شهردار پایتخت برای بار دوم استعفا داد؛ تهران در شوک فرو رفت نجفی در برزخِ بهشت

گروه سیاسی- بحران در شهرداری تهران وارد فاز جدیدی شده است. موضوع حرکات موزون چند کودک دستاویزی برای حمله به «محمدعلی نجفی» شهردار تهران شد تا پس از احضار او به دادگاه بر وی فشار بیاورند که از پست شهرداری تهران استعفا دهد. پس از آن اظهارات ضد و نقیضی از نجفی، اعضای شورای شهر و مخالفان شناخته شده او وارد عرصه رسانه‌ای کشور شد. گروهی گفتند که نجفی به دلیل بیماری توان اداره کار پر مشغله شهرداری تهران را ندارد. گروهی دیگر اما که موافق حضور او در این پست کلیدی بودند گفتند که بیماری بهانه است و نجفی به دلیل فشارهای وارده مجبور به استعفا شده است. با شناخت از نجفی در دوران وزارتش در دولت اصلاحات، تسلیم شدن او در برابر فشارها بعید می‌نمود با این همه او در ابتدای دولت روحانی نیز زمان زیادی در مدیریت سازمان میراث فرهنگی باقی نماند و نقطه نظرش درباره قلیان کشیدن، آنجا هم برایش پیراهن عثمان شد تا استعفا دهد.
شورای شهر که از مخالفان اصلی استعفای شهردار بود موضوع پذیرش یا عدم پذیرش این استعفا را به جلسه اصلی شورای شهر کشاند و در اوایل هفته و با اکثریت قاطع این شورا رای بر این شد تا نجفی در شهرداری تهران باقی بماند.
این موضوع واکنش غیر منتظره، عجیب و دور از حوزه شغلی دادستان کل کشور، حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری را در پی داشت. او با دخالت آشکار در حوزه شهری که تا حدود زیادی سیاسی نیز شده خواستار استعفای دوباره نجفی شده و در این باره و صبح دیروز سوال‌هایی در دیدار با معاونان و کارمندان دادستانی به مناسبت سال نو طرح کرده و پاسخ سوال‌های خود را داده و ایسنا به آن پرداخته که در ادامه می‌خوانید:
شهردار مجددا استعفایش را تقدیم کند


دادستان کل کشور با طرح این سئوال که فردا اگر آقای شهردار نتوانست مدیریت لازم را بر شهر تهران داشته باشد چه کسی مسئول است؟ گفت: بنده به عنوان مدعی العموم به شورای شهر تهران عنوان می کنم که مسئولیت این کار با شماست.
منتظری با اشاره به جایگاه مدعی العموم دادستانی کل، گفت: دادستان کل که به تعبیری مدعی العموم است گستره کاری‌اش سراسر کشور می‌باشد و طبق تصریح در قانون وظایف دادستانی کل پیگیری نظارت و تذکر و در برخی موارد اقدام است.
وی ضمن انتقاد از عملکرد شورای شهر در بحث استعفای شهردار تهران گفت: شورای محترم اسلامی شهر تهران این بساط سیاست بازی که راه انداخته اید چه معنایی دارد؟
وقتی شهردار رسما اعلام می کند که توان کار سنگین کلانشهر تهران را ندارم و به علت بیماری نمی توانم این کار را ادامه دهم این موضوع در دستور قرار می گیرد و آقای شهردار در جلسه رسمی شورای شهر می گوید که با این کیفیت ادامه کارم را خیانت می دانم؛ اما نوبت به رای گیری که می رسد با رای خود عنوان می کنند که شما مریض و ناتوان برای انجام کار نیستی و کار نکردنت خیانت است.
او ادامه داد: تنوع و گستره کار در شهرداری تهران سنگین است و وقتی فردی عنوان می کند که به دلیل بیماری نمی تواند کار را ادامه دهد استعفایش در شورای شهر پذیرفته نمی شود.
