سخنگوی دولت در حاشیه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح کرد؛ وعده تجدیدنظر در سیاست‌های ارزی

ادامه افزایش قیمت ارز در بازار داخلی، واکنش مسئولان دولتی را به دنبال داشت و سخنگوی دولت دیروز تجدیدنظر در سیاست‌های ارزی را وعده داد.
محمدباقر نوبخت گفت: نرخ ارز در وضعیت خوبی نیست و برخلاف میل ماست. این عدم تعادل نشان می‌دهد شرایط ما تغییر کرده و ما باید سیاست‌های‌مان را تغییر دهیم.
وی در واکنش به افزایش بی‌رویه قیمت ارز گفت: گرچه توضیح کامل علل افزایش نرخ ارز در روزهای آینده داده خواهد شد اما سیاست‌های متناسب با این وضعیت که با سیاست‌های گذشته دولت متفاوت است بعد از چند جلسه که در سال 97 جمع‌بندی حاصل شده است و درخدمت ریاست جمهوری نهایی خواهد شد ظرف روزهای آینده این سیاست جدید جایگزین خواهد شد زیرا وضع موجود به هیچ وجه مورد تایید نیست. این بسیار خطا است حتی اگر یکی از مشاوران دولت هم نظر متفاوت بگوید که دولت موافق افزایش بی‌رویه قیمت ارز که باعث کاهش ارزش پول است، نظر شخصی خودش است.
وی گفت:‌ دولت با این وضعیت کاملا مخالف است و این را مناسب نمی‌بیند و این مطالبه مردم است که حال که دولت مخالف (افزایش نرخ ارز) است اقدامات جدی و عملی انجام دهد و ما از همکاران‌مان در بانک مرکزی انتظار داریم با سیاست‌های جدید بتوانند به کنترل این بازار تسلط پیدا کنند.


سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه وضع موجود به هیچ وجه مورد رضایت دولت نیست، گفت: با توجه به جمیع جهات که بعدا توضیحات ریز آن داده خواهد شد که عوامل ایجاد یک چنین نوساناتی چه چیزی است و سیاست‌های جایگزین آن کدام است، انتظار داریم دولت در تعادل نسبی سه بازار کار، کالا و سرمایه که موفقیت نسبی داشته است اما بازار پول در زمینه ارز به هیچ وجه قابل قبول نیست و قطعا این انتقاد به ما وارد است.
نوبخت تاکید کرد: باید همکاران من در این بازار تلاش بیشتری کنند. چون نیاز به یک سیاست وسیع‌تری از بانک مرکزی داشت این سیاست‌ها اتخاذ شد و جلسات متعددی با ماموریتی که ریاست جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهور دادند جلسات ستاد ویژه همین موضوع برگزار شد منتها آنها رسانه‌ای نشدند. همین دیروز آخرین جلسه برگزار شد و ان‌شاالله امروز هم در خدمت ریاست جمهوری خواهیم بود و ظرف روزهای آینده این سیاست‌ها اتخاذ خواهد شد.
سخنگوی دولت بیان داشت: قبول داریم این وضعیت، وضعیت خوبی نیست و برخلاف میل ما است و قطعا موفق نشده‌ایم لذا در این راستا با همه قدرت از ظرفیت‌های بزرگ نظام استفاده می‌کنیم و انشاالله این بازار را متعادل خواهیم کرد.
وی ادامه داد: ما مقدار ارز‌مان در شرایط تراز مثبت است. اینکه با وجود این تراز مثبت که سال‌های گذشته هم تعادل خودش را توانست نشان دهد امسال به خصوص از نیمه دوم سال با این نابسامانی مواجه شدیم.
نوبخت گفت: خاطرتان هست هر وقت این بازار دچار نابسامانی شد مدتی کوتاهی به تعادل می‌رسیم کما اینکه در سال قبل هم یک افزایش قیمتی داشتیم ولی مجددا متعادل شد اما این عدم تعادل نشان می‌دهد شرایط ما تغییر کرده و ما باید سیاست‌هایمان را تغییر دهیم.
