محبوب ملت؛ افتخار ارتش

رضا میرزاده-  19 سال از شهادت سپهبد شهید صیاد شیرازی می‌گذرد. جانشین سابق رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ مورد سوء قصد یکی از اعضای گروهک تروریستی منافقین قرار گرفت و به فیض عظیم شهادت نائل شد. شاید در بیان ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری شهید صیاد شیرازی، همین جمله رهبر معظم انقلاب، کافی باشد که: «صیاد، شایسته شهادت بود؛ حقش بود؛ حیف بود صیاد بمیرد». در گرامی داشت نوزدهمین سالگرد شهادت این امیر سرافراز ارتش اسلام، با تعدادی از همرزمان او به گفت و گو می‌نشینیم و ابعاد شخصیتی و خصوصیات او را از زبان آنان می‌شنویم.
انسانی صادق
امیر سرتیپ «روح ا... سروری» معاون اسبق طرح و برنامه نیروی زمینی ارتش می‌گوید: صیاد شیرازی انسان خوب و صادقی بود. نخستین آشنایی من و شهید صیاد شیرازی، در دانشگاه افسری بود. وقتی که من دانشجوی سال سوم بودم، ایشان به عنوان دانشجوی سال اول وارد دانشگاه شد.  یادم می‌آید که یکی از دانشجوهای سال سوم، صیاد را در زمان نگهبانی، مشغول مطالعه یک مسئله مثلثات دیده بود. آن دانشجوی سال بالا به صیاد گفته بود که این خطای حین خدمت خود را به مسئول مستقیمش گزارش کند و خودش بخواهد که به خاطر جریمه این کار، یک نوبت نگهبانی اضافی برایش لحاظ شود. صیاد هم در کمال صداقت، این موضوع را به فرمانده خود منتقل کرده بود.  بعدها وقتی که او فرمانده نیروی زمینی شد، من خوشحال شدم و با خودم گفتم انسان صادق، خطا نمی‌کند. وی می‌افزاید: پس از عملیات ثامن الائمه(ع)، ماجرای شهادت شهید فلاحی اتفاق افتاد و شهید صیاد شیرازی که سن و سال و تحصیلات و سابقه او نسبت به بسیاری از فرماندهان آن زمان کمتر بود، به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش معرفی شد.  با وجود آن که صیاد در جایگاه فرمانده نیرو بود و می‌توانست دستور دهد، به سراغ تعدادی از فرماندهان که نسبت به او، سابقه بیشتری داشتند رفت و از آن‌ها پرسید که حاضر به همکاری با او هستند یا نه. من از جمله کسانی بودم که به او پاسخ مثبت دادم و حدود سه ماه بعد،  به عنوان مدیر عملیات نیروی زمینی ارتش منصوب شدم و چندین سال با او همکار بودم. صیاد در بین نیروها، اعم از ارتشی و سپاهی، از محبوبیت زیادی برخوردار بود و صداقت و درستکاری او باعث شده بود که نیروها به او علاقه زیادی داشته باشند.
تدبیر در فرماندهی


امیر سرتیپ سروری خاطرنشان می‌کند: شهید صیاد شیرازی، ابتکاراتی نیز در نیروی زمینی داشت:  تشکیل یک قرارگاه مشترک برای هماهنگی نیروهای ارتش و سپاه در آن زمان، اقدامی مهم و ضروری بود. دومین اقدامی که شهید صیاد شیرازی انجام داد، این بود که کمیته تاکتیک دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش را تعطیل کرد و استادان این کمیته را به منطقه فرا خواند که این موضوع، باعث تقویت تاکتیکی نیروهای عملیاتی حاضر در منطقه شد. سومین اقدام مهم صیاد، سازمان دهی بنیاد معارف جنگ بود که باعث شد ضمن جمع آوری اسناد جنگ، عملیات‌های صورت گرفته در دوران دفاع مقدس برای همه دانشجویان دانشگاه‌های ارتش ارائه شود.
تولد در خانواده‌ای وطن دوست و دیندار
امیر سرتیپ دوم «علی صدیق زاده» فرمانده سابق لشکر 21 حمزه و جانشین سابق لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) نیز می‌گوید: صیاد، از دوستان من بود که در خانواده‌ای بسیار وطن دوست و دیندار متولد شده بود. او دوره‌های آموزش دانشکده افسری و مقدماتی توپخانه را در ایران و دوره هواسنجی را نیز در آمریکا دیده بود. پس از پیروزی انقلاب و با آغاز تحرکات و ناآرامی‌ها در گنبد و کردستان، به صورت داوطلبانه به کردستان رفت و پس از بازگرداندن آرامش به این منطقه، به عنوان فرمانده قرارگاه شمال غرب معرفی شد و لشکر 28 کردستان و بخشی از لشکر 64 ارومیه، تحت امر او قرار گرفت.