وی به شهردار تهران پیشنهاد داد که مجددا استعفای خود را تقدیم شورای شهر کند و گفت: آقای شهردار باید مهلتی نیز تعیین کند و عنوان نماید که تا فلان روز در دفتر کارم هستم تا شهردار تعیین نمایید، در غیر این صورت از فلان تاریخ مسئولیت شهرداری تهران را عهده‌دار نخواهم بود و قطعا آقای شهردار کسی شما را به این جهت تحت تعقیب قرار نخواهد داد.
دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه باید خدمت به مردم را از سیاسی بازی‌ها جدا کرد، گفت: این خط و خطوط سیاسی به کشور، خدمات شهری، انسجام عمومی لطمه وارد می‌کند. همه می‌دانند که این عدم پذیرش استعفای شهردار تهران در حالی‌که خود ابراز عجز و ناتوانی کرده سیاسی است و چرا باید سیاسی کاری باشد؟ لذا به عنوان مدعی العموم اعلام می‌نمایم اگر چنانچه این کار ادامه یابد و آقای شهردار به علت بیماری نتواند وقت لازم را در مدیریت شهری بگذارد و کار آسیب ببیند، قطعا این آقایان مسئول هستند.
وی تاکید کرد: در ایام تعطیلات چند روزی در عتبات عالیات بودم و بسیار شنیدم که مردم تعجب می کردند که ارزش پولی ما در مقابل پول کشوری مثل عراق با آن همه مشکلات این همه کاهش یافته است.
لزومی به ورود دادستان کل کشور به ماجرای استعفای نجفی نیست
در همین رابطه نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت‌وگو با تهران وایر به سخنان دادستان کل کشور یادآورشد: معتقدم که امروز مسائل مهمتری در کشور وجود دارد که دادستان محترم کل ای کاش به آن ورود کنند.
وی افزود: درباره استعفای شهردار تهران هم در قانون شوراها این صراحت وجود دارد که از نظر حقوقی، استعفای شهردار به شورا تقدیم و در اولین جلسه علنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و همکاری یا عدم همکاری شهردار نیز منوط به پذیرش استعفا خواهد بود.
احمدی ادامه داد: بر همین اساس من معتقدم که ورود دادستان محترم کل کشور از منظر ادله و بایسته های قانونی و حقوقی در حوزه صلاحیت ایشان نیست. البته آقای منتظری به خوبی می‌دانند که علت استعفای شهردار تهران چیست و در واقع بیماری را می توان تنها یکی از این علت ها تلقی کرد.
احمدی، دادستان کل کشور را نیز مخاطب خود قرار داده و تاکید کرد: بنده توجه آقای منتظری به عنوان مدعی العموم را به این مهم جلب می‌کنم که دقیقا از بدو استعفای نجفی از شهرداری تهران تا زمان مخالفت شورا با این استعفا، وی در تمام این مدت حتی در ایام تعطیلات نوروز در امور جاری شهرداری فعالیت قابل توجهی داشته و با حضور چندباره میدانی در پروژه‌های مختلف اساسا مدیریت خوبی را در پایتخت به نمایش گذاشته است. با این همه سوال من از شخص دادستان محترم این است که ایشان چه کم کاری و اهمالی را در عملکرد شهردار دیده اند؟ اگر کم کاری در حوزه عملکرد شهردار صورت گرفته باشد، می توانیم به لحاظ حقوقی شاهد ورود مدعی العموم به مسئله باشیم.
وی عنوان داشت: نجفی با عملکرد خود در این مدت نشان داد که بیان مسئله بیماری وی به عنوان ادله استعفا، تنها می‌تواند یکی از دلایل آن باشد و در عمل این بیماری، به هیچ عنوان مانع جدی برای فعالیت وی در شهرداری تهران نیست. به هر ترتیب، شورا با توجه به آنچه در پشت پرده و در عیان اتفاق افتاده، به خوبی می داند که آنچه به عنوان بیماری نجفی مطرح شده، مانع فعالیت وی در شهرداری نیست.
وی افزود: در مدت زمان حضور نجفی در شهرداری، بالغ بر 10 گزارش از تخلفات شهرداری سابق به دستگاه قضایی تقدیم شد که متاسفانه تا کنون شاهد عکس العملی در این باره نبوده ایم و این در حالی است که در مقابل به خاطر رقص چند دختر بچه 8 ساله شاهد احضار شهردار به دادسرا و صدور قرار برای وی بودیم و چنین اتفاقی در تاریخ ثبت خواهد شد.
