حمله موشکی اسرائیل به فرودگاه T4 سوریه

منابع رسمی سوریه، بامداد دیروز از صدای چندین انفجار در اطراف فرودگاه T4 در حومه استان حمص خبر دادند و تصریح کردند که این فرودگاه نظامی با مجموع 8 فروند موشک که ابتدا تصور می‌شد آمریکایی باشند، هدف گرفته شد. مسکو و دمشق بعدا اعلام کردند 2 جنگنده اسرائیلی مرتکب این حمله شده‌اند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد سامانه‌های پدافند هوایی سوریه تعدادی از این موشک‌ها را رهگیری و منهدم کردند. در این حمله، تعدادی از مستشاران نظامی ایرانی به شهادت رسیده‌اند . یک منبع نظامی نیز گفت، سامانه‌های پدافند هوایی سوریه در مجموع 5 فروند از 8 فروند موشک‌ شلیک شده را رهگیری و ساقط کردند و باقی به فرودگاه اصابت کرده است. در حالی که ابتدا گفته شد این حمله، آمریکایی بوده، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد جنگنده‌های
اف 15 اسرائیل از طریق حریم هوایی لبنان و با عبور از آسمان منطقه کسروان و البقاع، به پایگاه هوایی T4 سوریه حمله کرده‌اند. طبق بیانیه وزارت دفاع روسیه، پدافند هوایی ارتش سوریه 5 موشک مهاجم را منهدم و 5 موشک نیز به غرب فرودگاه نظامی T4 اصابت کرده است. همزمان، روسیه اعلام کرد از طریق کانال‌های رسمی، از رژیم صهیونیستی خواسته است درباره حمله موشکی به فروگاه نظامی T4 در حمص توضیحاتی ارائه دهد. ولادیمیر جبارف، معاون کمیته سیاست خارجی در پارلمان روسیه اظهار کرد: ما باید بدانیم چه چیزی اسرائیل را به این اقدام واداشته و آیا کسی آن را تحت فشار قرار داده و این تصمیم اسرائیل یک تصمیم مستقل بوده یا نه؟ ما از طریق وزارت دفاع و خارجه از اسرائیل خواسته‌ایم در این باره توضیح دهد. در همین راستا، ولادیمیر دژاباروف، سناتور ارشد روسیه و قائم‌مقام کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه تأکید کرد، حمله غیرمنتظره اسرائیل به سوریه می‌تواند اوضاع منطقه‌ای را پیچیده‌تر کند و رژیم صهیونیستی باید این حمله را شفاف‌سازی کند. گفتنی است پایگاه T4 یا فرودگاه «التیاس» که نام محلی آن است، فوریه گذشته توسط نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در واکنش به ورود یک پهپاد منسوب به ایران به حریم فلسطین اشغالی هدف گرفته شد و ارتش رژیم اشغالگر در آن زمان اعلام کرد، این پایگاه نظامی را هدف حملات هوایی خود قرار داد.
