بازی استعفا در بهشت


گروه اجتماعي: حاشيه‌هاي ايجاد شده پيرامون استعفاي نجفي، شهردار تهران با اظهار نظر دادستان کل کشور وارد مرحله جديدي شد. حالا اختلاف نظرها بيشتر از گذشته خود را نشان مي‌دهد. اعضاي اصلاح‌طلب شوراي شهر پايتخت، بيماري را تنها دليل استعفاي نجفي نمي‌دانند و معتقدند که فشارهاي سياسي موجب شده تا او بخواهد از مديريت شهري تهران کناره‌گيري کند. در مقابل منتقدان با تاکيد بر اينکه بيماري شهردار فعلي تهران امکان خدمت‌رساني را از او گرفته، مي‌گويند که رد استعفاي نجفي در شوراي شهر سياسي‌بازي است.
روز گذشته موضوع رد استعفاي نجفي يکي از بحث‌هاي مورد توجه رسانه‌ها بود. با اين حال در روزي که خبرهاي زيادي پيرامون راي منفي اعضاي شوراي شهر به شهردار در سرخط خبر خبرگزاري‌ها قرار داشت، محمدعلي نجفي در قامت شهردار پايتخت و به مناسبت شصت و دومين سالروز تاسيس شرکت واحد؛ از خطوط اتوبوسراني پايتخت بازديد کرد. نجفي در اين بازديد اعلام کرد که اتوبوس‌هاي بالاي ۱۰ سال بايد از سيستم خارج شود و تعداد ناوگان ما بسيار کمتر از نياز شهر تهران است که در اين زمينه بايد کاري کنيم تا در فاصله زماني کوتاهي بتوانيم تعداد ناوگان را به دو برابر افزايش دهيم. صحبت‌هاي شهردار تهران درباره نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌پايتخت در حالي مطرح شد که محمدجعفر منتظري، دادستان کل کشور رفتار شوراي شهر درباره رد استعفاي نجفي را سياسي خواند و از شهردار تهران خواست تا مجددا استعفا دهد.
خط و نشان دادستان براي شوراي شهر
براساس گزارش خبرگزاري‌ها حجت الاسلام والمسلمين محمدجعفر منتظري دادستان کل کشور، خطاب به اعضاي شوراي شهر تهران گفت: اين بساط سياست بازي که راه انداخته‌ايد چه معنايي دارد؟ وقتي شهردار رسما اعلام مي‌کند که توان کار سنگين کلانشهر تهران را ندارم و به علت بيماري نمي‌توانم اين کار را ادامه دهم اين موضوع در دستور قرار مي‌گيرد و آقاي شهردار در جلسه رسمي‌شوراي شهر مي‌گويد که با اين کيفيت ادامه کارم را خيانت مي‌دانم؛ اما نوبت به راي‌گيري که مي‌رسد با راي خود عنوان مي‌کنند که شما مريض و ناتوان براي انجام کار نيستي و کار نکردنت خيانت است. وي تاکيد کرد: تنوع و گستره کار سنگين است و وقتي فردي عنوان مي‌کند که به دليل بيماري نمي‌تواند کار را ادامه دهد استعفايش در شوراي شهر پذيرفته نمي‌شود.
دادستان کل کشور همچنين به شهردار تهران پيشنهاد داد که مجددا استعفاي خود را تقديم شوراي شهر کند و گفت: بنده به‌عنوان مدعي العموم به شوراي شهر تهران عنوان مي‌کنم که مسئوليت اين کار با شماست. منتظري گفت: گفت: آقاي شهردار بايد مهلتي نيز تعيين کند و عنوان کند که تا فلان روز در دفتر کارم هستم تا شهردار تعيين نماييد در غير اين صورت از فلان تاريخ مسئوليت شهرداري تهران را عهده‌دار نخواهم بود و قطعا آقاي شهردار کسي شما را به اين جهت تحت تعقيب قرار نخواهد داد. دادستان کل کشور با تاکيد بر اينکه بايد خدمت به مردم را از سياسي بازي‌ها جدا کرد، بيان داشت: اين خط و خطوط سياسي به کشور، خدمات شهري، انسجام عمومي‌لطمه وارد مي‌کند. همه مي‌دانند که اين عدم پذيرش استعفاي شهردار تهران در حالي‌که خود ابراز عجز و ناتواني کرده سياسي است و چرا بايد سياسي کاري باشد لذا به عنوات مدعي العموم اعلام مي‌نمايم اگر چنانچه اين کار ادامه يابد و آقاي شهردار به علت بيماري نتواند وقت لازم را در مديريت شهري بگذارد و کار آسيب ببيند قطعا اين آقايان مسئول هستند.
