفحات شخصی در شبکه های مجازی سبب شده مخاطبان حساب خود را از رسانه ملی جدا کنند و آنها نیز در مقام مقابله با صدا و سیما بربیایند. در پس بازتاب گسترده سانسور لوگوی باشگاه رم، بسیاری از کاربران ایرانی پای توئیتر و اینستاگرام رسمی این باشگاه پر طرفدار ایتالیایی کامنت گذاشتند و از اقدام تلویزیون کشورمان اظهار تاسف کردند تا در تریبونی غیر رسمی اما فراگیر بگویند: ما
هم ناراحتیم.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران نظام: تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی «حرام شرعی» است شهردار پایتخت برای بار دوم استعفا داد؛ تهران در شوک فرو رفت نجفی در برزخِ بهشت «همدلی» از یورش مردم برای تهیه ارز و نقش این اتفاق در افسار گسیختگی بهای دلار گزارش می دهد غرب بشار اسد را به حمله شیمیایی در سرزمین خودش متهم می‌کند، شرق نمی‌پذیرد اتهام شیمیایی سانسورهای تمام نشدنی صدا و سیما در مجموعه های مورد علاقه مردم به لج بازی شبیه شده است روایت سدسازی و سرنوشت‌هایی که دگرگون شد محکومین به مهاجرت «همدلی» از عوارض افزایش جمعیت شهرنشینی در تهران گزارش می‌دهد مصائب عیالواری تهران بازیگر نقش بهتاش فریبا در سریال پایتخت: از شعار «اَی خِدا،‌ اَی خِدا» پرسپولیسی‌ها سورپرایز شدم علی دهقان بلایی که سر خودمان آوردیم بازیگر نقش بهتاش فریبا در سریال پایتخت: از شعار «اَی خِدا،‌ اَی خِدا» پرسپولیسی‌ها سورپرایز شدم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران نظام: تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی «حرام شرعی» است