همراهان روحانی پشیمان شدند؛

گروه فرهنگ- دولت یازدهم در عمل به وعده‌هایش ناکام مانده است‌. روزی نیست که در کشور بحرانی نباشد و مردم آرام روز را به شب برسانند‌. یک روز درگیری بر سر فضای مجازی و بستن پیام‌رسان‌های خارجی، روزی دیگر اعتراض کشاورزهای اصفهانی به دلیل خشکسالی و مدیریت ضعیف دولت در زمینه آب، روزی افزایش عوارض خروج و نارضایتی عمومی، یک روز تعطیلی کنسرت، یک روز اعتراض کارگر‌ها به حقوق‌های معوقه، یک روز افزایش نرخ ارز و...
بسیاری از اقتصاددانان و سیاسیون هم‌نظرند که دولت دوم روحانی به مراتب ضعیف‌تر از دولت اول او قدم برمی‌دارد و آینده روشنی با این رویه برای کشور نمی‌توان تصور کرد‌. اما میان اظهارنظر کارشناسان و منتقدان دولت با همراهان گذشته دولت و مخالفانش تفاوت بسیاری وجود دارد‌. در زمان انتخابات طبق روال مرسوم، ستادهای انتخاباتی به سراغ هنرمندان می‌روند تا از محبوبیت آنها میان توده استفاده کرده و مردم را برای آمدن پای صندوق رای تشویق کنند‌. در بسیاری از موارد هم هنرمندان با انتخاب خودشان و بنا بر منافع کاری، شخصی یا ملی همراه کاندیدایی می‌شوند و از او حمایت می‌کنند‌. در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری غالب هنرمندان کشور از حسن روحانی حمایت کردند‌. آنها خیال می‌کردند با رای آوردن گزینه دیگر بساط بسیاری از فعالیت‌های هنری و آزادی‌های حداقلی در فضای فرهنگی جمع می‌شود و حتی ممکن است روزهای سیاه‌تری نسبت به دوران احمدی‌نژاد تکرار شود‌.
پیش‌بینی‌ای که درست بود و با توجه به چیدمان نیروهای مقابل این فقط اقتصاد و سیاست خارجی نبود که تهدید می‌شد‌. هنر نیز از نظر جریان مقابل باید چارچوب‌های سخت‌تری را می‌پذیرفت و مهجور به راهش ادامه می‌داد‌.
انتخابات برگزار شد و حسن روحانی رای آورد‌. اما آنچه انتظار می‌رفت پیش نیامد‌. این روزها به یک سالگی دولت دوم حسن روحانی نزدیک می‌شویم و انتقادها از او و دولتش بالا گرفته است‌. اما در این میان شاید تندترین موضع از طرف هنرمندانی باشد که او را در انتخابات پیشین حمایت کردند‌. حتی دو ماه گذشته موجی با هشتگ من پشیمانم راه افتاد که آن اعلام برائت از حسن روحانی و حمایت از او در انتخابات ریاست جمهوری بود‌.


سوال اساسی این است که آیا یک سال زمان مناسبی برای قضاوت در مورد عملکرد دولت است و آیا فقط دولت در مشکلات امروز مقصر است و دیگران بی‌گناهند؟ عکس‌العمل‌های احساسی هنرمندان و اظهارنظرهایشان چه تاثیری بر آرامش کشور دارد؟
فرخ‌نژاد تندتر از همیشه
«جناب روحانی رییس‌جمهور گرامی! برای امثال من به خاطر حمایت از شما آبرویی پیش مردم نمونده، یه کم به فکر خودتون باشید.»
این آخرین اظهار نظر حمید فرخ‌نژاد نسبت به حمایت از حسن روحانی و رخدادهای اخیر بازار ارز است‌. صحبتی که با ذوق‌زدگی رسانه‌های منتقد دولت از جمله کیهان و مشرق‌نیوز همراه بود‌. فرخ‌نژاد در ماه‌های قبل نیز در رابطه با وضعیت عوارض خروج و بالا و پایین شدن نرخ ارز مکرر دولت را مورد نقد قرار داده و حتی با هشتگ من پشیمانم از حسن روحانی اعلام برائت کرده بود‌.