سیف: قیمت ارز در روزهای آینده متعادل می‌شود
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: پیش‌بینی ما این است که قیمت ارز در روزهای آینده متعادل شود.
ولی اله سیف پس از حضور در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: جلسه خوبی با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و وزیر اقتصاد درباره مسائل ارزی کشور داشتیم.
رئیس بانک مرکزی ادامه داد: ما در این جلسه نظرات نمایندگان را استماع و گزارشی از بازار ارز ارائه کردیم.
سیف اضافه کرد: تفاهم اصولی درباره مسائل ارزی وجود دارد و جزئیات در این رابطه باید در جلسات آینده مطرح و تکمیل شود.
رئیس بانک مرکزی بیان داشت: تصور ما این است که تفاهم کلی در این زمینه انجام خواهد شد تا وضعیت، به ثبات برگردد.
سیف همچنین گفت: کلیات طرح مجلس درباره یکسان سازی نرخ ارز ازسوی بانک مرکزی مورد قبول است.
معاون اول رئیس‌جمهور: اجازه برهم خوردن ثبات اقتصادی کشور را نمی‌دهیم
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور هم در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که ظهر دیروز برگزار شد، با بیان اینکه ثبات اقتصادی یکی از مهمترین دستاوردهای اقتصادی دولت و نظام است که با بکارگیری سیاست‌های عالمانه و مدیریت قوی و منسجم از آن حفاظت خواهد شد و استمرار می‌یابد، گفت: نخواهیم گذاشت با شوک‌های بیرونی و فضا سازی داخلی این دستاورد مهم کشور آسیب ببیند.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه باید در سال جدید با جدیت هر چه بیشتر برای تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم، تصریح کرد: باید عزم و اراده‌ای جدی‌تر در سال 97 برای تحقق اقتصاد مقاومتی ایجاد شود و مصمم‌تر از سالهای گذشته در این مسیر گام برداریم.
وی ادامه داد: مجموع شاخص‌های کلان اقتصادی کشور در سال 96 نشان می‌دهد که اقتصاد کشور از ثبات مناسبی در سال گذشته برخوردار بود اما با این حال در سال 97 نیازمند اقدامات و کارهای جدی‌تری هستیم به خصوص که با وجود تهدیدهای خارجی علیه کشورمان لازم است امور اقتصادی داخل کشور را به خوبی مدیریت کنیم تا در بخش سیاست خارجی نیز بتوانیم به نتایج بهتری نائل شویم.
دکتر جهانگیری با تاکید بر ضرورت حاکم شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر تمام شئون اقتصادی کشور، اظهار داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند قرار نیست که دو برنامه در کشور داشته باشیم یعنی نباید از یک سو برنامه‌ای برای توسعه کشور و ازسوی دیگر برنامه‌ای برای اجرای اقتصاد مقاومتی تدوین کنیم بلکه تمام برنامه‌ها و نحوه اداره امور جاری کشور نیز باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف شود و باید دقت داشته باشیم که هر برنامه‌ای که اجرا می‌کنیم مطابق با اقتصاد مقاومتی باشد و هیچ گونه سیاست‌گذاری مغایر با اقتصاد مقاومتی انجام نشود.
معاون اول رئیس جمهور با یادآوری ایجاد 12 کارگروه ملی برای اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سال 96 خاطر نشان کرد: دبیرخانه ستاد باید به صورت جدی تشکیل جلسات این کارگروه‌ها را برای تدوین و اجرای برنامه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی پیگیری کند و ضمن ارائه گزارش عملکرد این کارگروه‌ها در سال 96، برنامه‌ها و دستور کار جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی را تعیین کند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال96 تعیین برنامه‌های اولویت‌دار برای دستگاه‌های اجرایی بود که بخش زیادی از این اولویت‌ها نظیر تکمیل شبکه ریلی کشور، توسعه میادین مشترک نفت و گاز و توسعه صادرات غیرنفتی، برنامه‌هایی بلند مدت و فراتر از برنامه‌های یک ساله بودند که این برنامه‌ها نباید متوقف شود و در سال 97 نیز باید ادامه پیدا کنند و گزارشی از پیشرفت این برنامه‌ها ارائه گردد.