علت پیشرفت شهید صیاد تواضع او بود
وی با اشاره به انتصاب شهید صیاد به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش، می‌افزاید: وی با تیزهوشی، افسرانی را که از او ارشدتر بودند و سابقه بیشتری داشتند جذب کرد و همکاری‌های صمیمانه این افسران که از سابقه نظامی بالایی برخوردار بودند، در کنار قدرت و قوتی که شهید صیاد شیرازی در عمل نشان داد، باعث حاصل شدن بهترین پیروزی‌هایی بود که در جنگ پدید آمد. مهم‌ترین خصلت وی، دینداری، تواضع و فروتنی و هوشیاری لازم برای جذب نیروها بود. در سال دوم جنگ و پس از حضور او به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش، سه عملیات بزرگ طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس انجام شد.
اثرگذاری در دل مردم و همرزمان
در سفری که به اتفاق شهید صیاد شیرازی به شیراز داشتیم و قرار بود من را به عنوان فرمانده مرکز پیاده و قرارگاه فارس معرفی کند، تمام مقامات و مدیران استان و تعداد زیادی از مردم شیراز، در مسیر حرکت ما به سمت استانداری، به استقبال ما آمده بودند و برای من، افتخار بزرگی بود که مردم به این صورت از یک نظامی استقبال می‌کنند. اخلاص و فعالیت‌های او در برقراری آرامش و امنیت در کردستان و آذربایجان غربی، سبب شد که این گونه در میان مردم محبوبیت داشته باشد. ما نیز با وجود آن که بیش از او سابقه نظامی داشتیم، تحت تأثیر افکارش بودیم.
بسیار شجاع و نترس
سرهنگ «سید کاظم فرتاش» فرمانده عملیات و رئیس رکن 3 نیروهای جنگ‌های نامنظم شهید دکتر چمران و فرمانده سابق تیپ مریوان هم درباره نخستین آشنایی خود با شهید صیاد شیرازی می‌گوید: قبل از شروع جنگ، به عنوان جانشین حفاظت نیروی هوایی منصوب شدم. یک شب به من اطلاع دادند که قرار است به منزل سرگرد صیاد شیرازی برویم. ایشان در کردستان زخمی شده بود. پس از این جلسه، راجع به صیاد از من پرسیدند و من هم گفتم که انسان لایقی است و توانایی پذیرش مسئولیت را دارد. به دنبال افسران مکتبی ارتش بودند که مسئولیت‌ها را به آن‌ها واگذار کنند. جلسه بعدی من و شهید صیاد در دفترشان برگزار شد و ایشان من را با عنوان فرمانده مرکز آموزش 02 به شاهرود فرستاد. پس از مدتی، دوباره من را فراخواند و با هم به کرمانشاه و پس از آن سنندج رفتیم و بنده را به عنوان فرمانده تیپ مریوان معرفی کرد. در مریوان که بودیم، به اتفاق شهید صیاد و تیمسار آذرفر فرمانده وقت لشکر کردستان برای شناسایی منطقه می‌رفتیم. در این سفر بود که دیدم شهید صیاد شیرازی، بسیار شجاع و نترس بود، حتی بدون اسکورت، تمام منطقه را شناسایی می‌کردیم.
موهبتی برای ارتش
وی می‌افزاید: شهید صیاد شیرازی، پیش از هر عملیات، خودش برای شناسایی می‌رفت. اصلا خواب برایش معنا نداشت، دایم به فکر کار بود. انسجام خوبی به نیروها می‌بخشید. به نیروها بها می‌داد و نیروها هم در مقابل برایش زحمت می‌کشیدند. احترام همه را حفظ می‌کرد. او یک مسلمان واقعی بود. صیاد شیرازی، ایمانی قوی داشت، فرمانده‌ای مردمی بود. تلاش زیادی می‌کرد تا هماهنگی بین نیروهای ارتش و سپاه پدید آید. شهید صیاد شیرازی، موهبتی برای ارتش ایران بود. او توانست نیروها را در کنار هم جمع کند و بجنگد و این، کاری ارزشمند و مهم بود. اعتقاد ما نظامی ها، این است که می‌گویند در جنگ، فرمانده است که می‌جنگد و هر اتفاقی که در یک واحد نظامی می‌افتد، مسئولیت آن با فرمانده است. ایشان در تمام مدتی که حضور داشت، موفق بود. کارکنان او را دوست داشتند و او هم آن‌ها را دوست داشت.