اذعان صهیونیست‌ها به بمباران T4
در نخستین واکنش اسرائیلی‌ها به حمله موشکی به فرودگاه T4، آموس یدلین، اظهار داشت، اگر آمریکا حمله به حمص را تکذیب می‌کند این بدان معنی است که آمریکا این کار را نکرده و نیروی هوایی دیگری این حمله را انجام داده است. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم نیز با اذعان تلویحی به دست داشتن تل‌آویو در حمله موشکی بامداد دوشنبه به پایگاه هوایی T4، گفت نیروی هوایی از عملیاتی در سوریه بازگشته است. لیبرمن به نشریه «یدیعوت آحارونوت» گفت نیروی هوایی بتازگی از عملیات در سوریه بازگشته است. یواف گالانت، وزیر ساخت‌وساز رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد تل‌آویو منافع آشکاری در سوریه دارد. گالانت گفت: «ما منافع آشکاری در سوریه داریم و خطوط قرمزی را نیز در آن مشخص کرده‌ایم». وی با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران افزود: «ما اجازه نمی‌دهیم از طریق سوریه سلاح به لبنان برسد و همچنین اجازه نمی‌دهیم ایران حضور خود را در سوریه تثبیت کند». به‌رغم این اعتراف‌های ضمنی برخی مقام‌های صهیونیستی مبنی بر دست داشتن این رژیم در بمباران T4، رژیم صهیونیستی از پاسخ به بیانیه وزارت دفاع روسیه که درباره حمله نیروی هوایی این رژیم به فرودگاه نظامی T4 در حومه حمص در سوریه منتشر شد، خودداری کرد. جاناتان کونریکس، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ما در این‌باره اظهارنظر نخواهیم کرد. عاموس یادلین، رئیس پیشین اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی نیز روز یکشنبه در توئیتر خود ضمن درخواست از آمریکا برای تکرار حمله سال گذشته به سوریه، خواستار ممنوع شدن پرواز جوخه بالگردهای دمشق شد. شنبه‌شب در حالی که ارتش سوریه برای آزادی کامل غوطه شرقی و خارج کردن تروریست‌ها و خانواده‌های‌شان از منطقه دوما، آخرین گام‌ها را برمی‌داشت، ناگهان این منطقه مورد حمله شیمیایی قرار گرفت و بیش از ۱۵۰ سوری کشته شدند. غرب همواره به هنگام بروز حملات شیمیایی، دولت سوریه را متهم به انجام این حمله می‌کند تا به این بهانه به حملات هوایی و فشار بیشتر بر این کشور مبادرت کند.


نقش آمریکا در تجاوز اسرائیلی
ناظران می‌‌گویند از آنجا که حمله موشکی به T4 کاملا شبیه سناریوی سال گذشته میلادی است که آمریکا در واکنش به ادعای استفاده سوریه از سلاح‌ شیمیایی در خان‌شیخون، فرودگاه الشعیرات را هدف گرفت، پس این بمباران با چراغ سبز دولت ترامپ انجام شده است. با این حال، یک مقام آمریکایی روز یکشنبه عنوان داشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با تیم امنیت ملی این کشور راهکارهای احتمالی برای تعامل با حمله شیمیایی در شهر دوما واقع در غوطه شرقی دمشق را بررسی خواهد کرد. توماس بوسرت، دستیار ترامپ در امور امنیت داخلی روز یکشنبه تاکید کرد، دولت ترامپ هیچ راهکاری را در بررسی واکنش به حمله شیمیایی ادعایی در سوریه از جمله حمله موشکی بعید نمی‌داند. ارتش فرانسه هم مدعی شد این کشور به فرودگاه T4 در استان حمص سوریه هیچ حمله‌ای نکرده است. پاتریک استیگر، سخنگوی ستاد مشترک ارتش فرانسه اعلام کرد «ما این حملات را انجام ندادیم. پیش از این حمله بود که پاریس و واشنگتن با صدور بیانیه‌‌هایی اعلام کرده بودند امانوئل مکرون و دونالد ترامپ رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه تماس تلفنی داشته‌‌‌اند.  ترامپ و مکرون ضمن تأکید بر ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه، مدعی شدند این مسأله خط قرمزی برای آنهاست و باید حملات انتقامجویانه‌ای علیه دمشق انجام دهند. دمشق این اتهامات واهی درباره استفاده از سلاح شیمیایی را رد می‌کند و روسیه نیز به واشنگتن هشدار داد که مبادا آمریکا «به بهانه‌‌های مختلف» دست به مداخله نظامی در سوریه بزند.
