بعضی‌ها فقط یک روی سکه را نگاه می‌کنند

شهروند| دیروز دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای بود و حسن روحانی به همین مناسبت به همراه سیدعباس صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری راهی سالن اجلاس سران اسلامی شده بود تا از ۸۳دستاورد جدید هسته‌ای رونمایی کند؛ دستاوردهایی که روحانی آن را پیام روشنی برای بعضی از دوستانی دانست که گاهی بدون دقت حرف می‌زنند و فکر می‌کنند در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت هسته‌ای کند شده است. بعضی‌ها فقط یک روی سکه را نگاه می‌کنند. اگر سکه را یکم بلند کنند، پشت آن معلوم است، حوصله آن را ندارند فکر می‌کنند پشت آن خبری نیست و روی آن را نگاه می‌کنند. ما ملت بزرگی هستیم، ما در روزهای سخت روی پای خود ایستاده‌ایم، می‌دانیم بدخواهان از ما خشنود نیستند و نخواهند شد.
رئیس‌جمهوری در این مراسم با بیان این‌که ما پس از برجام توانستیم از همکاری سایر کشورهای دیگر به خوبی استفاده کنیم، گفت که ما با برخی کشورهای اروپایی، روسیه و چین همکاری داریم و در بسیاری از پروژه‌ها درحال همکاری هستیم. مراکز جدیدی در فردو برای تحقیقات در زمینه ایزوتوپ پایدار ایجاد کرده‌ایم و مسیر تحقیقات ما با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد.
بعد از این اظهارات روحانی بود که با فرمان او، ارسال نخستین محموله کیک زرد تولید کارخانه اردکان به سایت یوسی‌اف اصفهان آغاز شد.
400 تن کیک زرد را خریده‌ایم


روحانی با بیان این‌که بعد از برجام کشور ما در مسیر تجارت هسته‌ای قرار گرفت، گفت: ما حدود 400 تن کیک زرد را خریده‌ایم و مقداری مواد غنی‌شده را فروختیم و در همکاری هسته‌ای مسیر جدیدی آغاز کردیم. ما همچنین قدم‌های اولیه برای ساخت راکتورهای جدید را در بوشهر برداشته‌ایم. در مسیر فناوری هسته‌ای ما کوتاه نیامده و نمی‌آییم. ملت بداند، جوانان اندیشمند برای دستاوردهای علمی کشور یک لحظه هم درنگ نمی‌کنند. ما برای تحقیق در زمینه هسته‌ای از کسی اجازه نمی‌گیریم، البته آماده همکاری و تعامل در این زمینه هستیم. مبنای ما هم از اول همکاری و تعامل سازنده با دنیا بود.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: گزارش امروز رئیس سازمان انرژی هسته‌ای دستاوردهای افتتاح‌شده و رونمایی‌شده و نمایشگاهی که امروز بازدید کردم خیلی پیام روشنی دارد برای برخی دوستان که گاهی بدون دقت حرف می‌زنند و فکر می‌کنند در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت هسته‌ای ما کند شده است و سانتریفیوژها نمی‌چرخد یا کند می‌چرخد.
رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: من به ملت بزرگ ایران با صراحت و شفافیت عرض می‌کنم که صنعت هسته‌ای ما با توان و دقت بیشتر و محاسبه دقیق‌تر نسبت به دیروز حرکت می‌کند. ما‌ سال گذشته 42 پروژه افتتاح کردیم و امسال 83 پروژه. این نشانگر آن است که ما در مسیر فناوری علمی راه خود را ادامه می‌دهیم.
اقتدار به معنای قدرت مشروع و مفید
برای کشور است
او با بیان این‌که یکی از وظایف مهم دولت و مسئولان این است که فضا را برای همه اندیشمندان فراهم کنند، گفت: امروز اقتصاد ما و زندگی ما دانش‌بنیان است، کسب‌وکار هم به‌تدریج دانش‌بنیان می‌شود. اکنون بیش از 3هزار شرکت دانش‌بنیان فعال بوده و درآمدهای فراوانی دارند و با سرعت زیاد و تحسین‌برانگیزی در مسیر علم، دانش و توانمندی کشور حرکت می‌کنند.
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر این‌که یکی از اهداف ما، تامین اقتدار ملی است، بیان کرد: اقتدار به معنای قدرت مشروع و مفید برای کشور است، قدرتی که بنیانش تهدید، زورگویی و تجاوز نیست، بلکه قدرتی مشروع برای منافع ملی، امنیت و ثبات منطقه و صلح جهانی است. در این اقتدار ملی ما به قدرت نرم و قدرت سخت نیاز داریم که ترکیب صحیح این دو، قدرت هوشمند را برای ما می‌سازد.
