براي هرشرايطي «برنامه جايگزين» داريم

آرمان: روز گذشته دوازدهمین سالروز فناوری هسته‌ای در سالن اجلاس سران برگزار شد و رئیس‌جمهور در آن به سخنرانی پرداخت. رئیس‌جمهور با اشاره به معرفی دستاوردهای جدید گفت: این پیام روشنی برای برخی از دوستانی که گاهی بدون دقت حرف می‌زنند و فکر می‌کنند در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت هسته‌ای ما کند شده است. من به ملت بزرگ ایران با صراحت و شفافیت عرض می‌کنم که صنعت هسته‌ای ما با توان و دقت بیشتر و محاسبه دقیق‌تر نسبت به دیروز حرکت می‌کند.
دو روی سکه
رئیس‌جمهور در دوازدهمین سالروز ملی انرژی هسته‌ای در سالن اجلاس سران، اظهار داشت: ما پس از برجام توانستیم از همکاری سایر کشورهای دیگر به خوبی استفاده کنیم. ما با برخی کشورهای اروپایی، روسیه و چین همکاری داریم و در بسیاری از پروژه‌ها در حال همکاری هستیم. به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی گفت: بعد از برجام کشور ما در مسیر تجارت هسته‌ای قرار گرفت. ملت بداند، جوانان اندیشمند برای دستاوردهای علمی کشور یک لحظه هم درنگ نمی‌کنند. ما برای تحقیق در زمینه هسته‌ای از کسی اجازه نمی‌گیریم البته آماده همکاری و تعامل در این زمینه هستیم. مبنای ما هم از اول همکاری و تعامل سازنده با جهان بود. رئیس‌جمهور ادامه داد: گزارش رئیس سازمان انرژی هسته‌ای پیام روشنی دارد برای برخی دوستان که گاهی بدون دقت حرف می‌زنند و فکر می‌کنند در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت هسته‌ای ما کند شده است و سانتریفیوژها نمی‌چرخد یا کند می‌چرخد. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: اقتدار به معنای قدرت مشروع و مفید برای کشور است، قدرتی که بنیانش تهدید، زورگویی و تجاوز نیست بلکه قدرتی مشروع برای منافع ملی، امنیت و ثبات منطقه و صلح جهانی است. در این اقتدار ملی ما به قدرت نرم و قدرت سخت نیاز داریم که ترکیب صحیح این دو، قدرت هوشمند را برای ما می‌سازد.
برنامه برای مشکلات


رئیس‌جمهور تاکید کرد: دیپلماسی ما نشان داد کشور ما می‌تواند به توافقی برسد که بتواند بار را از دوش مردم کم کرده و مسیر پیشرفت را فراهم کند. دیپلماسی به راه ما سرعت داد و هزینه‌های ما را کم کرد. بدون دیپلماسی هم می‌شود کار کرد ولی با هزینه بسیار بالا. دیپلماسی موانع ما را بر می‌دارد و مسیر را کوتاه‌تر می‌کند. روحانی اضافه کرد: ما به قدرت نظامی و دفاعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی و قدرت سخت و نرم نیازمندیم. ما به یک اقتدار مشروع در سطح منطقه و جهان نیازمندیم اما بعضی‌ها یک روی سکه را نگاه می‌کنند، اگر سکه را بلند کنند پشتش معلوم است اما حوصله این کار را ندارند، فکر می‌کنند پشت سکه خبری نیست. روحانی اظهار کرد: عده‌ای می‌خواهند ما تسلیم و تابع باشیم و از منافع خود چشم بپوشیم در حالی‌که ما هیچ‌گاه دنبال رضایت و خشنودی بدخواهان نیستیم. ما خشنودی خدا و ملت خود را می‌خواهیم البته برای همه ملت‌ها هم آرزوی خوشبختی داریم و اگر کمکی از ما بر بیاید به سایر ملت‌ها هم کمک می‌کنیم. همانطور که در یکی دو سال گذشته جهان شاهد بود برای کمک به ملت‌های منطقه در برابر تروریسم، ایستادگی کردیم و پشت تروریست‌ها و حامیان آنها را شکستیم. بنابراین آنها از ما ناراحت و ناراضی‌اند و اگر در جامعه ما مشکل کوچکی باشد آن مشکل را چند برابر می‌کنند زیرا فکر می‌کنند ما برای مشکلات خود راه‌حل نداریم در حالی ‌که ما برای تمام مشکلات برنامه داریم و مشکلات هر چه بزرگ باشد، ملت از مشکلات بزرگتر است.
