نجفي نمي‌ماند

آرمان- مطهره شفیعی: خبر کوتاه است: «نجفی دوباره استعفا داد». شاید برای برخی عجیب بود اما برای برخی که اخبار شورای شهر را در 19 فروردین پیگیری می‌کردند و هر چه منتظر ماندند خبری از واکنش شهردار تهران به رد استعفایش ندیدند و نشنیدند، استعفای دوباره محمدعلی نجفی قابل پیش‌بینی بود. خبر استعفای دوباره نجفی را دیروز محسن هاشمی در جایگاه رئیس شورای شهر چنین اعلام کرد: «پس از رأی یکشنبه شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با استعفای دکتر نجفی ایشان طی نامه‌ای، ضمن تشکر از اعتماد و حمایت شورا، اظهار کرده‌اند که با نظر پزشک معالج خود جهت انجام عمل جراحی و آغاز درمان، امکان ادامه حضور در مسئولیت را ندارند. البته رأی روز گذشته شورا به معنای تقدیر از زحمات آقای نجفی در طول دوره مسئولیت و حمایت از برنامه‌های مدیریت شهری بود و همان‌گونه که ایشان نیز در سخنان خود گفت به‌علت مشکلات جسمی، قادر به ادامه حضور در شهرداری نیست.» هاشمی تاکید کرد: «در نخستین جلسه علنی شورا در ۲۱فروردین ماه، استعفای مجدد دکتر نجفی طرح و اعضا درباره آن تصمیم خواهند گرفت.» در حالی خبر استعفای دوباره نجفی منتشر شد که او صبح دیروز به‌رغم انتشار برخي اخبار مبني بر حاضر نشدنش در محل كار، از خطوط اتوبوسرانی در شصت و دومین سالروز تاسیس شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بازديد كرد.
چرا دوباره استعفا؟
شاید در ابتدا که سخن از استعفای نجفی به میان آمد برخی تصور کردند که طرح این موضوع شگردی برای پایان دادن به هجمه‌های مخالفان جریان مستقر در شورای شهر و شهرداری تهران و البته جریان اصلاحات است اما خیلی زود مشخص شد که نجفی تصمیم خود را گرفته و تردیدی در آن ندارد. دلیل این تصمیم هم بیماری او ذکر شد اما با بررسی مسئولیت‌های او که در هرکدام مدت کوتاهی حضور داشت، بیماری مطرح شده تنها یک بهانه برای خروج از بهشت قلمداد می‌شد که البته با تاکید نجفی و تایید برخی نزدیکانش دلیل دیگری را نمی‌شد مطرح کرد. حتی برخی شنیده‌ها از حکمی خبر می‌دهد که برای نجفی صادر شده است. نجفی اصرار به استعفا داشت و طبق قانون باید درخواست او در شورای شهر بررسی می‌شد و در 19 فروردین این بررسی صورت گرفت. در آن روز از 20 عضو حاضر در جلسه شورای شهر 16 عضو مخالف و 4 عضو موافق استعفای شهردار شدند. اما جلسه 19 دی پایان کار نبود چنان‌که برای اعضای شورای شهر مشخص بود نجفی نتیجه رأی‌گیری شورا را نمی‌پذیرد و به عنوان نمونه محمدجواد حق‌شناس از اعضای شورای شهر در همان روز تاکید کرد: ‌«به نظرم شهردار بر مواضع و نظر خود می‌ایستد» که چنین هم شد و دیروز استعفای دوم او ارائه شد.
ورود دادستان به استعفای نجفی


روز گذشته دادستان کل کشور هم به پرونده استعفای نجفی ورود پیدا کرد. حجت‌الاسلام منتظری ضمن انتقاد از عملکرد شورای شهر در بحث استعفای شهردار تهران اظهار کرد: شورای محترم اسلامی شهر تهران این بساط سیاست‌بازی که راه‌انداخته‌اید چه معنایی دارد؟ وقتی شهردار رسما اعلام می‌کند که توان کار سنگین کلانشهر تهران را ندارم و به علت بیماری نمی‌توانم این کار را ادامه دهم این موضوع در دستور قرار می‌گیرد و آقای شهردار در جلسه رسمی شورای شهر می‌گوید که با این کیفیت ادامه کارم را خیانت می‌دانم، اما نوبت به رأی‌گیری که می‌رسد با رأی خود عنوان می‌کنند که شما مریض و ناتوان برای انجام کار نیستی و کار نکردنت خیانت است. وی گفت: تنوع و گستره کار در شهرداری تهران زیاد است و وقتی فردی عنوان می‌کند که به دلیل بیماری نمی‌تواند کار را ادامه دهد استعفایش در شورای شهر پذیرفته نمی‌شود. دادستان کل کشور با طرح این سوال که فردا اگر این آقای شهردار نتوانست مدیریت لازم را بر شهر تهران داشته باشد چه کسی مسئول است، ادامه داد: بنده به عنوان مدعی‌العموم به شورای شهر تهران عنوان می‌کنم که مسئولیت این کار با شماست. وی به شهردار تهران پیشنهاد داد که مجددا استعفای خود را تقدیم شورای شهر کند و گفت: آقای شهردار باید مهلتی نیز تعیین کند و عنوان نماید که تا فلان روز در دفتر کارم هستم تا شهردار تعیین نمایید، در غیراین‌صورت از فلان تاریخ مسئولیت شهرداری تهران را عهده‌دار نخواهم بود و قطعا آقای شهردار کسی شما را به این جهت تحت تعقیب قرار نخواهد داد. دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه باید خدمت به مردم را از سیاسی‌بازی‌ها جدا کرد، بیان داشت: این خط و خطوط سیاسی به کشور، خدمات شهری، انسجام عمومی لطمه وارد می‌کند. همه می‌دانند که این عدم پذیرش استعفای شهردار تهران در حالی‌که خود ابراز عجز و ناتوانی کرده سیاسی است و چرا باید سیاسی کاری باشد لذا به عنوان مدعی‌العموم اعلام می‌نمایم چنانچه این کار ادامه یابد و آقای شهردار به علت بیماری نتواند وقت لازم را در مدیریت شهری بگذارد و کار آسیب ببیند قطعا این آقایان مسئول هستند.
استعفا و گزینه‌های سرپرستی
روز گذشته یک مقام مسئول گزینه‌های اصلی سرپرستی شهرداری تهران را با توجه به استعفای نجفی اعلام کرد. «اعضای شورای شهر تهران روز سه‌شنبه باید برای شهر تهران سرپرستی را مشخص کنند. یک منبع گاه در این خصوص گفت: امروز در جلسه هم‌اندیشی شورای شهر تهران 4 نفر به‌عنوان سرپرست شهرداری مورد بررسی قرار می‌گیرند. از معاونان شهردار حسینی مکارم و حناچی مطرح شده است و از شهرداران مناطق نیز مصطفی سلیمی شهردار منطقه 3 و کش‌پور شهردار منطقه 2 مطرح هستند».