درخواست رجاء برای افزایش ۱۰ درصدی قیمت در سال ۹۷؛

گروه حمل‌و‌نقل- صنعت حمل‌ونقل ریلی با وجود واگذاری شرکت‌های خدماتی همچنان توسط دولت تعیین قیمت می‌شود‌. این مشکل از یک سو تامین هزینه‌های شرکت‌های مسافربری را مشکل کرده و از سوی دیگر باعث زیان‌دهی آنها شده است‌. این شرکت‌ها که دائما خواستار لغو نقش حاکمیتی شرکت راه‌آهن در این صنعت هستند خواستار افزایش قیمت بلیت‌ها شده‌اند؛ قیمت‌هایی که دست‌کم دو سال است تکان نخورده اگرچه هزینه حمل‌ونقل در سال‌های اخیر در تمامی سطوح افزایش چندانی نداشته است اما دولت با تاکید ویژه‌ای که بر حمل‌ونقل ریلی دارد مقاومت بیشتری در مقابل گرانی بلیت قطار نشان داده است‌. حالا هم گران شدن بلیت قطار ممکن است تلفات جاده‌ای را افزایش دهد؛ معضلی که صنعت حمل‌ونقل ریلی را چالش مواجه کرده است‌. مدیرعامل حمل‌ونقل ریلی رجا از رایزنی با راه‌آهن برای افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت قطار در سال ۹۷ خبر داد و با اشاره به شروع دعوا با راه‌آهن به دلیل تصمیم این مجموعه برای خروج واگن‌های بالای ۳۰ سال رجاء، گفت: به دنبال خرید واگن دست‌دوم آلمانی هستیم‌. محمد رجبی مدیرعامل رجاء با اشاره به بروز چالش با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و تکرار زیان‌ده بودن رجاء از ورود تعدادی واگن جدید از طریق واگن‌سازان داخلی به کشور طی دو سال گذشته خبر داد‌.
وی در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص شکار واگن‌های دست دوم گفت: بررسی‌هایی را درباره واگن‌های دست دوم چینی و اروپایی انجام داده‌ایم‌.
در اروپا وقتی واگنی بازسازی می‌شود کیلومتر آن را صفر می‌کنند و می‌گویند نو است‌. واگن‌هایی را پیدا کردیم که 40 ساله اما شبیه واگن‌های نو بود‌. وی با بیان اینکه برای ورود واگن دست دوم بر اساس قانون مجوز داریم، ادامه داد: واگن‌هایی را در آلمان پیدا کرده‌ایم که شبیه ترن‌ست‌های خودمان است‌. عمر این واگن‌ها زیر 20 سال بوده و برای سرعت 200 کیلومتر مناسب است در حالی که واگن‌های کنونی شبکه ریلی حداکثر سرعت 160 کیلومتری دارند‌.
وی ادامه داد: در بحث واگن‌های دست دوم با توجه به اینکه شفافیت برنامه در راه‌آهن را نمی‌دانیم -در این رابطه- ریسک نمی‌کنیم‌.


درخواست افزایش 10 درصدی بلیت قطار
مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء همچنین بیان کرد: طی دو سال اخیر افزایش بلیت قطار نداشته‌ایم، اما در سال 97 باید تدابیری را با راه‌آهن بیندیشیم که تعدیل قیمت را اعمال کنیم و روی درصد افزایش قیمت بلیت قطار بر اساس شاخص‌های ارزی کار کنیم‌. در این راستا در بخش شناوری بلیت قطارها درخواست داده‌ایم قیمت‌ها حدود 10 درصد افزایش یابد‌.
وی با بیان اینکه در نوروز 97 قطارهای گردشگری تهران- شمال و تهران- سرخه راه‌اندازی شد، گفت:‌ در پیش‌فروش بلیت‌های قطار برای ایام نوروز 97 در هر ثانیه 141 بلیت صادر شد که رکورد جدیدی محسوب می‌شود‌.
وی همچنین با اشاره به اینکه در پیش‌فروش بلیت قطارهای بهاری افزایش قیمت نداشته‌ایم، افزود: قطار تهران-شیراز در سال 97 همه روزه و قطار قم-مشهد در فاصله یک روز در میان راه‌اندازی شده است‌. مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با یادآوری اینکه در سال 96 بالغ بر 13 درصد ناوگان فرسوده کاهش یافت، اظهار کرد: در حال حاضر میانگین عمر ناوگان ریلی رجاء 5/28 سال بود که با تمهیدات انجام شده پیش‌بینی می‌شود سن ناوگان با ورود 50 واگن به کمتر از 27 سال کاهش می‌یابد‌.