استحکام ساختمان برجام
رئیس دولت دوازدهم با اشاره به ادعاهای بدخواهان ملت ایران در طول سالیان گذشته، گفت: آنها می‌خواستند بگویند ایران در پی اهداف غیرقانونی و نامشروع است و بین گفتار و عمل مردم و مسئولان ایران فاصله دارد. می‌خواستند ما را در قطعنامه‌های ناحق زندانی کنند و با تحریم‌های غیرانسانی ملت ما را در فشار بگذارند. دکتر روحانی تصریح کرد: آنها فکر می‌کردند اگر شش قدرت جهانی یک طرف میز مذاکره باشد ما توان آن را نداریم که منطق خود را به کرسی بنشانیم. ما تعامل سازنده با دنیا را هم ادامه می‌دهیم. البته ما دستاورد جدیدی در میان افکار عمومی جهان به دست آوردیم و ثابت کردیم به عهدمان وفاداریم. فرهنگ و دین ما به ما یاد داده است اگر با کسی عهدی بستیم آغازگر نقض آن نباشیم. بعد از برجام تحقیقات زیادی انجام دادند که برجام را با دست خودمان تخریب کنند که این از سادگی آنها بود زیرا نمی‌دانستند ملت ما بیدارتر از اینهاست. آنها اگر می‌خواهند نقض عهد کنند، بهای آن را باید خودشان بدهند نه اینکه ملت ایران آن بها را بپردازد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه 15 ماه است که تلاش می‌کنند برجام را بشکنند و می‌گویند تازه فهمیده‌ایم که در برجام سر ما کلاه رفته است، تاکید کرد: این ادعای درستی نیست. ما در مذاکرات دنبال برد-برد بودیم تا کسی ضرر نکند. ساختمان برجام آنقدر محکم بود که در این 15 ماه با انواع فشارها این ساختمان سالم مانده است. میلیاردها پول خرج کردند تا این ساختمان را بلرزانند، فکر می‌کنند با توئیت این ساختمان می‌لرزد ولی تا به امروز موفق نبوده‌اند. البته اگر روزی بتوانند به برجام لطمه وارد کنند، ما ملت پیروز هستیم. اگر از برجام عقب‌نشینی کنند آبروی و حیثیت خود را لکه‌دار می‌کنند.
نقض برجام و پشیمانی
روحانی با تاکید بر اینکه ما برای همه شرایط پیش‌بینی لازم را داریم و به برجام با آمریکا یا بدون آمریکا فکر کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در هیچ شرایطی مشکلی برای فناوری یا زندگی مردم پیش نمی‌آید. آنها فکر می‌کنند با تبلیغات خود می‌توانند ملت ما را از استقلال، آزادی و حاکمیت ملی پشیمان کنند در حالی که ملت از مسیر انقلاب دست بر نمی‌دارد. رئیس‌جمهور ادامه داد: ما آغازگر نقض پیمان نیستیم اما اگر آنها برجام را نقض کنند حتما پشیمان می‌شوند. آمادگی ما بیشتر از آن است که آنها فکر می‌کنند. اگر برجام را نقض کنند آثارش را در کمتر از یک هفته می‌بینند. وی گفت: ما به فکر تهدید کسی نیستیم. قدرت ما و حتی قدرت نظامی ما برای تجاوز به کشوری نیست. روابط ما با همسایگان دوستانه خواهد بود. آنهایی که سخنان ناروا می‌زنند می‌فهمند که این حرف‌ها به سودشان نیست. رئیس‌جمهور عنوان کرد: ما 40 سال حکومت‌های مختلف در آمریکا را دیده‌ایم، یکی هم همین دولت اخیر است. دولت‌های منطقه هم به جای تکیه بر آمریکا باید به ملت خود و ملت‌های منطقه تکیه کنند، بیایید کنار هم باشیم. دکتر روحانی خاطر نشان کرد: سلاح و موشک ما دفاعی است و ما برای دفاع هر سلاحی لازم باشد درست می‌کنیم. سلاح ما برای تجاوز نیست و علیه همسایگان هم نیست. ما می‌خواهیم همه باهم قدرت منطقه‌ای بزرگ باشیم و مشکلات را باهم حل کنیم.