ملت ما در روزهای سخت
روی پای خود ایستاده است
رئیس‌جمهوری با تاکید بر این‌که ما ملت بزرگی داریم که در روزهای سخت روی پای خود ایستاده است، اظهار کرد: عده‌ای می‌خواهند ما تسلیم و تابع باشیم و از منافع خود چشم بپوشیم، درحالی‌که ما هیچ‌گاه دنبال رضایت و خشنودی بدخواهان نیستیم. ما خشنودی خدا و ملت خود را می‌خواهیم، البته برای همه ملت‌ها هم آرزوی خوشبختی داریم و اگر کمکی از ما بربیاید به سایر ملت‌ها هم کمک می‌کنیم. همان‌طور که در یکی دو‌سال گذشته دنیا شاهد بود برای کمک به ملت‌های منطقه در برابر تروریسم، ایستادگی کردیم و پشت تروریست‌ها و حامیان آنها را شکستیم، بنابراین آنها از ما ناراحت و ناراضی‌اند و اگر در جامعه ما مشکل کوچکی باشد، آن مشکل را چند برابر می‌کنند، زیرا فکر می‌کنند ما برای مشکلات خود راه‌حل نداریم، درحالی‌که ما برای تمام مشکلات برنامه داریم و مشکلات هر چه بزرگ باشد، ملت از مشکلات بزرگتر است. اتکای ما به خداوند و ملت یکپارچه و متحد خودمان است.
تعامل سازنده با دنیا را ادامه می‌دهیم
رئیس دولت دوازدهم با اشاره به ادعاهای بدخواهان ملت ایران در طول سالیان گذشته گفت: آنها می‌خواستند بگویند ایران در پی اهداف غیرقانونی و نامشروع است و بین گفتار و عمل مردم و مسئولان ایران فاصله وجود دارد. می‌خواستند ما را در قطعنامه‌های ناحق زندانی کنند و با تحریم‌های غیرانسانی ملت ما را در فشار بگذارند. آنها فکر می‌کردند اگر 6 قدرت جهانی یک طرف میز مذاکره باشد، ما توان آن را نداریم که منطق خود را به کرسی بنشانیم. ما نیازمند فناوری هسته‌ای برای علوم و رشته‌های مختلف علمی هستیم، زیرا فناوری هسته‌ای جزو علوم پیشتاز ما است و ما آن را ادامه می‌دهیم، تعامل سازنده با دنیا را هم ادامه می‌دهیم. البته ما دستاورد جدیدی در میان افکار عمومی جهان به دست آوردیم و ثابت کردیم به عهدمان وفاداریم. فرهنگ و دین ما به ما یاد داده است اگر با کسی عهدی بستیم، آغازگر نقض آن نباشیم. بعد از برجام تحقیقات زیادی انجام دادند که برجام را با دست خودمان تخریب کنند که این از سادگی آنها بود، زیرا نمی‌دانستند ملت ما بیدارتر از اینهاست. آنها اگر می‌خواهند نقض عهد کنند، بهای آن را باید خودشان بدهند، نه این‌که ملت ایران آن بها را بپردازد.
به برجام با آمریکا یا بدون آمریکا فکر کرده‌ایم
روحانی با بیان این‌که 15 ماه است که تلاش می‌کنند برجام را بشکنند و می‌گویند تازه فهمیده‌ایم که در برجام سر ما کلاه رفته است، تصریح کرد: این ادعای درستی نیست. ما در مذاکرات دنبال برد ـ برد بودیم تا کسی ضرر نکند. ساختمان برجام آن‌قدر محکم بود که در این 15 ماه با انواع فشارها این ساختمان سالم مانده است. میلیاردها پول خرج کردند تا این ساختمان را بلرزانند، فکر می‌کنند با توییت این ساختمان می‌لرزد، ولی تا به امروز موفق نبوده‌اند. البته اگر روزی بتوانند به برجام لطمه وارد کنند، ما ملت پیروز هستیم. اگر از برجام عقب‌نشینی کنند، آبرو و حیثیت خود را لکه‌دار می‌کنند.
روحانی با تاکید بر این‌که ما برای همه شرایط پیش‌بینی لازم را داریم و به برجام با آمریکا یا بدون آمریکا فکر کرده‌ایم، گفت: در هیچ شرایطی مشکلی برای فناوری یا زندگی مردم پیش نمی‌آید. آنها فکر می‌کنند با تبلیغات خود می‌توانند ملت ما را از استقلال، آزادی و حاکمیت ملی پشیمان کنند، درحالی‌که ملت از مسیر انقلاب دست برنمی‌دارد. ما آغازگر نقض پیمان نیستیم، اما اگر آنها برجام را نقض کنند، حتما پشیمان می‌شوند. آمادگی ما بیشتر از آن است که آنها فکر می‌کنند. اگر برجام را نقض کنند، آثارش را در کمتر از یک هفته می‌بینند. من پارسال دستور دادم که تحقیقات درباره پیشران هسته‌ای انجام شود و ما امروز شاهد نخستین دستاورد پیشران هسته‌ای بودیم.
ما به فکر تهدید کسی نیستیم
او گفت: ما به فکر تهدید کسی نیستیم. قدرت ما و حتی قدرت نظامی ما برای تجاوز به کشوری نیست. روابط ما با همسایگان دوستانه خواهد بود. آنهایی که سخنان ناروا می‌زنند، می‌فهمند که این حرف‌ها به سودشان نیست. ما 40‌سال حکومت‌های مختلف در آمریکا را دیده‌ایم، یکی هم همین دولت اخیر است. دولت‌های منطقه هم به جای تکیه بر آمریکا باید به ملت خود و ملت‌های منطقه تکیه کنند، بیایید کنار هم باشیم.
روحانی تاکید کرد: سلاح و موشک ما دفاعی است و ما برای دفاع هر سلاحی لازم باشد درست می‌کنیم. سلاح ما برای تجاوز نیست و علیه همسایگان هم نیست. ما می‌خواهیم همه با هم قدرت منطقه‌ای بزرگ باشیم و مشکلات را با هم حل کنیم.