اهمیت فرودگاه T4
فرودگاه نظامی T4 یا فرودگاه «التیاس» که نام محلی آن است اهمیت راهبردی بسیاری دارد. دارای 54 آشیانه سیمانی نگهداری هواپیما و 2 باند پرواز است که طول هر کدام از آنها بیش از 3 کیلومتر است. در این فرودگاه جنگنده‌های «میگ 29 و 27» و «سوخوی 35» وجود دارد. T4 در 25 کیلومتری میدان گازی «شاعر» و 100 کیلومتری شهر حمص قرار دارد. عناصر داعش در نوامبر سال 2014 این فرودگاه را محاصره کردند ولی نتوانستند آن را به اشغال خود درآورند.
خروج عناصر مسلح از دوما
طبق توافق میان ارتش سوریه و گروه‌ شورشی جیش‌الاسلام، نخستین اتوبوس حامل گروه‌های مسلح در ازای تحویل یک اتوبوس از ربوده‌شدگان آزاد شده به ارتش سوریه، عصر یکشنبه راهی جرابلس شد. منابع خبری بامداد دوشنبه از حرکت نخستین اتوبوس حامل ربوده‌شدگان آزادشده از گذرگاه «الوافدین» و حرکت آن به سوی دمشق خبر دادند. منابع خبری پیش‌تر اعلام کرده بودند دولت سوریه به توافقی با گروه جیش‌الاسلام دست یافته که بر اساس آن به اعضای این گروه تروریستی و خانواده‌های‌شان اجازه داده می‌شود در ازای آزادی تمام افرادی که ربوده‌اند از شهر «دوما» در غوطه شرقی دمشق خارج شوند.
تداوم پیشروی‌های ارتش در دوما
در میان اتهام‌زنی شورشیان مسلح درباره استفاده نیروهای سوری از سلاح‌های شیمیایی، ارتش سوریه حمله به مقرهای گروه تروریستی  جیش‌الاسلام در شهر دوما واقع در غوطه شرقی را ادامه می‌دهد. طبق گزارش منابع میدانی، نیروهای ارتش سوریه توانسته‌اند در جریان عملیات نظامی گسترده خود مناطق استراتژیک در شهر دوما در غوطه شرقی دمشق را تحت تصرف خود درآورند. ارتش سوریه بعد از انجام حملات دقیق علیه مقرهای جیش‌الاسلام در شهر دوما، به خطوط دفاعی آنها در کشتزارهای دوما حمله کرد. نیروهای دولتی سوریه کنترل منطقه الفارابی در کشتزارهای دوما را هم روز شنبه در دست گرفتند. ارتش سوریه روز گذشته کنترل کشتزارهای دوما را در دست گرفته بود و اکنون به پیشروی خود در این شهر ادامه می‌دهد. طی هفته‌های گذشته، نیروهای ارتش سوریه بخش اعظمی از مناطق غوطه شرقی را به کنترل خود درآورده‌اند و بر محاصره دوما، آخرین منطقه تحت اشغال در این منطقه نیز افزوده‌اند. در این میان، گروه تروریستی جیش‌الاسلام با وجود میانجیگری روسیه، به بهانه‌های مختلف و پیش‌شرط‌های گوناگون، به وقت‌کشی مبادرت می‌کرده و حاضر نمی‌شد به طور مسالمت‌آمیز عناصر خود را از دوما خارج کند. این گروهگ تروریستی طی روزهای گذشته هم با حمله خمپاره‌ای به شهر دمشق باعث شهید و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان در این شهر شده است و حالا که نیروهای سوری عملیات خود را برای آزادسازی دوما تشدید کرده‌اند و شنبه‌شب موفق شدند به خط مقدم این تروریست‌ها در مزارع دوما حمله کنند و این خطوط دفاعی را بشکنند این گروه تروریستی بار دیگر خواستار ازسرگیری گفت‎وگوها با دولت سوریه بر سر آتش‌بس در این شهر شده است.
