بازار ارز در تعلیق سکوت دولت شکست

سکوت مسئولان دولت در قبال بازار ارز شکسته شد و سخنگوی دولت از اجرایی شدن سیاست های همه جانبه دولت در روزهای آینده خبر داد. همزمان، ورود ارز پتروشیمی ها به بازار نیز منجر به توقف قیمت ها شد.   
پس از گذشت حدود 24 ساعت از التهابات ارزی اخیر، سرانجام، مسئولان دولت در گفت وگو با رسانه ها، به بیان تصمیمات و اقدامات خود برای کنترل بازار ارز پرداختند. به گزارش ایسنا، محمد باقر نوبخت در واکنش به افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر اظهار کرد: «وضعیت فعلی پول ما در زمینه ارز به هیچ وجه قابل قبول نیست قطعا این انتقاد به ما وارد است و باید همکاران ما در ارتباط با این بازار تلاش بیشتری کنند؛ چراکه نیاز به یک سیاست وسیع‌تر از بانک مرکزی داریم که این سیاست‌ها اتخاذ شد و جلسات متعدد ستاد ویژه این موضوع با ماموریتی که جناب آقای رئیس‌جمهور به معاون اول خودشان دادند، تشکیل شد. منتهی جنبه خبری به خود نگرفته بود.»وی با بیان این که روز یک شنبه آخرین جلسه در این باره برگزار شد، اظهار کرد: ان‌شاءا... سیاست‌هایی که ما کاملا آثار و ابعادش را دیده‌ایم، امروز (دیروز دوشنبه) هم در خدمت ریاست جمهوری نهایی می شود و ظرف روزهای آینده آن را اجرایی می کنیم.
نوبخت با ابراز مخالفت در زمینه مواضعی که در تایید افزایش نرخ ارز اعلام می شود، گفت: این بسیار خطاست حتی اگر یکی از مشاوران دولت هم نظر متفاوت بگوید که دولت موافق افزایش بی‌رویه قیمت ارز که باعث کاهش ارزش پول است، نظر شخصی خودش است.در این حال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص شرایط اخیر بازار ارز گفت: افزایش قیمت نرخ ارز هیچ منطق اقتصادی ندارد و به سرعت کاهش پیدا می‌کند. در این میان اما شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط فعلی نرخ ارز این گونه اعلام کرد که بهتر است این موضوعات از مراجع بانکی و مالی پیگیری شود.از سوی دیگر، دیروز جلسه مشترک بین دولت و مجلس با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد. در حاشیه این نشست، کرباسیان وزیر اقتصاد اظهار کرد: بخش هایی مانند تیپ ناجا و بخش های امنیتی باید [در خصوص افزایش نرخ ارز] جواب گو باشند. چون هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نداده است که با این التهاب های چند روزه روبه رو هستیم. وی در خصوص نتایج  این جلسه با بیان این که توافق نظر بین مجلس و دولت وجود دارد که قیمت فعلی دلار، قیمت منطقی نیست، اظهار کرد: باید به یک کاهش قیمت و ثباتی در بازار برسیم. لذا قرار شد یک کارگروه مشترکی بین مجلس و دولت تشکیل شود و صبح (فردا) سه شنبه به طور مشترک کار دنبال شود.رئیس کل بانک مرکزی نیز پس از جلسه مشترک در بهارستان ابراز امیدواری کرد که بازار ارز در روزهای آینده به وضعیت باثبات و متعادل برسد.
تشدید برخورد با مخلان ارزی از روز یک شنبه در تهران


به گزارش تسنیم، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفت: به دنبال نوسانات اخیر بازار ارز، از عصر یک شنبه اقداماتی در جهت تشدید برخورد با قاچاقچیان ارز در تهران به اجرا گذاشته شده است.
علی‌اکبر پوراحمدنژاد با بیان این که هم اکنون جزئیات این اقدامات قابل انتشار نیست، افزود: پس از نوسانات ارزی در نیمه دوم سال گذشته،‌ تعاملاتی با دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی انجام شد که اقداماتی برای شناسایی مخلان ارزی در اماکن خاص این بازار انجام دهند. وی اضافه کرد: هم اکنون نیز با محوریت بانک مرکزی، در حال رصد لحظه‌ای این بازار هستیم. به گفته وی، پرونده برخی از مخلان ارزی که در سال گذشته شناسایی و دستگیر شده‌اند در دست بررسی است و یکسری از این افراد همچنان در بازداشت به سر می‌برند.
تزریق دلار پتروشیمی‌ها به بازار ارز
همزمان با افزایش نرخ ارز در بازار و به منظور کنترل آن، خبرها حاکی از آن است که یک شرکت پتروشیمی اقدام به تزریق ارز به بازار کرده و پیش‌بینی می‌شود با یک اقدام همه جانبه از سوی شرکت های پتروشیمی، حجم عرضه ارز در بازار افزایش یابد. در این باره، مدیر عامل پتروشیمی جم با اشاره به سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای استفاده بهینه از منابع ارزی اظهار کرد: پتروشیمی جم برای تنظیم بازار ارز، مقابله با سوداگران و حمایت از اقتصاد ملی، ارز حاصل از فروش صادراتی خود را از طریق بانک مرکزی به بازار تزریق کرد.
به گزارش اقتصاد نیوز، با ورود پتروشیمی‌ها و عرضه دلار از سوی آن ها بازار بلافاصله به آن واکنش نشان داد. این تحول سبب شد که بهای دلار از مرز 6هزارتومان سقوط کرده به حدود 5750 تومان برسد.