شورای شهر

امیر واعظی‌آشتیانی*- بررسی عملکرد شورای شهر نیازمند نگاهی به ادوار مختلف این شوراست. کافی است به گذشته نگاه کنیم تا نبود این شورا در جایی که باید باشد را به شکلی کاملا ملموس درک کنیم. شورای شهر تهران نه‌تنها امروز بلکه از همان گام‌های نخستین شروع به کار خود مفهوم واقعی شورای شهر آن طور که در کشورهای توسعه‌یافته دارد را نداشت. در حقیقت شورای شهر، هیات مدیره شهرداری است.
شورای شهر را زمانی می‌توان کارا و مفید دانست که تمامی بسترهای لازم را در مسیر تحقق برنامه‌ریزی‌های شهری برای آن فراهم کنیم. این موضوع ممکن نخواهد بود مگر زمانی که همه سازمان‌ها و ادارات دخیل در امر مدیریت شهری تحت نظر شورای شهر قرار ‌گیرند. حال آنکه شورای اسمی شهر تهران سال‌هاست فقط بر عملکرد شهرداری نظارت دارد؛ بودجه‌های آن را تعریف و تصویب می‌کند و این روند دقیقا شرح وظایفی است که هیات مدیره عهده‌دار آن است. به هر روی امید است که مدیریت کلانشهر به سویی حرکت کند تا شورای شهر مفهوم واقعی خود را بیابد.
اما با گذر از گذشته‌ ادعا شورای شهر و با نگاه به شورای شهر فعلی نه‌تنها با تکرار آسیب‌های قبلی مواجه می‌شویم بلکه موضوع نگران‌کننده دیگر عملکرد سیاسی و نه مدیریت شهری این شوراست. همین موضوع منجر به آن شده تا بعد از گذشت ماه‌ها از آغاز به کار آنها در خیابان بهشت همچنان قدمی در راستای تصمیم‌گیری‌های لازم در توسعه تهران برداشته نشود.
شاهد این موضوع رفتار غیر‌مسوولانه اعضای شورای شهر در مقابل استعفای شهردار تهران است. نجفی بر اساس هر دلیلی خواستار توقف فعالیت خود در منصب شهرداری تهران است‌ اما شورای شهر از آنجا که همچنان رویکردی سیاسی دارد در مقابل تصمیم نجفی ایستادگی کرده است. اما گویا فراموش کرده‌اند که هیچ فردی اگر تمایل به ادامه کار در جایگاهی نداشته باشد آن حوزه را آنطور که باید مدیریت نخواهد کرد.


شورای شهر تهران امروز با در دست داشتن ذره‌بین قدم جدی در راستای مدیریت تهران برنمی‌دارد اما واکاوی‌های گذشته شهر تهران را فراموش نکرده است. چگونه می‌توان مدام انگشت اتهام به سوی گذشته داشت بی‌آنکه عملکردی جدی ارائه داد و امروز را مدیریت کرد؟ بازی‌های سیاسی و انتقام‌گیری‌های سیاسی هر چه زودتر باید پایان یابد و تهران را در جایگاه پایتخت‌های ارزشمند مدیریت کرد.
تهران نباید دستمایه انتقام‌گیری‌های سیاسی شود و باید در راستای رضایتمندی شهروندان قدم برداشت. بهترین عملکرد در رابطه با شهرداری تهران در حال حاضر شاید این باشد که جانشین نجفی انتخاب شود تا پایتخت به حال خود رها نشود.
*عضو شورای دوم شهر تهران
v.ashtiani37i@yahoo.com