مقایسه با مجارستان
پرویز پرستویی نیز با انتشار تصویری از جمع کردن پول‌های کشور مجارستان در سال ۱۹۴۶میلادی از کف خیابان که به دلیل بی‌ارزشی دور انداخته شده‌اند، نوشت: کم‌کم باید ما هم جارو بخریم؟
عمق فاجعه کجاست
لادن طباطبایی هم در اینستاگرامش نوشت: به سلامتی‌.‌.‌. صاحب بی‌ارزش‌ترین پول جهان شدیم! به مبارکی، حقوق کارگر زحمتکش کفاف نان را هم نمی‌دهد! به خیر و خوشی خط فقر در حال حرکت به سمت مرکز زمین است! کسی چه می‌داند عمق فاجعه کجاست؟
لیندا کیانی و روحانی کمرنگ
از دیگر هنرمندانی که در روزهای گذشته نسبت به رخدادهای کشور موضع‌گیری کردند، لیندا کیانی است‌؛ هنرپیشه‌ای که در چند تجمع همراهان دولت در زمان انتخابات شرکت کرده بود و حالا با دستمایه قرار دادن شعار «تا 1400 با روحانی» از سیاست‌های دولت انتقاد کرده است‌. او در صفحه اینستاگرامش با خودکار آبی شعار کمپین روحانی را نوشته با این تغییر که نام روحانی در 20 فروردین 97 کمرنگ شده است‌.
رضا صادقی منتقد
رضا صادقی خواننده سرشناس پاپ، از جمله هنرمندان حوزه موسیقی بود که به صورت مستقیم و جدی با اشاره به گرانی‌ها و وضعیت نامناسب زلزله‌زدگان از رای خود به حسن روحای ابراز پشیمانی کرد‌. او از این مساله گلایه‌مند بود که رییس‌جمهور خبری از حال و روز مردم ندارد‌.
این خواننده در استوری اینستاگرام خود پستی را با این مضمون به اشتراک گذاشت: «سلام آقای رییس‌جمهور، رای دادیم، حمایت کردیم، توهین شنیدیم و تهمت شنیدیم‌. حرف من عوارضی قیمتش،نون و قیمتش، زلزله زده و محرومیتش،گرونی و مصیبتش،حتی نان و ترس نداشتنش نیست‌. درد اینجاست که انگار از حال و روزمان خبر ندارید‌. چشم یاری داشتیم، حیف، خودمان به داد خودمان برسیم‌. خداحافظ آقای رییس‌جمهور.»
رای دادم تا نقد کنم
باران کوثری یکی از هنرمندانی است که همیشه واکنش‌های متعددی به جریانات سیاسی و اجتماعی ایران در صفحه خود در اینستاگرام داشته است؛ صفحه‌ای که انتسابش به کوثری اوایل از سوی این بازیگر تکذیب می‌شد اما در اکثر مواقع واکنش‌های به روز این بازیگر به مسایل مختلف جامعه در آن منتشر و در جامعه بازنشر می‌شد‌.
مساله افزایش عوارض خروج از کشور هم در ماه گذشته با واکنشی از سوی این بازیگر همراه شد و اظهارنظر باران کوثری درباره این موضوع در اینستاگرام بازخورد بسیار گسترده‌ای داشت، به حدی که بخش خبری 20:30 که به دنبال القای پشیمانی حامیان حسن روحانی از رای خود به جامعه بود، در گزارشی این پست اینستاگرامی او را نشانگر پشیمانی‌اش دانست‌.
این بازیگر شش روز بعد در پستی دیگر در اینستاگرام اعلام کرد که از رای خود پشیمان نیست. کوثری در این باره نوشت: «من با صراحت دولتی که به آن رای داده‌ام را نقد می‌کنم و این به معنای پشیمانی از رای نیست، من مطالباتم را تکرار می‌کنم.»
