ولایتی در جمع خبرنگاران: آمریکا از برجام خارج شود، ایران بر اساس مصلحت خود عمل می‌کند

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان این‌که «جمهوری اسلامی ایران پایبند به برجام است»، گفت: ایران با توجه به اقتداری که در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دارد هر نوع گزینه‌ای که به مصلحت ملی باشد را در صورت خروج آمریکا از برجام انتخاب می‌کند.
به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار با اساتید اندیشکده والدای روسیه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر نیکی هیلی در مورد خروج آمریکا از برجام و این‌که ایران تمایل دارد با کشورهای اروپایی ارتباط خود را حفظ کند، اظهار کرد: ایشان آن‌چه که مدنظر خودش و مجموعه حاکم بر آمریکا بوده را خواسته به ما نسبت دهد در حالی‌که جمهوری اسلامی ایران پایبند به برجام است، تا به حال هم عمل کرده اما اگر آمریکایی‌ها بخواهند برجام را ترک کنند و یا هر موضوعی خلاف آن‌چه که در برجام امضا شده، بخواهد توسط هر کشوری مستقیم یا غیرمستقیم صورت گیرد دست‌های ایران باز است برای این‌که انتخاب خودش را داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: همه گزینه‌ها روی میز است. اینطور نیست که ناچار باشیم به یک راه‌حل فکر کنیم و خودمان را در بن‌بست بگذاریم. در عملکرد صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای هم کمتر کشوری پیدا می‌شود که با استقلال و اتکا به نفت مانند ایران عمل کرده باشد. در آینده هم همین‌طور خواهد بود و با توجه به اقتداری که جمهوری اسلامی ایران در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دارد هر نوع گزینه‌ای که به مصلحت ملی باشد، انتخاب می‌کنیم.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تبادلات ارزی بین ایران و روسیه با توجه به وضعیت قیمت دلار، گفت: این موضوعی است که توسط اقتصاددانان و متخصصین پولی و بانکی باید بحث شود اما با یک ارزیابی کلی می‌توان به این نتیجه رسید که یکی از راه‌های نجات کشورها در رابطه با مسائل اقتصادی و پولی این است که پول ملی خود را تقویت کنند.


وی تصریح کرد: راجع به این مساله با هیات والدای روسیه هم صحبت کردیم. نظرشان بر این بود که هر چه بیشتر روابط اقتصادی ایران و روسیه با پول‌های ملی روبل ـ ریال انجام شود که نیاز ما به دلار کمتر باشد در واقع هر چه نیازمان برای انجام مبادلات به ارز خارجی کمتر باشد آسیب‌پذیری هم کمتر خواهد بود.
وی افزود: می‌دانیم که در مجموعه بریکس که عبارتند از کشورهای روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل، بخشی از مبادلات‌شان با پول ملی انجام می‌شود. حتی می‌توان اعتبارهای متقابل در کشورها ایجاد کرد و بر اساس این اعتبارها اجناس را مورد مبادله قرار داد و از طریق اعتبارات و ارتباطات بین بانک‌های دو کشور تسویه حساب نهایی انجام شود.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تاکید بر این‌که «رابطه ایران و روسیه هر روز شکوفاتر می‌شود»، گفت: این شکل رابطه بر اساس احترام متقابل، حقوق برابر و همکاری نزدیک و صمیمانه می‌توان گفت در دوره جدید بی‌سابقه است. ایران و روسیه هر دو به عنوان کشورهای مستقل با هم همکاری می‌کنند بدون این‌که اجازه دخالت در امور یکدیگر را دهند.
وی ادامه داد: اگر حضوری در صحنه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هم وجود دارد بر اساس همکاری مشترک است. سوریه تجربه خوبی بود با وجود عدم شناختی که وجود داشت اما عملکرد دو طرف عالمانه و مدبرانه بوده و این همکاری‌ها می‌تواند در حوزه آسیای مرکزی، کل آسیا و قفقاز هم تسری یابد.
وی همچنین با اشاره به گفت‌وگوهایی که با اساتید اندیشکده والدای روسیه داشت، اظهار کرد: ملاقات ارزشمند و سازنده‌ای انجام شد. گروه والدای که یکی از مهمترین گروه‌های مطالعاتی روسیه است از زمان تاسیس خود از سال 2004 به خوبی رشد کرده و در این جلسه هم متخصصین مختلفی از بخش‌های گوناگون صحبت کرده‌اند.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: روابط دو کشور باید بر اساس شناخت و اعتماد متقابل باشد و گفت‌وگوهایی که بین ما انجام می‌شود، می‌تواند هموارکننده راه روابط بین ایران و روسیه باشد و تا به حال مسئولین جمهوری اسلامی ایران هم بیان کرده‌اند که ما در یک مسیر روابط راهبردی هستیم.
وی ادامه داد: همکاری‌های ایران و روسیه در سوریه، مجموعه همکاری‌های راهبردی بود و امیدواریم در آینده در مسائل مربوط به خزر، قفقاز، آسیای مرکزی، افغانستان و شانگهای هم گام‌هایی را برداریم البته مقرر شد این دیدارها با فواصل نزدیک‌تری ادامه یابد.
وی خاطرنشان کرد: بدون تردید ایران و روسیه با توجه به اهمیت در حفظ امنیت منطقه و تلاش‌های بین‌المللی در صحنه منطقه و بین‌الملل تاثیرگذار هستند. امیدواریم این همکاری‌ها توسعه یابد.
ولایتی در پایان با بیان این‌که «روابط ایران و روسیه رو به پیشرفت است»، گفت: ایران و روسیه می‌توانند از طریق ترانزیت هم کالاهایی را به آسیای شرقی و جنوبی و بالعکس برسانند و منافع مشترکی را از این طریق داشته باشند. البته آمریکایی‌ها و متحدشان باید بدانند که منطقه به دست مردمش روی آرامش را می‌بیند.