  ترامپ و تکرار سناریوی شکست‌خورده اوباما برای حمله به سوریه
عبدالله شهبازی: دوشنبه ۹ آوریل ۲۰۱۸/ ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ نخستین روز کاری جان بولتون، در سمت مشاور امنیت ملی ترامپ است. ولی سناریوی جدید برای آشوب در منطقه زودتر آغاز شده است. این سناریو از شنبه، ۷ آوریل/ ۱۸ فروردین، با ادعای کشتار شیمیایی از سوی حکومت سوریه آغاز شد و تا این لحظه به سرعت در حال اوج‌گیری است. به‌نظر می‌رسد بار دیگر می‌خواهند سناریوی آگوست- سپتامبر ۲۰۱۳ را احیا کنند ولی این بار در فضایی متفاوت. هدف از سناریوی آگوست ۲۰۱۳ تکرار وضعی شبیه به سناریوی فاجعه‌بار لیبی بود یعنی حمله مشترک هوایی و دریایی قدرت‌های غربی و بمباران سنگین سوریه. از سحرگاه چهارشنبه، ۲۱ آگوست ۲۰۱۳/ ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ ویدئوهایی در یوتیوب منتشر شد که مدعی وقوع فاجعه شیمیایی در حومه دمشق و قتل صدها نفر در ساعات اولیه صبح آن روز بود. با انتشار این ویدئوها، به مدت 10 روز جنجال بزرگ تبلیغاتی در گرفت که حمله نظامی آمریکا و سایر دولت‌های غربی به سوریه را برای ساقط کردن حکومت بشار اسد، خواستار بود. دولت اولاند در فرانسه بیش از دیگران با این موج همراهی می‌کرد. 10 روز پس از شروع جنجال، در ۳۱ آگوست ۲۰۱۳/ ۹ شهریور ۱۳۹۲، اوباما اعلام کرد حمله نظامی به سوریه منوط به رأی کنگره است. در آن زمان جفری گلدبرگ، روزنامه‌نگار نیویورکی و سردبیر کنونی مجله آتلانتیک که اخیراً با بن‌سلمان دیدار و مصاحبه کرد، در توئیتی نوشت: «نمی‌دانم چرا اوباما برای حمله به سوریه تصمیم گرفته مجوز کنگره را به دست آورد، در حالی که در حمله به لیبی که عملیاتی بزرگ‌تر بود، چنین نکرد؟» در روزهای بعد، موج ضدجنگ گسترده شد و اکثر اعضای کنگره مخالفت علنی خود را با حمله نظامی به سوریه اعلام کردند. در آخرین ارزیابی روزنامه واشنگتن‌پست، ۲۶۳ نفر از اعضای مجلس نمایندگان مخالف جنگ، ۲۵ نفر موافق جنگ، ۱۰۱ نفر متمایل به مخالفت با جنگ بودند و ۱۴۵ نفر موضع‌شان نامعلوم بود. برای تصویب به ۲۱۸ رأی نیاز بود و با وجود ۲۶۳ نفر مخالف طرح مداخله نظامی در سوریه به تصویب مجلس نمایندگان نمی‌رسید. در سنا که جنگ‌طلبان هماره مواضعی استوارتر داشته‌اند، ۴۳ نفر مخالف و ۲۳ نفر موافق جنگ بودند. ۸ نفر به مخالفت با جنگ تمایل داشتند و ۳۴ نفر موضع‌شان نامعلوم بود؛ برای تصویب به ۵۱ رأی نیاز بود. در آن زمان وبستر تارپلی، نویسنده زندگینامه غیررسمی جرج واکر بوش، از تلاش سعودی و قطر برای خرید آرای کنگره به سود جنگ با سوریه خبر داد و گرین گرینوالد در گاردین نوشت: «اگر مجلس نمایندگان علیه حمله نظامی به سوریه رأی دهد بزرگ‌ترین شکست آیپک [لابی اسرائیل] در کنگره حداقل طی دهه اخیر نخواهد بود؟» اینک، به‌نظر می‌رسد همان سناریوی شکست‌خورده آگوست ۲۰۱۳ بار دیگر از سر گرفته شده ولی با مقدماتی چون سفر بن‌سلمان به آمریکا و انتصاب جان بولتون در سمت مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا.