بيماري نجفي بر لجبازي شورا چربيد

تأييد خبر استعفاي دوباره شهردار تهران از سوي رئيس شوراي شهر نشان داد كه بيماري نجفي و ناتواني وي در اداره شهر كه خود نيز بر آن تأكيد كرده بر لجبازي اعضاي شوراي شهر چربيد. انتخاب سرپرست اولين گزينه شورا براي وضعيت كنوني شهرداري تهران خواهد بود تا بلكه بتوان مرض تعطيلي امور پايتخت را اندكي معالجه كرد. محسن هاشمي خبر داد كه استعفاي دوباره نجفي امروز در شوراي شهر بررسي خواهد شد؛ ‌اي‌كاش اينبار شورايي‌ها دغدغه كار و مردم را داشته باشند و دست به انتخابي درست بزنند.
پس از ابقاي شهردار در جلسه روز گذشته شوراي شهر، نجفي با توجه به تأكيد خويش بر اينكه بيماري‌اش امكان ادامه همكاري و پذيرش مسئوليت در شهرداري را نمي‌دهد و اگر به‌عنوان شهردار قبول مسئوليت كند، به مردم خيانت كرده است، با معاونان خود تشكيل جلسه داد. خبر‌هاي غير‌مستقيم اين جلسه حكايت از آن داشت كه شهردار دوباره استعفا خواهد داد تا اينكه حدس و گمانه‌زني‌ها به حقيقت پيوست و رئيس شوراي شهر در گفت‌وگو با «ايلنا» از استعفاي دوباره شهردار خبر داد. هاشمي: نپذيرفتن استعفاي نجفي، تقدير از وي بود ! محسن هاشمي رفسنجاني، رئيس شوراي شهر تهران گفت: پس از رأي جلسه يك‌شنبه شوراي اسلامي شهر تهران در مخالفت با استعفاي دكتر نجفي ايشان طي نامه‌اي، ضمن تشكر از اعتماد و حمايت شورا اظهار كرده‌اند كه با نظر پزشك معالج خود جهت انجام عمل جراحي و آغاز درمان، امكان ادامه حضور در مسئوليت را ندارد. وي افزود: البته رأي يك‌شنبه شورا به معناي تقدير از زحمات آقاي نجفي در طول دوره مسئوليت و حمايت از برنامه‌هاي مديريت شهري بوده و همانگونه كه ايشان نيز در سخنان خود گفت به علت مشكلات جسمي، قادر به ادامه حضور در شهرداري نيست. هاشمي تأكيد كرد: در نخستين جلسه علني شورا (امروز) استعفاي مجدد دكتر نجفي طرح می‌شود و اعضا درباره آن تصميم خواهند گرفت. شهردار انگيزه‌اي براي ادامه كار ندارد واكنش‌ها به اصرار شورا به ماندن نجفي در پست شهردار در حالي از محافل مختلف در صدر اخبار قرار گرفت كه دادستان كل كشور نيز از اقدام شورا در نپذيرفتن استعفاي شهردار به دليل بيماري از سوي شورا گلايه كرد و مسئوليت اين اقدام را متوجه اعضاي شورا دانست‌. در ادامه واكنش‌ها نيز سخنگوي كميسيون شوراها و امور داخلي كشور مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه شوراي شهر تهران بايد به دنبال جايگزين مناسب براي نجفي باشد، اعلام كرد: اصرار شورا بر ماندن ايشان درست نيست؛ چراكه ديگر توانايي و انگيزه لازم را براي ادامه ندارند.
اصغر سليمي در رابطه با استعفاي شهردار و رد آن توسط اعضاي شوراي شهر و استعفاي دوباره نجفي بيان داشت: بايد به گفته‌هاي فردي كه اعلام مي‌كند. توانايي ادامه مسئوليت را ندارد، اعتماد كنيم و اين مسئله را بپذيريم و در ‌‌نهايت با استعفا موافقت شود. بايد اعضا با منطق بيشتري در اين رابطه تصميم‌گيري كنند. وي افزود: اداره شهرداري تهران به اندازه اداره چند كشور است و كار آن كمتر از رياست جمهوري نيست، اداره شهر كار بزرگي است و فردي مي‌خواهد كه سلامت جسمي و روحي داشته باشد. با توجه به اينكه قبل از شهردار شدن نجفي هم صحبت‌هايي مبني بر بيماري ايشان مطرح بود، بسياري مي‌گفتند اين پست را قبول نمي‌كند و اصرار شوراي شهر بر ماندن ايشان نيز درست نيست و ايشان توانايي و انگيزه لازم براي ادامه را نخواهد داشت. انتخاب سرپرست براي شهرداري برخي از اعضاي شوراي شهر كه در جلسه شورا به شهردار رأي داده بودند حالا با توجه به استعفاي دوباره نجفي از پذيرش استعفا و انتخاب سرپرست براي شهرداري خبر دادند. در اين ميان عليخاني عضو شورا گفت: احتمالاً درخصوص انتخاب سرپرست براي شهرداري تصميم‌گيري مي‌شود و امروز در صورت تأييد استعفا سرپرست نيز انتخاب خواهد شد.
اين خبر‌ها در حاليست كه گمانه‌زني‌ها براي انتخاب شهردار از سوي اعضا آغاز شده و گفته شده است مصطفي سليمي، شهردار منطقه 3 و رسول كشت‌پور، شهردار منطقه 2 و حسين مكارم و پيروز حناچي از معاونان شهردار و همچنين عارف نماينده مجلس از گزينه‌هاي احتمالي براي سرپرستي شهرداري خواهند بود.