احمدی در پایان گفت: متاسفانه امروز 15 میلیون پرونده معطل در دادگاه ها داریم و زمان فرساینده رسیدگی به پرونده های قضایی برای مردم طاقت فرسا شده است که مغتنم خواهد بود که شاهد رسیدگی هرچه سریعتر دادستان محترم به چنین رویه ای باشیم.
ورود دادستان نه با تدبیر همخوانی دارد و نه با وظایف ذاتی جایگاه حقوقی ایشان
در همین حال رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم طی توئیتی به گفته‌های منتظری واکنش نشان داد.
محمدجواد حق شناس ظهر دیروز در توئیتی به موضوع پیشنهاد دادستان کل کشور مبنی بر استعفای دوباره نجفی شهردار تهران نوشت: « ورود آقای منتظری دادستان کل کشور به موضوع استعفای شهردار تهران، دکتر نجفی، نه با تدبیر همخوانی دارد و نه با وظایف ذاتی جایگاه حقوقی ایشان تطبیق پیدا می‌کند. کاش بیشتر با وظایف‌مان آشنا بودیم».
در همین حال محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید در توئیتی نوشت: آقای دادستان! به جای دخالت در کار شورای شهر لطفا بفرمایید با آن گزارش 500 صفحه‌ای و تخلفات و 12 پرونده شکایت شهرداری چه کرده‌اید؟
همزمان با تنظیم این گزارش خبری از رئیس شورای اسلامی شهر تهران روی خروجی خبرگزاری ایلنا رفت مبنی بر اینکه شهردار تهران دوباره استعفا داده است. محسن هاشمی رفسنجانی گفت: پس از رای دیروز شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با استعفای دکتر نجفی ایشان طی نامه‌ای، ضمن تشکر از اعتماد و حمایت شورا، اظهار کرده‌اند که با نظر پزشک معالج خود جهت انجام عمل جراحی و آغاز درمان، امکان ادامه حضور در مسئولیت را ندارند.
رییس شورای شهر افزود: البته رای روز گذشته شورا به معنای تقدیر از زحمات آقای نجفی در طول دوره مسئولیت و حمایت از برنامه‌های مدیریت شهری بود و همانگونه که ایشان نیز در سخنان خود گفت بعلت مشکلات جسمی، قادر به ادامه حضور در شهرداری نیست. هاشمی تاکید کرد: در نخستین جلسه علنی شورا در ۲۱ فروردین ماه (امروز)، استعفای مجدد دکتر نجفی طرح و اعضا درباره آن تصمیم خواهند گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران نظام: تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی «حرام شرعی» است شهردار پایتخت برای بار دوم استعفا داد؛ تهران در شوک فرو رفت نجفی در برزخِ بهشت «همدلی» از یورش مردم برای تهیه ارز و نقش این اتفاق در افسار گسیختگی بهای دلار گزارش می دهد غرب بشار اسد را به حمله شیمیایی در سرزمین خودش متهم می‌کند، شرق نمی‌پذیرد اتهام شیمیایی سانسورهای تمام نشدنی صدا و سیما در مجموعه های مورد علاقه مردم به لج بازی شبیه شده است روایت سدسازی و سرنوشت‌هایی که دگرگون شد محکومین به مهاجرت «همدلی» از عوارض افزایش جمعیت شهرنشینی در تهران گزارش می‌دهد مصائب عیالواری تهران بازیگر نقش بهتاش فریبا در سریال پایتخت: از شعار «اَی خِدا،‌ اَی خِدا» پرسپولیسی‌ها سورپرایز شدم علی دهقان بلایی که سر خودمان آوردیم بازیگر نقش بهتاش فریبا در سریال پایتخت: از شعار «اَی خِدا،‌ اَی خِدا» پرسپولیسی‌ها سورپرایز شدم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران نظام: تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی «حرام شرعی» است