رجبی با اشاره به افزایش سرمایه 120 میلیارد تومانی رجاء بیان کرد: برای توسعه حمل‌ونقل ریلی به استان‌های همدان و کرمانشاه نیازمند ناوگان جدید هستیم.
وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه مشکل کنونی رجاء چیست، گفت: دغدغه اصلی ما قطارهای حومه‌ای است، البته به دلیل دغدغه موجود به بنده تاکید شده حتی‌الامکان این قطارها نخوابد‌. 65 درصد هزینه‌ها ارزی است و نمی‌توانیم این پول را از مردم بگیریم‌.
وی تاکید کرد: قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای نیازمند این است که 6 تا 8 برابر افزایش یابد و این را نمی‌توان از مسافران دریافت کرد و نیازمند کمک‌های دولتی در این زمینه هستیم‌.
وی ادامه داد: قطارهای تهران- خواف، طبس و تهران-گرگان اصلا توجیه اقتصادی ندارند و باید جایی هزینه‌های تحمیلی به رجاء در این قطارهای حومه‌ای را بردارد‌.
رجبی از ارائه پیشنهاد واگذاری ریل‌باس‌های رجا خبر داد و گفت: حدود 10 ماه است که هزینه تعمیر و نگهداری ریل‌باس‌های حومه‌ای رجا را به شرکت مپنا پرداخت نکرده‌ایم‌.
مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا با اشاره به ادامه بازسازی ناوگان اظهار کرد: آماده کردن هر قطار با عمر بالای 30 سال نیازمند 800 میلیون تومان است‌. در حال حاضر با راه‌آهن یک چالش داریم و آن، اینکه باید قطارهای بالای 30 سال از ریل خارج شود که حدود 400 میلیارد تومان است‌. این تصمیم اقتصادی برای کشور نیست و باید همین الان دعوا را با راه‌آهن شروع کنیم چراکه حدود 50 درصد قطارهای رجاء را از سیر خارج می‌کند‌.
قبرستان واگن‌های از رده خارج شده رجاء
رجبی با بیان اینکه این تصمیم را نمی‌توانیم عملیاتی کنیم،‌ افزود: قبرستانی از واگن‌های قبلی ایجاد شده (270 قطار) که مانده‌ایم آنها را چه کار کنیم‌.
وی از بازسازی 210 واگن رجا با مشارکت بخش خصوصی داخلی خبر داد و گفت: با قراردادی که با شرکت آلمانی داریم 20 دستگاه گیربکس تعمیر می‌شود، قیمت هر کدام از این گیربکس‌ها حدود 400 هزار دلار است‌.
وی همچنین با اشاره به درخواست ترکیه برای راه‌اندازی قطار تبریز-وان افزود: از راه‌اندازی قطار استانبول هم استقبال می‌کنیم به شرطی که امنیت این قطار تامین شود‌. رجاء آمادگی راه‌اندازی قطار تبریز-وان را دارد اما وزارت امور خارجه اعلام کرده هنوز زمینه سفر قطارهای ایرانی به ترکیه مهیا نشده است‌.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه تا تابستان 97 پس از 10 سال از زیان انباشته کاسته شده و از ماده 141 خارج می‌شویم به تهاتر بدهی رجاء به دولت خبر داد و اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته سرمایه رجاء از 135 میلیارد تومان کنونی به 1100 میلیارد تومان افزایش می‌یابد‌. مدیرعامل رجاء با بیان اینکه سازمان حمایت طی هشت ماه اسناد مالی را بررسی و برای سال‌های 94 و 95 بالغ بر 164 میلیارد تومان زیان را تایید کرد، افزود: حدود 160 میلیارد تومان نیز زیان برای سال 96 احصا شده که باید تایید شود‌. رجبی با بیان اینکه مجموع زیان رجاء حدود 500 میلیارد تومان است، تصریح کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم تصدی‌گری می‌کند هم بهره‌برداری که با این مساله مشکل داریم‌. ما نمی‌توانیم با راه‌آهن رقابت کنیم، اراده کند، اجازه فعالیت را به ما نمی‌دهد‌.
وی با یادآوری اینکه میانگین اجاره یک روزه لوکوموتیو حدود 2000 دلار است، اظهار کرد: این در حالی است که راه‌آهن حدود 3000 دلار از رجاء بابت اجاره روزانه لوکوموتیو دریافت می‌کند‌.