دکتر جهانگیری با اشاره به نامگذاری سال جدید تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی، این نامگذاری را منطبق بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: باید برای تحقق شعار سال جدید نیز سیاست و برنامه‌هایی عملیاتی تدوین کنیم تا وظایف و تکالیف هر بخش برای تحقق این شعار مشخص باشد.
معاون اول رئیس جمهور یکی از راه‌های حمایت از کالای ایرانی را مبارزه با قاچاق کالا دانست و اظهار داشت: دولت سال گذشته فهرستی از اقلام و کالاهای اصلی قاچاق را تدوین کرد تا تمرکز اصلی دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق بر این کالاها باشد و خوشبختانه دستاوردهای خوبی نیز نظیر اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه حاصل شد و با اقدامات صورت گرفته در زمینه مبارزه با قاچاق کالا، میزان واردات از مبادی رسمی افزایش یافت و از قاچاق این کالا جلوگیری شد.
وی همچنین با اشاره به قانون حمایت از ساخت داخل، ضرورت توجه به این مقوله را در اجرای طرح‌های عمرانی از طریق تسهیلات مالی خارجی مورد تاکید قرار داد و افزود: باید در اجرای این گونه طرح‌ها از توانمندی داخلی نیز استفاده شود و در بخش‌هایی که توان ساخت داخل وجود دارد، کارهای اجرایی به طرف خارجی سپرده نشود.
دکتر جهانگیری افزود: یکی دیگر از مصوبات دولت برای حمایت از تولید داخلی ممنوعیت خرید کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، است که در این راستا دولت فهرستی تدوین کرد تا از خرید کالاهایی که مشابه داخلی آن وجود دارد از محل بودجه دولتی جلوگیری شود.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید در سال جاری با انرژی مضاعف فعالیت کند از این دبیرخانه خواست تا ظرف دو هفته آینده برنامه‌های پیشنهادی خود را برای تحقق شعار سال جدید و برنامه کارگروه‌های ملی برای سال 97 را ارائه کند.
وی همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه در خصوص طرح شناسه کالا برای جلوگیری از قاچاق کالا گفت: لازم است وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص نحوه اجرای این طرح توافق کنند و نتیجه را گزارش نمایند.
دکتر پزشکیان نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با تاکید بر اینکه بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد نیازمند تحول و تغییراتی است، گفت: بودجه ریزی باید واقعاً مطابق با عملکرد دستگاه‌ها باشد و نه اینکه فهرست اقدامات صورت گرفته مبنای بودجه ریزی قرار گیرد.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدات داخل افزود: باید دقت کنیم که حمایت از صنایعی صورت گیرد که تولیدات آنها در کشور بازار داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
ظرفیت نیروگاه‌های برق کشور به 80 هزار مگاوات افزایش می‌یابد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران نظام: تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی «حرام شرعی» است سخنگوی دولت در حاشیه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح کرد؛ وعده تجدیدنظر در سیاست‌های ارزی واکنش اعضای شورای شهر تهران به اظهارات دادستان کل کشور درباره استعفای شهردار با حضور رئیس‌جمهور انجام شد؛ رونمایی و افتتاح 83 دستاورد اقتدارآفرین در روز ملی فناوری هسته‌ای رژیم سعودی صعده را به خاک و خون کشید رادیو دولتی رژیم صهیونیستی: عربستان حامی اسرائیل است کرزای: آمریکایی‌ها در جنگ با تروریسم همه را فریب دادند این معادله چند مجهولی رئیس جمعیت هلال احمر اعلام کرد اعطای 25 میلیون ریال به خانواده‌های زلزله زده جهت خرید وسایل خانه هیات وزیران تعدادی از آیین نامه‌های اجرایی قانون بودجه سال 1397 کل کشور را تصویب کرد 4 مدافع حرم در حمله رژیم صهیونیستی به پایگاهی در سوریه شهید شدند تروریست‌ها و سلاح‌های شیمیایی در سوریه