واکنش تند بخش خصوصی به بی مسوولیتی ارزی دولت؛

در حالی که با افزایش قیمت دلار تا مرز 5800 تومان، صاحب‌نظران اقتصادی و کارشناسان به‌طور‌ جدی نسبت به عملکرد دولت واکنش نشان داده و انتقاد کردند، نرخ دلار دیروز 6 هزار تومان را هم رد کرد‌. بر همین اساس فعالان بخش خصوصی بار دیگر به این مساله اعتراض کرده و به دولت هشدار دادند‌. در همین خصوص عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: نرخ ارز واقعی نیست و بانک مرکزی باید قدرت مهار آن را پیدا کند‌.
اسدالله عسکراولادی در مورد تلاطم نرخ ارز در بازار گفت: نظر خاصی درباره نرخ ارز ندارم، اما با پایین آمدن قیمت ارز موافق هستم‌. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه توصیه‌ام به بانک مرکزی مهار نرخ ارز گفت: نرخ ارز لجام گسیخته و بی‌بند و بار است و بانک مرکزی باید آن را مهار کند‌. رییس اتاق مشترک ایران و چین افزود: نرخ کنونی ارز واقعی نیست و بانک مرکزی باید قدرت پیدا کند تا قیمت آن را مهار کند‌.
نرخ دلار هیجانی است
همچنین نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران از عملکرد ارزی بانک مرکزی انتقاد کرد و گفت: افزایش قیمت دلار هیجانی است‌.


پدرام سلطانی با انتقاد از روش عملکرد بانک مرکزی به ایسنا گفت: روندی در حال، اتفاق افتاده. پیش از این نیز به اجرا درآمده و انتقاداتی نسبت به آن وارد بوده است؛ یعنی اینکه مردم بخواهند جلوی در صرافی‌ها صف ببندند و بانک مرکزی با تزریق ارز بخواهد جلوی تقاضای بازار را بگیرد یعنی به نوعی دولت تقاضای کسانی را که فعالیت تجاری و تولیدی ندارند را تامین کند که کار درستی نیست‌. وی افزود: بانک مرکزی باید به جای توزیع دلار به شکل فعلی آنها را در اختیار مسافران، تاجران و افرادی که قصد عملکرد موجه دارند، بگذارد‌.
نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به صحبت برخی از افراد که افزایش قیمت ارز را کمک به صادرات دانسته اند، تصریح کرد: افزایش بدون توجیه قیمت ارز و فضایی که ایجاد شده نه تنها به اقتصاد مولد کمک نخواهد کرد بلکه فقط به نفع سوداگری و سوداگران خواهد بود‌. سلطانی ادامه داد: شاید افزایش قیمت دلار به نفع برخی حوزه‌ها مانند صادرات مواد معدنی خام یا صادرات محصولات کشاورزی در کوتاه‌مدت باشد ولی طبیعتا نگرانی که این شرایط برای شهروندان ایجاد می‌کند برای تولیدکننده نیز ایجاد خواهد کرد و ممکن است تولیدکنندگان دست به رفتارهای بزنند که برای حفظ ارزش کالاهای تولیدی مواد اولیه بیشتری را خرید و انبار کنند‌.
وی با بیان اینکه صحبت درباره حبابی بودن قیمت دلار در شرایط فعلی چندان امکانپذیر نیست، گفت: از آنجاکه درآمدهای دقیق کشور در حوزه ارزی چندان مشخص نیست و قطعا دارایی‌های بانک مرکزی از موجودی بازار بسیار بیشتر است و از طرفی دیگر شرکت‌های صادراتی بخش عمده‌ای از درآمدهای ارزی خود را در حساب کشورهای دیگر نگهداری می‌کنند تا به علت مشکل تحریم‌ها و انتقال پول به مشکل نخورند، نمی‌توان جواب دقیقی به حبابی بودن قیمت دلار داد‌.
نایب رییس اول اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود: البته در شرایط فعلی و مقدار افزایش قیمتی که ارز داشته است، می‌توان گفت که این افزایش قیمت هیجانی است و در واکنش به نگرانی مردم نسبت به آینده اقتصادی کشور است که تصمیم گرفتند با خرید ارز نقدینگی خود را حفظ کنند؛ این یعنی بخش عمده‌ای از تقاضا اکنون توسط مصرف‌کنندگان غیرمولد ایجاد شده است‌.
سلطانی همچنین در خصوص رویه به وجود آمده گفت: با توجه به اینکه جو روانی یکی از عوامل جدی رشد قیمت ارز است قطعا در صورتی که مردم نسبت به اتفاقات اقتصادی و وضعیت کشور نگاه مثبت‌تری پیدا کنند، از این واکنش هیجانی کم خواهد شد و بازار شرایط مشخص‌تری پیدا خواهد کرد‌.