بررسي استعفاي مجدد نجفي در شورا
ساعتي بعد از انتشار اين اظهارات دادستان کل کشور بود که خبرگزاري فارس به نقل يک منبع آگاه (بدون ذکر نام) خبر داد که محمد علي نجفي شهردار تهران براي بار دوم استعفا داده است. اين منبع آگاه همچنين درخصوص انتخاب جايگزين براي نجفي، گفت: به نظر مي‌رسد شورا به دنبال انتخاب سرپرست است و يکي از معاونين به‌عنوان سرپرست انتخاب مي‌شود.
ظهر روز گذشته بود که خبرگزاري تسنيم نيز خبر از استعفاي مجدد شهردار تهران را در سرخط خبرهاي خود قرار داد با اين تفاوت که اين مرتبه اما منبع خبر رئيس شوراي شهر بود. براساس خبر تسنيم، محسن‌هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به اينکه نامه دوم نجفي مبني بر استعفا از شهرداري تهران دقايقي پيش در اختيارش قرار گرفته اظهار کرد: در اين نامه شهردار تهران ذکر کرده که با توجه به شرايطش عدم ادامه همکاري در شهرداري را ندارد. رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينکه موضوع استعفاي دوم نجفي در جلسه علني روز سه شنبه (امروز) شوراي شهر تهران بررسي خواهد شد، گفت: در صورتي که استعفاي دوم نجفي رأي بدهند در نهايت براي شهرداري تهران سرپرست انتخاب خواهد شد.‌هاشمي‌همچنين در پاسخ به اين پرسش که اگر اعضا شوراي شهر تهران به استعفاي دوم نجفي رأي مثبت خواهند داد يا خير؟ گفت: در اين زمينه بهتر است بنده اظهار نظر کنم بگذاريم جلسه علني برگزار شود و در نهايت تصميم‌گيري شود.
واکنش اعضاي شورا به اظهارات دادستان
دقايقي بعد از صحبت‌هاي منتظري، دادستان کل کشور بود که برخي اعضاي شوراي شهر به اين صحبت‌ها واکنش نشان داده و اين صحبت‌ها را نشانه‌اي از علني شدن فشارها به شهردار تهران دانستند. برباساس گزارش ايسنا زهرا صدراعظم نوري، عضو شوراي شهر در کانال تلگرامي‌خود با اشاره به صحبت‌هاي دادستان کل کشور در پستي نوشته است: دادستان کل کشور با انتقاد از رد استعفاي نجفي توسط شوراي شهر به نجفي گفته مجددا استعفاي خود را تقديم شوراي شهر کند. رييس کميسيون سلامت شوراي شهر تهران همچنين ادامه داد: دادستان کل کشور گفته آقاي شهردار بايد مهلتي نيز تعيين کند و عنوان کند که تا فلان روز در دفتر کارم هستم تا شهردار تعيين کنيد، در غير اين صورت از فلان تاريخ مسئوليت شهرداري تهران را عهده‌دار نخواهم بود و قطعا آقاي شهردار کسي شما را به اين جهت تحت تعقيب قرار نخواهد داد. 
دقايقي بعد نيز رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران به اظهارات دادستان کل کشور واکنش نشان داد. محمدجواد حق شناس روز گذشته در توئيتي به موضوع پيشنهاد دادستان کل کشور مبني بر استعفاي دوباره نجفي شهردار تهران واکنش نشان داد و نوشت: «ورود آقاي منتظري دادستان کل کشور به موضوع استعفاي شهردار تهران، دکتر نجفي، نه با تدبير همخواني دارد و نه با وظايف ذاتي جايگاه حقوقي ايشان تطبيق پيدا مي‌کند. کاش بيشتر با وظايف‌مان آشنا بوديم.» به نظر مي‌رسد که در حال حاضر اعضاي شوراي شهر معتقدند که فشارهاي سياسي بيش از بيماري در استعفاي نجفي تاثير داشته و به همين دليل به دنبال اين هستند که او در مقام شهردار به فعاليت خود ادامه دهد. با اين حال برخي از کارشناسان مسائل شهري معتقدند که ادامه‌دار شدن حاشيه‌هاي پيرامون استعفاي شهردار تهران مي‌تواند مديريت شهري را با نابساماني و ناهماهنگي بيشتري مواجه کند.