او در تکمیل این موضع‌گیری این‌طور توضیح داد: «من، باران کوثری، هیچ‌کجا از رای‌ که به حسن روحانی دادم ابراز پشیمانی نکردم‌. من رایی دادم که فرصت نقد و تکرار مطالباتم رو داشته باشم‌. طبیعتا من هم مثل هر کس دیگه‌ای بر اساس خواسته‌ها و نیازهای خودم و توصیه‌ کسانی که قبولشون دارم کاندیدای موردنظرم رو انتخاب می‌کنم و این نه خودخواهی است نه به فکر مردم نبودن، این یعنی رییس‌جمهور بر اساس نیاز اکثریت انتخاب شود، اگر کاندیدای موردنظر شما انتخاب نشده یعنی خواسته‌هایتان در اولویت اکثریت نیست‌.
مطمئنم نقد امثال من به این دولت اگر بیشتر از بقیه نباشد کمتر نیست، فکر می‌کنم از همین صفحه‌ اینستاگرام هم این مشخص است‌. خیلی متاسفم که روند کند تحقق وعده‌های دولت این‌طور بهانه به دست صفحه‌ها و آدم‌های تندرویی داده که ما را سیبل خالی کردن خشم‌شان از شکست در انتخابات کرده‌اند اما من از رای‌ام پشیمان نیستم، تکرار می‌کنم رای ندادن در انتخابات ریاست جمهوری جزو گزینه‌های من نیست و در بین نامزدهای انتخابات ۱۳۹۶ حسن روحانی همچنان انتخاب من و نقد دولتی که به آن رای دادم حق طبیعی من است.»
پشیمانی فخیم‌زاده
مهدی فخیم‌زاده از هنرمندان نزدیک به حسن روحانی بود که فعالیت تبلیغاتی گسترده‌ای در انتخابات دوره گذشته برای او داشته است و حتی در برخی از سفرهای انتخاباتی به عنوان حامی، روحانی را همراه می‌کرد‌.
او با انتشار عکسی از یکی از همین سفرهای استانی در اینستاگرام ضمن ابراز پشیمانی از فعالیت‌های گذشته خود نوشت: «انتخابات ریاست‌جمهوری، مشهد‌. همراه تعدادی از سینماگران مثل کیومرث پوراحمد، ابوالحسن داوودی، سعید سهیلی به مشهد رفته بودیم تا در مراسم سخنرانی آقای روحانی حضور داشته باشیم و برای ایشان تبلیغ کنیم‌. راستش را بخواهید الان پشیمان هستم.»
نوش جونم!
علی کریمی چند وقتی است که علنا از حمایت روحانی دست برداشته و از مردم عذرخواهی می‌کند‌. این‌بار نیز با صعود دلار همین روند را پیش گرفته. در اینستاگرامش گفته است:
به کجا چنین شتابان!!!!؟ پولشو شما می‌خورید‌، ما‌ها باید فحششو بخوریم، ایرادی نداره‌. نمی‌دونم چه سری هست که اوضاع مملکت توی چهار سال دوم‌، بهم میریزه عین آخر زمون میشه! مگه بعدش نمی‌خواهید توی این کشور زندکی کنید؟ من یکی به نوبه خودم تا آخرین روز زندگیم شرمنده مردم هستم، هر چی هم بگن‌، نوش جونم‌.
هنرمند منتقد یا همراه؟
همراهی با جریان‌های سیاسی باید همراه با شعور سیاسی باشد وگرنه بعد از مدتی یا به تندروی دچار می‌شود یا از راه بازمی‌ماند‌. همراهی هنرمندان با کمپین‌های انتخاباتی نیز باید با توجه به مشخصات سیاسیون و توانایی‌هایشان باشد‌. قرار نیست هنرمندی که در جامعه محبوب است روزی از سیاستمداری حمایت کند و یک روز دیگر از بنیان منکر حمایت شود‌. آنچه امروز در جامعه اتفاق افتاده سیاست‌ورزی کسانی است که با موج‌های دیگر همراه می‌شوند و عده‌ای را نیز با خود می‌برند‌.