این فعال حوزه بازرگانی در خصوص واکنش‌هایی که بازار داخلی می‌تواند نسبت به پدیده افزایش قیمت ارز داشته باشد، گفت: قطعا اجناسی که وابستگی ارزی دارند افزایش قیمت خواهند داشت که موجه است و در مواردی دیگر نیز اجناسی که چندان وابستگی ارزی ندارند نیز به خاطر شرایط بازار اقدام به افزایش قیمت می‌کنند و در این فضا انبارش کالا با رشد مواجه خواهد شد‌.
افت ۴۰ درصدی ارزش پول ملی
همچنین رییس سابق اتاق بازرگانی تهران گفت: نرخ دلار موجود در بازار اصلا واقعی نیست و عزمی هم برای کنترل این بازار وجود ندارد‌. این در حالی است که ارزش پول ملی ۴۰ درصد افت کرده است‌.
یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه افزایش نرخ دلار آثار واقعی در اقتصاد دارد، تصریح کرد: پیش از این ماجراها ارزش پول ملی تا ۳۴ درصد کاهش یافته بود و می‌توان گفت که پس از تغییرات به وجود آمده در بازار ارز، ارزش پول ملی تا ۴۰ درصد کاهش یافته است؛ یعنی عملا یک میلیون تومان پول در جیب مردم ارزشی معادل ۶۰۰ هزار تومان پیدا کرده است‌.
وی با بیان اینکه برخی در مصاحبه‌های خود نسبت به مردم بی‌انصافی می‌کنند، اظهار کرد: ما شاهد این پدیده هستیم که برخی در صحبت‌های خود می‌گویند که «افزایش نرخ دلار به نفع اقتصاد است»، در صورتی که طرح این موضوع به این شکل عملا بی‌انصافی در حق مردم است‌.
آل‌اسحاق ادامه داد: با نگاهی دقیق به بازار می‌توان استدلال طرفداران افزایش قیمت ارز را به‌طور کامل رد شده دانست، چراکه آنها می‌گویند «این روند به نفع صادرکننده خواهد بود» در صورتی که چنین نگاهی بسیار سطحی و ساده‌انگارانه است‌ زیرا صادرات شاید در اولین محموله‌های صادراتی به نفع صادرکننده باشد اما در ادامه، تولید از افزایش نرخ ارز متاثر خواهد شد و تولیدکننده کالای خود را گران‌تر به صادرکننده ارائه می‌کند و حالا صادرکننده ایرانی که پیش از این نیز قدرت رقابت چندانی با رقبای خارجی نداشته‌ است، باید با قیمت بالاتر کالای خود را خریداری و در بازارهای جهانی ارائه کند که عملا این نشان می‌دهد در حوزه صادرات نیز ضربه خواهیم خورد‌.
۷۰ درصد از کالاهای وارداتی مواد اولیه است
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در ادامه تصریح کرد: استدلال دیگر افرادی که افزایش قیمت ارز را به نفع اقتصاد می‌دانند این است که «افزایش قیمت دلار به نفع تولید تمام خواهد شد» اما نگاهی به آمار گمرک نشان می‌دهد ۷۰ درصد واردات کشور شامل مواد اولیه و قطعات یدکی می‌شود و این یعنی چنین حجمی از محصولات وارداتی به کشور قرار است گران شود که هزینه تولید را بالا می‌برد و بازار را دچار اختلال می‌کند‌.
آل‌اسحاق همچنین با بیان اینکه چنین اتفاقی قدرت خرید مردم را به شدت می‌کاهد، اظهار کرد: عمدتا خریدی که در سطح بازار صورت می‌گیرد توسط طبقه متوسط رو به پایین است که این طبقه با گرانی به وجود آمده دیگر توان سابق را نخواهد داشت و فقط می‌تواند غذا بخرد و اجاره خانه بدهد‌. به همین علت فروش تولیدات داخلی مانند پرده یا لوازم غیرضروری کاهش می‌یابد‌.
رییس سابق اتاق بازرگانی تهران در خصوص اینکه آیا عزمی برای کنترل ارز وجود دارد؟ گفت: با چیزی که می‌بینیم می‌شود گفت که دولت عزمی برای کنترل بازار ندارد و احتمالا تصمیماتی که در این زمینه گرفته می‌شود بیش از اینکه اقتصادی باشد سیاسی است یا براساس برخی پیش‌بینی‌های جهانی است‌.