خودکفايي در توليد بنزين


وزيرنفت خواستار حمايت مجلس براي سرمايه گذاري در صنعت نفت شد و گفت: کشوري که به سرمايه‌گذاري نياز دارد نبايد آنها را فراري دهد.
به نقل از خانه ملت، بيژن زنگنه با حضور در کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي مجلس شوراي اسلامي، درباره نحوه حمايت از کالاي ايراني اظهار کرد: بحث حمايت از توليد ملي زمانبر است و اقدام عجولانه در اين زمينه نتايج نامطلوبي به دنبال خواهد داشت.
وي به تاسيس شرکت‌هاي مپنا و پتروپارس در زمان وزارت خود در وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو اشاره کرد و با بيان اين که در زمينه توانمندسازي توليد داخلي، صاحب‌نظرم، تصريح کرد: نمايندگان با توجه به بعد نظارتي، تنها به بيان ايرادها اکتفا نکنند و پيشرفت‌ها را هم بيان کنند.
وزير نفت با بيان اين که استفاده از توليد داخلي در صنعت نفت در سال ۹۷ قابل مقايسه با سال ۷۷ نيست، يادآور شد: در سال ۷۶ حتي امکان يک متر لوله‌گذاري دريايي را نداشتيم، اما اکنون در اين زمينه قدرت نخست منطقه هستيم و چند شرکت توانمند در اين زمينه داريم که با هم رقابت مي‌کنند.
به گفته وي، با وجود اين شرکت‌هاي توانمند، همه نيازمندي داخلي در اين بخش از سوي آنها تامين مي‌شود و ديگر نيازي به سفارش‌هاي خارجي نيست.
ايراني برندگان اصلي مناقصه‌هاي فرعي فاز ۱۱
وزير نفت با بيان اين‌که مجلس شوراي اسلامي‌و به‌ويژه رئيس قوه مقننه در زمينه امضاي قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي به خوبي حمايت کردند، تصريح کرد: در مناقصه‌هاي فرعي که براي طرح توسعه اين فاز برگزار شد شرکت‌هاي ايراني ۷۰ درصد برنده شدند و ۸۰ درصد ارزش سهم به ايراني‌ها تعلق گرفت.
وي با بيان اين‌که در حوزه صنعت نفت اگر مي‌خواهيم پيشرفت داشته باشيم، بايد تقاضا ايجاد کنيم، عنوان کرد: براساس برنامه ششم توسعه توسعه بايد ۲۰۰ ميليارد دلار در بخش بالادستي و پايين دستي صنعت نفت سرمايه‌گذاري شود. به همين دليل تلاش زيادي را براي قراردادهاي نفتي انجام داديم، زيرا ريشه توليد داخل در اين است که جريان سرمايه‌گذاري را فعال کنيم.
وي به بسته حدود ۶ ميليارد دلاري طرح‌هاي نگهداشت و افزايش توليد اشاره کرد و افزود: اجراي پروژه‎هاي تعريف شده براي اين بسته قرار است از سوي شرکت‌هاي ايراني انجام شود که يک ظرفيت کاري جديد است.
مديريت توسعه فناوري مقدم بر ساخت داخل
وزير نفت با بيان اين‌که قراردادي ۵۵۶ ميليون يورويي براي ساخت لوله‌هاي سي آري اي (CRA) در ايران امضا کرده‌ايم، عنوان کرد: اين قرارداد از جمله قراردادهاي خوب بوده است.
زنگنه با بيان اين‌که وزارت نفت در بسياري از پروژه‌ها خريدار کالا نيست، عنوان کرد: در اين زمينه ما درخواستمان را براي ساخت تاسيسات به صورت بسته عنوان و مشخص مي‌کنيم چه تجهيزاتي را بايد از داخل خريداري کنند.
وي با تاکيد براين که مديريت توسعه فناوري مهمتر از ساخت داخل است، يادآور شد: هدف از تاسيس شرکت مپنا از روز نخست، مديريت ساخت نيروگاه و ارتباط بخش‌هاي مختلف نيروگاهي بود اما اين شرکت هم اکنون در زمينه توليد داخلي نيز فعاليت خوبي دارد.
ضرورت ارتقاي کيفيت محصولات داخلي
وزير نفت بر سه مقوله کيفيت، قيمت و زمان که سه اصل اساسي در رقابت محصولات داخلي با محصولات خارجي است، تاکيد کرد و گفت: اگر شرکت‌هاي داخلي مي‌خواهند در سطح منطقه قدرت رقابت داشته باشند بايد کيفيت محصولات سطح داخل ارتقا دهند.
زنگنه عنوان کرد: درخواست ما از مجلس براي حمايت از توليد داخل اين است که سالانه ۳۰ ميليارد دلار قرارداد امضا کنيم که اگر اين ۳۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري انجام شود حداقل ۵۰ درصد آن به ايراني‌ها مي‌رسد.
وي با اشاره به اين که يکي از اهداف گازرساني به روستاها ايجاد رضايت و اشتغال بود، زيرا هيچ تجهيزاتي از خارج وارد نشد، تصريح کرد: همه پروژه‌هاي گازرساني با استفاده از تجهيزات توليد داخل انجام و پنج ميليون خانواري که به آنها گازرساني شد حداقل ۱۵ ميليون بخاري خريداري کردند که نشان مي‌دهد جريان سرمايه گذاري با اين اقدام فعال شد. وزير نفت با بيان اين‌که کشوري که به سرمايه‌گذاري نياز دارد نبايد سرمايه‌گذار را فراري دهد و بايد توجه داشت که کشور هم‌اکنون به سرمايه‌گذاري در زمينه پتروشيمي‌و پالايش نفت نياز دارد، تاکيد کرد: تجهيزات نفت نياز به نوسازي دارد و روزانه ۲۰ مورد ايجاد حفره در خطوط لوله را شاهد هستيم که بايد براي حل اين مشکل کار کرد و براي توليد داخل بايد تقاضا ايجاد کنيم.
توقف واردات بنزين؛ نيمه دوم امسال
وزيرنفت با اشاره به اين که در يکسال گذشته روزانه ۱۵ميليون ليتر به توليد بنزين ايران افزوده و در چهار ماه آينده نيز روزانه ۱۲ ميليون ليتر ديگر به توليد بنزين اضافه مي‌شود که در مجموع ۲۷ ميليون ليتر مي‌شود، اظهار کرد: همچنين تا پايان امسال، ۱۲ ميليون ليتر ديگر به توليد بنزين اضافه مي‌شود و از ۶ ماه دوم امسال ديگر واردات بنزين نخواهيم داشت. زنگنه با تاکيد بر اين که مشکل بنزين را در پالايشگاه‌ها نبينيد، بلکه اين مشکل در خودروسازي‌هاست، افزود: سالانه ۱۰ درصد به ميزان توليد خودروها افزوده مي‌شودکه اين موضوع سبب رشد مصرف بنزين شده است.
وي تصريح کرد: به همان تعدادي که خودرو اضافه مي‌شود مصرف بنزين نيز افزوده مي‌شود.
سرمايه گذاري۶۰۰ ميليون يورويي در تاسيسات
همچنين بيژن زنگنه، در حاشيه نشست کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي، با بيان اينکه تاکنون در توانمندسازي توليد داخلي دستاوردهاي خوبي داشته‌ايم و توان کشور در سال ۹۷ قابل قياس با سال ۶۷ نيست، گفت: در سال ۶۷ حتي نمي‌توانستيم يک متر لوله‌گذاري دريايي انجام دهيم، اما الان در اين زمينه کاملا توانمند شده‌ايم و چندين شرکت برجسته در اين زمينه داريم که با وجود آنها کسي جرأت نمي‌کند به خارج سفارش دهد و عمده تجهيزات لازم خود را در داخل مي‌سازيم.
وزير نفت تأکيد کرد: در مناقصه‌هاي ۴ ميليارد دلاري، هيچ اجباري براي استفاده از توليد داخلي نبود، اما ۷۰ درصد شرکت‌هاي ايراني برنده شدند و ۸۰ درصد ارزشي به ايراني‌ها رسيد. وي با بيان اينکه در کاري مانند کار وزارت نفت اگر مي‌خواهيم کشور پيشرفت کند، بايد تقاضا ايجاد کنيم، تصريح کرد: ما بايد ۲۰۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري کنيم و تلاش‌هاي زيادي را براي انعقاد قراردادهاي نفتي انجام داديم. زنگنه با اشاره به اينکه ريشه توليد داخل اين است که جريان سرمايه‌گذاري را فعال کنيم، اظهار داشت: در سال ۹۰ و ۹۱ حدود ۴۲ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري کرديم که قسمت عمده آن، معمولا صرف هدفمندي يارانه‌ها مي‌شود و شرکت نفت هرچه داشت، به علت پرداخت براي هدفمندي يارانه‌ها تمام شد و با اين وضع چگونه مي‌توانيم سرمايه‌گذاري کنيم؟ اين مقام مسئول در وزارت نفت، با تأکيد بر اينکه براي ما اشتغال مهمتر از توليد نفت است، گفت: ما فهرست همه کالاهايي را که بايد از داخل تهيه شود، نوشته‌ايم و اگر ۴ ميليارد دلار به پيمانکاران دهيم، زنده مي‌شوند و چرخه سرمايه‌گذاري به جريان مي‌افتد. ما بايد از شرکت‌هاي پيمانکاري ايراني براي مناقصات دعوت کنيم و براي شرکت‌هاي داخلي امتياز قائل شويم و اگر خواهان شرکت‌هاي داخلي در منطقه هستيم، بايد کيفيت محصولات ساخت داخل را ارتقاء دهيم.
زنگنه با اشاره به اينکه ما به سرمايه‌گذاري در پتروشيمي‌و پالايش نياز داريم، خاطرنشان کرد: تجهيزات نفت ما نياز به نوسازي‌هاي عديده‌اي دارند و بايد روي اين مسئله به خوبي کار کرد و مشکلات اين حوزه‌ها را مرتفع کنيم.
وي همچنين از سرمايه گذاري ۶۰۰ميليون يورويي در تاسيسات نفتي در سال جاري خبر داد و افزود: با اين سرمايه گذاري چرخ صنعت نفت دوباره به حرکت درخواهد آمد.