نجفی باید برود

حرف‌هاي ديروز دادستان شوکي به جامعه وارد کرد. برخي نمايندگان مجلس سخنان او را به نوعي خدشه در امر دموکراسي و رأي مردم مي‌دانند. برخي ديگر نيز خيلي ظريف به اين نکته اشاره کرده‌‌اند که حرف‌هاي دادستان صحیح نبوده و اين‌طور موضع‌گيري نشان مي‌دهد اخبار مرتبط با احضار نجفي و درخواست برخي مسئولان قضائي براي استعفاي او صحت دارد.  محمدعلي نجفي در خواب بوده که ساعت 10:30 شب رفته‌‌اند درِ خانه و گفته‌‌اند بيدارش کنيد. بعد هم از او خواسته‌اند استعفا بدهد. اين جمله را مرتضي الويري، عضو شوراي شهر تهران به خبرآنلاين گفته است. مسئله استعفاي شهردار کماکان در صدر اخبار است.دادستان کل کشور روز گذشته شوراي شهر تهران را مورد خطاب و عتاب قرار داد و گفت «از شوراي شهر مي‌خواهيم سياسي‌بازي را کنار بگذارد. چه معنايي دارد که وقتي خود شهردار مي‌گويد توان کار سنگين ندارم و در جلسه رسمي مي‌گويد که ادامه کارم با اين شرايط خيانت است، شما رأي‌گيري مي‌کنيد و مي‌گوييد که نه! شما هم بيمار نيستي و هم توان کار سنگيني مانند شهرداري تهران را داري».شوراي شهر تهران روز يکشنبه در يک جلسه علني با احترام به رأي مردم حرف‌هاي محمدعلي نجفي را شنيد و با‌اين‌حال با استعفاي نجفي موافقت نکرد؛ چراکه برخي معتقدند استعفاي نجفي نه به دليل بيماري که از قضا به خاطر برخي فشارها بوده است.
دادستان در مقام توبيخ شوراي شهر نيست
جواد فتحي، نماينده حقوق‌دان مجلس دهم، به «شرق» مي‌گويد: «اگر دادستان از نظر حقوق شهروندي اين حرف را زده باشد، خب ايشان مي‌تواند به‌عنوان شهروند نظرش را بگويد يا در جايي که مستمعي دارد، مصاحبه کند و اعلام موضع کند؛ اما از حيث وظايف قانوني از همه وظايف دادستان که 600 وظيفه قانوني دارد، در هيچ‌کدام اين را نمي‌بينيم که يک نهاد قانوني مثل شوراي شهر را توبيخ کند».محمود صادقي نيز در تويیترش اين‌طور به سخنان دادستان کل واکنش نشان داده «آقاي دادستان! اين از اختيارات بديهي شوراي شهر است که درباره پذيرش استعفاي شهردارش چه تصميمي بگيرد.فتحي نيز همچنين تأكيد دارد: «دادستان خيلي نپخته عمل کرد. به‌ويژه اينکه اخبار و شايعاتي درباره دادسراي تهران و تهديدهايي که آنجا نسبت به شهردار صورت گرفته، به گوش مي‌رسد. دادستان تهران همچنين در بخش ديگري از سخنانش يک بار ديگر شوراي شهر را خطاب قرار داده و گفته «تبعات و خسارت‌هاي چنين تصميمي بر عهده شوراي شهر تهران خواهد بود. همه عالم مي‌دانند که اين نپذيرفتن استعفاي شهردار تهران سياسي است و راه آن هم اين است که آقاي شهردار مجددا استعفاي خود را تقديم و مهلتي مقرر کند و بگويد پس از آن تاريخ ديگر عهده‌دار کار شهرداري نخواهم بود و اطمينان داشته باشد که کسي نمي‌تواند او را از اين نظر تحت تعقيب قرار دهد». همه موضع‌گيري‌ها از نماينده گرفته تا فعال دانشجويي و تحليلگران سياسي بيش از هر چيز نشان‌دهنده شوکه‌شدن افراد و چهره‌هاي سياسي از موضع‌گيري اخير دادستان تهران است.جواد فتحي همچنين اين سؤال را پيش‌روي دادستان تهران مطرح کرده که «دادستان بايد به افکار عمومي و شهروندان توضيح دهند که موضع اخيرشان در مقام شهروند بوده يا در موضع و مقام دادستان؟ 
ضربه مهلک به دموکراسي
او همچنين سخنان اخير دادستان را ضربه مهلک به روند دموکراسي‌خواهي در ايران مي‌داند؛ «اگر سخنان ايشان در مقام دادستان مطرح شده که اين خيلي آسيب‌رسان است، هم به وضعيت دموکراسي در کشور و هم استقلال قوه قضائيه و اصل بي‌طرفي دستگاه قضا. اين‌طور سخن‌گفتن دخالت آشکار در حيطه قانوني نهادي است که ايشان حق دخالت در آن را ندارد. تازه جناب دادستان بايد بدانند که حسب چارچوب وظایف قانوني‌شان اگر کسي وارد حريم فضاي قانوني دستگاهي شود، ‌بايد آن فرد را مورد تعقيب قرار دهد. 
ماجراي شهردار تهران به اين زودي‌ها سر پايان ندارد. حاشيه‌هاي زيادي جسته‌وگریخته اين روزها در فضاي اجتماعي مطرح شده است. محمدعلي نجفي روز گذشته دوباره استعفايش را نوشت. گويا فشار بر شهردار و شورا بيش از هر زمان ديگري است. بايد ديد شهردار و شورايي‌ها اين‌بار با صراحت بيشتري درباره پشت پرده‌ها سخن خواهند گفت يا نه!